Lohkolämmittimen sisähaaroitus

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
User avatar
towu
Posts: 43
Joined: 14.3.2004 14:40
Location: Sahalahti

Lohkolämmittimen sisähaaroitus

Post by towu »

Morot.
-02 TDI Passat varianttiin olisi tarkoitus asentaa "lohkolämmitin" ja siitä haaroitus sisäpistokkeelle. Kymysys kuuluu; mistä kohtaa sisähaaroitus kannattaa tuoda läpi sisälle? Vastus tulee koneen (AVB) kuljettajan puolelle.

towu
Jarsci
Posts: 18
Joined: 10.1.2004 21:14
Location: Vantaa

Post by Jarsci »

Taannoin mulla AD-Varaosa sai kuningasidean viedä läpiviennin vesikourusta läpi apukuskin jalkatilaan (eli kourusta joka kuljettaa tuulilasilta veden maahan).. siinä sitä muutaman päivän päästä ihmelteltiin kun lattiat lainehti vettä, tästä opin sen että jos joku muu sen asentaa lisävarusteita niin kannattaa ainakin tarkastaa mistä piuhat on viety..
Nykyisin mulla menee se piuha sieltä vieläkin mutta tiivistys on sitä luokkaa varmasti pitää vedet ulkopuolella..
Ainaskin Golffissa on kaasupolkimen yläpuolella tulipellissä valmis läpivienti aukko, kokeile olisko Passatissa sama homma!!
User avatar
MarkusK
Posts: 645
Joined: 1.12.2003 20:32
Location: Porvoo

Post by MarkusK »

Last edited by MarkusK on 1.1.2007 10:26, edited 1 time in total.
User avatar
lassi
Posts: 34
Joined: 16.3.2004 10:06
Location: Lappeenranta
Contact:

Passat 1.8T '99 sisähaara

Post by lassi »

Moro,

Niin osaisko joku sanoa, että mistäkohtaa tuo passatin sisätilanlämppärin johto kannattaa tuoda sisään? Defan ohjeessa '01-> Passateille neuvottiin tuomaan samasta läpiviennistä ilmastointilaitteen putkien kanssa.
Jos jollain on sisätilan lämmitin autossaan, niin jaksaisitko vaikka tarkistaa mistä se johto tulee? :-)
Kiitoksia jos joku viitsii tarkistella.

-Lassi
Passat Variant 1.8T '99
User avatar
Dalton
Posts: 230
Joined: 11.11.2003 7:51
Location: Toivakka

Post by Dalton »

Mulla tulee Passatissa samasta läpiviennistä ilmastointilaitteen putkien kanssa. Oli muuten aika tarkalla että tuo sisätilanhaaran johto riitti sisälle asti!
Touareg King Kong, Typ1 -71
User avatar
towu
Posts: 43
Joined: 14.3.2004 14:40
Location: Sahalahti

Post by towu »

Minä pistin sisähaaroitusletkun -02 Passatissa siitä ensimmäisestä rintapellistä läpi suurinpiirtein jarrunestesäiliön ja akun välistä. Siinä on kaksikin vapaata kumitulppaa. Sitten vein sen sieltä jarrutehostajan kuljettajan puolella olevasta tulpasta sisälle. Sieltä mutka kaasupotikan yli ja konsolin ali repsikan puolelle. Tulpan hukutin jälkeenpäin sikafleksiin ettei tule vedet sisälle.
User avatar
lassi
Posts: 34
Joined: 16.3.2004 10:06
Location: Lappeenranta
Contact:

Post by lassi »

Dalton:
Niin se on vissiin tuosta akun vierestä, repsikan puolelta, ilmastoinitputkien välistä? Näyttää vaan niin hämärältä, kun siinä on tommonen metallimötikkä ja pultti tällä hetkellä :-)

-Lassi
Passat Variant 1.8T '99
User avatar
Dalton
Posts: 230
Joined: 11.11.2003 7:51
Location: Toivakka

Post by Dalton »

Joo siitä ilmastointiputkien välistä se menee. Täytyypä käydä vilkasemassa mitä metallimötikkää tarkoitat...
Touareg King Kong, Typ1 -71
raato
Posts: 12
Joined: 31.12.2006 15:35

