Opas: Passat 3B(G) iskarien + jousien vaihto
Posted: 15.5.2009 0:41
Kirjotellaas nyt sitten tämmönenkin.
Työkalut (lisätään/korjataan tarvittaessa):
16mm lenkki
18mm käivänälenkki
(ks. kuva)
5mm kuusiokoloavain
Jakoavain
Räikkäsarja (ainakin 13mm, 16mm ja 18mm holkit + räikkä)
Jousipuristimet kahdella koukulla per pää
Rautakanki tai vastaava tanko
Tunkki ja 2kpl pukki
Muut tarpeet:
4kpl 30mm kumitulppa kaukaloon
Aloitetaan etupäästä:
Jos työnalla on madallussarja, mittaa ennen purkutyötä korkeus navan keskeltä kaareen!
Tunkkaa molemmat puolet ylös ja tuetaan pukkien päälle, jotta kallistuksenvakaaja ei aiheuta myöhemmässä vaiheessa ongelmia(!). Pukkeja ei siis mihinkään jousitukseen liittyvään paikkaan, vaan esimerkiksi runkopalkkien alle ja tukevasti, pientä riuhtomista on tiedossa.
Löysää iskarin alapään mutteri, voi irroittaa mutta jätä pultti paikalleen.
Avaa konehuoneesta, kaukalosta löytyvien tulppien (2 per puoli) alta löytyvät mutterit. Voit toki irroittaa myös ne kolme pulttia jotka eivät ole piilossa mutta silloin irtoavat myös ylätukivarsien sisäpään kiinnikkeet, ja siitä ei kuitenkaan ole hyötyä tolpan irroittamisessa. 30mm kumitulpat ovat näiden reikien peittämiseen kun homma on valmis ja uudet tolpat kiinni.
Purista jousta kasaan puristimilla ja kun paketti alkaa pudota yläpäästä irti saat alapään pultin pujoteltua pois. Vaatii vähän apua koska on tukivarsien välissä mutta vääntelemällä tukivarsia tulee kyllä pois.
Vääntele alapää pois tukivarren päältä ja taittele tolppa ulos pyöräkotelosta.
Jos käytät rautakankimetodia ilman jousipuristinta niin tässä vaiheessa väännä kangella alatukivartta ja taittele paketti ulos. Kaveri enemmän kuin suositeltava rautakangen varteen.
Iskarin ylämutterin avaamisessa jousipuristin kuitenkin (lähes) pakolllinen turvallisuussyistä.
Käivänälenkin ja 5mm kuusiokoloavaimen avulla avaa iskarin yläpää, pura yläjousilautanen ja muut osat pois.
Kasaa yläjousilautanen ja muut osat uuden iskarin ja jousen päälle ja suorita asennus autoon käänteisessä järjestyksessä.
Suorita sama opearaatio toisella puolella.
Kiristä iskarin alapään mutterit molemminpuolin vasta kun molemmat puolet ovat valmiit ja auto on laskettu alas renkailleen jolloin alatukivarsi on normaalissa asennossa.
Takaosan projekti on käytännössä huomattavasti yksinkertaisempi:
Tunkkaa perä ylös pukeille, edelleen jousikseen liittyvät osat eivät ole kelvollisia tukipisteitä.
Tue esim tunkilla toisen navan alta ja avaa iskarin alapultit molemmilta puolilta.
Huomaa kuinkapäin iskarien alaholkit ovat paikallaan, holkit puslassa epäsymmetrisesti sivusuunnassa!
Tukivarret vapautuvat jolloin tunkin avulla saa tiputettua jouset pois paikoiltaan.
Iskarit ovat yläpäästään pyöräkoteloissa kahdella pultilla per puoli kiinni. Avaa pultit ja iskarit irtoavat.
Sama homma kuin edessä, mutta jakoavain ja lenkkiavain yhdistelmällä ylätuen saa irti. Vaihtoehtona jakoavaimelle iskari ruuvipenkkiin kiinni yläpäästään ja lenkkiavain mutterilla tai kita/jakoavaimella availee. Vaihtoehtoja on monia tässä kohtaa, mutteri ei ole kuopassa piilossa kuten etuiskareissa niin tavallinen lenkkiavainkin toimii.
