Page 1 of 1
Mitä hajosi 3BG Passatin alustasta?
Posted: 9.5.2009 19:20
by narri
Noniin tuli sitten alustalle ja autolle ajattua testi ek.. Olisi pitänyt vain kuunnella itseään ja tehdä sellainen 30min kauemmin kestävä kierto saatika ajaa kaverin portterin perässä..
eli roudan ja sään ja kaiken muun raiskaama päällyste tie ja pätkän jälkeen apukuskin puolelta kuuluu melkosta klopinaa aina monttuun tai nyppylään osuessa tai jos kääntyy vasemmalle ratti linkussa niin "klopottaa" olo on kuin olisi koko helahoito irti tai sitten joku muuosa mutta ei.. Kaverin kanssa auto otettiin ylös ja mitään näkyvää ei ollu ja tuntuvaa oli ainoastaa etummainen ylätukivarsi missä oli väljyyttä mikä kaverin mukaan voisi ääntä pitää?
Ideoita ajatuksia mitä lähtis koettamaan?? Vai voiko se yksi tukivarsi sitten tehdä sellaisen metelin?
Posted: 9.5.2009 20:25
by Nixu
Kyllä se tukivarsi voi pitää tuollaista ääntä,jos on särki mennyt.Varsiskin jos pääsee hakkaamaan metalli metallia vasten jokin siellä.
Mulla apparin puolella yksi "kuiva"pusla ja narisee niin h****tisti.

Posted: 9.5.2009 21:06
by narri
Mjoo kyllä se särki on .. Saihan ne ylätukivarret melkoisesti lekastakin kun sitä pulttia yritin auki.. tai siis ei suoranaisesti ne tukivarret mutta kuitenkin.. Noo pitää ilmeisesti hankkia se dolphinin koko setti..
Posted: 11.5.2009 9:04
by paerikss
Mullakin lopisee joku coilovereiden laiton jälkeen, toisella puolella edessä ja vähän niinkuin kummallakin puolella takana? Ylätukivarret vaihtuivat kaikki eikä etuupästä löydy mitään väljää, vaikka kuinka rengasraudallakin vääntelis

Takapäässäkin sama juttu. Noh antaa lopista, kai se siitä pahenee ja jos silloin löytäis vian. Onneksi ei kuulu vielä kuin soralla, terävissä montuissa ja mukulakivillä...
Posted: 11.5.2009 9:44
by narri
Mulla vaa oli viikon aivan rauhallista ja hiljaista.. Ihan kuin sukkasiltee olis menny.. Mutta sen yhden tanan reitin jälkeen alkoi tämä klopotus..
Posted: 11.5.2009 13:20
by narri
Kävinpä tuossa kyselemässä vähän noita hintoja ja yksittäisenä olivat kyllä hirmu kalliita.. Ja mitä tuolla edellä mainostin niin on delphi eikä dolphin

noo sama asia ku on delffiinin kuva kuitenkin

niin tältä valmistajalta oleva kitti ei ilmeisesti sovi tähän BG malliin ja auton tietojen mukaan sitten taas tällainen A.I.C Competition Line:n malli pitäisi sopia? Onko kenelläkään entuudestaa kokemusta näistä valmiista kiteistä? Kun irto tavarana alatukivarret maksaa jo yli 100,-/kpl
Posted: 11.5.2009 14:02
by AjH
Kyllä kokemuksia löytyy, haku löytää tältäkin foorumilta keskusteluja näistä tukivarsisarjoista. Slamitin 399 euron paketti pitäisi ainakin laajahkon kokemuksen perusteella olla kestävä.
Yksittäisiähän ei tosiaan ole mitään järkeä ostella kun koko sarja (olikohan 14 osaa) maksaa ~neljän yksittäisen hinnan.
Posted: 14.5.2009 8:36
by narri
Noniin eilen saapui tämä sarja.. Ja ehtoon aikana vaihdoin noi ylätukivarret.. Tuloksena oli että kolina kyllä hiljeni mutta vielä kovimmissa montuissa nasahtaa.. eli alatukivarsi jump kump on mennyt.. Täytyy yrittää tuo Tero H. suostutella vaihto kaveriksi