Post by raato »

Ei kellään ole toimivaa linkkiä kuviin?
Kun ei tuolla näe mitään, taskulampusta hyytyy patterit ja joutuu vielä parkkiksella turaamaan :evil:
User avatar
MarkusK
Posts: 645
Joined: 1.12.2003 20:32
Location: Porvoo

Post by MarkusK »

Jos noita mun kuvia kaipailit, niin tässä olis (Golf IV):

Image

Image

Image
Last edited by MarkusK on 1.1.2007 10:25, edited 1 time in total.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Täysin eripaikasta viedään golffissa ja passatissa se sisähaara. Golffissa se jarrutehostimen yläpuolella oleva reikä on tosiaan hyvä paikka viedä se, mutta sit reikää täytyy suurentaa, ei mahtu sellaisenaan läpi. Siis nelosgolffissa, vitosessa sitten taas eri juttu. Vitosessa oon pistänyt aina sieltä vesikaukalon suojamuovin alta valmiista läpiviennistä. Sinne ei pääse vesikään mitenkään.

Passatissa oon pistänyt aina sen sieltä ilmastoinnin putkien läpiviennistä, eli repsikan puolelta akun vierestä. Paikka on hyvä, kunhan tiivistää paikat hyvin. Ja ei siis kirjaimellisesti putkien välistä vaan niiden alapuolelta. Venuttaa kumia vaan.
Ja se metallimötikkä on vaan liitoskohta ilmastoinnin putkille. Siitä menee siis sisäkennolle putket.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
raato
Posts: 12
Joined: 31.12.2006 15:35

Post by raato »

Jep, asensin sen jarrutehostimen yläpuolisesta läpiviennistä. Muita läpivientejä en sitten löytänytkään.
Viilalla suurentelin jotta kaapeli meni läpi. Eihän sitä tietenkään poralla päässyt suurentamaan..
Matsoni
Posts: 232
Joined: 5.11.2006 19:02
Location: Hyvinkää/Mikkeli

Post by Matsoni »

raato wrote:Jep, asensin sen jarrutehostimen yläpuolisesta läpiviennistä. Muita läpivientejä en sitten löytänytkään.
Viilalla suurentelin jotta kaapeli meni läpi. Eihän sitä tietenkään poralla päässyt suurentamaan..
Oliko tuo nyt ainut läpivientimahdollisuus? ja miten paljon sitä viilalla viilailit, oliko millanen homma? Mun pitäis kans laittaa haara sisälämppärille.
raato
Posts: 12
Joined: 31.12.2006 15:35

Post by raato »

keiky wrote:Oliko tuo nyt ainut läpivientimahdollisuus? ja miten paljon sitä viilalla viilailit, oliko millanen homma? Mun pitäis kans laittaa haara sisälämppärille.
Joo en löytänyt mistään jalkatilasta mitään läpivientiä vaikka sisustan purin edestä.
Viilaamiseen meni about puol tuntia ei niin aktiivista viilaamista. Bilteman halpa puolipyöreä viila kesti just tuon homman ajan :?
Siitä sitten pujottelin sen kaapelin, ylti just apukuskin jalkotilaan.
Matsoni
Posts: 232
Joined: 5.11.2006 19:02
Location: Hyvinkää/Mikkeli

Post by Matsoni »

raato wrote:
keiky wrote:Oliko tuo nyt ainut läpivientimahdollisuus? ja miten paljon sitä viilalla viilailit, oliko millanen homma? Mun pitäis kans laittaa haara sisälämppärille.
Joo en löytänyt mistään jalkatilasta mitään läpivientiä vaikka sisustan purin edestä.
Viilaamiseen meni about puol tuntia ei niin aktiivista viilaamista. Bilteman halpa puolipyöreä viila kesti just tuon homman ajan :?
Siitä sitten pujottelin sen kaapelin, ylti just apukuskin jalkotilaan.
M

Mites kun ohjeessa on että haaraa ei saisi kytkeä suoraan moottorinlämmittimeen, eli tarvitseeko se jonkun pienen lisäjohdon siihe väliin?
User avatar
Sami P
Posts: 382
Joined: 6.3.2005 20:08
Location: Varkaus
Contact:

