Page 1 of 1

Leditys

Posted: 28.9.2008 18:21
by jarmoharju
Apua kaikilta jotka osaavat sähköhommia.
Helppo homma varmasti mutta ku kokemukset tällä saralla ihan totaali nolla!

Tarkoituksena saada leditettyä
1. Kaikki pyöränkaaret sisäpuolelta 3 ledillä omalla katkaisijalla = yhteensä 12 lediä :shock:
2. Kaikkiin oviin alaosaa maata vasten 3 lediä omalla katkaisijalla = yhteensä 12 (tai 15 jos takaluukkuun tulee) 8)
3. Sisätiloihin 6-10 lediä suunnitelmissa omalla katkaisijalla :twisted:

Tarkoitus siten että akusta virta ja katkaisijasta saa päälle ja pois. Vai kannatteeko varastaa virta jostain johosta.
Miten kytkennät ja tarviiko vastuksia jne.
Elikkä miten nuo toteutetaan sen johdotuksen ja kytkentöjen ja vastusten osalta :?:

Ja hyvin seikkaperäiset ohjeet, mielummin kuvalla ja rautalankaakin saa käyttää.... oikeasti :oops:

Tarkoitus laittaa täältä
http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=693040
ja KUVA 2. Sininen 13000mcd. hinta 1eur/kpl sisältää esivastuksen 12V:lle.
tai
MYÖS JOHDOTETTUJA 5MM LEDEJÄ 12VOLTILLE N.10CM JOHDOLLA. VÄRIT: VALKOINEN, PUNAINEN JA SININEN
1,5€/KPL

ja mitä tuo esivastus tarkoittaa käytännössä.

Kaikki aiheeseen liittyvät linkitykset otetaan vastaan ja suomeksi!

Kiitoksia vaivannäöstä :)

Ohjeet voi laittaa tänne tai yv tai mailiin.

Posted: 29.9.2008 0:24
by AjH
Esivastus tuossa tarkoittaa kaiken järjen mukaan sitä että pistät 12V toiseen napaan ja maan toiseen ja homma pelaa.
Noita voi sitten rinnakkain kytkeä halutun määrän ja edelleen homma toimii. Rinnakkain = jokaisen ledin virtajohto yhteen ja akun plussaan kiinni katkaisijan kautta, maat yhteen ja maapisteeseen kiinni.
Akulta noi voisi suoraan johdottaa tai sitten kojelaudan alta päävirtakiskosta, mutta sulakkeen kautta jokatapauksessa, on sitten auton oma valmis käytössä tai laitat johtoon oman sulakerasian.
Katkasijaksi joku 12VDC sopiva malli, useimmat myynnissä olevat toimii tässä kyllä. Katkasija siis akun ja ledien väliin.

Kuvaa tästä jaksa ny just piirtää mutta jos ei noista saa vielä selkoa niin kysy lisää ja väännetään rautalanka kuva jos ei sittenkään aukea. Oikeasti hyvin yksinkertaista hommaa jos hankit noita valmiiksi etuvastuksella varustettuja ledejä.

Posted: 12.10.2008 18:28
by jarmoharju
Noniin. Nyt on Ledit hankittu ja suunnitelmat tehty ja asennuskin saatu paperille teoriassa valmiiksi. Onko kenelläkään tietoa kuka olisi tehnyt samaa tai samankaltaista omaan kiesiin, siksi, että mitä otan huomioon vai otanko mitään?

Eli ensin leditän sisustaa ja jos tallipaikan saan ni sitte ovet ja lokarit. Tietenkin niin että ku parkissa on niin silloin voi olla "lyhdyt" koristamassa. En tietenkään liikenteessä noita valoja räpsytä.

Kunhan saan tehtyä niin sitte päivitellään kuvia tänne.

