Page 1 of 1

Spacerit??

Posted: 16.2.2009 11:26
by uri geller
Noniin.. kesä lähestyy ja kävi mielessä et jos spacerit elikkä raidevälin levittämis palat laittaisi..Kellään kokemuksia et mikä olisi semmonen sopivan paksunen pala? 3mm?5mm?10mm? alusta on -55mm edestä ja takaa-40mm. ja 225/45/17gummit kesällä.. Jotenka minkäslaiset levyt olisi hyvännäköset ja viel pystyis ajamaan? ja minkä paksusissa tarttee sit hommata uudet pultit? Vai tartteeko kaikkiin?Kiitos jos joku jaksaa valaista... Ainiin.. Golf IV variantti tietty

Posted: 16.2.2009 12:00
by AjH
Vanteen ET olisi kiva tietää ;) Ei muuten osaa sanoa kuikkaakaan. Pultit pitää olla riittävän pitkät, sekin taas vähän vanteestakin kiinni kun toisissa malleissa voi olla hyvinkin ohut tai vastaavasti paksu se pultin kannan alle jäävä osuus jolloin tietysti pultin pituus vaihtelee myös. Onkohan siellä navassa kierrettä joku 10mm? Jarrulevy ja spaceri siihen lisäksi niin sen verran olisi vanteen läpi tultava kierrettä että on varmasti hyvä.

Posted: 17.2.2009 12:59
by uri geller
Noniin. Elikkäs vanteet on 7,5x17" ET 35. Et jos toi auttaa jotakuta kertomaan et millaset spacerit siellä olisi sopivat niin et se on paremman näköinen mut ei tuu vanteet hulluna yli.Vaimokin sillä kuitenkin ajelee... :lol:

Posted: 17.2.2009 16:19
by DJDH
Helpoimman vastauksen saat siten, että mittaat renkaan ja lokasuojan kaaren väliin jäävän tilan millimetreissä. Eli siis mittaat paljonko rengas on kaaren sisällä. Tuo lukema millimetreissä on sama kuin spacerin suurin mahdollinen paksuus ilman kaarien muokkaamista. Eli jos mittaat takaa vaikkapa 28mm, on makuasia laittaako 20mm vai 25mm spacerin. Jotkut voi laittaa 30mm spacerin, mutta silloin luultavasti raapii kevyesti kiinni. Riippuu ihan autosta ja sen akselirakenteista. Bemareissa rengas liikkuu hivenen sisään joustoliikkeen aikana, IV Golfissa ei; koska golfissa on jäykkä taka-akseli. Etuakselin kanssa sitten joutuu raapimaan päätä enemmän. Eturenkaat kääntyy, joten sinne ei niin paksuja spacereita oikeastaan voi laittaa. Ellei sitten ajele todella varovasti röykkyisissä mutkissa ja risteyksissä. Biltemasta saa aika halvalla 5mm ja 3mm "spacereita", joilla voi hivenen mallintaa. Joissain rengasliikkeissäkin voi varmaan sovitella.

Toinen vaikuttava tekijä, oman maun mukaan, on madallus. Jos madallusta ei ole, voi laittaa melkein millaisen spacerin vaan, tosin se näyttää enemmän kuin tyhmältä. Vakio alustalla rengas harvemmin kohtaa edes koko kaarta. Jos on paljon madallusta, sopivasti kaaren tasalle tuotu vanne/rengas näyttää hyvältä ja tuo vanteen paremmin esiin. Joskus homma on millin tarkkaa touhua ja raapii kiinni. Mittaamalla selviää.

Omassa on edessä ja takana kesällä 8x18 +225/40 ET 35. Takana 15mm/puoli spacerit, jolloin ET takana on 35 - 15mm = 20. Rengas tulee aika lähelle kaaren reunaa klo. 8-9 ja 14-15. Klo.12 kohdalla rengas on n. 5mm kaaren sisässä.

Minkä mittaiset spacerit sitten laitatkin, katso että ne on keskittävät ja laitat samalla sopivat pultit. Nuo bilteman mallit eivät ole keskittäviä. Pultti voi olla vaikkapa sen verran pidempi mitä spaceri on paksu. Eli 10mm spacerilla 10mm pidempi pultti. Jos epäilyttää, niin mittaa minkä verran pultti tulee vanteen navan puolelta yli ja älä hirveästi sitä mittaa muuta spacerin kanssa.

