Page 1 of 1

GIV automaattisista ajovalojen korkeudensäätölaitteista

Posted: 28.2.2009 13:54
by moy
Jatketaan siis keskustelua automaattisista ajovalojen korkeudensäätimistä täällä (eli hyppy tuolta allekirjoittaneen projektikertomuksesta).

Kirvesmies: mistä ja minkälaisen säätöjärjestelmän olet jo hankkinut? (ja oliko sinulla kanssa golf IV vai joku muu?) Mitä siinä tuli mukana? Täytynee vähän tutkailla Bentleyn huoltamokorjausopasta ja etkaa. Ehkä niistä löytyisi selvyys miten nuo säätöjärjestelmän osat on lopulta kytketty ja mitä kaikkea kokonaisuuteen tarvitaan.

tupla-tripla-xenoneista: oliskohan ongelmana osittain se, että valoteho alkaa mennä tuplan jälkeen jo liian suureksi.

Posted: 28.2.2009 15:15
by Kirvesmies
Tämähän se:

http://www.slamit.net/product_info.php? ... ts_id=4875, eli mukana asentoanturit, piuhakieppi ja pari liitintä sekä adapterit. Ja toisin kuin vakionopeussäätimen mukan, tässä ei ole minkäänlaisia opastuksia.

Haynesin korjausoppaan sähkökaaviossa piuhojen värit eivät ole sinne päinkään. Ja juu, ne korjausoppaat ovat toisinaan kokolailla suuntaa-antavia, tiedetään, mutta hommasinkin sen lähinnä sisustuksen availuja varten: nykyautoissa kun ei mikään paneeli ole kiinni selvästi ruuveilla, vaan niillä hemmetin klipsuilla. Väärästä paikasta kun vääntää, niin johan tuli taas kalliiksi...

Auto on Golf IV Variant 1.9 TDI -03, jotain CAN-väylää Laakkosen tietokoneiden mukaan on jo ehditty tuohon malliin sotkea, mutta valojen kanssa sillä ei ole vielä mitään tekoa.

Bi-xenonit + lisäpitkät tosiaan lienee jo liian valaisevat ja totta puhuen noita xenoneita tässä havittelen juur siksi, ettei tarvitsisi lisävaloja käydä asentelemaan. Automaattinen korkeudensäätö taas on paikallaan paitsi inssin pitämiseksi tyytyväisenä myös siksi, että takaluukussa on x kiloa työkaluja. Vaihtelevat keikan mukaan, joten ei näin laiska mies jaksa muistaa ruuvailla lyhtyjä manuaalisesti.

Posted: 28.2.2009 17:01
by moy
Kirvesmies wrote:Tämähän se:

http://www.slamit.net/product_info.php? ... ts_id=4875, eli mukana asentoanturit, piuhakieppi ja pari liitintä sekä adapterit. Ja toisin kuin vakionopeussäätimen mukan, tässä ei ole minkäänlaisia opastuksia.

Haynesin korjausoppaan sähkökaaviossa piuhojen värit eivät ole sinne päinkään. Ja juu, ne korjausoppaat ovat toisinaan kokolailla suuntaa-antavia, tiedetään, mutta hommasinkin sen lähinnä sisustuksen availuja varten: nykyautoissa kun ei mikään paneeli ole kiinni selvästi ruuveilla, vaan niillä hemmetin klipsuilla. Väärästä paikasta kun vääntää, niin johan tuli taas kalliiksi...

Auto on Golf IV Variant 1.9 TDI -03, jotain CAN-väylää Laakkosen tietokoneiden mukaan on jo ehditty tuohon malliin sotkea, mutta valojen kanssa sillä ei ole vielä mitään tekoa.

Bi-xenonit + lisäpitkät tosiaan lienee jo liian valaisevat ja totta puhuen noita xenoneita tässä havittelen juur siksi, ettei tarvitsisi lisävaloja käydä asentelemaan. Automaattinen korkeudensäätö taas on paikallaan paitsi inssin pitämiseksi tyytyväisenä myös siksi, että takaluukussa on x kiloa työkaluja. Vaihtelevat keikan mukaan, joten ei näin laiska mies jaksa muistaa ruuvailla lyhtyjä manuaalisesti.
Mitkä umpiot sinulla on käytössä, joilla tulee bi?

Posted: 28.2.2009 19:55
by Kirvesmies
Tarkoitus oli ensin asennella säätövärkki orkkis halogeniumpioihin ja myöhemmin vaihtaa umpioiksi lailliset xenonit höystettynä tarvikexenoneilla pitkien osalta. Merkinnöillä varustetut umpiot juur siksi, että selviää leimassa helpommalla. Korkeudensäätöhän säätää kaukovaloja yhtälailla, joten siinäkään tarvike-xenonit eivät vissiin aiheuta ongelmaa konttorilla. Siis näin järjellä ajatellen - pykälänviilaajat asuttavat ihan omaa todellisuuttaan, joten varma ei asiasta voi kysymättä olla.

Tosin, jos säätöjärjestelmä tarviikin jonkin umpion yhteyteen ympätyn boksin, niin sitten lienee pakko vaan purkaa pirssi, laitella säätöhärvelit paikoilleen ja jättää ne kytkemättä odottelemaan oikeanlaisia umpioita. Olisipahan sitten ainakin voiton puolella ja ehkäpä ylityömotivaatiotakin löytyisi eri tavalla, kun kirkkaus olisi vain umpioita ja koodausta vaille...

Posted: 28.2.2009 20:31
by moy
Kirvesmies wrote:Tarkoitus oli ensin asennella säätövärkki orkkis halogeniumpioihin ja myöhemmin vaihtaa umpioiksi lailliset xenonit höystettynä tarvikexenoneilla pitkien osalta. Merkinnöillä varustetut umpiot juur siksi, että selviää leimassa helpommalla. Korkeudensäätöhän säätää kaukovaloja yhtälailla, joten siinäkään tarvike-xenonit eivät vissiin aiheuta ongelmaa konttorilla. Siis näin järjellä ajatellen - pykälänviilaajat asuttavat ihan omaa todellisuuttaan, joten varma ei asiasta voi kysymättä olla.

Tosin, jos säätöjärjestelmä tarviikin jonkin umpion yhteyteen ympätyn boksin, niin sitten lienee pakko vaan purkaa pirssi, laitella säätöhärvelit paikoilleen ja jättää ne kytkemättä odottelemaan oikeanlaisia umpioita. Olisipahan sitten ainakin voiton puolella ja ehkäpä ylityömotivaatiotakin löytyisi eri tavalla, kun kirkkaus olisi vain umpioita ja koodausta vaille...
Korkeussäädön puolesta ideasi on hyvä, mutta noiden pitkien muuttaminen virallisesti xenoneiksi tyssää siihen, että umpio on hyväksytty pitkien osalta vain halogeneille, joten ei pitäisi mennä tarkan inssin syynistä kuitenkaan läpi. (umpiossa kun lukee DC ja HR ) Korkeussäätö taas toisaalta ei ole oleellinen pitkien osalta ajateltaessa vastaantulevien häikäisyä - ne häikäistyy aina jos vaan pitkät palaa. Säädöstä olisi lähinnä iloa valojen oikean suuntaavuuden ja toimivuuden kannalta, joka taas ei kiinnosta katsastuskonttorin setää ollenkaan. Jos kiinnostaisi, niin sitten ne testaisivat myös apupitkien suuntauksen..
Eli haettaessa laillista settiä ja xenon pitkiä, joutuu käytännössä asentamaan erilliset xenon-lisäpitkät, jotka ovat itse referenssiluvultaan kuitenkin vain 12,5 (kuten nuo minun halogeenit). Alkuperäisten xenon umpioiden pitkät ovat referenssiltään 25. Lain pykälien täyttäminen kyllä toisinaan meinaa nostaa verenpainetta, kun ihmettelee tätä pykäläviidakkoa...

Posted: 28.2.2009 20:41
by moy
Nyt löyty linkki, jonka avuilla koko homman pitäisi hoitua! 8)
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1280918
ja sieltä katsot sitten erityisesti dokkarit Install Guide ja VAG-COM Guide. Vilkuilin nuo läpi ja noin se varmaan onnistuu ilman ongelmia. Ei ole ihan nopein juttu varmastikaan asentaa, mutta ajan kanssa :)

Tästä voisi päätellä, ettei mitään erillistä boksia todellakaan tarvita, vaan kytkennän jälkeen kiinni pääsee normaalisti vag-comilla ja homma on sen jälkeen bueno...


täytyy katsoa, josko tilaisi aikanaan suoraan tuolta tai koittaisi onnella löytää ebayn tms kautta
http://www.kufatec.de/shop/product_info ... w-HID.html