Ilmeisesti parempi jos olis nosturilla ku vaihtaa noita alempia?
Posted: 1.6.2009 18:51
by narri
noniin nyt on pariviikkoa mennyt ja huomenna saan sitte vihdoin vaihtoon nuo alatukivarret.. yritin kotioloissa vaihdella mutta ei tahtonut tunkeilla saada niin ylös että olis tällainen "iso" mies mukavasti töihin.. Mutta jos klopina jatkuu niin en kyllä osaa sitte enään sanoa mikä olisi.. koska nytkään ei mitää selvää väljyyttä ole havaittavissa missään..
Posted: 2.6.2009 17:33
by narri
Varret vaihdettu ja suurimmalta osin klopina loppui.. Jäljelle jääneestä äänestä en tiiä sitte että onko kuljettajan mielikuvituksen tuotetta vai mistä se tulee mutta melko olematon ääni..
Posted: 3.6.2009 9:20
by paerikss
narri wrote:Varret vaihdettu ja suurimmalta osin klopina loppui.. Jäljelle jääneestä äänestä en tiiä sitte että onko kuljettajan mielikuvituksen tuotetta vai mistä se tulee mutta melko olematon ääni..
Mullakin sama juttu edelleen, olen kääntänyt mankkaa kovemmalle. Taidan ensi viikolla vaihtaa vielä vakaajan keskihelat eteen ja taakse, sekä vakaajan linkit eteen, taakse on vähän suolaset 89e per pystytappi.
Posted: 3.6.2009 10:19
by Nixu
Mulla oli apparin puolelta mennyt alatukivarsi/pallonivel.Vaihdettu ja taas on hiljaista ajella

Posted: 3.6.2009 12:46
by narri
Joo eli yöllä ajelin kotia töistä niin sama klopina jatkuu jälleen.. huhhuh..mistäs sitä seuraavaksi?
Posted: 5.6.2009 0:16
by narri
Tuossa vähän analysoin vikaa eli alta 60km/h ääntä kuuluu mutta kovemmissa vauhdeissa ei
Tuskin se iskarissakaan se vika on? Mitäs ehdoitatte seuraavaksi?
Posted: 5.6.2009 0:31
by AjH
Oisko aika nostaa ylös ja ottaa iskarit käteen ja varmistaa niitten kunto, sekä samalla vakaajan puslat sun muut joustoissa liikkuvat osat...
Iskari voi hyvinkin ottaa itteensä jos on jotain pientä häikkää ollu alusta asti ja sit tommonen kunnon rytyytys lisäks.
Posted: 5.6.2009 5:22
by narri
AjH wrote:Oisko aika nostaa ylös ja ottaa iskarit käteen ja varmistaa niitten kunto, sekä samalla vakaajan puslat sun muut joustoissa liikkuvat osat...
Iskari voi hyvinkin ottaa itteensä jos on jotain pientä häikkää ollu alusta asti ja sit tommonen kunnon rytyytys lisäks.
Juu näin ilmeisesti pitänee tehdä sitte vaa.. Kertaan nyt vielä mitä o tapahtunut ku menny nii sekavaks tää treadi

Alustassahan siis ei ollut mitää häikkää ennen tuota huimaa ek pätkää..
Sen jälkeen on tukivarret vaihdettu.. Iskari testeri ny näyttää muutenkin outoja lukemia alustasarjan kanssa mutta
saman verran näytti kuitenkin joka kulmassa.. Klonkotus kuuluu kun on terävä möykky tai kuoppa ja 60km/h jälkee se sitte katoaakin tai sitten on niin olematon ääni etten sitä enään havaitse.. Mitään rikkoontunutta osaa ei näy ja raudalla vääntämällä ja muutenkin mitään väljää ei ole havaittavissa missään.. ja ääni kuuluu vain apparin puoleisesta renkaasta..
Ääntä jos kuvailisi niin kuulostaa aivan kuin jokin osa olisi löysässä tai irti mutta kaikki auki olleet pultit ja mutterit on kyllä piukassa jos ei sitten muualta ole mennit rikki/poikki jotain..
Posted: 5.6.2009 12:14
by Pasi Häkli
Mulla oli paskamainen ääni myös omassa autossa, joka paljastui loppujen lopuksi rikkinäiseksi iskarin yläpään tukikumiksi, iskarin varsi siis hankasi "koriin" yläpäästä. Varsinaista iskarin yläpään laakeriahan ei passatissa ole lainkaan, pelkkä kumi.
Posted: 5.6.2009 14:15
by narri
Pasi Häkli wrote:Mulla oli paskamainen ääni myös omassa autossa, joka paljastui loppujen lopuksi rikkinäiseksi iskarin yläpään tukikumiksi, iskarin varsi siis hankasi "koriin" yläpäästä. Varsinaista iskarin yläpään laakeriahan ei passatissa ole lainkaan, pelkkä kumi.
no tämä kuvaus saattaisi sopia vallan mainiosti .. onkos tyyriitä nämä kumit ja mistäs niitä saa?
Posted: 7.6.2009 19:43
by Pasi Häkli
Ei oo tyyriitä, makso motonetissä 10€ /kpl
Ps. Oli ihan erinäkönen se motonetin osa, kuin alkuperäinen, mutta sopi paikalleen. Alkuperäisen olisin tietysti laittanut, mutta ei ollut varastossa vaihtohetkellä. Olisko orggisosa ollut jotain 20-30 euron tienoilla.
Viallisen kumin huomasi kun nosti auton ylös, vaikka tunkilla nostaisit. Iskari ei ollut yläpäästään jousilautasessa olevan reiän keskellä, vaan sivussa.
Posted: 7.6.2009 22:07
by narri
Asia selvä.. Pitänee huomenna tutkia asiaa.. Tosin emmä noista kyllä tiiä

