Page 1 of 1
Huohotinputken lämmitin
Posted: 4.11.2008 20:46
by Karhua
Moi taas!
Mites on tietääkö kukaan tarviiko saksasta tuodusta Passat 2.0tdivm-05 koneen huohotinputkesta olla huolissaan. Eli onko noissa huomioitu suomen pakkasolosuhteet, ettei vaan käy kuin joillekin poloille jokun aika sitten että sylkäsee öljyt katuojaan.
Sit vielä toinen juttu kun on tuolla ultimaten puolella ollut puhetta tuosta DPF suodattimesta ja lisäaineesta. Tohon minun kulkineeseen on huoltokirjan mukaan vaihdettu pakoputkeen tuo suodatin 130tkm huollossa, mutta lisäaineen lisäyksestä ei ollut merkintää. Onko tuossa nyt sitten vaihdettu sellainen suodatin, ettei tarvitse sitä lisäainetta kun ei sitä vissiin sitä lisäainetta tarvitse noihin uusiin pasuunoihin ollenkaan, vai onko minulla kohta lisäaineen osto edessä ja voisko sen määrän tarkistaa jotenkin?
Kaikesta tiedosta hän ystävällisesti kiittää kaikkia jotka vaan asioista jotain tietää ja viitsii näppäimistöä näpytellä.

Posted: 4.11.2008 21:09
by Pasi Häkli
Moro.
Mulle on vähän outo moottori tuo 3BG Passatissa oleva 2.0 TDI moottori koska sitä ei suomeen ole koskaan tuotu. Mulla on itellä tuo 1.9TDI(AVF), tuontiauto myöskin ja siinä huohotinputkessa ei myöskään ole lämmitintä. Ainakaan mulla se ei ole aiheuttanut ongelmia. Eikös se huohotinputki mene siinäkin moottorissa suoraan venttiilikopan päältä turbon imupuolelle melko suurella putkella. Ei se silti mahdottomuus ole, etteikö sekin voisi jäätyä. Ota se irti ja kurkkaa onko siellä öljymoskaa paljon.
Mun tietääkseni volkkarilla ei ole käytössä noi hiukkassuodattimien lisäaineet. Mutta taas, en tiedä juuri tosta moottorista, onko siinä edes hiukkassuodatinta? Mun käsityksen mukaan ne tuli vasta tuohon 3C korimalliin. Mutta ainakaan noissa uusissa diisseleissä missä on hiukkassuodattimet, ei oo mitään lisäaineita. Se hiukkassuodatin joudutaan vaihtaa sitten kun siellä on liikaa sitä karstamassaa mikä ei poistu sieltä. Eli kun siitä tulee tarpeeksi tukkoinen.
Ilmeisesti on ollut raskas kaasujalka tai jotain jos jo noin pienissä kilometreissä on vaihdettu uusi hiukkassuodatin/katalysaattori tai mikä siellä nyt sitten onkaan.
Pistäppä mulle alustanumero yv:llä niin katon töissä mitä tietoa siitä löytyy.
Posted: 5.11.2008 15:19
by maikki
Tuohan on 3BG 136-heppanen/2.0TDI DPF?
Jos on niin siihen tarvitsee hiukkassuodattimeen jotain litkua 70€/l ja menee 4litraa
kaverini on merkkihuollossa sah:lla ja kertoi tehneensä 120tkm huollon tuollaiseen jossa tuota litkua lisätään. Säiliö löytyneen varapyöräkotelosta.
Ettei olisi lisätty tuota ainetta huollossa eikä vaihdettu koko suodatinta?
Minullakin on -02 tuontipassat eikä lämmitettävää huohotinletkua mutta ei ole ollut ongelmiakaan.
Posted: 5.11.2008 17:37
by Karhua
Joo kyllä kyseessä on juurikin tuo 100kwattinen versio ja moottorikoodi on BGW (tuohonkaan en ole törmännyt missään yhteydessä).

