Kylmäkäynnistys huono

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
kukkis6
Posts: 4
Joined: 3.1.2008 2:33

Kylmäkäynnistys huono

Post by kukkis6 »

Heips! Kertokaapa joku mistä johtuu autoni huono käynnistys "kylmänä".Tuo kylmänä sana siksi lainattu,että näin kesällä/kostealla säälläkin tekee sitä.Eli esim.aamulla saa startata pitkään ennenkuin hörähtää käyntiin,vaikka on siis lämmin ilma.Sitten kun auto on kerran käynnistetty aamusta,niin starttaa lopunpäivän ihan hyvin.? :oops:
----------kyllä se siitä----------
kukkis6
Posts: 4
Joined: 3.1.2008 2:33

lisäys

Post by kukkis6 »

Niin unohtu vielä laittaa koordinaatit autosta. Eli Golf 1.9 tdi vm.2000, jos siitä mitään hyötyä on?
----------kyllä se siitä----------
KakePro
Posts: 210
Joined: 27.7.2008 16:37
Location: Ulvikylä.

Post by KakePro »

Jaa-a. Itse ensimmäiseksi vaihtaisin hehkutulpat. Ovat yksiä perus edellytyksiä hyvään käynnistykseen, varsinkin kylmänä.
Passat Variant 1.9 TDI AHU 66kw Vihriä Weitti.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Ne hehkut saa kyllä helposti testattuakin, että onko ne sökönä vai ei. Jäähdytinnesteen lämpötila-anturi toinen vikavaihtoehto. Vikamuistin luvulla vois selvitä jotain.

Ne hehkut voit testata paikallaankin esim näin: Otat ne hatut irti hehkujen päältä. Teet hyppyjohdon suoraan akulle asti ja pistät väliin vaikkapa 5w polttimon. Toinen pää akun plusnapaan ja toinen pää hehkun kärkeen. Jos polttimo syttyy niin hehkutulppa on ehjä. Toki sen voi yleismittarillakin mitata mutta tuo on sellanen nopee helppo konsti testata. Tai ei se niin kauheen nopee ole jos ei oo ylimäärästä johtoo, polttimoo ja polttimon kantaa :lol: Mutta enivei...
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
paerikss
Posts: 215
Joined: 24.3.2005 19:36
Location: Lempäälä
Contact:

Post by paerikss »

Moottorin lämpötilan-anturia veikkaisin myös (juuri jouduin itsellenikin vaihtamaan). Jos yksi hehku on pimeänä lähtee kyllä käyntiin mutta luultavasti ravistaa, jos useampi on pimenänä niin sitten kyllä joutuu leipomaan käyntiin ja alkukäynti on rosoista.
A4 Avant 1.8T, Passssssssat variant VR6 Exclusive, Golf II x 2, T-Bird & Kilocbr
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
kukkis6
Posts: 4
Joined: 3.1.2008 2:33

Post by kukkis6 »

Pasi Häkli wrote:Ne hehkut saa kyllä helposti testattuakin, että onko ne sökönä vai ei. Jäähdytinnesteen lämpötila-anturi toinen vikavaihtoehto. Vikamuistin luvulla vois selvitä jotain.

Ne hehkut voit testata paikallaankin esim näin: Otat ne hatut irti hehkujen päältä. Teet hyppyjohdon suoraan akulle asti ja pistät väliin vaikkapa 5w polttimon. Toinen pää akun plusnapaan ja toinen pää hehkun kärkeen. Jos polttimo syttyy niin hehkutulppa on ehjä. Toki sen voi yleismittarillakin mitata mutta tuo on sellanen nopee helppo konsti testata. Tai ei se niin kauheen nopee ole jos ei oo ylimäärästä johtoo, polttimoo ja polttimon kantaa :lol: Mutta enivei...
Hei missä kohtaa se lämpötila-anturi mahtaa sijaita.? :oops:
----------kyllä se siitä----------
User avatar
Keskitalo
Posts: 76
Joined: 9.4.2007 20:55
Location: hämeenlinna

Post by Keskitalo »

mulle iski sama vika jakopääremontin yhteydessä. eli pumpun ajoitus hiukan pielessä näin ainakin minulla passatissa :roll:
paerikss
Posts: 215
Joined: 24.3.2005 19:36
Location: Lempäälä
Contact:

Post by paerikss »

Keskitalo wrote:mulle iski sama vika jakopääremontin yhteydessä. eli pumpun ajoitus hiukan pielessä näin ainakin minulla passatissa :roll:
Jos on TDI niin silloinhan ajoituksen pystyy läppärillä tarkistamaan helposti (PD:ssä ei).

Moottorinlämpötilananturi sijaitsee koneen takana rintapellin ja koneen välissä pitkittäismoottorisissa, vähän kinkkinen paikka mutta kyllä sen sieltä vaihtaa.
A4 Avant 1.8T, Passssssssat variant VR6 Exclusive, Golf II x 2, T-Bird & Kilocbr
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
Patu
Posts: 370
Joined: 25.8.2008 10:20
Location: Etelä-Pohjanmaa

Post by Patu »

Mun milestä hehkut eivät ole käytössä jos lämpötilaa yli +5'C vaikka hehkuvaloa mittarissa vilkauttaakin.
Tämän kertoi myös eräs VAG-korjaamon pitäjä.

Mulla teki samaa vanhassa passatissa ja viaksi osottautui että pääsi ilmaa naftan joukkoon. Kun uusin polttoaine letkut konehuoneesta niin tuo vika poistui.
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
User avatar
Mika Viinikka
Posts: 1119
Joined: 13.11.2003 7:49
Location: Helsinki

Post by Mika Viinikka »

Mulla on kans sama ongelma, että kylmäkäynnistys on huono. Hehkut on vaihdettu juuri paripäivää sitten, mutta vika ei poistunut. Eikä antanut mielestäni oikein mitään vikakoodiakaan tuolle. Vaimo just vei tietysti auton ja se paperi on autossa, missä on tuo koodi ja ulkoa en sitä muista :roll:
Esimerkkinä vaikka tämä päivä. Tulin kotiin eilen illalla kympin jälkeen ja tänä aamuna piti lähteä liikkeelle ysin aikaa, niin ei lähtenyt kerrasta käymään. Pari kolme kertaa kun käänsi virrat on-off niin pärähti käymään. Ja nyt äsken kun vaimo lähti ja passatti oli seissyt n.5,5h niin ei mitään ongelmaa käynnistyksessä.

Mistähän tuota voisi lähteä selvittämään? Auto kun toimii muuten hyvin, niin kyllä tarvisi toi kylmäkäynnistyskin saada kuntoon.
Volvo V70 ex.Passat variant 2.0tdi(BMP) dsg -07–>nettiautossa id. 9457807
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

ite veikkaan kans tota ilmaa naftan seas... eikös niistä oo niitä naftaputkia halkeillu tankin sisältäkin ? pasi varmaa muistaa
ja tosiaan hehkut ei edes toimi yli plus 5 lämpötilassa, toi ilmajuttua voi testata jättämällä auton nokka ylös tai alaspäin mäkeen parkkiin :twisted: toisipperin luultavasti lähtee hyvin käymään ja toisinpäin ei jos ilmasta on kiinni

ps, kyllä pd:stäkin ajotuksen näkee... ei vaan oo niin selkeesti nähtävis ku jakapumpullisis
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

En mä muistais vielä nähneeni halki olevia polttoaineputkia, voi olla että oon missannut semmoset. Vika kyllä kuulostais olevan polttoainepuolella.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Mika Viinikka
Posts: 1119
Joined: 13.11.2003 7:49
Location: Helsinki

Post by Mika Viinikka »

Onko tuossa jossain jotain takaiskuventtiiliä tai jotain? Mietin vain, että jos tuohon passattiin on vaihdettu polttoaine pumppu ja siittä johtuisi tuo heikko kylmäkäynnistys, kun ei pysy paine letkuissa. Tarvii tutkia kyllä kuitteja ja huoltokirjaa, onko siellä jotain pumpun vaihdosta.
Polttoaine suodattimen vaihdatin samalla, kun öljyt vaihdatin.
Volvo V70 ex.Passat variant 2.0tdi(BMP) dsg -07–>nettiautossa id. 9457807
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Jos siellä joku vuotaa niin veikkaisin tandempumppua.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Mika Viinikka
Posts: 1119
Joined: 13.11.2003 7:49
Location: Helsinki

Post by Mika Viinikka »

Mikäs se on? :oops:
Volvo V70 ex.Passat variant 2.0tdi(BMP) dsg -07–>nettiautossa id. 9457807
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Sylinterikannen takapäässä oleva pumppu joka tekee alipainetta ja syöttää polttoainetta. Siksi nimi "tandem"...
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Mika Viinikka
Posts: 1119
Joined: 13.11.2003 7:49
Location: Helsinki

Post by Mika Viinikka »

Kerros vielä miten sitä pystys tsekkaan, että vuotaako se? Voisi tuossa pitkillä vapailla tutkia asiaa...
Volvo V70 ex.Passat variant 2.0tdi(BMP) dsg -07–>nettiautossa id. 9457807
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Painemittari täytys laittaa letkujen väliin, en muista ulkoa millasia paineita siellä kuuluu olla, mutta ei sais paineet tippua paljonkaan esim yössä.
Ite ehkä vaihtaisin kuitenkin jäähdytinnesteen lämpötila-anturin kokeeksi. Osa kun maksaa noin 30€ ja on yleinen vika.
Vikamuisteissa ei ole mitään?
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Mika Viinikka
Posts: 1119
Joined: 13.11.2003 7:49
Location: Helsinki

Post by Mika Viinikka »

Nyt muistin hakea lapun missä on vikakoodit.
Eli 2 vikakoodia oli.

