Page 1 of 1

Tehot kateissa 1.9 TDIstä.

Posted: 19.4.2009 12:25
by pnr2
Golf IV Variant 1.9 TDI AGR-moottorilla (vm 2000)

Mikä voisi olla vikana autossa, kun siitä ei tahdo löytyä puhtia? Liian pieni moottoriko? =)

Esimerkiksi moottoritielle tai maantielle kiihdytyksessä saattaa yht'äkkiä katketa kokonaan kiihdytys johonkin 80-90-välimaastoon (n. 2500-kierroksen tietämille) tai moottoritiellä n. 120 tietämillä. Auto ei anna mitään vastetta vaikka kaasupolkimen painaisi aivan lattiaan kiinni. Muutenkin peli tuntuu hieman laiskanlaiselta. Varsinkaan tuota 80-90-tiputusta ei kyllä satu joka kerta, mutta autoa ei millään saa kiihtymään motarillakaan yli 125 km (mittarinopeutta) tuntinopeuteen ellei kyseessä ole alamäki. Muutaman kerran on pelästyttänyt tuo auto todella kun ei löydykään voimaa lähteä maantieohituksessa kiihtymään yli 80 km/h:n. Onko tuo moottori oikeasti noin laiska, vai pitäisikö metsästää jotain vikaa? Oma ajotyyli kun ei todellakaan ole mikään urheilullinen, mutta jokin raja sentään.

Mikään merkkivalo mittaristossa ei pala tai ole vilkkunut, joten vikakoodejakaan ilmeisesti ei ole tarjolla. Polttoainesuotimetkin vaihdettu vain pari kuukautta sitten, joten ei niissäkään pitäisi olla vikaa. Tuttava ehdotti, että voisi kokeilla vaihtaa ilmamassa-anturia, mutta tuntuu aika kalliilta rempalta vain ihan summamutikassa kokeilla, kun ei mitään muita oireita ole ollut.

Posted: 19.4.2009 14:32
by Sami Jalonen
Vikakoodit lukuun vaan.

Ilmamassamittarin saa käsittääkseni marmorilta kokeiluun.. Korjatkaa jos oon väärässä?

Posted: 19.4.2009 14:54
by Tero Häkli
riippuu varmaan paikasta, misäpäin majailet ? multa saa kyllä lainaan jos liki asut, tosin asiasta tietävä miekkonen vag-comin tai minkä vaan testerin kans ajelemalla näkee missä vika...

Posted: 19.4.2009 15:34
by Pasi Häkli
Ilmamassamittari-oireelta kyllä kuulostaa. Hajotessaan autosta tulee kyllä ihan sairaan laiska... Mikäli siis kaikki alipaineletkut on ehjät ja kiinni.

Posted: 19.4.2009 16:32
by A.Leskelä
Turpon siivistä lähtenyt palasia --> ihmeellisiä puutumisia. Näin veikkaisin. Ensin toki tarkistuttaisin ilmamassan, turpon purkaminen "hieman" kalliimpaa :?

Posted: 19.4.2009 16:38
by JukkaA
tai hukkaportti jumissa ja ahtaa vikatilaan jatkuvasti. Ilmamassamittaria minäkin enemmän epäilen, sehän kestää normaalisti 150tkm. Parhaiten selviää vag-commilla.

Posted: 19.4.2009 23:28
by pnr2
Tero Häkli wrote:riippuu varmaan paikasta, misäpäin majailet ? multa saa kyllä lainaan jos liki asut, tosin asiasta tietävä miekkonen vag-comin tai minkä vaan testerin kans ajelemalla näkee missä vika...
Asun Vihdissä.

Sain sellaisenkin vinkin, että voisi yrittää repiä ilmamassa-anturin johdon kokonaan irti, mutta enpäs ainakaan äsken parkkiksella ilman väkivaltaa sitä saanut. Täytyy yrittää huomenna uudelleen.

Posted: 20.4.2009 7:54
by Tero Häkli
juu, jos kulku ei huonone johto irti niin se on luultavasti rikki =)
paina sitä liitintä kiinnippäin, sitten vedät sitä pikku klipsua taakseppäin ja sitte koko liitintä taaksepäin.... huono selitellä mut toivommukaan tosta bonjaat =)

Posted: 20.4.2009 11:11
by Pasi Häkli
^Noinhan se menee, ellei joku ole jo aikasemmin rikkonut sitä pikku klipua siitä liittimestä. Niitä näkyy nimittäin usein.

Posted: 1.10.2009 17:52
by pnr2
Jos kiinnostaa mikä oli vikana:

Vaihdettiin ensin ilmamassa-anturi, kun ei heti päästy VAG-COMin ääreen, ja saksasta velipoika tilasi uuden anturin halvalla. Valitettavasti tällä ja ilmansuodattimen vaihdolla ei ollut vaikutusta.

No sitten tutkittiin jo VAG-COMilla. Tulos oli, että turbo antoi aivan liian suuren ahtopaineen verrattuna moottorin pyytämään ja kun meni yli 2,4 barin niin moottorinohjauslogiikka totesi, että kiitos riitti.
Syyksi löytyi ahtopaineen säätösolenoidi/venttiili tulipellistä, eli juurikin osa numero 028 906 283 N, jota Autowikissä ehdotettiin. Marmoritiskiltä löytyi osa (btw. F-variantti on uudempaa mallia ja halvempi ja käy ilmeisesti ristiin täysin)

Nyt toimii kuin unelma. Kiitos kaikille vinkeistä.