takaoven sähköt hävinneet

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
margusenock

takaoven sähköt hävinneet

Post by margusenock »

Onko kellään ollut vastaavaa eli kuskin puoleinen takaovi on mennyt pimeäksi. Keskuslukko ei toimi eikä ikkunansäätö. Olisiko kyseessä vain joku viallinen kontakti? Onkohan tuo vaikea korjata, ovipaneelin osaan kyllä purkaa auki mutta en vaan tiedä mistä vikaa etsiä :)

Kyseessä siis variant -98 tdi syncrolla.
Larelinan

Post by Larelinan »

Meidän Borassa oli vastaava vika repsikan ovessa. Siel oli jotkut jouset ihan solmussa. Piti ostaa kokonaan uus "sisäovisysteemi".

Vitsi kun tää mun autosanasto on hallussa... :oops:
VW Bora Variant 1.9 TDI -00 Highline Tiptronic
Mikko P

Post by Mikko P »

Kannattaa tarkistaa "haitarikumin" sisällä oleva oveen menevä johtonippu. Itse aikanaan saman ikäisestä passatista liitellyt melkoisen määrän katkenneita oviin meneviä johtoja.
Markku Duus

Post by Markku Duus »

Itsellä oli omassa kulkineessa sama juttu, vika oveen menevässä johtosarjassa. Maajohto irtipoikki, ja kajarin piuhat lähes poikki, muissa johdoissa kuoret rikki. Kun johtoa korjailee, suosittelen tekemään liitoksen jonnekin muualle kuin siihen haitarikumiin. Kertaalleen oli edellisen omistajan toimesta tuota jo turattu, ja huonolla menestyksellä.

Nyt oli ovipahvi irti, ja sieltä löytyvästä johtonipusta kaivoin maapiuhan mistä vanha johto poikki, ja uutta johtoa tinaten perään. Pilarissa olevasta liittimestä liittimen metallinen sisuskalu irti ja uuden johdon päähän (kannattaa hommata uusi, aika v-mäinen irrotella vanhasta johdosta se metallinen liitin). Sama homma kajarin piuhoille. Luulisi nyt kestävän muutaman vuoden johdot.
VW Cross Touran 2.0 TDI -08 125kW
margusenock

Post by margusenock »

Eli piuhoja vaan tarkastelemaan, kiitos vinkeistä.

Mulla oli toinenkin kyssäri koskien keskuslukitusta. Apukuskin ovi ei suostu lukittumaan vaan kun ovet sulkee, niin lukko menee alas ja pomppaa takaisin ylös. Auki onneksi sentään toimii, mutta suljettaessa pitää ärsyttävästi käydä aina erikseen laittamassa. Tuota on huollossa useaan otteeseen katsottu ja joskus se on vähän aikaa toiminutkin. Onkohan tuohon mitään helppoa fixiä vai pitääkö uusia koko oven lukitus jos haluaa tuon kuntoon?
KakePro

Post by KakePro »

margusenock wrote:Eli piuhoja vaan tarkastelemaan, kiitos vinkeistä.

Mulla oli toinenkin kyssäri koskien keskuslukitusta. Apukuskin ovi ei suostu lukittumaan vaan kun ovet sulkee, niin lukko menee alas ja pomppaa takaisin ylös. Auki onneksi sentään toimii, mutta suljettaessa pitää ärsyttävästi käydä aina erikseen laittamassa. Tuota on huollossa useaan otteeseen katsottu ja joskus se on vähän aikaa toiminutkin. Onkohan tuohon mitään helppoa fixiä vai pitääkö uusia koko oven lukitus jos haluaa tuon kuntoon?
Tosiaan haitarikumin sisältä johtot syyniin tarkasti ja ruosteen irroitinta liittimiin (WD-40). Omassa autossa on noita puihoja ollu poikki jokunen.

Kiinnostaa itseäkin suunnattomasti tuo oven lukon pomppaaminen auki lukituksen jälkeen. Omassa on välillä samaa. Ihan näin ot:na mut samassa "pulkassa" ollaan :D
Last edited by KakePro on 5.8.2008 22:28, edited 1 time in total.
Passat Variant 1.9 TDI AHU 66kw Vihriä Weitti.
margusenock

Post by margusenock »

Surffailin hieman ja löysin seuraavat DIY:t:

http://www.taligentx.com/passat/mainten ... mechanism/
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1015107

Eli tuon reistailevan lukon ongelma voisi korjaantua ovikohtaisen lukituspiirin (moduulin) vaihtamisella. Ovi pitää kyllä sitten purkaa ikkunaa myöten auki, mutta kai tuota voisi yrittää?
KakePro

Post by KakePro »

Juu tuota mikrokytkin himmeliä olen itse veikkaillu monesti viaksi myös omassa vaakkenissa. Kun ei vaan tahdo välillä tunnistaa että onko ovi auki vai ei. Se on nolo vaiva kun se 30sek automatiikka pamauttaa lukkoon takaisin kun ei ole saanut oven aukaisusta tietoa ja hälytin alkaa molottaa korvanjuures täysillä.

