Page 1 of 1

Jarrut katosivat, läheltä piti.

Posted: 17.1.2009 22:06
by paerikss
Ei ole mun päivä (tänäänkään). Vaimo sano että Passatin jarrut ottavat välillä tosi huonosti, että meni risteys pitkäksi, sanoin että höpöhöpö, seissyt muutaman päivän ja pakkasesta vesi jäätynyt levyihin, eli ekalla jarrutuksella ottaa huonosti.

Kävin itse ajamassa ja hyvin pelitti, kunnes piti 110km/h vauhdissa rivakasti hidastaa, jolloin poljin ei liikkunutkaan kuin ehkä 0,5 10mm ja ABS sanoi kaksi kertaa raksraks ja sitten vauhti ei juurikaan hidastunut, sama alkoi toistua. Mitään varoitusvaloja ei syttynyt.

Voisiko jarruneste olla niin huonoa että on jäässä? Jos olisi alipainepuolen vuoto niin kyllä silloin voimalla jarruttaa vaikka hennompikin. Nyt menee varmaan poljin poikki jos survoo...

Vähän jäi monttu auki ja kädet tärisivät kun edellä ajava läheni liian nopeasti :shock: .

Olisko ideoita?

Posted: 20.1.2009 7:57
by nani
porukoilla saksan tuonti a4 avant ja oli saman tyylistä vikaa kovilla pakkasilla.

vaihdoin nesteet jarruihin ja nyt on ainakin kaks viikkoo toiminu niinku pitääkin.


oli muuten melko paskaa se vanha neste :D

Posted: 20.1.2009 8:07
by paerikss
Vaihdoin eilen kanssa nesteet, aika likaista oli etupään neste, takana ihan ok. En muistanut mitata vesipitoisuuta ennen vaihtoa. Reilun purkillisen valuttelin lävitse imuvaihtajalla. Nyt tuntui toimivan hyvin, ABS:n toimintakin huomattavasti herkempää.

-05 loppuvuodesta näytti huoltokirjan mukaan ollut edellinen vaihto.

Posted: 21.1.2009 14:14
by nani
mikä lie suositus jarrunesteen vaihtoon? vuos-kaks?

Posted: 21.1.2009 15:55
by Pekka H
Eikös se ollu 2 vuoden välein kilometreistä riippumatta? Itelläki ois pitäny vaihtaa jo aikaa sitte vaan eipä oo saanu aikaseksi. Mitenhän ne muuten alkaa oirehtimaan jos on jääny nesteet vaihtamatta?

Posted: 21.1.2009 16:26
by nani
jarrunesteen sekaan kertyy vettä ja se saattaa jäätyä. ja saattaahan se vanha huono neste kiehuakin kovemmissa jarrutuksissa..---> tuntuu että poljin menee lattiaan ja mittän ei tapahu ku jarruttaa

Posted: 21.1.2009 19:40
by Patu
On noissa Passateissa ollut sitä jarrujen katoamisilmiötä johtuen em.loskasta.
Mulla loskakelillä kun ajaa ja painaa jarrupoljinta niin tuntuu ettei mitään tapahdu. En oikein tiedä mistä tuo todellakin johtuu, kait nuo jarrukilvet on jotenkin huonosti suunniteltu että loska pääsee levyille.

Posted: 21.1.2009 20:10
by Pasi Häkli
Joo jossain vaiheessa oli saatavilla semmonen setti ton vian korjaamiseksi. Sisälsi isommat jarrukilvet ja semmonen kuminauhapanta siihen jarrulevyn napaosan reikien peittämiseksi. Niiden reikien kautta pääsee myös vettä levylle.
Nykyään sitä ei taida enää saada, yritin omaani semmosta ostaa tuloksetta.

Posted: 22.1.2009 8:09
by paerikss
Tässä tapauksessa ei ollut loskakatoamisesta kyse (tuo samainen oire olis esim mun ex Leonissa). Tuli pitkällä matkalla loska / rankkasateessa jarrutettua sillon tällöin varmuudeksi.

Nyt toimii Passatti moitteetta, ABS tuntuu napsivan vaan hyvin herkästi.

edit: kaksi vuottahan se suositusväli on. Kyllähän tuo vaihtaminen tekee satuloillekin hyvää, eikä ala männät jumittaan, vesi ei ole paras voiteluaine.

Posted: 28.1.2009 10:02
by Jouk
Patu wrote:On noissa Passateissa ollut sitä jarrujen katoamisilmiötä johtuen em.loskasta.
Mulla loskakelillä kun ajaa ja painaa jarrupoljinta niin tuntuu ettei mitään tapahdu. En oikein tiedä mistä tuo todellakin johtuu, kait nuo jarrukilvet on jotenkin huonosti suunniteltu että loska pääsee levyille.
Faceliftissä kun 3BG tuli, käsittääkseni lisättiin jo yksi suojakilpi tuonne jarrulevyn taakse.

Niitä ainakin saa marmoritiskiltä ja kuvittelisi että sopii vanhempaankin - ellei muuten niin pienellä modaamisella.

Tosin, eihän sekään kovin iso suoja vielä ole.

Posted: 12.2.2009 8:18
by paerikss
Ja taas kun umpipuuta aamulla jarrut. Mitähän ihmettä ton kanssa tekis. Pakkasta -7.5. Poljinta kun runno niin sain taas ABS valon syttymään.

Oliskohan pääsylinteri kuitenkin syyllinen.

Posted: 12.2.2009 12:57
by AjH
Niin nesteet oli nyt vaihdettu kuitenkin, läpi koko systeemin?
Olisit kokeillut (ei kiire eihän ;)) lämmittää pääsylkkää vaikka sisätilanlämppärillä, josko se olisi lukon avannut. Olisi ollut vian kohdistus aika selvä sen jälkeen.

Posted: 12.2.2009 21:56
by leevi
Gooklettelin pikkasen ja osu tämmönen eteen: http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=6629

Eli mullakin katos jarrut samanlailla kuin Paerikss:lla tossa viime sunnuntaina. Tänään duunissa luin vikamuistit ja näytti nollaa ABS:n kohdalla. Joten tuon pumppu vian voi aika varmasti sulkea pois, ainakin multa.

Pitääpä tutkia toi tehostin tässä joku päivä.

Posted: 13.2.2009 10:49
by paerikss
Syypääksi osoittautui tosiaan itse tehostaja.

Juttua lisää täällä: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=112777

Lähelle 300e maksaa tehostaja + jalka päälle, joita itse asiassa otin kaksi, kun eka menee kuitenkin palasiksi harjoitellessa :)

Posted: 22.2.2009 0:19
by paerikss
Eilen tuli tehostaja. Toivon mukaan olisi maanataina ajossa. Hintaa kahdella jalalla pikkuisen rapiat 250e päivitetylle tehostajalle (VV-auto).

Posted: 24.2.2009 21:41
by paerikss
Aika huolella oli vettä sisällä tehostajassa :evil:. Uusi tehostaja onkin aivan eri näköinen, ei ole mitään vaisua laippaliitosta enää, vaan toteutus on yhtenäinen.

Pikkuisen on vaarallinen tyyppivika, ihme ettei VW ole kutusnut autoja vaihtoon.

Homma ei sinänsä ole paha, mutta kyllä sormi ensialkuun mennee suuhun kunnes keksii tulipeltiä vääntää :roll:

Nyt on jarrut sulallakin kelillä aivamn toista maata.