Page 1 of 1
Vanne probleema....
Posted: 25.10.2008 13:33
by Riku
Eli siis olisin kysellyt miten sopii vw passat 3b vm. 97, eli miten tuollaisen alla mahtuu pyöriin 8x18" vanne ET 32 ja renkaina tulisis olemaan edessä 235/40 ja takana 245/45.
Eli lähinnä pelkään tuota mahtuu tuo leveys ja rengastus ulkolokasuojien sisäpuolelle, että ei tuu korin ulkopuolelle?...näin ollen myös laittomiksi.
Jos mahdollista ni kuvat olis myös hyvä jos jollakin ois

Posted: 25.10.2008 15:01
by Vahahyyppa
itellä on et 35 ja 225/40 on just tasalla edestä, takana on sisemmälllä
Posted: 25.10.2008 15:24
by Riku
Vahahyyppa wrote:itellä on et 35 ja 225/40 on just tasalla edestä, takana on sisemmälllä
Hmm...eli saattaa siis olla että ei aivan pysy sisällä?

Mimmones homma toi lokareiden pullistus olisi

Posted: 25.10.2008 15:31
by DJDH
Ihan helppo jo vaan omistat/saat lainattua/vuokrattua kaarimankelin ja kuumailmapuhaltimen.
Posted: 25.10.2008 16:25
by AjH
Kaarimankeleita alkaa nykyään löytyä aika useasta "erikois" rengasliikkeestä. Ja saa ehkä jonkinlaisen takuunkin työlle, ekalla kerralla itse harjoitellessa voi mennä myös pieleen.
Miksi taakse 245/45, ihan karmee munkki halkaisijaltaan? Normi 18 siis on 225/40...
Posted: 25.10.2008 20:56
by Riku
Nojoo ja nyt tulin siihen tulokseen että luovun noista renkaista ja tilalle tulee eteen 225/40 ja taakse 235/40. Vanne pysyy samana.
Posted: 25.10.2008 22:02
by Patu
Moi,
Mulla oli vanhassa pasuunassa (-99, TDi Sedan) 8,5*18 et.30 vanteet 225/40 gummeilla ja -70.mm madallusta ja silti ei ottanut mihinkään kiinni. Nykyisessä -02 Farkku passatissa ei ole madallusta lainkaan ja vanteina 8,5*18 et.30 ja gummeina 225/40 ja ei myöskään ota mihkään kiinni.
Posted: 25.10.2008 22:09
by Riku
Patu wrote:Moi,
Mulla oli vanhassa pasuunassa (-99, TDi Sedan) 8,5*18 et.30 vanteet 225/40 gummeilla ja -70.mm madallusta ja silti ei ottanut mihinkään kiinni. Nykyisessä -02 Farkku passatissa ei ole madallusta lainkaan ja vanteina 8,5*18 et.30 ja gummeina 225/40 ja ei myöskään ota mihkään kiinni.
Siis lähinnä mulla oli se ongelma, että kulutuspinta tulee liikaa ulos,,,en mie tuota niiku epäilly etteikö pyöriin mahtuis

Posted: 25.10.2008 22:24
by DJDH
Turhaan sitä pelkäät, kuitenkin oot kotvasen päästä laittamassa sinne spaceria väliin että saat renkaat ulommas

Posted: 26.10.2008 10:54
by Riku
DJDH wrote:Turhaan sitä pelkäät, kuitenkin oot kotvasen päästä laittamassa sinne spaceria väliin että saat renkaat ulommas

olis tullu toi ensimmäinen ratkasu kyllä ulos jo ilman spacereita xD...nyt tulee semmoset leveydet että on ihan kaaren tasalla

Posted: 21.11.2008 19:37
by Patu
No ei varmaan olis tullut ulos jos siis vanteina 8*18 ET32 ja renkaat edessä 235/40 ja takana 245/40. Noilla kummeilla ja tuolla ET:llä on mun mielestä aika reunas mut ei kuitenkaan ulos tule.
Mahtuuko pyörimään...
Posted: 4.12.2008 14:16
by Riku
Eli oisin kysässyt mahtuuko 7.5x18" vanne ja 225/45 renkaalla ET 35 pyörimään vakio alustan omaavassa passat 3b:ssä?
Posted: 4.12.2008 15:33
by Sami Jalonen
Ihan varmasti! Vakioalustalla pyörii melkein mikä vaan..

