Page 1 of 1

Kun as-vaunu ja manuaali niin vedätkö 4 vai 5vaihteella?

Posted: 29.4.2009 21:03
by 2000/1.9tdi
Moi Tästä sitä ollaan väännetty kättä aikanaan ja vieläkin! Kun kyseessä esim tämä meikäläisen Vw Passat Variantti manuaalilla (1.9 piristetty pikku tdi, tehot nyt n.120hv) niin jotkut eivät vedä kuin 4 vaihteelle saakka ja sillä sitten matkataan vaikka minne ja itse taasen ajattelen että 5 vaihde päälle kun tasasta maastoa, kunhan vauhtia yli 80kmh ja ylämäkiin voi heitellä sitten sitä 4 vaihetta että ei ihan tökkää kulku jos tökkää olenkaan. Mulla vaunu sellainen snadi spriten kaksiakselinen (eli ei teli=) ja painoa 1000kg. itse en ole vielä vetänyt ko vaunua kun auto hankittiin viime marraskuussa nii ei kerinnyt kokeilemaan. Mutta kertokaa kokemuksistanne ja käytännöstänne asiasta, varsinkin variantti (sama auto) kokemuksia ja laita vielä auton tehot niin voin rinnastaa menoja. Mitä kulutti minkäkanssa ja kuinka olit ja olet ollut tyytyväinen passatistasi veturina?


jorma

Posted: 29.4.2009 22:07
by Por
Raskailla kuormilla en ole käyttänyt 5-vaihdetta koskaan, normaaleilla kärryillä ja vaunuilla (ei painavilla) olen heittänyt 5-vaihdetta silmään mutta vähänkään kun on joutunut vedättämään raskaammin niin en ole käyttänyt 4-vaihdetta isompaa.

Nykyisessä passatissa ei ole koukkua mutta mitä tutun passatilla joutunut vetämään niin kyllä vähänkään raskaammilla kuormilla kun on joutunut vähän enemmän vedättämään niin ei ole tarvinnut haaveillakkaan 5-vaihteesta. Kulutus olikin sitten 1.9tdi:llä (en muista oliko 1 vai 2 punaista) pitkälle yli 10l/100km. Mutta tyhjällä vinkalla ja hyväkulkuisella vaunulla olikin erilaiset reissut kun pysty ihan 5-vaihdetta käyttämään niin silloin oli kulutuskin jotain 8-9l luokkaa.

Posted: 29.4.2009 22:09
by DJDH
Mitä muutaman kerran olen 3b passatilla 1300kg autokärriä vetänyt, niin kyllä se kone aika nopeasti ilmoittaa millon on aika vaihtaa pienemmälle. Tyynellä ilmalla tasamaalla menee nätisti vitosella sen hivenen yli 80km/h, ylämäet ja vastatuulessa saa sitten kyllä mielellään ajella nelosella. Asuntovaunussa ompi sen verran enempi otsapinta-alaa, niin voipi joutua jo pienessäkin tuulessa ajella nelosella. Periaatteessa kun pitää kierrokset siellä väännön alueella, niin ei pitäisi mitää hätää olla. Turha kytkintä ja voimansiirtoa on vedättämällä rasittaa. Samalla nousee kulutuskin. Jäähallin kokoisella asuntovaunulla aja ajaisin minäkin suosiolla nelosella.

Omien kokemuksien mukaan tuo 85kw 3b passatti vei sen telillisen autokärrin kanssa jotain seitsemän ja puolen - kahdeksan pintaan. Tuo pätkä oli Hanko - Kotka välillä missä ei juurikaan mäkiä ole. Ajotietokoneen mukaan kulutuksessa ei ollut mainittavaa eroa ajoiko nelosella vai vitosella, ehkä desi pari. Nelosella kuitenkin tietysti jaksoi mennä paremmin. Eniten naftaa palaa turhiin kiihdytyksiin ja ylämäkeen kiihdyttelyyn. Mäen alla kun vaihtaa pykälää pienemmälle, ei tarvi mäessä vaihtaa ja säästää polttoainetta ja mäenkin nousee hivenen suuremmalla nopeudella.

Posted: 29.4.2009 23:39
by AjH
Pitäisin tätä lähinnä kierrosalue kysymyksenä, vaihdelaatikko ei tykkää jos se pyörii pienellä nopeudella ja kuormitusta on paljon. Voiteluhan siellä heikkenee ja se ei ole tietysti hyvä.

Tolla 1.8T Passatilla on käytännössä pakko alamäkiä lukuunottamatta vetää nelosella, vitosella tippuu kierrokset alle 2000 ja ei se voimakaan siellä enää asu tossa koneessa. Tässä puhe siis 1,2 tonnisesta Soliferista.
Tavan kuomullista jarrutonta telikärryä vetäessä tulee joskus vitostakin tasamaalla käytettyä, mutta ei se oikein kulje ja kulutuskaan ei oikeastaan pienene, lähinnä siis turhaa voimansiirron kuormittamista.