Saisit tulla kyytiin tai sitte kurkkaamaan tuota autoa..

Posted: 7.6.2009 22:53
by Pasi Häkli
Kai mäkin sitä voisin joskus vähän vilasta jos sieltä kolinan aiheuttajaa löytyisi. Mielellään työpaikalla, kotosalla ei oo minkäänlaisia välineitä jne.
Posted: 9.6.2009 18:50
by narri
Pasi Häkli wrote:Kai mäkin sitä voisin joskus vähän vilasta jos sieltä kolinan aiheuttajaa löytyisi. Mielellään työpaikalla, kotosalla ei oo minkäänlaisia välineitä jne.
No se olisi todella hieno juttu.. Menee oman ymmärryksen yli ja tottahan korvaan työt.. Kuhan nyt pääsis tousta ongelmasta eroon.. Millonkas sulla olis sellasta aikaa? Asunkin siin ihan työpaikkas naapurissa

Posted: 9.6.2009 21:31
by Pasi Häkli
Joko klo 12 ruokapaussin aikaan tai sitten klo 16 töiden jälkeen vois vilasta joku päivä. Huomenna meen kursseille että olisko ens viikolla joskus?
Posted: 10.6.2009 20:38
by narri
Kävin tuossa tutulla katsastusmiehellä tutkimassa tätä vaivaa.. Ja hänen lopputulos oli että sen vian on pakko olla iskarissa tai sen kiinnityksessä.. Eli vloppuna tiputan tolpan pois ja avaan sen paketin..
Mitenkä tällaisessa tilanteessa toimitaan takuiden kanssa jos tolpasta on tullut mehut/kaasut pihalle? Entiset tolpat olivat sen verran löysät että heitin nekin jo menemään ja kuitenkin tarvitsen autoa milten jokapäivä töissä käymiseen?
Posted: 11.6.2009 9:21
by Pasi Häkli
Ja kursseilta on kotiuduttu.
Mulla on passatin vakio iskarit tallissa hyllyssä ylimääräsenä, jos vakio iskari kelpaa väliaikasesti ajoon...
Tai jos haluat kokeilla että lähteekö sillä kolinat.
193tkm ajettu niillä ilmeisesti. Toimivuudesta ei oo takuita koska en niillä ehtinyt metriäkään ajaa ennenkuin kw:n alusta oli paikallaan.
Posted: 11.6.2009 19:52
by narri
Pasi Häkli wrote:Ja kursseilta on kotiuduttu.
Mulla on passatin vakio iskarit tallissa hyllyssä ylimääräsenä, jos vakio iskari kelpaa väliaikasesti ajoon...
Tai jos haluat kokeilla että lähteekö sillä kolinat.
193tkm ajettu niillä ilmeisesti. Toimivuudesta ei oo takuita koska en niillä ehtinyt metriäkään ajaa ennenkuin kw:n alusta oli paikallaan.
Löyty ne munkin vakiot vielä.. että koettelen niillä eka..
Mutta mitenkä mahtaa tuo takuu toimia? Meneekö tuollainen takuuseen? 50-70km/h huono pintasta tietä pitkin ja levis..
Se on toinen että uskooko ne siellä tällaisen..