Posted: 28.2.2009 21:33
by Kirvesmies
Jep, säädön vaikuttaminen pitkiin tuottaa juur sen hyödyn, että ovat sitten nekin oikein suunnatut eivätkä räkättejä valaisemassa. Ja jos ei pitkiksi saa laillisesti äksiä, niin sitten laittomasti: nopsaanhan ne raksii leimaan veks. Sinällään käsittämätöntä, että tarvikesatseja ei saa pitkiksi laittaa, kun ei niistä kukaan kuitenkaan häikäisty. Edellyttäen siis, että kuski osaa ajaa - vaihtaa viimeistään silloin, kun vastaantulijakin.

Ja varmasti dokumentoin projektin. Tosin jos tämä nyt aivan reisille menee, niin dokumentaatio koostuu tasan yhdestä myynti-ilmoituksesta... Jos taas kaikki menee kuin elokuvissa ja Hitlerin kosto saa kirkkaammat silmät, niin ilman muuta siitä täytyy tehdä hifi-projektisi kaltainen esitys. Olisi siitä nyt ainakin se ilo, että muut pääsisivät helpommalla. Suoraan sanottuna kiivasluontoisempaa miestä saattaisi käydä vituttamaan kaikenlaiset plug-and-play-puheet ja ilman ohjeita myytävät kilkkeet. Mutta moni homma olisi jäänyt toteuttamatta, jos heti vastoinkäymisten ilmaantuessa olisi lyönyt pensselit santaan. Tosin ei ehkä kannata tässä liiemmin käydä uhoamaan - saattaa kuitenkin käydä niin, että puolen vuoden äheltämisen jälkeen annan piuhat penskoille hyppynaruiksi...

Asiasta viidenteen: onko arvoisan lukijakunnan joukossa Webasto-ihmisiä? Ja eeberin käyttäjiä, miksei niitäkin. Seuraava saattaisi kiinnostaa:

Halusin Webastoon kaukosäädön. Kaivelin netistä faktoja ja olin pudota tuolilta: Webaston oma TeleStart maksaa jotain 400-500€. Naapurin kanssa pohdittiin, että saisikohan kännykan modattua vastaavaan toimeen. Taas kahlaamista bittimeressä ja ihmeiden ihme - kaikenlaisten poskettoman hintaisten ja käytettäessä laskua kerryttävien härpäkkeiden seasta löytyi se kaivattu: http://www.j-pk.net/tekniikka/webasto/.

Oma eläköitynyt luurini on 6600, jolle ei ensi hätään ollut ohjetta - ainoa oli tuo 6510. Pitkällisen äheltämisen jälkeen käännyin ammattilaisen puoleen ja tämä selvitteli oskilloskoopillaan sun muilla taikalaatikoilla 6600:lle oikeat komponentit ja vieläpä kasasi minulle vekottimen. Sen verran pysyy kolvi omissakin hyppysissä, että nyttemmin saisin itsekin kasattua ohjaimen, mutta alunperin komponenttien arvot olivat minun luurilleni sopimattomat, joten ei siitä tullut lasta eikä paskaa.

Vekotin toimii siis känden värinämoottorin nastoilta saamallaan potkulla. Kaksi muuta piuhaa juotetaan ohjainkellon starttinappulan kontakteihin, ts. rinnan eli kello toimii sekä kändellä että napista painamalla. Ohjainkelloon kajoamista on turha kammoksua - jos onnistuu meikäläisen kaltaiselta pääsiäiskädeltä, niin onnistuu se sitten melkein keneltä vaan. On todella mukava soittaa työmaalta auto lämpiämään puolta tuntia ennen kotiinlähtöä sen sijaan, että kipittäisi painamaan sitä nappia. Ja känden lokista näkee senkin, koska soiton teki, eli joko alkaa puoli tuntia olla täynnä.

TeleStartin hintaan verrattuna kustannukset ovat itse tehtynä komponenttien osalta vitosen luokkaa, SIM-kortiksi voi valita kuukausimaksuttoman, kändejä saa hyvässä lykyssä muutamalla eurolla ja itse käyttö ei maksa mitään, koska puhelin ei vastaa, vaan riittää, kun se pirahtaa kerran. Ja jos sen ohjelmoi soittajaryhmällä reagoimaan vain omistajan numeroon eivät kaikenmaailman lehtimyyjät pääse käynnistelemään lämppäriä.