Uusi iskari pakettiin ja yläpäästään kiinni autoon.
Jouset paikalleen ja tunkilla tukivarsi ylös samalla iskari kohdalleen koloonsa ja pultti paikalleen.
Toinen puoli samoin, toinen puoli on paikoillaan ja vakaajan kautta vaikeuttaa/helpottaa asennusta.
Alapultit taas paikalleen muttereineen mutta kiristys vasta lopuksi kun auto on renkailla jotta puslat eivät jää jännitykseen.
Siinä se hiukan tiivistetysti.
Aikaa menee hommassa välineistä riippuen, pulttien ja mutterien aukeamisesta riippuen, säätämisestä ja muusta oheistekemisestä riippuen 2+ tuntia. Perä on vakio-osillakin helppo, etupää helpottuu huomattavasti kun käsitellään madallusjousia tai coilovereita, jolloin jousipuristimia ei tarvita tai tarvitaan vain vähän avustamaan.
Vaikeita kohtia ei ole matkassa, etuvakiojouset ovat työläät, kunhan pitää ajatuksen mukana ja muistaa nostaa aina koko akselin kerralla!
Ja kaveri on suositeltava ainakin vakio-osia käsiteltäessä, jos ei muuta niin työkaluja ojentelemaan.
Kuvia tulee heti kun ne saan setvittyä/otettua, tai jos jollakulla on hyvät kuvat heti helposti saatavilla niin saa laittaa tulemaan joko mulle tai tähän suoraan. Saan ne tähän ekaan viestiin editoitua tai liitettyä jollain konstilla jokatapauksessa.
Kommentteja ja erityisesti korjauksia saa esittää, korjataan ja tarkennetaan tarvittaessa.
Edit: lisätty jakoavain työkalulistaan, tarvitaan takaiskarin yläkiinnityksen avaamiseen
Edit2: Käivänän kuva. IKH nimittää silmukka-avaimeksi.

Työkalut (lisätään/korjataan tarvittaessa):
16mm lenkki
18mm käivänälenkki

5mm kuusiokoloavain
Jakoavain
Räikkäsarja (ainakin 13mm, 16mm ja 18mm holkit + räikkä)
Jousipuristimet kahdella koukulla per pää
Rautakanki tai vastaava tanko
Tunkki ja 2kpl pukki
Muut tarpeet:
4kpl 30mm kumitulppa kaukaloon
Aloitetaan etupäästä:
Jos työnalla on madallussarja, mittaa ennen purkutyötä korkeus navan keskeltä kaareen!
Tunkkaa molemmat puolet ylös ja tuetaan pukkien päälle, jotta kallistuksenvakaaja ei aiheuta myöhemmässä vaiheessa ongelmia(!). Pukkeja ei siis mihinkään jousitukseen liittyvään paikkaan, vaan esimerkiksi runkopalkkien alle ja tukevasti, pientä riuhtomista on tiedossa.
Löysää iskarin alapään mutteri, voi irroittaa mutta jätä pultti paikalleen.
Avaa konehuoneesta, kaukalosta löytyvien tulppien (2 per puoli) alta löytyvät mutterit. Voit toki irroittaa myös ne kolme pulttia jotka eivät ole piilossa mutta silloin irtoavat myös ylätukivarsien sisäpään kiinnikkeet, ja siitä ei kuitenkaan ole hyötyä tolpan irroittamisessa. 30mm kumitulpat ovat näiden reikien peittämiseen kun homma on valmis ja uudet tolpat kiinni.
Purista jousta kasaan puristimilla ja kun paketti alkaa pudota yläpäästä irti saat alapään pultin pujoteltua pois. Vaatii vähän apua koska on tukivarsien välissä mutta vääntelemällä tukivarsia tulee kyllä pois.
Vääntele alapää pois tukivarren päältä ja taittele tolppa ulos pyöräkotelosta.