463 -Ohjausmoduuli, digitaalinen äänipakkaus
-Ei yhteyttä
- Jatkuva

476 -Ohjausmoduuli, polttoainepumppu
-Ei yhteyttä
- Jatkuva

Ja toi alempi oli mittariston vikamuistissa ja ajoneston vikamuistissa. Muita koodeja ei ollut.

Osaisiko joku suomentaa mulle, mitä nuo tarkoittavat :roll:
Volvo V70 ex.Passat variant 2.0tdi(BMP) dsg -07–>nettiautossa id. 9457807
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Millä ihmeen ohjelmalla saa tommosia vikakoodeja :shock:
Virallisen testerin vikakoodilapulla osaisin ehkä jotain kommentoidakin mutta nuo....
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Mika Viinikka
Posts: 1119
Joined: 13.11.2003 7:49
Location: Helsinki

Post by Mika Viinikka »

Hakala yhtiöllä katottiin noi koodit samalla, kun hehkut vaihdettiin. En tiedä mikä ohjelma on, mutta kannettavassa koneessa se on :D
Volvo V70 ex.Passat variant 2.0tdi(BMP) dsg -07–>nettiautossa id. 9457807
User avatar
Mika Viinikka
Posts: 1119
Joined: 13.11.2003 7:49
Location: Helsinki

Post by Mika Viinikka »

Jättääkös koneen lämpötila anturi mitään vikakoodeja, jos on jotenkin epäkunnossa?
Tuli vaan mieleen, että voisko tuo kylmäkäynnistys johtua tuosta, kun pari kertaa ollu nyt auto esilämmityksessä ja silloin lähteny laakista käymään vaikka on seisonut vähän pidempään.
Ja toisekseen, mitä maksaa huohotin putki missä on se lämpövastus? Talveksi varmaan pitäisi tuo hommata...
Volvo V70 ex.Passat variant 2.0tdi(BMP) dsg -07–>nettiautossa id. 9457807
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Yleensä lämpötila-anturi jättää maininnan vikamuistiin, mutta ei aina.
Sitä huohotinputkee kannattanee kysellä marmoritiskin varaosapuolelta..
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
ryynänen
Posts: 119
Joined: 7.3.2009 21:36
Location: Kempele/Oulu

Post by ryynänen »

Missä mahtaa sijaita hehkurele afn passatissa. Mikäköhän numero siinä olis päällä ja mistä navoista toiminnan voisi tarkistaa. Kiitoksia.


edittiä. Löytyi rele ecun kanssa samassa boksissa konehuoneenpuolella nro 219.
Volkswagen Golf Variant 1.8 Turbo
Paaki
Posts: 51
Joined: 6.3.2010 17:51

Post by Paaki »

Mites on akun laita?
Paroni
Posts: 58
Joined: 19.11.2009 9:50
Location: Vsa

Post by Paroni »

Oliko tää akku juttu tuohon,pian 2.5v judatskuun? :?: :roll:
....näin teemme rahat juomme,ja kävelemme kotiin.
VW Passat Variant -00 1.9tdiPD 85kw
mikok
Posts: 38
Joined: 22.10.2011 22:10
Location: Ristiina

Post by mikok »

Mulla tuo taas tekee sitä satunnaisesti kylmällä ja kuumalla koneella. Tuntuu niinku se ei sais löpöä. Eli horähtää käyntiin mutta käynti on ailahtelevaa. Lämpötilamittari ainakin näyttää oikein ja suodatin on vaihdettu.

Miten se oireilee jos se täyttöpumppu rupeaa olemaan kaput. Mun mielestä se piti anakin jokuaika sitten aikamoisen "loraukse" ku virrat pisti päälle? Ja onko näissä passateissa se joku t-haara suodattimen luona mikä menee rikki?

Pelottaa että vika on suuttimissa tai niissä johtosarjoissa. Kun auto myös satunnaisesti nykii laimeasti ku esin kolmosella lähtee vedättämään alhaisilta kieroksilta. Myös kulutus mielestän on ollu pikkase reilua ku mittari näyttää emännän ajossa n 6.9 l 25km suuntaansa maantietä ajossa.

Mistä nyt alottaa tutkinta?
passat 3bg vm -01 1.9 tdi 96kw highlinen
Post Reply