TeleStartin säälittävään esteettömissä oloissa 1000 metrin kantamaan verrattuna tällä systeemillä auton saa lämpimäksi vaikka olisi itse Melbournessa. Jos nyt siellä ollessa jostain syystä täytyy Suomessa olevan pirssin Webbanen saada käyntiin.

Tulipa hehkutettua off-topicia, mutta mitäpä siitä - olen sen verran tykästynyt tuohon kaukosäätöön, että sitä tulee mainostettua aina kun juttu autoihin kääntyy.

Mutta palataanpa asiaan: kaikki vinkit ja tiedot piuhoituksesta ovat tervetulleita. Ja jos satun jotain kautta törmäämään hinnaltaan edes jossain määrin tolkun rajoissa oleviin umpioihin, niin ilmoittelen siitäkin. Projekti tuskin kuitenkaan pyörähtää mihinkään suuntaan ennen lämpimämpiä kelejä, tallin puute on vakava haitta. Ehtiipä kerätä tietoa.

2-sormijärjestelmällä naputellessa aika kuluu kuin siivillä - toiset ehtivät sillä välin surffailla vaikka miten, eli huomasinpa ennen tämän liikenteeseen laittamista, että linkkejä ilmaantuu jo. Kiitoksia. Täytyypä tutustua.

Posted: 28.2.2009 22:01
by moy
Kirvesmies wrote: Mutta palataanpa asiaan: kaikki vinkit ja tiedot piuhoituksesta ovat tervetulleita. Ja jos satun jotain kautta törmäämään hinnaltaan edes jossain määrin tolkun rajoissa oleviin umpioihin, niin ilmoittelen siitäkin. Projekti tuskin kuitenkaan pyörähtää mihinkään suuntaan ennen lämpimämpiä kelejä, tallin puute on vakava haitta. Ehtiipä kerätä tietoa.

2-sormijärjestelmällä naputellessa aika kuluu kuin siivillä - toiset ehtivät sillä välin surffailla vaikka miten, eli huomasinpa ennen tämän liikenteeseen laittamista, että linkkejä ilmaantuu jo. Kiitoksia. Täytyypä tutustua.

Bongasin just sivuston
http://www.allpartssouthwest.com/acatal ... l#aALL1819
johon meinasin laittaa mailia ja kysyä saako tuolta myös oikeanpuoleiseen liikenteeseen umpioita. Itselleni kun tarvitsisin jostain uuden umpion apparin puolelle. Vanhassa on kohtuullisen häiritsevä hajaheijastus normaalin valoalueen yläpuolella (sellainen V muotoinen puolihimmeä säde), ja epäilen, ettei se mene tuollaisena läpi katsastuksesta ja luonnollisesti aiheuttaa vastaantulijoille ja edessä ajaville turhaa häikäisyä.
Umpion hinnat olisivat tuolla suht inhimillisiä, kun en tarvitse noita muita hilppeitä kuin pelkän umpion.

Koko umpiosetin hankkimiseen suosittelen aika vahvasti ebaytä jossa on koko ajan kohteita tarjolla. Jaksaa vaan uutterasti huutaa kohteita läpi tai sitten ostaa suoraan jonkun 700-800e maksavan paketin. Joskus tuli vastaan joku saksalainen autotarvikeliikekin, joka myi alkuperäisumpioita johonkin luokkaa 450e hintaan per umpio. Eli varmuudella uudelle parille tulis silloin hintaa vajaa tonni Suomeen saakka rahdattuna.

Posted: 28.2.2009 22:30
by Kirvesmies
Hyvältä vaikuttaa tuo vwvortexin saitti. Ainoa vaan, että kuvissa ja ohjeissa olevat piuhojen värit erovat nekin taas sekä minun piuhoistani että kirjassa mainituista. Eli nyt on tarjolla ainakin kolmea settiä. Täytynee käväistä Laakkosen sähkömiehen juttusilla - tai varaosatiskillä - piuhakiepin kanssa. Jospa siellä saisi tehtyä muistiinpanot siitä, mikä piuha oikeasti kuuluu mihinkäkin.

Näyttäisivät umpiot olevan tosiaan sen verran suolaisen hintaisia, että tyydyn tälleen ensi hätään siihenkin, että saisin piuhat vedettyä paikoilleen odotelemaan niitä umpioita.

Sen verran paljon olet internetin ihmeellistä maailmaa asian tiimoilta tonkinut, että jahka on projekti maalissa niin ilmoittelet mihin baariin Mansessa voin maksaa sinulle parit tuopit...