T. Harju

Posted: 29.10.2008 19:37
by atdvariant
Ei muuta vinkkiä sähköinsinööriltä, kuin että oikeankokoiset etuvastukset virtaa rajoittamaan. Vastukset voi laittaa siten, että kytket ensin sarjaan ledit ja niille kaavalla lasket etuvastuksen. Suositeltavampaa on, että joka ledille oma etuvastus ja nämä kaikki rinnan. Ledissä on anodi ja katodi joten kannattaa kaikki jouttaa samalla tavalla. Myös eri väriset ledit tarvitsevat erikokoisen vastuksen. Netistä googlettamalla löytyy todella hyviä sivuja. Ihan halvimpia vastuksia ei kannata ostaa, niissäkin on laatueroja(esmes Bebek)

etuvastus

Posted: 30.10.2008 17:30
by spantse
Etuvastus pudottaa jännitteen sopivaksi ledille. Ledeissä tyypillisesti on kynnysjännite (jolla se palaa) 2,2V (vihreä standardiledi) ja virta 20mA. Nämä vaihtelevat ledin koosta (virta) ja väristä (jännite) riipuen. Etuvastus lasketaan heleposti kaavalla R=U/I, eli pitää laskea paljonko jännitetä pitää hävittää etuvastukeen ledin vaatimalla virralla, jotta ledillä olisi sen vaatima kynnysjännite. Esimerkiksi vihreä standardi ledi vaati 2,2V jännitteen ja 20mA virran:

R=U/I -> (14,4-2,2)V / 0,02A = 610 ohm

Lähin vastus löytynee RETMA sarjan mukaan 620 ohm, jonka värit löytyy:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Vastus

Lisäksi pitää muistaa tehohommat: vastukseen hukataan tietty jännite tietyllä virralla, joten syntyy tehoa joka ilmenee lämpönä. Vastuksen pitää kestää tämä teho liiaksi kuumenematta, joten on syytä tarkkailla myös sitä tehopuolta. Etuvastuksen vaatima tehokesto aukeaa kaavalla P=UI, eli:

P = 12,2V x 0,02A = 0,244W eli 250mW tai varmuudeksi 0,5W vastus on syytä laittaa.

Eli tässä ihan "amispohjalta!" :)

Posted: 7.11.2008 13:44
by PassatHM
Ja tässä neuvo ihan opistopohjalta :) : Katsokaa tuolta lisätietoja ledeistä ja niiden kytkennöistä.

Posted: 7.11.2008 14:18
by PassatHM
jarmoharju wrote:Noniin. Nyt on Ledit hankittu ja suunnitelmat tehty ja asennuskin saatu paperille teoriassa valmiiksi. Onko kenelläkään tietoa kuka olisi tehnyt samaa tai samankaltaista omaan kiesiin, siksi, että mitä otan huomioon vai otanko mitään?
Niin, onhan noita led-kytkentöjä tullut tehtyä, kylläkin vain sisätiloissa (autossa ja asunnossa).
Ledien kytkentä autossa on siinä mielessä helppoa, että työskennellään pienten jännitteiden kanssa (huom! vaikkakin virta tappaa!) ja varsinkin jos olet ostanut valmiiksi 12V:n jännitteeseen mitoitetut etuvastuksella varustetut ledit, niin suurta vahinkoa ei saa aikaan.

Lähinnä ledien kytkennässä tässä tapauksessa siis tulee huomioida ledin "napaisuus". +12V:n jännite tulee ledin pidempään jalkaan (anodi) ja maa lyhyempään (katodi) Katodi on myös yleensä merkitty näihin 5 mm ledeihin viistoamalla ledin heijastinosan juuri.

Jos lähdettäisiin hifistelylinjalle, niin jännitesyöttö ledeille kannattaisi tehdä hakkurikytkennän kautta, auton akkujännite kun voi olla (melkein) mitä sattuu. Mutta onhan nuo kytkennät kestäneet ilman "hifistelyäkin".

Turvallisuusmielessä kannattanee käyttää sulaketta, joka katkaisee virran ledeiltä mahdollisen oikosulun sattuessa.

Posted: 7.11.2008 14:24
by PassatHM
atdvariant wrote: Ihan halvimpia vastuksia ei kannata ostaa, niissäkin on laatueroja(esmes Bebek)
En usko, että tässä tapauksessa (led virranrajoitusvastus) hinta ratkaisee. Vastuksen hinta nousee yleensä vain sen tarkkuuden kasvaessa, eikä virranrajoitusvastuksella ihan niin väliä ole. Tarkoitukseen riittää ihan hyvin vaikka esim. 5% toleranssilla olevat halvimmat mahdolliset. Vaikka rautanaula, jossa on oikea resistanssi. :D

Posted: 7.11.2008 20:11
by jape
mitenhän onnistuu nuihin FK Angel-Eye-ajovalojen ledien vaihto?