Page 1 of 1
Rattia käännettäessä kuuluu narinaa ja pauketta???
Posted: 23.4.2009 23:19
by cray-z-man
Joo niinki mielenkiintoinen homma että kun rattia kääntää, oli auto käynnissä tai ei, niin kuuluu vasemmasta etunurkasta narinaa tai lähinnä klonksuu/paukkuu tms? Kuuluuko niitten jousien kiertyä iskarin ympärillä vai pitäiskö ne pysyä paikallaan kun rattia kääntää. Näyttää pyörivän mukana ja mökä johtuu siitä kun jousi pyörii mukana. Onko sitte sontaa välis tms niin ei pääse vapaasti pyörimään, jos niitten yleensä kuuluu pyöriä... En tiä kun en oo koskaa kiinnittäny huomiota asiaan... Ja sitte toinen homma.... Pitääkö iskarien yläpäässä eli konepellin alla olevassa päässä olla rako vai kuuluuko iskarin olla siinä "rungossa" tiiviisti kiinni. Siinä on se suojatulppa päässä ja sitte se "kaulus" mikä on irti rungosta öpaut sentin. Muissa autoissa mistä katsoin, näyttää olevan rungossa kiinni asti. Autona siis vw golf variant 1.9 tdi vm 06... sellaasta joo.......
Posted: 24.4.2009 1:25
by AjH
Ei kuulu jousen pyöriä, vaan jousi + iskarin alaosa on samaa puuta. Siitä se pauke tulee kun jousi muljahtelee lautasia vasten. Laakeri jumissa tai jotain, korjauksena tolppa irti ja rassausta ja voitelua tai uutta osaa.
Posted: 24.4.2009 11:15
by Pasi Häkli
Juu ne iskarin yläpään laakerit on sen verran edullisia että turha niitä on alkaa tekohengittämään. Uutta osaa vaan tilalle.
Posted: 24.4.2009 18:39
by cray-z-man
Niin tuota... se jousi pyörii yläpäästä. Alapää jousesta pysyy iskarissa kiinni. Ja olisko vm 06 autossa jo iskarin laakerit sököt? Ja apukuskin puolella pyörii jousen yläpää kans mutta ei kuulu mitää pauketta?
Ja sitte viä yks kysymys. Mistä mä saan poikittaistuen konepellin alle ja kuinkas se asennushomma menee, kun tuntuu olevan epäselvyyttä vaikka mistä kysyis... Pitääkö porata reikiä johonki vai meneekö yläpään mutterin alle tms?
Posted: 24.4.2009 20:02
by DJDH
Hyvinkin voi olla jo p*skana. Ota uudet marmoritiskiltä, älä motonetistä tms. Hintaero on mitätön, laatuero huomattava.
Poikkituki löytyy slamitilta,
http://www.slamit.net/product_info.php? ... ts_id=4633
Posted: 24.4.2009 21:07
by Pasi Häkli
Juu siis kyllä se jousi kuuluu pyöriä iskarin mukana kun pyöriä kääntää. Sen jousen yläpuolella siis on se iskarin yläpään laakeri joka jumittaessaan takkuaa, ja kun jousen "voima" voittaa sen yläpään laakerin niin se paukahtaa käännettyyn suuntaan. Voisko enää hankalammin selittää
Kyllä noita laakereita on vaihdeltu jo paljon uudempiinkin autoihin, toisiin jo useampaankin kertaan. 2008 malleihin jne...
T5 Transporter suorastaan syö noita

Posted: 24.4.2009 21:32
by cray-z-man
Pasi Häkli wrote:Juu siis kyllä se jousi kuuluu pyöriä iskarin mukana kun pyöriä kääntää. Sen jousen yläpuolella siis on se iskarin yläpään laakeri joka jumittaessaan takkuaa, ja kun jousen "voima" voittaa sen yläpään laakerin niin se paukahtaa käännettyyn suuntaan. Voisko enää hankalammin selittää

