Jep, säädön vaikuttaminen pitkiin tuottaa juur sen hyödyn, että ovat sitten nekin oikein suunnatut eivätkä räkättejä valaisemassa. Ja jos ei pitkiksi saa laillisesti äksiä, niin sitten laittomasti: nopsaanhan ne raksii leimaan veks. Sinällään käsittämätöntä, että tarvikesatseja ei saa pitkiksi laittaa, kun ei niistä kukaan kuitenkaan häikäisty. Edellyttäen siis, että kuski osaa ajaa - vaihtaa viimeistään silloin, kun vastaantulijakin.
Ja varmasti dokumentoin projektin. Tosin jos tämä nyt aivan reisille menee, niin dokumentaatio koostuu tasan yhdestä myynti-ilmoituksesta... Jos taas kaikki menee kuin elokuvissa ja Hitlerin kosto saa kirkkaammat silmät, niin ilman muuta siitä täytyy tehdä hifi-projektisi kaltainen esitys. Olisi siitä nyt ainakin se ilo, että muut pääsisivät helpommalla. Suoraan sanottuna kiivasluontoisempaa miestä saattaisi käydä vituttamaan kaikenlaiset plug-and-play-puheet ja ilman ohjeita myytävät kilkkeet. Mutta moni homma olisi jäänyt toteuttamatta, jos heti vastoinkäymisten ilmaantuessa olisi lyönyt pensselit santaan. Tosin ei ehkä kannata tässä liiemmin käydä uhoamaan - saattaa kuitenkin käydä niin, että puolen vuoden äheltämisen jälkeen annan piuhat penskoille hyppynaruiksi...
Asiasta viidenteen: onko arvoisan lukijakunnan joukossa Webasto-ihmisiä? Ja eeberin käyttäjiä, miksei niitäkin. Seuraava saattaisi kiinnostaa:
Halusin Webastoon kaukosäädön. Kaivelin netistä faktoja ja olin pudota tuolilta: Webaston oma TeleStart maksaa jotain 400-500€. Naapurin kanssa pohdittiin, että saisikohan kännykan modattua vastaavaan toimeen. Taas kahlaamista bittimeressä ja ihmeiden ihme - kaikenlaisten poskettoman hintaisten ja käytettäessä laskua kerryttävien härpäkkeiden seasta löytyi se kaivattu:
http://www.j-pk.net/tekniikka/webasto/.
Oma eläköitynyt luurini on 6600, jolle ei ensi hätään ollut ohjetta - ainoa oli tuo 6510. Pitkällisen äheltämisen jälkeen käännyin ammattilaisen puoleen ja tämä selvitteli oskilloskoopillaan sun muilla taikalaatikoilla 6600:lle oikeat komponentit ja vieläpä kasasi minulle vekottimen. Sen verran pysyy kolvi omissakin hyppysissä, että nyttemmin saisin itsekin kasattua ohjaimen, mutta alunperin komponenttien arvot olivat minun luurilleni sopimattomat, joten ei siitä tullut lasta eikä paskaa.
Vekotin toimii siis känden värinämoottorin nastoilta saamallaan potkulla. Kaksi muuta piuhaa juotetaan ohjainkellon starttinappulan kontakteihin, ts. rinnan eli kello toimii sekä kändellä että napista painamalla. Ohjainkelloon kajoamista on turha kammoksua - jos onnistuu meikäläisen kaltaiselta pääsiäiskädeltä, niin onnistuu se sitten melkein keneltä vaan. On todella mukava soittaa työmaalta auto lämpiämään puolta tuntia ennen kotiinlähtöä sen sijaan, että kipittäisi painamaan sitä nappia. Ja känden lokista näkee senkin, koska soiton teki, eli joko alkaa puoli tuntia olla täynnä.
TeleStartin hintaan verrattuna kustannukset ovat itse tehtynä komponenttien osalta vitosen luokkaa, SIM-kortiksi voi valita kuukausimaksuttoman, kändejä saa hyvässä lykyssä muutamalla eurolla ja itse käyttö ei maksa mitään, koska puhelin ei vastaa, vaan riittää, kun se pirahtaa kerran. Ja jos sen ohjelmoi soittajaryhmällä reagoimaan vain omistajan numeroon eivät kaikenmaailman lehtimyyjät pääse käynnistelemään lämppäriä.
TeleStartin säälittävään esteettömissä oloissa 1000 metrin kantamaan verrattuna tällä systeemillä auton saa lämpimäksi vaikka olisi itse Melbournessa. Jos nyt siellä ollessa jostain syystä täytyy Suomessa olevan pirssin Webbanen saada käyntiin.
Tulipa hehkutettua off-topicia, mutta mitäpä siitä - olen sen verran tykästynyt tuohon kaukosäätöön, että sitä tulee mainostettua aina kun juttu autoihin kääntyy.
Mutta palataanpa asiaan: kaikki vinkit ja tiedot piuhoituksesta ovat tervetulleita. Ja jos satun jotain kautta törmäämään hinnaltaan edes jossain määrin tolkun rajoissa oleviin umpioihin, niin ilmoittelen siitäkin. Projekti tuskin kuitenkaan pyörähtää mihinkään suuntaan ennen lämpimämpiä kelejä, tallin puute on vakava haitta. Ehtiipä kerätä tietoa.
2-sormijärjestelmällä naputellessa aika kuluu kuin siivillä - toiset ehtivät sillä välin surffailla vaikka miten, eli huomasinpa ennen tämän liikenteeseen laittamista, että linkkejä ilmaantuu jo. Kiitoksia. Täytyypä tutustua.