Post by Sami P »

niissä on yleensä semmonen pikku pätkä ennen haaraa about 50cm :wink:
A4 Avant 1.8T 2005
Matsoni
Posts: 232
Joined: 5.11.2006 19:02
Location: Hyvinkää/Mikkeli

Post by Matsoni »

Samppa wrote:niissä on yleensä semmonen pikku pätkä ennen haaraa about 50cm :wink:


Ai joo, piti hetken jo kelata mielessä miten noi piuhat kytketään. Kiitti :wink:
Matsoni
Posts: 232
Joined: 5.11.2006 19:02
Location: Hyvinkää/Mikkeli

Post by Matsoni »

Nonni, nyt tuo lohkolämppäri on sökö. Mittarilla mitattuna ei näytä mitään :roll: Lämmitin on tuossa letkujen välissä, eli vaihto ei varmaan ole kauhean mutkikas, jos uuden osan käy hakemassa? Onko kukaan vaihtanut?
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Helppo homma. Ihannetilanne on, jos saat ne letkut vielä puristettua kasaan, ettei valu nesteet pihalle, niin ei tarvitse ilmailla. Tosin nuo kyllä ilmaantuu melkolailla itsestään....
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Matsoni
Posts: 232
Joined: 5.11.2006 19:02
Location: Hyvinkää/Mikkeli

Post by Matsoni »

Pasi H. wrote:Helppo homma. Ihannetilanne on, jos saat ne letkut vielä puristettua kasaan, ettei valu nesteet pihalle, niin ei tarvitse ilmailla. Tosin nuo kyllä ilmaantuu melkolailla itsestään....
Juu, tein näin. Jäähytinnesteen korkki auki, moottorin maski irti, letkut puristimella kurtuun ja vanha osa pois-uusi tilalle. Kytkentä vielä virtajohtoon. Hieman tuli nestettä pihalle, mutta sitä sitten lisäsin.

Mikä tuon vastuksen sitten polttaa? liian pitkä lämmitys, vai mutkat nesteen kulkemisessa? Mikä on se oikea lämmitysaika tuollaisella letkujen välissä olevalla lämmittimellä 1 vai 2 h?

Entä kun tuo letkulämmitin näyttäis purkautuvan, saiskohan pelkän vastusosan varaosana ilman niitä kuoria?
User avatar
oj
Posts: 26
Joined: 24.1.2007 12:26

Post by oj »

Mistä muuten ostit vastuksen ja mitä maksoi?

Mulla ainakin VW-huollossa sanoivat että lämmitin on asennettu väärin päin putkeen ja se vieläpä vuotaa. Eli minulla vastuksen ulostulo on ylöspäin ja kyllähän se siitä vastuksen ja kuoren välistä on nestettä ulos puskenut ja vähän epäilen että pian kyllä menee koko vastus vaihtoon. Ja vaihdon yhteydessä pitää varmaan jompi kumpi putkikin vaihtaa kun noissa ei taida pituus riittää.

No onneksi on Eberi varalla :)
--
t. oj

VW Passat Variant -13 Highline R-Line 4Motion
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

On se purettavissa, mutta sitä varsinaista vastusta ei saa erikseen... siinä tulee siis kuoret mukana. Se tiiviste on kyllä vaihdettavissa erikseen jos se vuotaa... siis o-rengas.
Mikä sen vastuksen sitten rikkoo, niin sitä en oikeen osaa sanoo. Niitä vaan menee.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Matsoni
Posts: 232
Joined: 5.11.2006 19:02
Location: Hyvinkää/Mikkeli

Post by Matsoni »

Pasi H. wrote:On se purettavissa, mutta sitä varsinaista vastusta ei saa erikseen... siinä tulee siis kuoret mukana. Se tiiviste on kyllä vaihdettavissa erikseen jos se vuotaa... siis o-rengas.
Mikä sen vastuksen sitten rikkoo, niin sitä en oikeen osaa sanoo. Niitä vaan menee.
Noniin nyt selvisi syy, eli vastuksen rikkoo ainakin se jos se on väärin asennettu. Se lukkorengaspuoli tarvii olla alapuolella, eli vastus tulee ylöspäin vesiletkuun nähden (vastuksen ulostulo alaspäin). Tuo kaiketi vaikuttaa veden "kiertoon" No nyt on nesteet vaihdettu, letkujen paikkoja korjattu ja lämmitin osa asennettu oikein. Sit vielä tuo järjestelmän ilmaus on syytä tehdä huolella, eli korkki auki ja antaa käydä nesteet lämpimiksi (että lähtevät kiertoon) "lisäilee siinä aina välillä nestettä.