Jos käytät rautakankimetodia ilman jousipuristinta niin tässä vaiheessa väännä kangella alatukivartta ja taittele paketti ulos. Kaveri enemmän kuin suositeltava rautakangen varteen.
Iskarin ylämutterin avaamisessa jousipuristin kuitenkin (lähes) pakolllinen turvallisuussyistä.
Käivänälenkin ja 5mm kuusiokoloavaimen avulla avaa iskarin yläpää, pura yläjousilautanen ja muut osat pois.
Kasaa yläjousilautanen ja muut osat uuden iskarin ja jousen päälle ja suorita asennus autoon käänteisessä järjestyksessä.
Suorita sama opearaatio toisella puolella.
Kiristä iskarin alapään mutterit molemminpuolin vasta kun molemmat puolet ovat valmiit ja auto on laskettu alas renkailleen jolloin alatukivarsi on normaalissa asennossa.
Takaosan projekti on käytännössä huomattavasti yksinkertaisempi:
Tunkkaa perä ylös pukeille, edelleen jousikseen liittyvät osat eivät ole kelvollisia tukipisteitä.
Tue esim tunkilla toisen navan alta ja avaa iskarin alapultit molemmilta puolilta.
Huomaa kuinkapäin iskarien alaholkit ovat paikallaan, holkit puslassa epäsymmetrisesti sivusuunnassa!
Tukivarret vapautuvat jolloin tunkin avulla saa tiputettua jouset pois paikoiltaan.
Iskarit ovat yläpäästään pyöräkoteloissa kahdella pultilla per puoli kiinni. Avaa pultit ja iskarit irtoavat.
Sama homma kuin edessä, mutta jakoavain ja lenkkiavain yhdistelmällä ylätuen saa irti. Vaihtoehtona jakoavaimelle iskari ruuvipenkkiin kiinni yläpäästään ja lenkkiavain mutterilla tai kita/jakoavaimella availee. Vaihtoehtoja on monia tässä kohtaa, mutteri ei ole kuopassa piilossa kuten etuiskareissa niin tavallinen lenkkiavainkin toimii.
Uusi iskari pakettiin ja yläpäästään kiinni autoon.
Jouset paikalleen ja tunkilla tukivarsi ylös samalla iskari kohdalleen koloonsa ja pultti paikalleen.
Toinen puoli samoin, toinen puoli on paikoillaan ja vakaajan kautta vaikeuttaa/helpottaa asennusta.
Alapultit taas paikalleen muttereineen mutta kiristys vasta lopuksi kun auto on renkailla jotta puslat eivät jää jännitykseen.
Siinä se hiukan tiivistetysti.
Aikaa menee hommassa välineistä riippuen, pulttien ja mutterien aukeamisesta riippuen, säätämisestä ja muusta oheistekemisestä riippuen 2+ tuntia. Perä on vakio-osillakin helppo, etupää helpottuu huomattavasti kun käsitellään madallusjousia tai coilovereita, jolloin jousipuristimia ei tarvita tai tarvitaan vain vähän avustamaan.
Vaikeita kohtia ei ole matkassa, etuvakiojouset ovat työläät, kunhan pitää ajatuksen mukana ja muistaa nostaa aina koko akselin kerralla!
Ja kaveri on suositeltava ainakin vakio-osia käsiteltäessä, jos ei muuta niin työkaluja ojentelemaan.
Kuvia tulee heti kun ne saan setvittyä/otettua, tai jos jollakulla on hyvät kuvat heti helposti saatavilla niin saa laittaa tulemaan joko mulle tai tähän suoraan. Saan ne tähän ekaan viestiin editoitua tai liitettyä jollain konstilla jokatapauksessa.
Kommentteja ja erityisesti korjauksia saa esittää, korjataan ja tarkennetaan tarvittaessa.
Edit: lisätty jakoavain työkalulistaan, tarvitaan takaiskarin yläkiinnityksen avaamiseen
Edit2: Käivänän kuva. IKH nimittää silmukka-avaimeksi.
