Page 1 of 1

platina- vai tavalliset tulpat?

Posted: 23.7.2008 10:54
by Mareritt
no niin, ongelma on se, että itse en tajua autoista mitään ja ilkeän sen kyllä myöntääkin :lol: siksipä täältä(kin) koetan vinkkejä löytää. Joten aloitetaanpas sarjassa: tyhmiä kysymyksiä :oops:

Ongelma on tällä hetkellä se, että minä olen nyt saanut kahta eri tietoa siitä, että minkähänlaisia sytytystulppia kannattaisi golfiin IV vm 01 1.6 bensa-koneella oikein käyttää...?

Yksi remonttireiska sanoo, että platinatulpat ehdottomasti ja sellaiset siinä nyt on paikallaan, pitäisi kuulemma ajella hyvä tovi niillä, sanoi, että jopa 90 000km :?: No nyt sitten toinen sanoi, että mieluummin tavallisia, perusteluja en oikein saanut, enkä ymmärtänyt, että voisiko niistä jotain haittaa olla. Ajelen myöskin venäjän bensalla aika ajoin, kun jaksan käydä vaan jonottamassa ja riskit tiedän jne, joten saattoipa häne huoli liittyä siihen bensaan... :oops:

Mulla tämä systeemi on pelannut ihan niin, että vien auton huoltoon ja luotan, että siellä tekijä tietää, mitä tekee. Nyt oon vaan vähän pihalla, kun tuo tulpanvaihto lähestyy, että kumpia sitä nyt sit tilaisi..

Posted: 23.7.2008 11:41
by Pasi Häkli
Aikalailla ihan sama millasilla tulpilla ajelee. Alkuperäset 1.6 bensagolffin tulpat ei oo platinatulppia. Vasta noissa viritystouhuissa alkaa olemaan jotain merkitystä tulpilla. Nykyäänhän Longlife huoltojärjestelmällä ajaa tulpilla 60tkm, ja ilman ongelmia sekin taipale menee. Se, että säästääkö siinä sitten jos ajaa platinatulpilla ehkä jopa 90tkm on sitten jo toinen juttu.

Posted: 31.7.2008 19:09
by zamik
Mulla olis sytytystulppien vaihto edessä. Moottori on AKL ja hanskalokerossa olis sytytystulpat jotka on mukana tullut autoa ostaessa. Tulpat on tälläiset http://www.boschcarservice.fi/global/mo ... 250&id=175 näyttäs käyvän samalla audi,seat autoihinkin. Onko tuolla tulpalla mitään eroa kuin tavallinen tulppa joka on http://www.ngk.fi/uploads/pics/ulkon_k_normaali_02.jpg tälläinen

Posted: 31.7.2008 21:04
by Pasi Häkli
Niin tossa on vaan se erona että toisessa on neljä kärkeä, mistä kipinä voi hypätä ja toisessa tulpassa yks.
Käytännössä sillä ei mitään vaikutusta ole, kummat vaan käy.

Posted: 31.7.2008 23:24
by Tero Häkli
juu nelikärkisil pitempi vaihtoväli.... halvempi on normitulppia vaihdella 30tkm välein saatika ostaa platinat 90tkm välein
platinat silti parempia on, hinta taitaa olla ainoo etu noissa normeissa =)
ei varmaan joku forten suuttimienpuhdistusaine bensan sekaan pahaa tekis jos venäjän pensalla ajelee

Posted: 6.8.2008 14:23
by zamik
zamik wrote:Mulla olis sytytystulppien vaihto edessä. Moottori on AKL ja hanskalokerossa olis sytytystulpat jotka on mukana tullut autoa ostaessa. Tulpat on tälläiset http://www.boschcarservice.fi/global/mo ... 250&id=175 näyttäs käyvän samalla audi,seat autoihinkin. Onko tuolla tulpalla mitään eroa kuin tavallinen tulppa joka on http://www.ngk.fi/uploads/pics/ulkon_k_normaali_02.jpg tälläinen
Tulppienvaihto edessä. Mitäs kaikkea pitää irroittaa et pääsee tulppiin käsiksi? Katsoin tos pellin alle ja ainakin nuo suojalevyt pitää ottaa pois, mutta mitäs muuta?

Posted: 10.8.2008 18:08
by zamik
zamik wrote:
zamik wrote:Mulla olis sytytystulppien vaihto edessä. Moottori on AKL ja hanskalokerossa olis sytytystulpat jotka on mukana tullut autoa ostaessa. Tulpat on tälläiset http://www.boschcarservice.fi/global/mo ... 250&id=175 näyttäs käyvän samalla audi,seat autoihinkin. Onko tuolla tulpalla mitään eroa kuin tavallinen tulppa joka on http://www.ngk.fi/uploads/pics/ulkon_k_normaali_02.jpg tälläinen
Tulppienvaihto edessä. Mitäs kaikkea pitää irroittaa et pääsee tulppiin käsiksi? Katsoin tos pellin alle ja ainakin nuo suojalevyt pitää ottaa pois, mutta mitäs muuta?
Tossa kun aikaa oli niin rupesin tulppia vaihtaa. Suojakotelot pois ja kappas vaan. Aikalailla hankalassa paikkaa on tulpat. Vasemmalla ja oikealle puolella pystyy vaihtaa ongelmitta, mutta sitten keskimmäisissä tulee ongelmia. Pitääkö tuosta irroittaa toi imusarja ennenkuin pääsee vaihtaa ne vai tarviiko siihen jonkin erikoistyökalun et sais vaihdettua ne.

Jos imusarjaa joutuu irroittaa niin kuinka se tehdään ettei mitään vahinkoa vaan satu:) Eli hyvät ohjeet oli kiva saada.

ps. mistä voisi saada autodata-ohjelmiston:)

Posted: 11.8.2008 7:25
by Pasi Häkli
Ei tarvii irrottaa imusarjaa. Hommaa sellanen tulppa-avain, missä on jatkovarsi nivelellä. Sillä onnistuu purkamatta mitään ylimäärästä.