Tämä oli suorastaan loistavasti selitetty, jopa minäki ymmärsin

Täytyypi laittaa kuntoon...
Ja tattikset DJDH:lle!
Onko tuo poikkituki mitenkää yhteydessä iskariin vai onko se vain rungossa kiinni?
Posted: 24.4.2009 22:28
by Tero Häkli
rungossa
Posted: 24.4.2009 22:51
by Nixu
Alkoipa mullakin kuulua narinaa etupäästä,eli jatkuvaa narinaa rattia käännettäessä.Eilen säädettiin ohjauskulmat kohdilleen autosta jonka jälkeen narina alkoi !!
Mistähän voisi johtua?Raidetangon päät oli ehjät ja aukesivat hyvin säätöä varten,näin ainakin asentaja sanoi ja vieressä itsekin kattelin.
Aikaisemmin ei siis moisia ääniä ole kuulunut..
Posted: 24.4.2009 23:17
by cray-z-man
Tero Häkli wrote:rungossa
No sitte mun käsitys poikkituesta meni totaalisesti mettään.
Posted: 24.4.2009 23:18
by cray-z-man
Nixu wrote:Alkoipa mullakin kuulua narinaa etupäästä,eli jatkuvaa narinaa rattia käännettäessä.Eilen säädettiin ohjauskulmat kohdilleen autosta jonka jälkeen narina alkoi !!
Mistähän voisi johtua?Raidetangon päät oli ehjät ja aukesivat hyvin säätöä varten,näin ainakin asentaja sanoi ja vieressä itsekin kattelin.
Aikaisemmin ei siis moisia ääniä ole kuulunut..
Ettei vain sama homma ku mulla?

Posted: 24.4.2009 23:22
by Nixu
Kattelin ffp:n puolelta juttua vastaavasta asiasta ja ilmeisesti tukivarsiremppa edessä.Sieltä kuluu ne puslat loppuun ja alkaa pitämään narinaa/kolinaa.Tyyppivika johtuen alimitoitetuista tukivarsista.Puslien ym.rasvaus voipi tilapäisesti auttaa
Slamitilla täydellinen sarja 3b pasuunaan 299e..
Mulla varmaan oli viimeinen niitti niille puslille toi ohjauskulmien säätö ja siksi alkoi nyt narisemaan.
No pitää viikonlopun aikana rasvailla kaikki puslat läpi ensihätään..
Posted: 26.4.2009 21:12
by JuhaP
Nixu wrote:Kattelin ffp:n puolelta juttua vastaavasta asiasta ja ilmeisesti tukivarsiremppa edessä.Sieltä kuluu ne puslat loppuun ja alkaa pitämään narinaa/kolinaa.Tyyppivika johtuen alimitoitetuista tukivarsista.Puslien ym.rasvaus voipi tilapäisesti auttaa
Slamitilla täydellinen sarja 3b pasuunaan 299e..
Mulla varmaan oli viimeinen niitti niille puslille toi ohjauskulmien säätö ja siksi alkoi nyt narisemaan.
No pitää viikonlopun aikana rasvailla kaikki puslat läpi ensihätään..
Sama homma itelläkin eessä.. motonetissä ois 279e koko setti.. liekköhän ajaa asiansa tuo motonetin setti?
Posted: 26.4.2009 21:32
by Micco
Kannattaa ffp:ltä ja UltimateVW:ltä hakea ja lueskella keskusteluita aiheesta. Niitä meinaan löytyy. Pari vuotta sitten tilanne oli se, että kaikki muut tarvikesarjat oli haukuttu paskoiksi aina jonkun toimesta Slamitin settiä lukuunottamatta, josta ei keskusteluissa löytynyt juuri kokemuksia.
Itsellä on Slamitin setti, ja toistaiseksi pelaa hyvin. Mitä itse silloin lueskelin, niin heikoimmat esitykset tarviketukivarsista kestivät 10-30tkm ja muutaman kuukauden...

Posted: 27.4.2009 2:31
by Satelite
Itselläkin perkele taitaa olla etupään risujen kunnostus/vaihto edessä... alkanut vasemman etupyörän kohdalta kuulumaan "klonksauksia" töyssyissä ja tänään kerran rattia kääntäessä pienesti narahti... se on tiedossa että vetonivelen suojakumissa on pieni halkeama joka on menossa vaihtoon mutta mistä kannattaisi syypäätä rueta etsimään?

Posted: 27.4.2009 10:35
by Nixu
Satelite wrote:Itselläkin perkele taitaa olla etupään risujen kunnostus/vaihto edessä... alkanut vasemman etupyörän kohdalta kuulumaan "klonksauksia" töyssyissä ja tänään kerran rattia kääntäessä pienesti narahti... se on tiedossa että vetonivelen suojakumissa on pieni halkeama joka on menossa vaihtoon mutta mistä kannattaisi syypäätä rueta etsimään?

