Ongelmia, ongelmia

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Post Reply
Masa87
Posts: 20
Joined: 19.3.2008 16:58

Ongelmia, ongelmia

Post by Masa87 »

Elikkäs tuo oma kulkine aiheuttaa harmaita hiuksia ja "lievää" vitutusta, kun pakkaskelillä ( jo nollakelistä lähtien) eberiä pyörittäessä imee akun kuiviin.
Eberi on huollettu viime syksynä ja vittuilu on alkanut sen jälkeen.
Onko vika Eberissä vai akussa kun "normi"jännite on 12,6 V ja kun Eberin käynnistää putoaa jännite alle 11V. Reilun vartin jälkeen jännitettä ei ainakaan kovalla pakkasella ( n. -20) ole kuin 9,4V.
Ulkoista akkulaturia käyttäen pelaa kyllä, mutta laturin ollessa kiinni akussa ja alkaa starttaamaan autoa putoaa jännite alle 10V, välillä jopa alle 7V, ei liene normaalia. Auto ei lähde käyntiin, mutta kokeilen huomenna uusiks kunhan on latautunut yli 16h.
Porukoiden TDI IV-farkkugolfissa akun lepojännite on 12,3V ja kun kääntää virrat päälle ja auton hehkuttamaan jännite putoaa 10,9V ja starttauksen jälkeen pomppaa 14,3V. Nämä lukemat vaikuttavat ihan normaaleilta. Pitää huomenna mitata tuo oman ajokin laturin jännite, jos saan sen käyntiin.

Onko muilla vastaavia kokemuksia.

Nimim. Vituttaa kuin pientä oravaa
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Vaihda uusi akku?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Masa87
Posts: 20
Joined: 19.3.2008 16:58

Post by Masa87 »

akku on vajaan vuoden vanha, mutta menee takuuvaihtoon ensviikon puolella.
igge
Posts: 43
Joined: 17.1.2008 13:54

Post by igge »

onko lyhyttä ajoa? Kerkiääkö ladata akkua tarpeeksi ajon aikana ?
Anna olla latauksessa 3 vuorokautta ja suorita mittaukset sen jälkeen .
Mulla oli samanlaista ongelmaa , mut akku oli testauksen perusteella kuin uusi . Oli vain liian vähän virtaa akussa.
Mulla tulee vain lyhyttä ajoa,niin pitää sillon tällön pitää akkua latauksessa , että lähtee eberi käyntiin.
Masa87
Posts: 20
Joined: 19.3.2008 16:58

Post by Masa87 »

Ajomäärät vaihtelee, välillä ei ole kuin vajaan kympin siirtymiä, välillä taas (viikonloppuisin) muutamia satoja kilsoja . Lyhyistä ajoista johtuen olen lataillut akkua ulkoisella laturilla pari-kolme kertaa kuussa riippuen keleistä (kovemmilla pakkasilla kerran viikkoon). En uskoisi akun virtamäärän olevan liian alhainen näillä ajoilla ja latauksilla.
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Post by lukkari »

Eberi vie käydessään 120W sähkötehoa, saman verran kuin kaukovalot tai takalasin lämmitin. Omassani on kaksi akkua pelkästään eberikäyttöön (~180Ah) ja viikonlopun aikana nuokin saattavat tyhjetä, jos ei paljoa ajele.
Post Reply