Page 1 of 1

3B passatin lämpömittari häikkää

Posted: 12.11.2008 14:50
by MarkusR
Osaisko kukaan sanoa missä vika olis kun tuo passatin lämpömittari on alkanu ajon aikana "seilaamaan" välillä. Lämmöt nousee ihan normaalisti, mutta mittari saattaa mennä yhtäkkiä takasin alas ja sitten takas normaaliin. Käynnissä ei kuitenkaan huomaa mitään eroa. Osaisko joku auttaa?

Posted: 12.11.2008 15:25
by paerikss
Moottorin (mittarin) lämpötilanturi (holvikaaren mallinen) lienee syyllinen, tais olla 29e anturi ja 1,40e O-rengas.

Posted: 13.11.2008 21:29
by Markku Duus
Sama homma oli omassa kulkineessa, tosin V6 myllyssä, mutta täysin samoilla oireilla. Vika hävisi lämpöanturin vaihtamalla.

Posted: 15.11.2008 20:01
by Leroy
Taitaa mullakin olla ko. anturi valmis tapaus: Välillä läpömittari "kuolee" yllättäen ja seuraavassa hetkessä kipuaa nöyrästi takasin yhdeksäänkymppiin..

Posted: 14.12.2009 20:55
by Sami Jalonen
Mikäs on kun lämpömittari ei nouse kun max. 80asteeseen, yleensä jossain 70-80 välillä. Moottorinlämpötila-anturi vaihdettu. Suht lämmintä puhaltaa sisään, joskus tuntuu kylmä tuulahdus kiihdytyksen jälkeen. EGR tulpattuna.

Posted: 14.12.2009 21:19
by Por
Sami Jalonen wrote:Mikäs on kun lämpömittari ei nouse kun max. 80asteeseen, yleensä jossain 70-80 välillä. Moottorinlämpötila-anturi vaihdettu. Suht lämmintä puhaltaa sisään, joskus tuntuu kylmä tuulahdus kiihdytyksen jälkeen. EGR tulpattuna.
Oletkos jo katsonut vagcomilla mitä näyttää?
Jostain netin syövereissä lueskelin jossain vaiheessa joten pikkurillin kynnen reunan kokoisella tuntumalla voisko olla vesipumppu?

Edit. Piti sanoa tuohon ekana että puhaltaako kunnolla lämmintä vai lämpöistä kun ekana tuli mieleen termari mutta tuossa lueskellut just lontoonkielistä passattiforumia niin ajatukset täynnä kaikenmaailman vikoja :P

Posted: 14.12.2009 22:00
by Sami Jalonen
En oo kattonu, täytys käydä ajelemassa lenkki. Vesipumppu on vaihdettu 50tkm sitten jakopään kanssa.. No täytyy kattella mitä antaa vagcomilla, vikakoodeja ei oo jättäny.

Posted: 15.12.2009 20:43
by Sami Jalonen
vagcom näyttää samoja arvoja kun mittaristo, eli ei nouse lämmöt. Termaria veikkailtiin koulussa kanssa, missäs se passatissa sijaitsee, ja voiko sen toiminnan todeta jollain tavalla muuten kun ostamalla uuden?

Posted: 15.12.2009 21:52
by Por
Sijainnista ja tyypistä en tiedä mutta ainakin vanhat minkä kans joskus värkännyt vuonna yks ja kaks (onkos ne muuttunutkaan?) sai selville sillä että kun ne oli kiinni normaalissa huoneenlämmössä niin laittoi vesikattilaan ja katsoi avautuiko kun ennenkuin vesi alkaa kiehumaan.
Sillähän se selviää ja jos on sopiva mittari niin näkee missä asteessa se avautuu.
Ennen ainakin itelle riitti vanhoissa rotiskoissa että se avautui ennenkuin vesi alkoi kiehumaan :P

Ja tyhmä kysymys mutta eihän sulla flekti huuda ajonaikana? Jossain joku mainitsi että niillä olis jäänyt se päälle 'pysyvästi'.

Posted: 15.12.2009 22:12
by Sami Jalonen
Ei mielestäni huuda, täytyy kiinnittää huomiota.

Posted: 16.12.2009 20:40
by Sami Jalonen
Termari tilattu, huomenna asentamaan. Tosi ikävässä paikassa, sielä koneen ja tulipellin välissä ahtoputken alla näyttäs sijaitsevan.. Toi lämpötila-anturi näköjään kiinnittyykin siihen termarikoteloon, ainakin sijaitsee samassa paikassa.

Posted: 16.12.2009 21:54
by Tero Häkli
ikävä kyl usein merkki kannentiivisteestä jos pitkässä kiihdytykses alkaa puhaltamaa kylmempää.... en silti maalaa piruja seinille :)

Posted: 16.12.2009 21:57
by Sami Jalonen
Ei oikeestaan pitkässä, vaan ihan ku kiihyttää äkkiä vaik 80 alueelle lusikka lattiassa ni tulee viileä tuulahdus, samantien ku koittaa kädel ni tulee kyl ihan lämmintä suuttimista.. Mut toivotaa parasta :D

Posted: 17.12.2009 20:56
by Sami Jalonen
Sijainti olikin alavesiletku päässä, ei ylävesiletkun niinkun oletin. Eli ei sielä ikävässä paikassa koneen ja tulipellin välissä :) Laturin alta löyty termari, melkeen kaikki jäähdytysnesteet tipautti pois mut onneks oli sitäki kontissa. Nyt nous koeajolla lämmöt mittarin mukaan 90, ja puhaltaa jopa kuumaa sisään. Eilen illalla käytiin Hyrylässä, ni koko matkan oli ilmastointi 29asteessa, ja silti varpaat paleli, nyt joutu jo 10km matkalla lyömään pienemmälle :D