Kyllä siellä on todennäköisesti varret ym.vaihtokunnossa,puslat loppuun kuluneet ja hakkaa metalli metallia vasten.Tai sitten on iskari mikä pitää ääntä..
Itellä ei vielä kuulu mitään kolinaa,vain tuota ärsyttävää narinaa toiselta puolelta..
Ite en kyllä laita mitään muuta tukivarsisettiä autoon,ku sen slamitin paketin,sen verran hyvä luotto ko.firmaan,että niille saa varmaan jonkin takuunkin mukaan
Slamitilta lainattuna:
"tyyppivikana ovat alimitoitetut alkuperäiset tukivarret, jotka kuluvat nopeasti ja aiheuttavat häiritsevää narinaa ja kolinaa, lisäksi auton ajettavuus heikkenee. Nyt alustan äänet kerralla kuriin ja ajettavuus kuntoon!
Tässä 14-osaisessa sarjassa kaikki alustan tukivarret eteen: alatukivarret, ylätukivarret, raidetangon ulommaiset ja sisimmäiset päät sekä kallistuksenvakaajan linkit."
Posted: 27.4.2009 12:11
by Pasi Häkli
Kannattaisi se narinan lähde ensin etsiä ennenkuin alkaa kaikkia tukivarsia uusimaan. Voihan tuo olla vaikka kallistuksenvakaajan puslat, ne korinpuoleiset. Jos on esimerkiksi ollut etupää ilmassa ohjauskulmien säädön aikana niin silloinhan vakaaja kääntyy puslaan nähden sellaseen asentoon jossa se ei normaalisti käy koskaan, joka voi johtaa siihen että pusla alkaa narisemaan "kuivuuttaan" tms...
Mutta jos ne on tukivarret jotka narisee niin siihen ei auta muu kuin uusia. Voihan niitä tekohengittää ruiskauttamalla injektioneulalla pallonivelen suojakumin sisälle jotain öljyä.
Posted: 27.4.2009 17:29
by Nixu
Huomenna olisi tarkoitus ottaa autoa nosturille ja selvitellä mistä ääni tulee.
Katselinkin niitä kallistuksenvakaajan puslia ja olivat aika "räjähtäneen" näköiset,eli siis reunat irvistivät mutterista poispäin.Niissä voisi kyllä hyvinkin vika olla.
Ei meinaan pitänyt minkäänlaista narinaa,kun oli kulma ilmassa ja käänneltiin.Heti kun laski alas niin kuului taas ja oli vähän hankala paikallistaa renkaan ollessa tiellä.
No jos se sitten huomenna selviäisi..
Posted: 27.4.2009 20:51
by cray-z-man
Pasi Häkli wrote:Juu siis kyllä se jousi kuuluu pyöriä iskarin mukana kun pyöriä kääntää. Sen jousen yläpuolella siis on se iskarin yläpään laakeri joka jumittaessaan takkuaa, ja kun jousen "voima" voittaa sen yläpään laakerin niin se paukahtaa käännettyyn suuntaan. Voisko enää hankalammin selittää
Kyllä noita laakereita on vaihdeltu jo paljon uudempiinkin autoihin, toisiin jo useampaankin kertaan. 2008 malleihin jne...
T5 Transporter suorastaan syö noita