Toi osa on vaan niin kallis ettei huvikseen osta :veryangry Saattaisi tuo lukon auki pomppaaminen lukituksen jälkeen korjaantua tuon osan uusimisella. Sais siinä kerrasta kaksi pientä mutta vittumaista vikaa korjattua. Se toisaaltaa olisi myös mahdollista että kun saisi mikrokytkimestä numerot ylös niin voisi metsästää uusia ja vaihtaa ne :idea:
Pasi Häkli

Post by Pasi Häkli »

Ite vaihdoin omaan kokonaan uuden lukon. Olihan se kallis mutta eipä ole vioitellut sen jälkeen. Mulla aluks ei toiminut sisävalo, sen jälkeen alko lyömään tosiaan ovia lukkoon kun ei tunnistanut oven avausta.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
KakePro

Post by KakePro »

Pasi Häkli wrote:Ite vaihdoin omaan kokonaan uuden lukon. Olihan se kallis mutta eipä ole vioitellut sen jälkeen. Mulla aluks ei toiminut sisävalo, sen jälkeen alko lyömään tosiaan ovia lukkoon kun ei tunnistanut oven avausta.
Mitä se koko kikkare maksoi :?: Tiedän että se on kallis, mutta en ikinä ole tiettävästi ainakaan törmännyt hintalappuun.
Ihan vaan jos kuitenkin tulis hankkineeks kokonaan uuden laitteen eikä kikkailis vanhalla.
Pasi Häkli

Post by Pasi Häkli »

Mitähän se nyt makso........ Olisko se ollut jossain 170 euron tienoilla..?
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
KakePro

Post by KakePro »

Jaa no, kyllä sillä hintaa on mutta ei se nyt niin kallis olekkaan loppuen lopuksi kun miettii sitä että alkaa vanhan osan kanssa pelaamaan ja repimään ovea kappaleiksi satakertaa ennenkuin toimii. Passatissa tuntuu menevän ovipahvista ne muovinastat jolla se pysyy ovessa kiinni niin pirun helposti rikki. Niitä tuli kerran jo haettua merkkiliikkeestä kierros uusia kuskin oveen.

Taidan siis hakea kokonaan uuden osan kun kerkeän.
margusenock

Post by margusenock »

Mikko P wrote:Kannattaa tarkistaa "haitarikumin" sisällä oleva oveen menevä johtonippu. Itse aikanaan saman ikäisestä passatista liitellyt melkoisen määrän katkenneita oviin meneviä johtoja.
Viimein oli aikaa tsekata tuo johtonippu ja oikeassa olit: taisi olla yksi pieni kaiuttimen piuha joka ei ollut katki :) Eli homma hoitui pikku näpräämisellä ja oven sähköt toimii taas!
santtu74

takaovien sähköt

Post by santtu74 »

hetki sitten korjasin kuskin puolelta jotoja kun oli irtipoikki.
toisella puolella ei näkyviä johto vaurioita, mutta ei vaan
lasi pelaa,mystistä hö.
Killer

Post by Killer »

margusenock wrote:
Mikko P wrote:Kannattaa tarkistaa "haitarikumin" sisällä oleva oveen menevä johtonippu. Itse aikanaan saman ikäisestä passatista liitellyt melkoisen määrän katkenneita oviin meneviä johtoja.
Viimein oli aikaa tsekata tuo johtonippu ja oikeassa olit: taisi olla yksi pieni kaiuttimen piuha joka ei ollut katki :) Eli homma hoitui pikku näpräämisellä ja oven sähköt toimii taas!
Minkäs väriset ne kaiutinjohdot oli?
Pitäis itellä kytkeä takaovien kaiuttimet käyttöön borassa mut varmaan edellinen omistaja katkonu johdot poikki mankan takaa ja nyt siellä 4johtoa nipussa irrallaan.
Kaikki on siisti minkä itte tekee!
Passat Variant 4motion + dsg, -11
Golf V hb -03
Honda CBR600F -91
Post Reply