Golfin kulutus nousi kaasuläpän ohjaimen vaihdon jälkeen
Posted: 6.5.2009 10:43
Moi!
sorry, etten tiedä ihan oikeita nimiä teknisille palikoille..
Golf Variant Pacific 1.6 (IV; vm 2006) ilmoitti kesken ajon virheviestin "Emissions workshop", jonka aikana kulutuslukema pomppasi ylös. Moottorin merkkivalo jäi palamaan keltaisena (käyttöohjekirjan mukaan kyse olisi happianturista). Ajoin auton kotiin normaalisti (kulutus aiempaa korkeampana). Seuraavan päivän aamuna (sunnuntai) koetin tsekata vieläkö valo palaa ja auton käynnistyttyä se paloi edelleen. Iltapäivällä koetin startata autoa ja silloin se ei enää suostunut käynnistymään.
Hinasimme auton heti maanantaina huoltoon, jossa siihen vaihdettiin tämä kaasuläpän ohjain tms (hinta töineen yht 550 €). Ko remontin jälkeen auto lähti hyvin käyntiin ja toimii muuten ok; mutta kulutus on alkanut kasvaa aiemmasta. Esimerkiksi tyhjäkäyntikulutus on 4 ltr/hr ajoon lähdettäessä, mitä se ei todellakaan aiemmin ollut. Varsinkin kaupunkiajossa hetkellinen kulutus hyppii jopa 40 ltr/100km paikkeille asti...
Kävin vielä huollossa kyselemässä asiasta ja katsottiin vielä vikakoodit, joita ei nyt ollut. Voiko happianturin vika olla "piilevanä", vai onko kyse jostain muusta? Onko muilla kokemusta vastaavasta kulutuksen kasvusta?
kiitokset tiedoista etukäteen!
sorry, etten tiedä ihan oikeita nimiä teknisille palikoille..
Golf Variant Pacific 1.6 (IV; vm 2006) ilmoitti kesken ajon virheviestin "Emissions workshop", jonka aikana kulutuslukema pomppasi ylös. Moottorin merkkivalo jäi palamaan keltaisena (käyttöohjekirjan mukaan kyse olisi happianturista). Ajoin auton kotiin normaalisti (kulutus aiempaa korkeampana). Seuraavan päivän aamuna (sunnuntai) koetin tsekata vieläkö valo palaa ja auton käynnistyttyä se paloi edelleen. Iltapäivällä koetin startata autoa ja silloin se ei enää suostunut käynnistymään.
Hinasimme auton heti maanantaina huoltoon, jossa siihen vaihdettiin tämä kaasuläpän ohjain tms (hinta töineen yht 550 €). Ko remontin jälkeen auto lähti hyvin käyntiin ja toimii muuten ok; mutta kulutus on alkanut kasvaa aiemmasta. Esimerkiksi tyhjäkäyntikulutus on 4 ltr/hr ajoon lähdettäessä, mitä se ei todellakaan aiemmin ollut. Varsinkin kaupunkiajossa hetkellinen kulutus hyppii jopa 40 ltr/100km paikkeille asti...
Kävin vielä huollossa kyselemässä asiasta ja katsottiin vielä vikakoodit, joita ei nyt ollut. Voiko happianturin vika olla "piilevanä", vai onko kyse jostain muusta? Onko muilla kokemusta vastaavasta kulutuksen kasvusta?
kiitokset tiedoista etukäteen!