235/50 rengas
Posted: 6.12.2008 14:27
by Riku
Viel yks kymysys...mahtuuko 235/50-18 rengas kääntyileen ja pyöriin ilman että ottaa mihinkään kiinni. Vanteen ET on 35. Autona on vakioalustalla oleva passat 3B sedan.
Posted: 6.12.2008 14:49
by Sami Jalonen
Karmeen kokonen kumi! Miks pitää laittaa ton kokonen? ku se normaali kumminki on 225/40 18" vanteelle..
Posted: 6.12.2008 16:28
by Riku
lähinnä ajettavuuden takia...matala kumi kun ei ota hirveästi iskua vastaan ja ajoa on aika paljon kuoppasella mettä/sorateillä.
Posted: 6.12.2008 16:53
by DJDH
Mihin sitten sitä korisarjaa tarvitset? Ei nekään toimi kovin hyvin kuoppaisilla sora- ja metsäautoteillä. Jos pitää tehdä jonkunlainen kompromissi mukavuuden ja kevyen ulkonäön takia, niin laita sitten 225/45R17 tai 205/50R17 setti alle. Tuollaisella 235/50R18 seitillä passatin ajettavuus menee 100 varmana päin persettä. Se ajomukavuus tehdään ensisijaisesti alustalla. Pehmeät renkaat ei korjaa kovaa alustaa tai kovat renkaat pehmeää alustaa.
Posted: 6.12.2008 17:03
by Micco
Kuulosti jo senverran mielenkiintoiselta tuo DJRikun rengaskysymys, että piti ihan STRO-normistosta katsoa. Tuo 235/50 18" renkaan halkaisija on 693mm. Kun taas esim oikean kokoinen 225/45 17" halkaisija on 634mm. Tuo ajattelemasi rengas on halkaisijaltaan 59mm korkeampi
Eli jos ne donitsit siellä jollain ilveellä mahtuisivat pyörimään, niin auto olisi vakiota jo 25mm korkeampi. Sitä voisi kutsua jo muutenkin melkoiseksi Mad Max lookiksi...

Posted: 6.12.2008 17:18
by Riku
itse asiassa en ole varsinaista korisatsia hommaamassakaan, on tulossa vain helmat jotka ei paljoa tuu alemmas aluperäispuskureista.
Posted: 6.12.2008 17:23
by Micco
Jos tykittelet hiekkateitä ja pottupeltoja sellaista kyytiä, ettei 225/40 18", 225/45 17" tai 205/50 17" jonkun millin korkeampana pärjää, niin aja aivan vakiokoko renkailla. DJDH on siinä aivan oikeassa, että ylikokovanteet kauheilla ylikokopyörillä pilaa ajettavuuden aivan satavarmasti, jos mahtuvat edes pyörimään. Ulkonäöstä puhumattakaan.
E: Noihin peruskokoihin tietysti voi laittaa jonku 10mm leveämmän, jos uskoo että se auttaa. Aavistuksen saattaa pehmentää, eikä vielä välttämättä muuta ajettavuutta kovin paljoa. Jos vain mahtuvat pyörimään. Mutta nuo profiililla korottamiset kasvattavat renkaat jo aivan liian isoiksi.
Posted: 6.12.2008 18:10
by Sami Jalonen
235/40r18 tai sit toi 205/17r17..
Posted: 6.12.2008 22:12
by Riku
Sami Jalonen wrote:235/40r18 tai sit toi 205/17r17..
joo saattaa olla että kallistun kuitenkin 225/40-18 tai 235/40 renkaisiin...
Tuo 205/17 kuulostaa hiukan liian häröltä, heheh

))
Posted: 6.12.2008 22:46
by AjH
Kuriositeettina mittarivirhe ei saa olla positiivista, eli mittarin pitää näyttää liikaa tai täsmälleen oikein. Tähän tuskin missään vaiheessa kukaan puuttuu mutta kuitenkin.
Sitten vielä lakitekstiä:
3. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen nähden. Jos renkaan ulkohalkaisijaa suurennetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.
Edit: vai onko se negatiivista toi mittarivirhe mitä ei saa olla, kummin päin lieneekään

Posted: 6.12.2008 23:14
by Riku
AjH wrote:Kuriositeettina mittarivirhe ei saa olla positiivista, eli mittarin pitää näyttää liikaa tai täsmälleen oikein. Tähän tuskin missään vaiheessa kukaan puuttuu mutta kuitenkin.
Sitten vielä lakitekstiä:
3. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen nähden. Jos renkaan ulkohalkaisijaa suurennetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.
Mutta siis 225/40-18 ja 235/40-18 pitäisi saada ihan muutoskatsastuksella lailliseksi passattiin? :O
Posted: 7.12.2008 12:49
by Sami Jalonen
Kyl. joo siis 205/50r17.
Posted: 8.12.2008 19:48
by Riku
http://www.gti.fi/galleria/kuva.php?id=64504
Tommoset tuli nyt hommattua...katsotaan miltä näyttää passatin alla