Posted: 30.4.2009 13:58
by Pasi Häkli
Ite asuntovaunua vetäessä taisin käyttää 5-vaihdetta. 6-vaihdetta ei kyllä tehnyt mieli tarjota.

Posted: 30.4.2009 14:09
by molskit
Ite olen vetänyt reippaan 1000kg kuormalla jarrullista isoa kuomukärrii 1.9tdi koneella (farkku Octavia II) niin hyvin jakso tulla 6-vaihteella ja vakkaripäällä mittarimukaan 90km/h. Ei tarvinna pykälää vaihella edes mäkilöissä.

Ite kyllä veikkaisin että pitäs pasuunan tota pikku asuntovaunuu jaksella vetää ihan 5-vaihteellakin hyvin...

Posted: 30.4.2009 14:57
by JukkaA
Ite olen ajellut joskus auto TÄYNNÄ tavaraa ja painava kärri perässä. Nätisti tulee vitosella kun pitää kierrokset siellä parissa tonnissa (n.100km/h). Hitaammissa vauhdeissa kannattanee käyttää pienempää vaihdetta.

Voi tautinen sitä savun määrää kun kärri perässä latasee jossain ylämäessä kaasun pohjaan :D

Posted: 30.4.2009 16:59
by Tero Häkli
suttaa vaunun muuten aika tehokkaasti =)

Posted: 1.5.2009 8:12
by Pasi Häkli
Tossa kun kärryn kanssa haettiin sitä hiekkaa niin pukkas aika hyvin sauhua kun sitä tossa pihassa peruuttelin, tais joutua riisseli koetukselle. Jostain syystä ei tee yhtään mieli painaa kaasua lainkaan pohjaan jos on paljon painoa päällä, siis tyyliin asuntovaunu perässä... Ei tunnu kovin terveelliseltä koneelle.

Mahtaako noissa välityksissä olla eroa 6-vaihteisissa passatin ja golffin välillä? 100km/h vauhdissa passatissa on kutosella kierrokset siinä 2000rpm. Se tuntuu jo melko jurraamiselta jos on painoa. Vitosella tuntuu paremmalta.

Asuntovaunun kanssa ite ajelin semmosta 90km/h, kun tuntui että alkaa yhdistelmä heijaamaan 100km/h vauhdissa.
Täytys olla vaunussakin matalat kumit ja jäykempi alusta niin tulisi varmasti nätisti perässä. Tosin astiat saisi kyytiä :lol: :lol:

Posted: 1.5.2009 12:35
by Sami Jalonen
[ot] 235/34r19 + KW2 vaunuun :lol: [/ot][/img]

Posted: 1.5.2009 14:23
by AjH
^^ Ehkä siihen on syynsä miksi rajoitus on 80km/h :roll:

Kytkin muuten koville joutuu yleensä noissa pihakääntelyissä kun ei oikein pysty vapauttaa kokonaan poljinta.
Toivottavasti vaihteistot porukalla kestää, aika uhkarohkean kuuloisia vetotapoja näköjään löytyy.

Posted: 1.5.2009 22:36
by Hartsa
Itsellä kokemusta omapainoltaan 1310 kg Solikan vetämisestä (n. 2000 km). Kulutus oli jämpti 10 L/100km, veti sitten 4:sella tai 5:sella (6 vaihteinen laatikko).Matkavauhti oli n. 90km/h. 6-vaihetta en tarjonnut ollenkaan.

Posted: 2.5.2009 10:56
by AjH
Tossa vaunun vedossa muuten huomaa että dieselissäkin teho syntyy polttoaineella, mutta "normi" ajossa sitä tehoa ei käytetä juurikaan. Bensakoneella taas bensaa palaa aina oli vetoa tai normiajoa.
Tarkotan tällä siis tota että dieselit menee siihen 5-6 litraan ja jopa allekkin jos joku ajaisi 80-90km/h pitkää matkaa ilman vaunua. Sitten vaunun kera se kulutus nousee lähes tuplaan, 10-12 litraan.
1.8T kun kulkee 7-8litraan normiajossa ja vaunun kera aika jämpti 12,5 litraa matka-ajossa.