Sitä juuri ihmettelen kun huoltokirjassa on merkitty ruksi siihen kohtaan missä mainitaan tuo DPF suodatin, merkinnee sitä että ko suodatin on vaihdettu. Mutta siinä kohdassa ei ole ruksia missä mainitaan lisäaineen täyttö. Luulisi tuon nyt siinä samalla täytettäneen, mikäli se värkki sitä tarvitsisi. Merkintää lisäaineen täytöstä ei ollut aiempienkaan huoltojen kohdalla. Vai onko tuo nyt sitten niin että sitä ei varsinaisesti täytetä vaan "vaihdetaan" eikä sitä kannata tehdä jos siellä on ainetta jäljellä. Pystyyköhän tuon lisäaineen määrän määrää tarkistamaan mistään?
Tässä vielä linkki Ultimaten puolelle jos jotakuta aihe kiinnostaa.
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?c ... 229&sivu=1
Posted: 5.6.2009 12:55
by jyrkma
Jos huollon ohjeen mukaan vaihdetaan DPF, niin samalla tyhjennetään lisäainesäiliökin ja laitetaan uudet nesteet tilalle. Eli litkut pitäisi olla vaihdettu, mutta kyllä siitä toisaalta tulee sitten ilmoitus kun se alkaa vähenemään, jos niitä ei olekaan vaihdettu DPF:n vaihdon yhteydessä.. Ilmeisesti se lisäaine vaihdetaan sen kiteytymisen vuoksi. Lisäaine on jotain raudasta valmistettua litkua. ("Satacen 25" muistaakseni)
Itse yritin joskus vag-com:lla käydä läpi ja etsiä lisäainesäiliön anturia, mutten löytänyt. Hiukkassuodattimelle löytyy ainakin omasta 2.0 tdi:stä (Vagcom: engine ja sieltä muistaakseni kanava 073 ja kentät 2 ja 3 toinen kertoo kilometrimäärän edellisestä poltosta ja toinen jonain yksikkönä suodattimen täyttymisen(nollautuu joka polton yhteydessä))
Posted: 7.6.2009 19:55
by Pasi Häkli
3BG passatissa alkaa hehkuvalo vilkkumaan siinä vaiheessa kun lisä-ainetta on jäljellä noin 3 desiä.
Eli moottorin vikamuistista löytyy maininta, jossa lukee että hiukkassuodattimen lisä-aine vähissä.
Vaihdon yhteydessä vanha lisä-aine imetään pois.
Posted: 26.12.2009 23:26
by Por
Onpahan reissu, eilen sitten passatti päätti ja söi 2l öljyä ja tönäs ne pakoputkesta ulos. Huomasin vasta kun pysähdyin 100km ajon jälkeen niin haju oli melkoinen. Olihan sitä pakkastakin se -32'C

Vielä en ole tarkemmin päässyt tutkimaan mutta ilmeisesti huohotin tukossa mutta mitä kautta (turbon?) ne öljyt on pakoputkeen päässyt ja onkos odotettavissa mitä muita kustannuksia kuin lämmitysvastuksen laitto?
Löytyykös tuota lämmitysvastusta muualta kuin marmorilta vai onko joku tehnyt patentteja tuohon?
Huomenna olis tarkoitus saada auto lämpimään talliin kun se suli sitten sen verran että sain ajettua takaisin lähtöpaikalle öljyn tankkauksen jälkeen ja ei kuluttanut mitään tullessa ja putkesta ei mitään enään lisää tullut.
Onkos se putki tosiaan samassa paikassa AVB koneessa eli venttiilikopan päältä turbon alapuolelle ja onkos muita putkia jotka voivat mennä tukkoon?
Posted: 26.12.2009 23:32
by Micco
Kannattaa varmuuden vuoksi irroittaa cooleri, ja tarkistaa onko siellä paljon öljyä. Huohotinputki menee venttiilikopasta turbon imuputkeen.
Posted: 27.12.2009 12:35
by Pasi Häkli
Semmoset huohotinputket mitkä on selkeästi ajoviiman "alueella" niin kannattaa laittaa jotain lämmöneristysputkea sen päälle.
Posted: 27.12.2009 12:43
by Por
Jeps, pitääpi kohta viedä auto sulamaan ja etsiä se putki.
Ainoa ongelmahan tässä on se että joudun huomenna lähtemään takaisin hyvinkäälle ja matkaa on se 1000km. Aikaa tallissa on vain toista tuntia touhuta joten ainoa asia mitä ehdin tekemään tähän hätään on se huohotinputken tyhjennys/sulatus.
Aikaisemmin ei ole ollut tarvetta tuohon cooleriin koskea joten pääseekö siihen käsiksi ilman keulan purkua?