Posted: 18.2.2009 12:59
by uri geller
Kiitos teille vihjeistä. Jos sellaseen taakse 10 ja eteen 5mm päätyisi. Ei tuu sit ainakaan liikaa. Kun vaimokin sillä meinaan ajelee ja asenne on "senkus madallat autoa mut minä en rupee matelemaan tuolla liikenteessä ettei paikat hajoa" asenne :evil: Noh sellasilla hillityillä varmaan tulee edes hiukan näköä lisää ja ei sentään hajoa paikat kun vaimo revittelee tuolla kylillä.

Posted: 18.2.2009 16:08
by AjH
No spacereillahan ei tohon vaimon ajelemiseen ole mitään merkitystä kunhan renkaat mahtuu kaarien sisäpuolelle joustoissa. Jos sitten esim hidasteessa kolahtaa niin kolahtaa aina oli siellä raidevälin levennystä tai ei.

Posted: 18.2.2009 18:38
by DJDH
Tietty jotkut 30mm/puoli spacerit rasittaa napaa ja pyöränlaakeria hivenen eri tavalla.

Posted: 8.4.2009 22:28
by Sami Jalonen
Mistähän kannattais lähteä ettimään spacereita, tarve olis varmaan 2x20 ja 2x25mm? Toi et54 olikin hölmömmän näkönen mitä muistin..

Posted: 8.4.2009 23:31
by DJDH
Slamit, mdcomprex, autovaruste.... onhan noita.

Posted: 9.4.2009 12:22
by Sami Jalonen
Onhan niitä, selailin samoja itekin eilen.. Aattelin vaan et jos jollain olis jotain sisäpiiritietoa mistä noita sais jotenki äärettömän edullisesti :)

Posted: 9.4.2009 12:40
by Patu
paikalliselta kyläsorvarilta, eihän nuota kauaa tee kun on vehkeet ja hieman taitoa. Tosin mitään TUV hyväksyntää tuskin kyläsorvarilta saa :D

Posted: 9.4.2009 13:00
by DJDH
Ja lieneekö sillä tuv todistuksella mitään merkitystä. Kyllä ammattisorvari osaa laskea ainepaksuudet omille materiaaleilleen ja rasituksille. Sorvarilta saa mittojen mukaan suorasovitteisen spacerin, jolloin vanteen omaa soviterengasta ei tarvitse käyttää. Spacer menee napakasti pyörännapaan ja vanteeseen kiinni, ilman mitään turhia välyksiä ja nuovilipareita. Tällöin ainakin omasta mielestä spaceri on parempi kuin yleismallin tuv hyväksytty malli.

Posted: 9.4.2009 13:45
by Sami Jalonen
Sekin vaan varmaan tuo hintaa et sen alutangon pitää olla joku 200mm paksu mistä tollasta lähtee sorvaamaan.. No täytyy katella jos täältä jostain joku sorvari löytyy. Jos joku tietää jonku Hyvinkään seudulta ni infoa.

Posted: 9.4.2009 13:57
by DJDH
Miksi sen pitää alumiinia olla? Eikö ihan perinteistä työkalurautaa saa levytavarana ja saahan rautaan helpommin kierteetkin? 20mm spaceria ei enää oikein läpipulteilla kannata tehdä, pultit meinaan tuppaavat katkeamaan helposti. Jos pelkää ruostumista, niin voihan ne kontaktittomat pinnat pulverimaalata mustiksi ja laittaa kontaktipintoihin kuparitahnaa. Alumiinissa on vielä se, ettei siinä kierre pysy kovin hyvin. Jos pulttaa vanteen reippaammin spaceriin kiinni, on riski että kierre korkkaa ja koko spacer on entinen.

Posted: 9.4.2009 21:05
by Sami Jalonen
Totta, jostain vaan lueskelin et paras olis alumiini. Ei se ruostuminen, talveks ne lähtis taas pois ni siinähän ne putsaa.
Tosiaan toi alkaa oleen sen paksunen et varmasti turvallisempi vaihtoehto on se että pulttaa lätyn ensin kiinni ja vanteen vasta siihen.

Posted: 9.4.2009 21:44
by Patu
Muistaakseni sen pyörän navan halkaisija on luokkaa 140-150.mm mihin rengas tulee kiinni että ei mistään niin kauhean paksusta alumiinitangosta noita spacereitä tarttis sorvata.

Posted: 9.4.2009 21:49
by AjH
No eikö Passatissa ole pulttijako 112mm ;) Siihen vähän päälle ulkokehää ja homma bueno.