Posted: 2.5.2009 12:43
by Pasi Häkli
AjH wrote:^^ Ehkä siihen on syynsä miksi rajoitus on 80km/h :roll:
Naulan kantaan :)

Posted: 2.5.2009 12:55
by DJDH
OT

Kyllähän se välillä tienpäällä ihmetyttää kun farkkuvolvon perässä oleva 1600kg hobby menee heittämällä ohi ja häviää perä vispaten tasaista vauhtia horisonttiin. Nyt alkaa olla se pahin aika kun haetaan pikkukärryllä pihalle kaikki terassilaudat kerralla. Pari narua vaan päällimmäisiin ja baanalle. Oikeasti laissa pitäisi olla erikseen kohta että kärrin vetämiseen tarvitsee sen pikku e:n ja sitäkään ei saisi millään kirjekurssilla. Järjenkäytön puutos aiheuttaa jatkuvasti vakavia tilanteita ja vahingot ovat suuria. Eipä ole ihan pari kertaa kun tuossa loviisa - kehä3 välillä on ollut lautakuormassa ollut kärri tienposkessa ilman vetäjää. Joskus ihan sinivalkonauhalla ja joskus toinen puoli paljaalla vanteella :D

/OT

Posted: 3.5.2009 23:06
by 2000/1.9tdi
Tänään kävin kokasemassa sitten sitä vetämistä tällä meille uudella passatilla (hankittiin viime marraskuussa ja ei olla keritty vetelemään vielä ollenkaan) . Täytyy myöntää että oli hymy huulilla vetämisen eli tehojen suhteen ja ajomukavuus oli todella miellyttävä kokemus silleen että ajatellen vaunu perässä (mikä ettei muutenkin).. Kiitosta vielä Optimec.fi:n kundeille Terolle ja Mikolle tehojen lisäämisestä, nyt sen taasen huomaa että potkua on lisää silleen ihan mukavasti ajatellen mikä lähtökohta ja mikä nyt :D :D molemmille hemmoille täältä meiltä :lol: :lol: molemmilta.. Vedin vitosella (on vain 5 lovinen loota) ja isompiin mäkiin nelosella ja kun hetken ajelin niin emäntä huomautti että nyt et vaihtanut ollenkaan neloselle, ei meinaan huomannut eikä ollut tarveta moiselle. Itselle tuo mäkeen menemionen ja yleensä liikenteessä oleminen on silleen mieluisaa ettei ole tukkona ajoi sitten vaikka potkukelkalla, on tullut veivattua ammatikseenkin senverran että itse pitää huolen ettei silleen kumkinauhaajelua että ylämäkeen 90 ja huipulla 70 lasissa niin sitä on vähemmäläkin niska punasena kun rekat ja muut hiiltyy takana, eli parempi näin. Siitä syönnistä ei sen väliä meneekö puolet enemmän kun tavallisesti kunhan ei ole tukkona ja tällä ei joudu olemaan, helpotus. Tällä menee varmaan 9-11L satasella mikä on huomattavasti vähemmän kuitenkin kun 280c mb:llä/22L samassa matkassa =) joten parei sekin.. Kaveri kertoo samalla autolla ja aika isolla matkaajalla 8L mutta hän onkin silleen rauuhallinen matkaaja.. mulla taitaa hitusen enemmän ottaa.. Tuolla joku sanoi että seatilla jolain 150:llä 8L niin ukot sanbo että älä unta näe, ovat sen verran vedelleet että ei normaalissa keskiajossa siihen pääse, tietenkin jossain kauhavan lakeuksilla rasan 80 tauluun ja myötätuuli niin ok mutta jatkuvaa mäkisuomea niin eipi taija mennä. No minä en tiedä, joku voinee päästä silläkin.. Kierrokset siinä 2100-2300 ja vauhti mittarin mukaan 90-97kmh eli 80-90 suummilleen todellinen, ja meni todella mukavasti. Jatkossa meinaan nelosta isompiin mäkiin näyttä' ja katsotaan sitten kin on matkatamine paino päällä että miten parei tai millä vaihteella ajella. Mutta mieli hyvä tästä. Tuo takasumu autossa vaan arveluttaa mutta siitä tuolla toisaalla " viewtopic.php?t=7015&highlight= " johan taas venähti....

Palaillaan..


Ja kiitos mukavista kokemuksen jakamisista ja tiedoista ja mutuista...

jorma

Posted: 2.7.2009 20:23
by PassatHM
Menee vaihteiston verran otsikon ohi, mutta pohdin samalla VW:n 5 ja 6-vaihteisen ja tiptronic laatikon välityksien eroja.

Käytin omaa koirankoppia pääkaupunkiseudulla ja veto tapahtui pääosin "pakko"nelosella eikä viitosta (D-asentoa) tullut kokeiltua kuin muutamia hetkiä. Etelä-Pohjanmaan lakeuksilla pudottelin jonkun kymmenen kilometriä viitosella aivan pintakaasulla kun oli niin kova myötätuuli. Muuten viitonen tuntui jostain syystä 80 km/h nopeudessa hieman liian suurelta vaihteelta (kierrokset koneessa n.1600), vaikka tiptronic äly sitä päällä olisi pitänytkin (eli kuormitus ei ollut vielä liian suuri?). Nelosella 80 nopeudessa kierrokset ovat siinä 2200 tuntumassa ja veto terveen tuntoista.

