Opas: Passat 3BG takajarruhuolto
Posted: 4.1.2009 0:22
Tässä siis lyhyesti esiteltynä Passatin takajarrujen jarrupalojen ja -levyjen vaihto-operaatio.
Simppeli ja nopsa juttu, vaatii kyllä "erikoistyökalun".
Tarvikkeet siis uudet jarrupalat ja -levyt, jarrumäntätyökalu, kiintoavaimia 13mm ja 15mm, kuparitahnaa tai muuta jarruihin soveltuvaa, brake cleaneria.
Tarkista että jarrupalojen mukana on uudet satulat pultit (2 per satula), ne pitäisi vaihtaa aina avattaessa.
Tunkkaa auto ylös ja ota rengas irti. Voi tehdä puoli kerrallaan tai nostaa koko perän kerrasta. Nosturilla tietty mukavin
Satulan takaa löytyy kaksi heksapultin kantaa, nämä avataan. Pidä toisella kiintoavaimella vastaan liu'un suojakumin vieressä olevasta kannasta. Ei pitäisi olla kovin tiukassa. Kuusiokolo kantaiset pultit pitävät satulan kannaketta kiinni ja ne ovat yleensä p**usti kiinni, mutta tässä projektissa pitäisi selvitä näihin koskematta.
Nosta satula pois kannakkeista ja laske varovasti tukivarren päälle siten ettei jarruletku jää vetoon tai kierteelle.
Poista vanhat palat uristaan.
Koputtele vasaralla levyä kevyesti joka suunnasta jotta se irtoaa navasta, ja taiteile levy kannakkeen välistä pois.
Ruuvaa mäntätyökalulla jarrumäntä sisään.
Putsaa palojen liukupinnat teräsharjalla ja jopa kevyt viilaus pintaruosteen poistamiseksi voi olla tarpeen. Sitten puhtaille pinnoille jarrurasvaa, esim kuparitahnaa, ei kannata tuhlata kun sotkee vain paikat sitten, mutta tarkasti joka paikkaan kuitenkin.
Napaankin voi suihkia suoja-ainetta niin ei tarraa levy niin kovasti kiinni ja ruostuminen ehkä vähän vähenee.
Puhdista uusi jarrulevy varastorasvoista brake cleanerilla (tai muu rasvaton liuotin).
Taiteile uusi levy paikalleen, ja aseta palat kannakkeisiinsa. Asennoilla ja suunnilla ei pitäisi olla merkistystä.
Aseta satula kannakkeille ja varmista että jarrupalojen jouset asettuvat satulan alle, eivätkä jää törröttämään koloon.
Ruuvaa satula kiinni uusilla ruuveilla, jälleen vastamutteria kiinni pitäen, suurta momenttia ei vaadita.
Poista turha välys satulasta käsijarrun vipua nykimällä jolloin palat asettuvat oikealle kohdalle levyyn nähden.
Rengas paikalleen ja auto alas.
Yleisesti ohjeet suosittelevat ajamaan muutaman sata kilometriä mahdollisimman varovaisin jarrutuksin jotta levyt ja palat asettuvat paikoilleen.
Jos kaikki meni putkeen niin homma on valmis 1-2 tunnissa, jopa nopeamminkin.
Kuviakin olisi mutta ei ainakaan tällä hetkellä postimage ota vastaan.
Edit: siis 13mm lenkki/kita-avaimia yksi ja 15mm yksi, ne satulan liukujen pultit+mutterit.





Simppeli ja nopsa juttu, vaatii kyllä "erikoistyökalun".
Tarvikkeet siis uudet jarrupalat ja -levyt, jarrumäntätyökalu, kiintoavaimia 13mm ja 15mm, kuparitahnaa tai muuta jarruihin soveltuvaa, brake cleaneria.
Tarkista että jarrupalojen mukana on uudet satulat pultit (2 per satula), ne pitäisi vaihtaa aina avattaessa.
Tunkkaa auto ylös ja ota rengas irti. Voi tehdä puoli kerrallaan tai nostaa koko perän kerrasta. Nosturilla tietty mukavin

Satulan takaa löytyy kaksi heksapultin kantaa, nämä avataan. Pidä toisella kiintoavaimella vastaan liu'un suojakumin vieressä olevasta kannasta. Ei pitäisi olla kovin tiukassa. Kuusiokolo kantaiset pultit pitävät satulan kannaketta kiinni ja ne ovat yleensä p**usti kiinni, mutta tässä projektissa pitäisi selvitä näihin koskematta.
Nosta satula pois kannakkeista ja laske varovasti tukivarren päälle siten ettei jarruletku jää vetoon tai kierteelle.
Poista vanhat palat uristaan.
Koputtele vasaralla levyä kevyesti joka suunnasta jotta se irtoaa navasta, ja taiteile levy kannakkeen välistä pois.
Ruuvaa mäntätyökalulla jarrumäntä sisään.
Putsaa palojen liukupinnat teräsharjalla ja jopa kevyt viilaus pintaruosteen poistamiseksi voi olla tarpeen. Sitten puhtaille pinnoille jarrurasvaa, esim kuparitahnaa, ei kannata tuhlata kun sotkee vain paikat sitten, mutta tarkasti joka paikkaan kuitenkin.
Napaankin voi suihkia suoja-ainetta niin ei tarraa levy niin kovasti kiinni ja ruostuminen ehkä vähän vähenee.
Puhdista uusi jarrulevy varastorasvoista brake cleanerilla (tai muu rasvaton liuotin).
Taiteile uusi levy paikalleen, ja aseta palat kannakkeisiinsa. Asennoilla ja suunnilla ei pitäisi olla merkistystä.
Aseta satula kannakkeille ja varmista että jarrupalojen jouset asettuvat satulan alle, eivätkä jää törröttämään koloon.
Ruuvaa satula kiinni uusilla ruuveilla, jälleen vastamutteria kiinni pitäen, suurta momenttia ei vaadita.
Poista turha välys satulasta käsijarrun vipua nykimällä jolloin palat asettuvat oikealle kohdalle levyyn nähden.
Rengas paikalleen ja auto alas.
Yleisesti ohjeet suosittelevat ajamaan muutaman sata kilometriä mahdollisimman varovaisin jarrutuksin jotta levyt ja palat asettuvat paikoilleen.
Jos kaikki meni putkeen niin homma on valmis 1-2 tunnissa, jopa nopeamminkin.
Kuviakin olisi mutta ei ainakaan tällä hetkellä postimage ota vastaan.
Edit: siis 13mm lenkki/kita-avaimia yksi ja 15mm yksi, ne satulan liukujen pultit+mutterit.