Ajattelin jos sais jotenkin nopeasti sitä tyhjennettyä että vois ajaa vähemmillä huolilla etelään jos sais sieltä öljyä pois kun sinne on kuitenkin jäänyt osa öljyistä.
Posted: 27.12.2009 12:46
by Pasi Häkli
Jos jotenkin saat moottorin alasuojamuovin irti niin siellä kuskinpuoleisessa etunurkassa on se coolerin letku, pitäs saada irti kyllä melko helposti. 130 heppasissa diisseleissä ne letkut on sokkaliitoksella, pienempitehosissa ne on kiristettävällä klemmarilla.
Posted: 27.12.2009 19:50
by Por
Nyt on ainakin toi huohotinputki puhistettu/kuivattu. Ei ollut mitään muuta kuin vesipisaroita suht paljon jäljellä. Olisko kuitenkin tyhjentynyt sen jälkeen ku sai sitä sulatettua ja ajettua 100km.
Huomenaamulla uudestaan talliin ennenkuin matka kutsuu, pitää yrittää saada sitä putkea raotettua jos sieltä valuis jotain, pitää kuitenkin jokatapauksessa käyttää tuo irti ja puhdistaa sitten kunnolla.
Viimetalvi meni vielä hyvin reissu tänne mutta tämä talvi ei. Jos sillä vastuksella siinä putkessa säästää kuten minun tapauksessa n. 80€ öljyissä (LL) niin ehdoton hankinta. Näin ne muuttuu ajatukset.
Sen verran hyvä tuuri kävi matkassa että lähin huoltoasema oli 2km päässä ja vielä 20min auki mutta jos olis pyhä tai kaukana huoltoasemasta ja ei öljyä matkassa niin keltaisessa nesteessä oltais oltu

Posted: 27.12.2009 20:16
by Micco
Tulipa muuten mieleen ihan yleispätevänä muistutuksena yksi asia huottimien jäätymisen yhteydessä. Jos auto tuntuu jättävän vähän kierroksia "päälle", eli kierrokset ei laske ihan kaasupolkimen mukaan, niin kannattaa olla TOSI varovainen. Mielellään sammuttaa auto, ja hankkiutua coolerin tyhjennykseen/pajalle tutkittavaksi.
Meinaan jos moottori imaisee imuilman mukana tarpeeksi öljyä, niin polttoaineen syötön katkeaminen ei enää sammutakaan moottoria, vaan se jää käymään sillä moottoriöljyllä. Ja jos sitä öljyä tulee tarpeeksi, niin kierrokset ryntäävät holtittomasti, ja kone kiertää itsensä tärviölle.
Tämän takia egr venttiilin yhteydessä imuilmaputkessa oleva sammutinläppä on ihan mukava olla olemassa. Sen avulla SAATTAA saada imuilman katkaistua kokonaan, ja moottorin "tukahdutettua". Jos avaimen kääntö ei riitä, niin manuaalivaihteisella vaan suurta vaihdetta pesään ja sitä vasten kytkimellä "tappamaan". Tässä vaiheessa automaattivaihteisen auton omistajalla onkin pukannut jo vähän huonompaa hiihtokenkää...
Jos kierrokset oikeasti lähtevät ryntäämään, niin siinä ei ole aikaa arpoa. Virrat pois ja isoa pykälää pesään on saatava sekunneissa.
Näitä tapauksia oli takavuosina jokunen. Nyt viimeisimmät talvet ovat olleetkin aika leutoja, ei ole ollu tyyliin viikkoja 30 asteen pakkasia. Kuulin jälkikäteen, että samoilla pakkasilla oli eräässä kaupungissa rynnännyt 2 moottoria huohottimen takia. Molemmat olivat takseja. Ensimmäisessä tapauksessa moottorin kierrokset ryntäsivät, ja tuloksena oli täydellinen konerikko. Toisessa tapauksessa kuljettaja oli kuullut tästä ensimmäisestä tapauksesta, ja ennätti tukahduttamaan moottorin vaihdetta vasten, ennen vahinkoja.
Posted: 27.12.2009 22:00
by Pasi Häkli
Meilläkin on korjaamolla ollut semmosia tapauksia, kun on hallissa lyönyt kierrokset tappiin. Kyllä siinä tulee aika äkkiä semmonen paniikkifiilis, että mitä helvettiä nyt tehdään

Posted: 1.1.2011 15:15
by arihy
Meidän Passatti puhalsi joulun alla öljyt pihalle ja nyt olis vissiin aika laittaa jo kolme vuotta sitten hankittu vastus paikoilleen

Mistä tuolle olisi helpoin vetää sähköt? Suoraan sulakekotelosta vai varastamalla jostain konetilan johdosta?
Posted: 16.10.2011 20:25
by samthunder
Lainataan vanhaa topikkia.
Onko kellään tiedossa varaosanumeroa V6 AMX koneen lämmitettävälle vastukselle, jonka sais tuonne huohotin järjestelmään tyrkätä.
Nimim. viime talvena jääty.
Posted: 8.11.2011 18:21
by Kilu
samthunder wrote:Onko kellään tiedossa varaosanumeroa V6 AMX koneen lämmitettävälle vastukselle, jonka sais tuonne huohotin järjestelmään tyrkätä.
Nimim. viime talvena jääty.
Pitäisi myös yrittää saada vaihdetuksi tuo huohotinputki ennen tulevaa talvea. Viime syksynä asia oli esillä, mutta yllättäen en saanut aikaiseksi. Laakkosella ilmoitettiin ettei noissa bensakutosissa huohotin ole tapana jäätyä, eikä tarvita lämmitystä. Mikä lie totuus? No jos huomenna saisi aikaiseksi käydä kaupoilla, voinpa yrittää muistaa kysyä myös tuota koodia, jos on vielä ajankohtainen? Eiköhän ole sama apr:llä ja amx:llä.
Posted: 8.11.2011 22:23
by samthunder
Juu on ajankohtainen. Täällä paikallisella VW tiskilla on tarjolla kahdella eri varaosanumerolla tuota huohotinta, ei vaan ollut myyjällä tietoa kumpi on lämmitetty ja kumpi ei.
Posted: 9.11.2011 13:18
by Kilu
Eipä kuulemma ollut laakkosella tarjota lämmitystä huohotinputkelle(?). Muutenkaan ei pahemmin infoa irronnut. No löysi sentään meikäläisen kotteroon huohotinputken (078103224R). Putki on kovamuovikäppyrä ja ei taatusti lämmitettävä. Hintapyyntö vaivaiset 146e. Aavistuksen sentään hintaa laskivat, mutta törkeän kallis silti. Omassa kaarassa vanha putki oli aika sinapissa 6-pytyn päässä olevan haaroitinkappaleen päistä. Enpäs tiedä auttaako uusi putki yhtään tuohon Econ-asennon öljynkatkuun talvella. Vanha putken ympärillä oli suojana sellaista tiivisteen ja putkisuojan oloista vaahtomuvia(?). Saman virittelin takaisin, tosin tietenkin mottorinsuojakoppa alkoi vähän irvistämään. Itse en ainakaan jaksa uskoa että putki pääsisi jäätymään ainakaan ajoviimasta. Korkeintaan tukkon voi helposti mennä oljytöhnästä, sillä aika ohutta tuo putki on.
Posted: 24.12.2011 1:24
by passat2005
Itselläni -05 vm 3BG korinen passati 2.0 TDI jossa DPF.
Lisäainesäiliö on vararenkaan keskellä olevassa kannessa jossa kaksi tulppaa joiden alta löytyy täyttöön tarvittavat liittimet. Ostin itse lisäaineen AD:ltä samaa jota käytetään mm Pösöissä. Pakkauksessa tulleet täyttöletkunliittimet kävi ja oli ihan iisi homma tehdä itse pienen opettelun jälkeen. Aikamoista myrkkyä ainakin hajusta päätellen. Ohjeet täyttöön ja paikkojen löytämiseen löytyy saksalaisilta sivuilta, laitan linkin jos löydän sen.!!! Kannattaa varoa kun avaa niitä täyttöliittimiä, saattaa ruikkasta sitä nestettä reilusti ulos sieltä!!!.
Itselläni ohitettu koko DPF ja poistettu mutta silti lisäaineen vähentymistä alkoi herjaamaan. helpoin oli lisätä sitä sinne vaikka ei sitä enää käytäkään, eipähän jää vikamuistiin vilkkumaan.