Kulutuksesta sen verran että reissun kokonaispituus oli 1485 km, joista ilman vaunua vain n. 100 km pääkaupunkiseudulla. Keskikulutus koko matkalta tasan 9 l/100km dieseliä. Olin varautunut 10l/100km lukemiin, joten 1.9 tdi:n sopivuus vetojuhdaksi oli positiivinen kokemus.

Autohan on siis 3BG variantti tiptronicillä, tehtaalta lähtiessään 96kw/310Nm, nykyiset suoritusarvot luultavasti lähellä tuota. Koirankoppi on 900 kg kokonaispainoinen Caravelair.

Posted: 2.7.2009 22:13
by 2000/1.9tdi
Nyt on vedelty tuota 100kg:n vaunua ihan tarpeeksi silleen että voi todeta että lastutulsen ja ohjelmoinnin jälkeen vetää todella hyvin ja ei todellakaan tarvotse vaihdella mäkiin mutta todella isossa mäessä heitän 4:lle vain jonkin syystä ei tiedä miksi mutta niin jrki sanoo että tee. täältä siilistä jyskylään keskisyönti ja ihan mäkistä seutua niin 8,7L/100km ja olen todella tyytyväinen siihen. Muutoin tossa tenon matkalla jolla kertyi Norjan vierailuineen 2240km niin keskisyönti täydellä pelkällä autolla (oltiin mökissä) 6,1L 100km keskiukulutus ja todellaKIN OLI TAVARAA ESIM SÄHKÖINEN HOITOPÖYTÄ N 100KG hyppäs välillä isoille... ja kolme immeistä tavaroineen niin pidän todella hyvänä sillä ajan silleen aikasta reippaasti :oops: ja kun vaunua vesän niin en ole teiden tukko. Tuosa 8,7 kulutuksessa ajoin silleen iisistio vaununkanssa eli rajotuksineen vasta viimeiset 30km 100kmh todellista nopeutta joten uskon että 9L kummankin puolin mennään vaunu perässä omalla tyliulläni... ei paha..

nyt vaan noim lyhkäset valot tökkii josta tuolla tekniikalla enemmän...


kaikkea hyvää kaiulille ja sutjakkaa kesää--


jorma

Posted: 2.7.2009 22:16
by Pasi Häkli
Aika pienillä kulutuksilla pääsette. Mulla meni muistaakseni lähes 12 litraa sadalla kun asuntovaunua vedettiin.
Niin ja vauhtia on kyllä yli 80...

Posted: 3.7.2009 17:30
by Petri M
tuli kiskottua toi 582 teli-Kafi vantaalta kalajoelle ja tankkauksesta mitattuna kulutus oli 8,6l/100km.
Ja vitosella mentiin sellasta 85-90km/h. Jokunen mäki sitten pienemmin vaihtein.
mut joo, ei musta kyllä karavaanaria taida tulla...
mökkityömaalle meni taukotuvaksi.

Posted: 5.7.2009 21:47
by Jaku
en ole 5 käyttänyt kun kantapään kautta opin..
edelliseen autoon sai tehä vaihdelaatikko rempan ku ei kestäny 5 vetoa...

Posted: 6.7.2009 10:42
by 2000/1.9tdi
Terve Jaku!

Veditko millaisilla kierroksilla sillä 5 vaihteella eli alle 2000:kin ? Vaiko ihan tavallista ajoa eli käytit 4:sta ylämäkiin. Yksi tuttunikin ajelee vain nelosella sillä oli aikanaan pajerosta mennyt vitonen ja myös käsittääkseni pasuunastakin siis hänellä ja sanoi että ei se edes ole tuo viitonen vaihde suoranaisesti niinkuin nelonen vaan onko siinä joku "loikkari" tai jotain joka TEKEE SEN VIITOSEKSI? iTSE EN TODELLAKAAN TIEDÄ TUOSTA MUTTA KUUNTELEN MIELELLÄNI MIKSI ETTE VITOSTA KÄYTÄ VEDOSSA. KUINKA SINULLA MENI JA MITÄ JA MITEN ILMENI loikkasi isolle tämäkin sorry en vaihda.. mutta viitoselta voisin jos syitä annetaan..
:lol:

jorma

Posted: 6.7.2009 14:25
by AjH
Mulle riittää syyksi se että manuaalissa vitosen käyttö vedossa muistaakseni kielletään suoraan.

Tarkempaa teknistä perustelua olinkin jo tähän topicciin aiemmin kirjotellut.

Kyllä vitonen kuitenkin ihan oikea vaihde on, en tosin ihan tarkkaan tiedä mitä "loikkari", eli sähköinen ylivaihde teknisesti meinaa.