Posted: 11.6.2009 20:31
by Leroy
Varmaan kannattaa sinne Autovarusteelle (jos sieltä sen alustan tilasit) soitella ja kysellä miten menetellä...Itsellä joutui tuo VMaxx mökkitietestiin maanantaina, kun tuli roudan raiskaamaa pätkää rynkytettyä n.20km..Ihan hyvin läpäisi testin..Toistaiseksi.
Posted: 11.6.2009 20:39
by narri
Leroy wrote:Varmaan kannattaa sinne Autovarusteelle (jos sieltä sen alustan tilasit) soitella ja kysellä miten menetellä...Itsellä joutui tuo VMaxx mökkitietestiin maanantaina, kun tuli roudan raiskaamaa pätkää rynkytettyä n.20km..Ihan hyvin läpäisi testin..Toistaiseksi.
Joo pitänee sinne huomenna soitella.. Ja pitäähän se nyt ensin tietysti varmistaa että niistä on kiinni yli päätänsä
Posted: 12.6.2009 23:16
by narri
Noniin.. tänään otettiin sitten isoa lusikkaa käteen ja otettiin paketti pois.. Tästä Pasi H. ideasta vaihtaa tuo iskarin yläpään kumi niin kävin sellaisen kurillani hakemassa.. Konepellin aukaistuani pumppasin etukulmaa ja melkoinen kilke kuului.. Paketti pois ja mitään rikkinäistä ei näkynyt eikä tuntunut.. Jopa iskari tuntui ihan normaalilta.. Nooh sitte ihmettelemään tätä iskarin yläpään kumia.. Joo-o erillaiset olivat kovin ja huolestuneena soittamaan Pasi H.:lle että "mitä mitä mitä" noo sieltä rauhoiteltiin ja luotiin uutta uskoa (Suur kiitos ja anteeksi .. Oluet tarjoan)..
Pasi ehdoitti että koettasin vakio iskari paketilla mutta jääräpäisyyttäni löin uuden kumin paikoilleen ja setin kiinni ja pultit vimosen päälle kiinni..
Testi kierros Heinimaantie- Harakankuja ja Naakantien ek on sen verran p***assa kunnossa että siinä sopii testailla..
Ja minkään näköistä kolinaa ei ollut havaittavissa.. Mutta odotellaan nyt huomista ja pidempää lenkkiä ennen kuin saan mitään ennen aikaista syöksyä..
Tässä raportti tällä erää..
Posted: 13.6.2009 12:38
by Pasi Häkli
Toivottavasti ääni häipyi lopullisesti. Mulla tosiaan se kumi oli ihan silminnähden rikki.
Posted: 15.6.2009 11:12
by Pasi Häkli
Noh, mites raportointi? Hiljenikö lopullisesti...
Posted: 15.6.2009 19:23
by narri
Väliaika raportti:
Kyllä kyllä.. Auto menee kuin sukkasillaan.. Ja alusta toimii hienosti.. Nyt on päässyt nauttimaan taas Pasuunalla ajosta
Kiitos kamalasti kaikille murhetta parantaneille.. Pääsyy kolinaan taisi olla täällä näppäimistön takana

.. Mutta täyttä varmuutta ei ole kun en ole varma mutta ilmeisesti tämä "kuningas pultti" iskarista oli jäänyt asennu vaiheessa liian auki.. Ja sitten viikon ajon jälkeen vasta huomautti itsestään.. Tai sitten tämä Pasi H.:n antama vihje eli tämä iskarin yläpään kumi vaan oli väsynyt ja se aiheutti.. Jump Kump mutta nyt toimii ja kukkuu

Posted: 18.6.2009 22:33
by paerikss
Huoh, vihdoinn kotona. Tukivarsijumppa suoritettu ja kulmat säädetty. Olen koko ajan moittinut omassa takapään käyttäytymistä, syykin selvisi. Kulmat oli takapäässä persiillään, kiitos masterin poijat. Nyt kun itse säädeltiin ajan kanssa tuli autosta loistava ajaa.
Syy auton kolinaan etupäässä oli taka-alatukivarsien, etummaiset vaihtui samalla koska oli jo semivaisut.
Kävi asentaessa pikku käpykin, kun etupää oli nipussa ja alustaa veivattu lähemmäs toria niin auto alas nosturilta ja lenkille, mutta sitten iskikin sellainen "mitä vit**a teeveestä päivää" olo kun hokasin että pyörät ei käänny kuin puoliksi. Kauhu nousi silmiin, morjestiko mun hamppitankokin nyt. Noh oli sitten takavarret menneet väärinpäin, L oli R ja R luonnollisesti L, noh eikun auki ja uusi yritys.
Samalla vaihdoin takavakaajan keskihelat, loppui klopina takapäästäkin.
Vieläkin kuuluu pientä natinaa soralla, mutta se tulee ihan FK:n tolpista jostain, lienee ominaisuus, mitään vikaa niissä ei ole, oli nekin kädessä tarksitettavana. Maantiellä on hiiren hiljaista.