Just toisella foorumilla oli hakusessa pultattavat, mahdollisimman ohuena ja lopputulemana taidettiin todeta 15-20mm on ohuin mitä pultattavana on järkeä tai edes onnistuu. Yleisesti tarjolla on 25mm vahvoja pultattavia. Siellä oli puhe pinnapulteilla varustetusta navasta mutta ei se suuresti eroa tehne vaikka VAG onkin kierteellä ja pultilla kiinnityksen toteuttanu.

Posted: 9.4.2009 22:05
by Sami Jalonen
Joo no jos eteen teettäis 20mm =7"vanne et 34 ja taakke 25mm, =et 29.

Posted: 10.4.2009 9:58
by kimmor_86
sitten on hyvä ku renkaan reuna tulee lokasuojan tasoon (ei vaikuta katsastukseen jos kuvio ei näy edestäpäin katsoessa)

Posted: 23.2.2010 18:53
by Leroy
No niin, nyt taas todellinen "noob" -kysymys allekirjoittaneelta, mikä lopullisesti paljastanee meikäläisen "tuoreuden" näissä vanneasioissa. Eli olen nyt katsellut "sillä silmällä" vanteita, joissa on..noh.. tolkumman puoleinen ET -luku ja mikäli haluaisin ko. vanteet itselleni lunastaa, täytyisi jonkinlaista levikepalaakin hankkia, ihan jo ulkonäöllisistä syistä. Ongelma vaan on, että en tajua noista yhdellä tiellä mitään, eivätkä nuo aiemmat ketjun viestitkään sitä kaltaiselleni torspolle oikein selvennä...Niitähän on pultattavia ja ei pultattavia ja luoja ties mitä. Sen olen selvittänyt, että levitystä pitäisi olla ainakin 15mm/puoli ja jako on luonnollisesti tuo Passatista tuttu 5X112. Olisin erittäin onnellinen ja mitä nöyrimmästi kiitollinen, mikäli joku asiaan paremmin perehtynyt voisi vaikkapa tyrkätä tähän ketjuun linkin johonkin verkkokauppaan, tyyliin :"osta poika nämä ja lopeta tyhmien kysely!" Ei tarvitse olla halvimat, kunhan on hyvät.

Posted: 23.2.2010 21:01
by Sami Jalonen
Mikä on tolkuton et? :)
http://www.modificars.fi/product_details.php?p=46608
Parihinta 20mm/puoli 46e, eli tarviit kaks tollasta settiä.

Posted: 23.2.2010 21:13
by Tero Häkli
esv:n lamaskylleen laitettiin juur 60mm spacerit :D tylyn näköset palikat :P , talvivanteet hippusen pienet ku koria levitetty :P
biltemassakin on nykyään speisereitä ;)

Posted: 23.2.2010 21:33
by Micco
Tero Häkli wrote:esv:n lamaskylleen laitettiin juur 60mm spacerit :D tylyn näköset palikat :P
Leepu ei pidä noita viel minään... :mrgreen: Etenkään jos ne ei oo viemäriputkesta tehty. :lol:

Posted: 23.2.2010 21:50
by Pia
Micco wrote:Leepu ei pidä noita viel minään... :mrgreen: Etenkään jos ne ei oo viemäriputkesta tehty. :lol:
:lol: :lol:

Posted: 23.2.2010 21:59
by Tero Häkli
:lol: :lol: :lol:

Posted: 24.2.2010 9:03
by Leroy
Sami Jalonen wrote:Mikä on tolkuton et? :)
http://www.modificars.fi/product_details.php?p=46608
Parihinta 20mm/puoli 46e, eli tarviit kaks tollasta settiä.
Jeps. Tattista vaan. Tienasit just pullakahvit...mikäli nyt jossain päin mualimoo satutaan törmäämään..

Posted: 24.2.2010 11:54
by Basu
Muistahan sitten oikean pituiset pultit. ;)

Posted: 24.2.2010 12:38
by DJDH
No jos 20mm/puoli pitää olla, niin sitte kyllä kannattaa ottaa jo pultattavat. Ne on paljon tukevammat. Itellä on edessä 10mm/puoli ja takana 15mm/puoli ja ovat mallia ei pultattavat. Noihin maksaa jo ne pultitkin sen 50€/pää.

Posted: 24.2.2010 20:51
by Sami Jalonen
http://www.modificars.fi/product_details.php?p=46611 Pultattavat, keskittävät 15mm/puoli
http://www.modificars.fi/product_details.php?p=46612 Ei pultattavat, keskittävät 15mm/puoli.
Nämä siis yhdelle akselille..


Eli toi aiemmin laittamani linkki oli 10mm/puoli keskittävä, luin vähän väärin tota taulukkoa.. :oops: