Page 1 of 1

Ajovalojen korkeudensäätö

Posted: 20.10.2008 18:39
by Jake77
Taas yksi probleema joka on ollut siitä asti kun olen auton hankkinut, mutta nyt ajattelin perehtyä paremmin kun tuli laitettua korkeajännitettä keulalle.

Eli vänkärinpuolen valojenkorkeudensäädölle ei tule sähköä. Moottori kyllä toimii kun kokeilin kuskin puolella. Säätö ei toiminu alkuperäisessäkään umpiossa, eikä nyt noissa enkeleissä. Onko mitään sähkökuvaa tai toimivaa ratkaisua kenelläkään?

Kuskin puolella sininen ja musta johto piippaa valoliittimessä oleviin johtoihin nähden kaikkiin muihin paitsi siihen johon tulee 4,5-10V eli punainen moottorilla. Taas toisella puolella sininen piippaa kaikkiin, mutta musta vain yhteen liittimeen.

Voikohan tämä samainen ongelma vaikuttaa myös siihen, että xenon ei meinaa syttyä 0-asennossa vänkärin puolella?? Valoasennossa toimii oikein..

Posted: 20.10.2008 22:47
by AjH
Jos Haynesin johtokaavio pitää paikkansa niin sinne moottorille tulee kolme johtoa per puoli:
- jännite
- ohjausjännite
- maa

Värit eivät Haynesissä täsmää ainakaan tohon sun johdotukseen. :roll:

Jokatapauksessa ton laitteen toiminta on hyvin simppeliä, ohjausjännite määrittää asennon ja se on siinä. Jännitettä pitäisi siis olla kahdessa johdossa ja yhdessä maakontakti. Edelleen Haynesin kuvassa molemmille moottoreille on oma sulake 15A, oletko tarkistanut noi sikäli kun pitää paikkaansa kaavion tieto.

Posted: 20.10.2008 23:25
by Jake77
Noi tarvike valojen värit ei ehkä ole ihan oikeita, mutta oem umpiossa värit on musta, punainen ja ruskea.

En löydä muita kuin valojen sulakkeet jotka on 15A, erikseen ei ole mainittuna säätöjä. Ratin alta löytyi 2x20A sulakkeita joista toinen oli palanut, mutta en tiedä mihin ne liittyy ja ei ollut mihinkään apua vaikka vaihdoin uuden.. Voiko siis ryöstää toiselta puolelta johdot toiseen jos ei muuta konstia löydy?

Posted: 21.10.2008 7:34
by Kri
Jake77 wrote:Noi tarvike valojen värit ei ehkä ole ihan oikeita, mutta oem umpiossa värit on musta, punainen ja ruskea.

Ratin alta löytyi 2x20A sulakkeita joista toinen oli palanut, mutta en tiedä mihin ne liittyy ja ei ollut mihinkään apua vaikka vaihdoin uuden.
Vähän OT, mutta tiedoksi että noi ratin alla olevat on tavaratilan pistokkeille.
Nimim. Puoli autoa purkanut :twisted:

Posted: 21.10.2008 8:53
by Tero Häkli
kojelaudan päädysä oleva sulakerasia, sulakkeet F20 ja F21
ihan oikeella ylhäällä

Posted: 21.10.2008 10:37
by AjH
Juuh, Haynesissa jotain samaa sentään, eli noilla sulakkeilla. Ja samaisen kirjasen mukaan ajovalojen sulakkeet. Pitkille on omat 10A sulakkeet F18&19.

Ja en nyt siis ihmettele ajovalojen johtoja ollenkaan vaan auton puolen johtoja? Mitä niistä auton liittimistä löytyy, pitäisi siis olla noi 12V, maa ja sit toi säätöjännite. Jos noi on kunnossa ja moottori toimii toisessa umpiossa normaalisti niin sitten alkaa olla kyllä hankala arvailla mitä seuraavaksi.

Posted: 21.10.2008 10:38
by Jake77
on sulakkeet ehjät. Eli samat sulakkeet lyhkästen kanssa..

Posted: 21.10.2008 11:23
by Tero Häkli
ohjausjännite hyppyjohdolla toisesta lampusta se viiminen keino :D

Posted: 21.10.2008 11:25
by Jake77
Joo kyllä se vika on konehuoneen puolella.. Pitääkö kylmästi ryöstää toiselta puolelta noi 3 johtoa..

Posted: 21.10.2008 12:00
by Tero Häkli
mistä oot noi mitannu ? ei umpioon tulevas liittimes hapettumaa olis ?

Posted: 21.10.2008 12:02
by Jake77
Kokeilin tuota ohjausjännitteen ryöstämistä, mutta ei toiminu vielä silläkään...

Onko niin, että mulla ei ole tässä tuota polttimovahtia ku ei herjaa ajovaloista eikä jarrupolttimostakaan mitään.. Vai onko se ohitettu jollain vippaskonstilla..

Posted: 21.10.2008 12:18
by Jake77
Oon mitannu liittimestä ja johdoista ennen liitintä. Liitin näytti kyllä kuin uudelta.. Onko jossain muualla vielä liittimiä konehuoneen puolella?

Posted: 21.10.2008 12:23
by Kri
Kuulostais vähän siltä, että sulla on toisen puolen maadotuksessa jotain vikaa. Jos 12 V tulee ja säätöjännite niin eipä jää paljon vaihtoehtoja.

Posted: 21.10.2008 12:37
by Jake77
Ei tule syöttöjännitettä toiselle puolelle, mutta ei auttanu vaikka ryösti toiselta puolelta.. Pitää tarkastaa toi maadoitus vielä..

Posted: 21.10.2008 13:41
by Jake77
Taas selvisi jotain.. Eli mittasin moottorilta niin yllätys suuri, että jokaiseen 3 nastaan tuli jännitettä eli jossain - ja + yhdessä tai jotain.. Moottori toimi kun otin ohj.jännitteen toiselta puolelta ja moottorilta katkaisin maan ja laitoin suoraan runkoon.. Mistä etsiä itse ongelmaa joka tuon aiheuttaa? Ohj.jännitettä tuli välillä mut liikaa ja sit ei taas tullu mitään..

Posted: 21.10.2008 16:06
by AjH
Täytyy nyt kyllä tähän väliin todeta että mulla loppuu ymmärrys siitä miten olet kokeillut ja mitä ja mitä mitannut ja mitä mittari missäkin on kertonut?

Posted: 21.10.2008 16:46
by Jake77
Yksinkertaisesti, että kork.säätömoot. Kaikkiin kolmeen johtoon tulee jännitettä enemmän tai vähemmän, myös maajohtoon.. Nyt tein niin, että katkaisin vikapuolelta ennen umpiota olevasta liittimestä ne 3 johtoa jotka menevät moottorille ja ryöstin toiselta puolelta niin nyt toimii molemmat moottorit..

Mutta itse ongelmahan ei selvinnyt vaan tuli kierrettyä..

Posted: 21.10.2008 16:58
by AjH
Jos maajohtoon tulee jotain jännitettä suhteessa maapisteeseen niin eiköhän se vika ole silloin siellä?
Joko johto rikki tai maapiste hapettunut.
Ja tämmöisessä tapauksessa ne virrat alkaa kulkea jotain muuta kautta maahan, esim valojen polttimoiden kautta kun niissä on yleensä aika pieni vastus. Ja se taas aiheuttaa sitten kaikenlaista mielenkiintoista.

Posted: 21.10.2008 19:06
by Pasi Häkli
Jake77 wrote:Mutta itse ongelmahan ei selvinnyt vaan tuli kierrettyä..
Joo, ja seuraava omistaja ihmettelee joskus että mitä helvetin virityksiä täälläkin on :lol:

Posted: 21.10.2008 20:59
by Jake77
Heh.. Tietäis vaan missä on johtosarjan maapiste...

Posted: 22.10.2008 8:20
by Nixu
Onkos kellään ollut hankaluuksia säätää valojen korkeutta?Itellä näyttää kuskinpuolen pitkä liian alas,eikä säätöruuvista meinaa nousta millään?Onko mitään niksiä mitä kannattaisi kokeilla vai onko vaan säätöruuvin umpioon menevä akseli paskana...?

Posted: 22.10.2008 11:55
by Pasi Häkli
3B mallin passatin lyhdyssä se muovinen säätöratas joskus irtoaa siitä akselista. Eli pyörii tyhjää ja näin ollen ei säädä mitään. Katoppa se vielä.

Posted: 22.10.2008 19:50
by Nixu
Katoin sen rattaan ja kun säätää niin pyörii molemmat hyvin,eli ne valkoiset muoviset hammasrattaat siinä umpion takana.
Mahtaakohan olla jotain umpion sisältä irti...?