Asiasta moottorisahaan niin onko tuo laakeri kuinka helppo vaihtaa itte? vai kannattaako viedä ammattimiehelle?
Posted: 27.4.2009 21:43
by AjH
cray-z-man wrote:Asiasta moottorisahaan niin onko tuo laakeri kuinka helppo vaihtaa itte? vai kannattaako viedä ammattimiehelle?
Rengas irti, iskaritolppa ala- ja yläpäästään irti, jousi puristuksiin, yläpään mutteri auki, yläpalat irti ja laakerin vaihto. Kokoonpano käänteisesti. Jousta ei luultavasti tarvitse päästää puristuksesta vaihdon takia.
Golfin tolppaa en ole purkanut mutta "vastaavia" jokuset, suurinpiirtein tuolla kaavalla sujuu. Jotain yksilöeroja voi olla mutta tuskin mtiään suurta tai mitä ei huomaisi ruuvaillessa.
Posted: 27.4.2009 21:46
by DJDH
Mitä nyt pikaisesti muistelen, niin kulma ylös, pyörä pois, koiranluu auki, yläpää auki sytystulppa-avaimella ja 7mm kuusiokololla, jousipuristimella jousta kasaan, tolppa alapäästä auki ja irti ja "ylämummo" irti tolpan yläpäästä. Tuossa "ylämummossa" on ne kaikki hilppeet, eli se kumupusla ja laakeri. Meniskö tuohon ihmettelyineen ekalla kerralla n. 30min/puoli. Riippuu miten tiukassa tolppa on olka-akselissa.
Ei ehkä ihan tuossa järjestyksessä, mutta sinne päin... Viime purkamisesta on jo hivenen aikaa.
Posted: 7.5.2009 12:43
by cray-z-man
Oolrait!
Pitää tutkia asiaa. Viime viikonloppuna muutto ja nykyään asustellaan sitte Lappeenrannas. 400km päässä kotomarkeilta...
Posted: 7.5.2009 19:57
by Nixu
Mulla hävisi se kimeä narina hetkeksi kokonaan ja nyt on semmoinen kumeampi ääni/rutina,eikä kuulu edes koko ajan..outoa..
Korjaillaan kun saadaan nosturille..
Posted: 18.5.2009 19:33
by Nixu
No niin saatiinhan se kinneri nosturille ja etummainen alatukivarsi osoittautui äänen lähteeksi.Siellä se alapallo piti narinaa..
Posted: 19.5.2009 10:44
by Satelite
Flunssa iski ja tässä kävin pienen lenkin kylällä niin käytin autoa pukilla ja annoin poikien kattoa ajan kanssa tuon keulan niin yks pallonivelhän sielä on melkolailla loppuun kulunut... Nyt vaan on kahden paikkeilla että vaihtaakko pelkkä kulunut osa vai slamitilta koko vahvistettu sarja... itse olisin kyllä slamitilta hommaamassa mutta kun ei oo noita euroja kovin paljoo joka puolelle jakaa

Posted: 19.5.2009 14:32
by AjH
Nii, 3B satsi oli 299 euroa? Ja yks yksittäinen tukivarsi on satkun
Ei ollu mulle ainakaan vaikee matematiikka, vaikka 3BG setti onkin 399 euroa.
Kuitenkin valitettava tosiasia on että kohta sieltä hajoaa toinen ja sitten kolmas ja joka kerta pala kerrallaan vaihtaen niin hintaa kertyy ja vaivaa menee jatkuvasta renaamisesta.
Posted: 20.5.2009 13:39
by JuhaP
Ei kolise etupää enää ku tuli koko setti vaihdatettua alle..
Mutta sitten kymysys.. Onko 3B ja 3BG passatteilla samat arvot pyöränsuuntauksessa?
Kun on tuossa säätöraportissa tms auton kuvauksena "VW Passat Variant Basis 85 2000-2004".
Auto on 3B ja nuo vuodet täsmäis paremmin 3BG:hen.. jäi vähän jotain tuosta hommasta hampaan koloon..
Posted: 20.5.2009 16:30
by Tero Häkli
samoja näyttää ainakin autodata
Posted: 22.5.2009 12:13
by cray-z-man
Eiköhän omasta lopu pauke, kun vaihtaa konia tilalle.. 811€ setti + asennus.
Posted: 27.5.2009 19:00
by SledgeHammer
JuhaP wrote:Nixu wrote:Kattelin ffp:n puolelta juttua vastaavasta asiasta ja ilmeisesti tukivarsiremppa edessä.Sieltä kuluu ne puslat loppuun ja alkaa pitämään narinaa/kolinaa.Tyyppivika johtuen alimitoitetuista tukivarsista.Puslien ym.rasvaus voipi tilapäisesti auttaa
Slamitilla täydellinen sarja 3b pasuunaan 299e..
Mulla varmaan oli viimeinen niitti niille puslille toi ohjauskulmien säätö ja siksi alkoi nyt narisemaan.
No pitää viikonlopun aikana rasvailla kaikki puslat läpi ensihätään..
Sama homma itelläkin eessä.. motonetissä ois 279e koko setti.. liekköhän ajaa asiansa tuo motonetin setti?
Halvempi sarja on Osscan eli Made in China ja 449€ maksava sarja on MOOG:n