Posted: 28.2.2009 22:40
by moy
Kirvesmies wrote:
Asiasta viidenteen: onko arvoisan lukijakunnan joukossa Webasto-ihmisiä? Ja eeberin käyttäjiä, miksei niitäkin. Seuraava saattaisi kiinnostaa:

Halusin Webastoon kaukosäädön. Kaivelin netistä faktoja ja olin pudota tuolilta: Webaston oma TeleStart maksaa jotain 400-500€. Naapurin kanssa pohdittiin, että saisikohan kännykan modattua vastaavaan toimeen. Taas kahlaamista bittimeressä ja ihmeiden ihme - kaikenlaisten poskettoman hintaisten ja käytettäessä laskua kerryttävien härpäkkeiden seasta löytyi se kaivattu: http://www.j-pk.net/tekniikka/webasto/.
Kiitos vinkistä, tuon sivuston ohje auttanee yhdessä toisessa kesken olevassa "kännykkä-parempaan-käyttöön" -projektissa. Oli tarkoitus nääs tehdä mökillä olevaan kasvihuoneeseen automaattikastelun tarvitseman vesiastian pinnankorkeustarkistusmahdollisuus. Soitto vaan ja tietää ettei vesi ole loppunut 8) :lol:

Posted: 28.2.2009 22:48
by moy
Kirvesmies wrote:Hyvältä vaikuttaa tuo vwvortexin saitti. Ainoa vaan, että kuvissa ja ohjeissa olevat piuhojen värit erovat nekin taas sekä minun piuhoistani että kirjassa mainituista. Eli nyt on tarjolla ainakin kolmea settiä. Täytynee käväistä Laakkosen sähkömiehen juttusilla - tai varaosatiskillä - piuhakiepin kanssa. Jospa siellä saisi tehtyä muistiinpanot siitä, mikä piuha oikeasti kuuluu mihinkäkin.

Näyttäisivät umpiot olevan tosiaan sen verran suolaisen hintaisia, että tyydyn tälleen ensi hätään siihenkin, että saisin piuhat vedettyä paikoilleen odotelemaan niitä umpioita.

Sen verran paljon olet internetin ihmeellistä maailmaa asian tiimoilta tonkinut, että jahka on projekti maalissa niin ilmoittelet mihin baariin Mansessa voin maksaa sinulle parit tuopit...
:D Kiitos tarjouksesta! Katsotaan tilannetta sitten, kunhan saat projektin pidemmälle. Toisaalta tulen varmaankin pyytämään sinultakin sitten vastavuoroisesti vinkkejä noiden eri väristen johtojen kytkennässä. Toivottavasti ehdit raportoimaan miten juttu aikanaan etenee.

Posted: 1.3.2009 8:20
by Kirvesmies
En pysty taas koko päivää pörräämään netissä asian tiimoilta, mutta penska ei antanut nukkua, joten googlailin skemoja tässä aamutuimaan. Eteen osui tällainen:

http://www.vaglinks.com/VAGLinks.asp

Jos ei tuosta muuta iloa ole, niin näyttäisi ainakin olevan kokolailla runsas valikoima paikkoja lähteä etsimään ihan mitä vaan. Äkkiseltään vilkaisin vaan muutamaa.

Taidan tosiaan piipahtaa huomenna töiden jälkeen Laakkosella kiepin kanssa. Ja voivoi, jos ilmenee, että piuhasarja onkin esmes johonkin Passattiin.

Tuossa kiepissä on Rd+Rd/Gn+Bl-, Wh+Rd/Gn+Bl-, Bk+Gr+Ye- ja Rd+Wh+Gr+Bk+Ye-haarat pinneillä varustettuna ja Bk, Gr ja Bl/Ye yksittäisinä johtimina ilman päitä sekä nelipinninen riviliitin 1JO 973 724, jossa piuhat Bl/Ye=2, Rd/Gn=3 ja Bl=4. Jos tuo nyt vaikka jollekin jotain kertoisi...

Posted: 1.3.2009 20:03
by Kirvesmies
Jesjes. Piuhat selvitetty - moy:n penkoman asennusohjeen ja yleismittarin kanssa pähkäillen. Enää yhden parin osalta täytyy kääntyä jonkun ammattiauttajan puoleen, että saa selville kumpi johto on plussa ja kumpi maa.