Page 1 of 1

Näin korjaan autoani. Vaihe vaiheelta. Oikein. Ja edullisest

Posted: 30.6.2008 19:55
by DJDH
Golf IV sisäilmansuodatin.


Vaikeusaste: 1. Sopii aloittelijalle.

Mitä tarvitaan: Ristipäinen ruuvimeisseli, uusi sisäilmansuodatin, puhdasta rättiä.

Aika: noin 10 minuuttia.




1. Sisäilmansuodatin on konepellin alla, etumatkustajan puolella, konehuoneen takareunassa.

Image


2. Ota konepellin tiivistettä pois edestä. Itse suodatin on rintapellin muovien sisässä.

Image


3. Irrota "luukun" ruuvit ja nosta muovia etureunasta.

Image


4. Sisäilmansuodatin on erillisessä kehyksessä. Kehys lähtee etureunaa nostamalla irti karmeistaan ja tulee ulos näppärillä sormilla.

Image


5. Sisäilmansuodattimeen on merkitty ilman virtaussuunta sivuun. Irroita vanha suodatin kehyksestä ja ota uusi suodatin esille. Heitä vanha suodatin roskiin.

Image


6. Paina kehys uuteen suodattimeen kuvan osoittamalla tavalla.

Image


7. Puhdista sisäilmansuodattimen kotelo puhtaalla rätillä.

Image


8. Ujuta uusi suodatin kehyksessään takaisin koteloon. Katso että kehys tulee oikein päin koteloon, eli kehyksen huuli tulee ylöspäin ja kynnet alaspäin. Paikka on hieman ahdas ja muovia voi joutua taivuttamaan hieman. Parhaiten kehys menee paikalleen maltilla ja näppärillä sormilla.

Image


9. Kun suodatin on kohdallaan, se napsahtaa kiinni.

Image


10. Paina muovikansi takaisin paikalleen, ruuvaa ruuvit takaisin paikalleen ja laita tiiviste takaisin paikalleen. Kannen reunassa oleva uloke kuuluu konepellin kaasujousen alapään kiinnikkeen alle. Muovi hajoaa helposti, joten kannattaa olla varovainen. Ko. kuvassa VW asentaja on ollut liian malttamaton :lol:

Image

Posted: 30.6.2008 21:04
by salloc
Kiitos ja kumarrus!

-marko-

Posted: 30.6.2008 21:22
by Section6
Kerkesin vaihtaa tänään uuden suodattimen ennen tätä, kehno.. :shock:

Paljonko maksoi suodatin, itse ostin jonkun saksalaisen aktiivihiilisuodattimen. 40e lähtö! mutta firman alennuksilla jäi 20e. Tiesin että Motonetistä ois saanu 13e mutta en jaksanut lähteä juoksemaan ja tiedä laadustakaan.

Posted: 30.6.2008 21:26
by DJDH
En nyt tähän hätään tarkkaa muista kun otin tulpat, sisäilman- ilman- ja öljynsuodattimen, yms pikkusälää. Oisko ~25€ ollu aika lähelle oikeaa hintaa. Paikallinen marmoritiskikin huokaa aina kun marssii siihen eteen, aina pitää pyöristää pankkikortille sopiva summa :lol:

Posted: 1.7.2008 9:25
by Pekka H
Tuo näyttää kyllä jo niin helpolta että saattais itekki osata vaihtaa. Kuinkahan usein tuokin pitää vaihtaa? Ei oo mun aikana varmaan kertaakaan vaihdettu.. :shock:

Posted: 1.7.2008 9:50
by makevw
Kevaisin minä olen aina vaihtanut rairisilmasuodattimen. Ja monesti talevella sitte ajellut ilman niin ei ainakaan jäädy jos jostain syystä on kosteutta imenyt itseensä. ( kuten velipojan ex. ooppeli teki jostain syystä) Täällä Oulun korkeudella sen viitsii tehdäkkin kun tiet kuitenkin saavat jää/lumipeitteen talvella. En tiedä kuinka tuolla pääkaupunki seudulla sitten pölisee tiepöly talvisaikaan.

Posted: 16.7.2008 20:32
by DJDH
Rakas sarjamme jatkuu toisella osalla.

Seuraava potilaamme on vm. -00 AMJ Passat. Sairaskertomuksen mukaan akkulaarin vedenpoistoreiät ovat tukkeessa, joten ensiapuna ja lääkkeenä avaamme vedenpoistoreiät ja puhdistamme akkulaarin.


Vaikeusaste: 1. Sopii aloittelijalle.

Mitä tarvitaan: 10mm kiinto/lenkkiavain, 13mm hylsy, pitkä ja lyhyt jatkovarsi, hylsyräikkä, puhdasta rättiä, akkunaparasvaa, teräsharja, ominaistatapainomittari, akkuvettä, ylläpitolaturi.

Aika: noin 20 - 30 minuuttia.



1. Avaa konepelti. Akku sijaitsee melkein keskellä auton konehuonetta, tuulilasin alareunan alapuolella. 3bg malleissa on vesikaukalon suojamuovi, irroita se. Jos omistat ylläpitolaturin, kytke se nyt akunkenkiin. Irroita akkukaapelit. Irroita ensin maakaapeli, sitten vasta positiivinen (punainen +) kaapeli. Akunkengissä on 10mm pulttikiinnitys. Nosta akkukaapelit sivuun.

Image

2. Irroita akun kiinnitysrauta. Rauta on kiinni korissa 13mm pultilla. Tarvitset pitkää jatkovartta.

Image

3. Nosta akku pois telineestään. Varo heiluttamasta ja kallistamasta akkua liikaa, jos se on nesteakku. akkuhappo polttaa ihon ja vaatteet hetkessä. Jos akku on ns. kuiva-akku, ei asennolla ole väliä. Akku on dieseleissä suurempi, joten se voi tulla huonommin ulos kolostaan. Kaverin hyvä olla apuna.


4. Akun alta paljastuu akkuteline. Akkuteline on kiinni korissa kolmella 13mm pultilla. Avaa pultit käyttäen lyhyttä jatkovartta. Nosta akkuteline pois paikalta ja pese se.

Image

5. Akkutelineen alla on ensimmäinen vedenpoistoreikä. Rassaa vaikkapa sormella reikä auki. Toinen poistoreikä on jarrunestesäiliön alapuolella. Rassaa sekin auki. Poistorei'issä on pienet kumiset putkenpätkät, varo ettet irroita niitä ja tipauta tulipellin väliin.

Image

Image

6. Auton kuljettajan puolella on moottorin ohjausyksikkö. Ohjausyksikön alla menee pieni, n. 10mm halkaisijaltaan oleva, vedenpoistokanava. Rassaa kanava auki vaikkapa sopivalla nippusiteellä tai taipuisalla letkulla. Letkun on hyvä olla n. 50cm pitkä.

Image

7. Pese ja puhdista akkulaari huolellisesti. Tarkasta ettei jarrunestesäiliön alle jää roskaa. Katso ettei akku ole päässyt kalvamaan maalipintaa puhki. Paikkamaalaa tarvittaessa.



8. Kokoa akkuteline päinvastaisessa järjestyksessä. Jos akku on nesteakku, mittaa tarvittaessa akkuvesi ominaismittarilla ja tarkista veden määrä. Lisää tarvittaessa akkuvettä. Aseta akku takaisin ja varmista tukeva kiinnitys. Jos akku oli raapinut maalia, voi väliin laittaa esim. palan polkupyörän sisäkumia. Huolehdi kuitenkin että kumi pysyy paikallaan eikä tuki vedenpoistoreikää. Laita akun kiinnitysrauta paikalleen ja kiristä sen pultti. Puhdista akunnavat huolellisesti ja rasvaa ne. Puhdista akunkengät ja kiinnitä ne napoihin huolellisesti. Irroita ylläpitolaturi. Jos et laittanut akkukaapeleihin ylläpitolaturia, aseta mittariston kellonaika.

Posted: 17.7.2008 0:12
by AjH
Ainakin kaveri (Laakkosella asentajana) nappasi ne kumitulpat sieltä kaukalon pohjalta pois. Sanoi että normaali toimenpide ainakin Tampereen VAG huollossa.

Posted: 17.7.2008 9:34
by miihkali
DJDH on aloittanut sen verran hyvän topicin, et tätä kannattaa ehdottomasti jatkaa ja pitää yllä.

Posted: 17.7.2008 17:28
by Pasi Häkli
AjH, joo kyllä ne sieltä "kuuluu" pois napsia, eipä mee niin helposti tukkoon uudelleen. Siitähän on oikein tehdaskampanja, eli huollon yhteydessä tiettyihin autoihin se tehdään. Omastakin otin heti pois.