Page 1 of 1

Passat 3b -98 1.8 lämpömittari

Posted: 26.1.2009 9:23
by Kyytsis
Lämpöanturin vaihdon jälkeen ongelma on hieman muuttunut - aiemmin mittari seilasi ~60-90 asteen väliä, tämä tuntui vaikuttavan ilmastoinnin puhaltaman ilman lämpötilaan. Ostin uuden nelinapaisen anturin Motonetistä ja vaihdoin sen.

Uudella anturilla lämpötila ei mittarin mukaan nouse kuin viisarin paksuuden verran viileältä alueelta, eli seiltä paksuilta viivoilta. Eli ei siis saavuta 90-asteen keskikohtaa. Sisään tulee lämmintä, mutta ei kuitenkaan mitenkään pätsimäisesti (A4 1.8t puhalsi tarvittaessa tosi kuumaa). Nesteitä on ja väittäisin niiden kiertävän.

Kaupungissa ja seistessä lämmöt nousevat vähän enemmän, mutta eivät silloinkaan keskelle asti. Pitäisiköhän alkaa vaihtamaan termostaattia vai onko Motonetin anturi vain sökö?

Onkohan termostaatin vaihto isompi operaatio, veikkaan senkin sijaitsevan koneen takana? Kokemusta on bemarin termostaatin vaihdosta, siinä se oli näppärästi yläletkun tuntumassa...

t.Ville

Posted: 26.1.2009 11:22
by makevw
Termostaattia veikkaisin jos ei kunnolla kuumaa ilmaa tule, tai sitten on ilmaa jossain välissä niin ei kierrä vesi kunnolla siellä. Sellaisen huomion tein aikoinaan, että ei ainakaan tarvike termostaatti pelannut kunnolla silloisessa golffissani. 3koppa ja 1.8 ABS koneella. Alkuperäisen kun haki niin alkoi lämpenemään kunnolla.

Posted: 26.1.2009 11:24
by Pasi Häkli
Juu kyllä niihin on termostaatteja vaihdeltu. Alakautta saa parhaiten muistaakseni vaihdettua.

Posted: 26.1.2009 13:30
by Kyytsis
Netistä löytyi ohjeet 1.8t koneen termostaatin vaihtoon - meneekö vapaastihengittävässä samoilla ohjeilla?

http://forums.audiworld.com/tt/msgs/1304805.phtml

Jostain sain sen käsityksen että olisi koneen takana, mutta tässä ohjeessa että olisi edessä..?

Saanee siis yläkauttakin vaihettua. Saan auton kyllä pukille tarvittaessa, mutta mieluummin tekisin pyörillään. Ilmaantuuko tuo helpolla, vai vaatiiko muitakin kikkoja kun säiliön täyttelyä ja paikallaan käyttämistä?

Posted: 26.1.2009 21:57
by Kyytsis
Vaihdoin vielä lämpöanturin marmoritiskin osaan - on väriltään vihertävä. Tällä osalla mittari kiipeää yhtä viivaa vajaasti keskikohtaan, eli päätellään tästä nyt että kone ei oikeasti lämpene täysin. Oletettavasti seuraava tarkistettava seikka on termostaatti.

Pitää selvittää miten saisi vaihdettua.

Posted: 27.1.2009 1:09
by AjH
Kyytsis wrote:Netistä löytyi ohjeet 1.8t koneen termostaatin vaihtoon - meneekö vapaastihengittävässä samoilla ohjeilla?

http://forums.audiworld.com/tt/msgs/1304805.phtml

Jostain sain sen käsityksen että olisi koneen takana, mutta tässä ohjeessa että olisi edessä..?

Saanee siis yläkauttakin vaihettua. Saan auton kyllä pukille tarvittaessa, mutta mieluummin tekisin pyörillään. Ilmaantuuko tuo helpolla, vai vaatiiko muitakin kikkoja kun säiliön täyttelyä ja paikallaan käyttämistä?
TT on poikittaiskoneella, se voinee selittää eron? Pitkittäiskoneessahan tolla kohtaa on enempi tiellä mm painekotelo.

Meidän 1.8T koneessa on samaa vikaa lämpiää viivaa vaille 90 asteeseen ja vähän haaleaa ilmaa antaa sisään. Termostaatti siellä on luultavasti särki ainakin meillä, kovilla pakkasilla ja motari nopeuksissa kun vielä tahtoo vähän pudota lisää eikä lämpeneminenkään mitään nopeaa ole viime talvea muistellen.

Posted: 27.1.2009 8:15
by Kyytsis
AjH wrote: Meidän 1.8T koneessa on samaa vikaa lämpiää viivaa vaille 90 asteeseen ja vähän haaleaa ilmaa antaa sisään. Termostaatti siellä on luultavasti särki ainakin meillä, kovilla pakkasilla ja motari nopeuksissa kun vielä tahtoo vähän pudota lisää eikä lämpeneminenkään mitään nopeaa ole viime talvea muistellen.
Samat on sitten oireet - aamulla kaupungissa kiipesi jopa 90 asteeseen, mutta kun pääsi isommalle tielle niin tipahti kahta viivaa vaille. Kaipa se täytyy alkaa remontoimaan. Ärsyttää jo etukäteen tunkata autoa ilmaan.. firman hallissa ei ole nosturia. Ehkä pitäisikin etsiä suosiolla joku TI-halli nosturipaikalla.