Posted: 22.10.2008 20:11
by Pia
Nixu wrote:Katoin sen rattaan ja kun säätää niin pyörii molemmat hyvin,eli ne valkoiset muoviset hammasrattaat siinä umpion takana.
Mahtaakohan olla jotain umpion sisältä irti...?
Siitä hammasrattaasta lähtee valkonen tappi joka on kiinni lyhdyn vastakappaleessa. Se vastakappale putoo aika useesti pois paikaltaan jos on ruuvannu niitä hammasrattaita liian ylös tai liian alas. Umpio irti ja koukit sen pallopään takas paikalleen.

Posted: 23.10.2008 8:26
by Nixu
Oolrait..kiitoksia tiedosta.Pitää vähän tutkiskella miten saan purettua kaikki xenon systeemit pois tieltä,kun on ballastit suoraan umpion takana kiinni.mutta eiköhän se siitä selviä :wink:

Posted: 23.10.2008 18:23
by Jake77
Vika paikallistettu ja korjattu. Liekö ollut tehtaalta asti, mutta kuitenkin vänkärin puolen alapilarin luota jossa on liittimiä niin oli just toi korkeudensäätömoottorille menevä liitin irti. Päälle päin näytti ok, mut oli vastakappale painunut edellä eikä näin ollen yhdistänyt lainkaan..

Säädinmoottori rikki

Posted: 26.2.2011 17:14
by Tohatsu
Mulla on vänkärinpuolen ajovalojen korkeudensäätömoottori ilmeisesti rikki Passat 3 B:ssä. Jännitteet ja maadoitukset löytyy, mut moottori ei äännä. Saako moottoreita varaosana ja onko sitä kukaan onnistuneesti vaihtanu? Kuskipuoli pelittää kyllä.

Posted: 26.2.2011 17:21
by Sami Jalonen
Se vaihto ei ole vaikea homma kun umpio on kädessä jä näkee miten se säätömoottorin tappi muljahtaa ulos sieltä umpion sisältä. Paikallaan melko hankala arpoa. Onneks 3B:ssä lähtee valaisin irti tosi helposti..

Posted: 27.2.2011 13:03
by Tohatsu
Tarviiko puskuria irroittaa, että saa umpion irti? Entäpä onko moottoria kukaan yrittänyt korjata?
Motonetissä on säätömoottori Hellan umpioon 62,90 e (tuote 50-8002).

Kiitos jo etukäteen.

Posted: 27.2.2011 15:56
by Sami Jalonen
Ei tarvi, kaksi torx-ruuvia umpion päältä muovitulppien alta, sen jälkeen vilkku irti. Vilkku on jousen päässä olevalla koukulla kiinni autossa, sen venyttää irti niin paljastuu kolmas torx. Sitten ei muuta kun muljauttaa umpion irti.

Posted: 28.8.2011 22:35
by Arto Vikiö
Jatketaanpa tähän topiciin.

Nyt kun pimeät saapui, niin huomasin ihan "mielenkiintoisen" ongelman omassa autossa.
Lyhyet valot näyttävät vain noin 5-10metrin päähän. Pitkät valot toimivat ok. Autossa on alkuperäis xenonit.
Alfamerin kirjaa selatessani sain selville, että ajovaloille on ohjausyksikkö. Etukäteen tiesinkin jo korkeudentunnistimet edessä ja takana.
Kysymys kuuluu, mistä lähden vikaa etsimään? Ohjausyksiköstä? Vai tutkinko kaikki tunnistimet yksitellen? Entäpä korkeudensäätömoottorit? Muita paikkoja en oikein keksi..

Posted: 28.8.2011 23:29
by Pasi Häkli
Vikamuistit kannattaa xenoneista ensimmäisenä lukea, mikäli ne tosiaan on alkuperäiset. Korkeusanturivikoja on paljon ja siitä johtuen ne voi näyttää maahan.

Posted: 29.8.2011 20:03
by Arto Vikiö
Käytin liittimet irti korkeusantureista ja putsasin liittimet. Käytin myös ohjausyksiköltä liittimen irti. Ei mitään vaikutusta.
Seuraavaksi vikamuistin lukuun...

Re: Ajovalojen korkeudensäätö

Posted: 12.3.2013 20:58
by renze
Nostetaan aihetta ylös.
Osaakos kukaan neuvoa mistä löytyy 3BG:ssä ajovalojen korkeudensäädön moottorit?
Vasemmalta puolelta pimeenä ja uus moottorikin hankittuna.

Re: Ajovalojen korkeudensäätö

Posted: 12.3.2013 21:01
by Sami Jalonen
Umpiossa.

Re: Ajovalojen korkeudensäätö

Posted: 12.3.2013 22:05
by ibel
Ja ohjeet siihen tästä. :)