Se putkien pituus riitti ainakin mulla, eli vaihto vaan keskenään.

Vastus maksaa vw osissa 117€, tingittynä 110€, osaset varaosassa 117€, mitä lie motonetissa, entiedä

Saas nähdä kuinka näillä asennuksilla pelittää... :roll:
Last edited by Matsoni on 24.1.2007 17:48, edited 1 time in total.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Joo no eipä oo koskaan tullut asennettua sitä väärinpäin..
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
colour concept
Posts: 337
Joined: 15.9.2004 20:55
Location: Äänekoski / Siilinjärvi
Contact:

Post by colour concept »

just tulin sisähaaraa laittamasta. vierähtihän siinä ilta "mukavasti".

no jos se olis huomen aamuna sen arvoista
BMW 320 Coupe
VW Vento
Matsoni
Posts: 232
Joined: 5.11.2006 19:02
Location: Hyvinkää/Mikkeli

Post by Matsoni »

colour concept wrote:just tulin sisähaaraa laittamasta. vierähtihän siinä ilta "mukavasti".

no jos se olis huomen aamuna sen arvoista
Kyllä sisähaaran asennus kannattaa, vierähti siinä mullakin "ilta". Vääntelin tuossa alumiinista sellasen jalustan sisätilan lämppärille. Nyt puhaltaa apukuskin jaloista suoraan yläviistoon ja mielestäni toimii/lämmittää paremmin autoa+sulattaa jäät ikkunasta. :roll:
-Matsoni-

-Golf IV Variant PwD 1.9 -04-
User avatar
colour concept
Posts: 337
Joined: 15.9.2004 20:55
Location: Äänekoski / Siilinjärvi
Contact:

Post by colour concept »

Sellasta mietin et saako olla jatkojohto auton sisällä lämmittimelle?

Sijoittaisin lämmittimen takapenkin niskatyynyjen väliin osottamaan kohti tuulilasia.

kyydissäni harvoin 2 ihmistä enempää, niin toi ois sellanen hyvä paikka että ei pyöris vänkärin jaloissa.

tekis siihen sellasen telineen minkä sais tarvittaessa kätevästi pois.
BMW 320 Coupe
VW Vento
Matsoni
Posts: 232
Joined: 5.11.2006 19:02
Location: Hyvinkää/Mikkeli

Post by Matsoni »

colour concept wrote:Sellasta mietin et saako olla jatkojohto auton sisällä lämmittimelle?

Sijoittaisin lämmittimen takapenkin niskatyynyjen väliin osottamaan kohti tuulilasia.

kyydissäni harvoin 2 ihmistä enempää, niin toi ois sellanen hyvä paikka että ei pyöris vänkärin jaloissa.

tekis siihen sellasen telineen minkä sais tarvittaessa kätevästi pois.
Kyllä siihen kaiketi saa kytkeä jatkojohdon, tietty sit sellanen piuha mikä on ulkokäyttöön soveltua "kestää pakkasta" Mites sitten törmäystilanteessa kun lämppäri ampuu sataa sieltä hattuhyllyltä etiäpäin? Onkohan tuo sittenkään hyvä paikka lämppärille? :roll:
-Matsoni-

-Golf IV Variant PwD 1.9 -04-
User avatar
colour concept
Posts: 337
Joined: 15.9.2004 20:55
Location: Äänekoski / Siilinjärvi
Contact:

Post by colour concept »

tarkotus ois kyllä tehä siihen sellanen kiinnike et ei se sieltä minnekkään lennä.

ja enpä ikinä mieti ennen liikkeelle lähtöä et mitä irtonaista tavarata mulla kyydissä on
BMW 320 Coupe
VW Vento
Post Reply