Page 1 of 1
Öljyä välijäähdyttimessä ja tehonpuutetta.
Posted: 20.5.2009 11:18
by tero76
golf iv 19. tdi variant -01. 66kwh
Moi. Eli huomasin eilen että auton vänkärin etunurkka on kostea. Välijäähy vuotaa vähän öljyä. Purin sen verran että sain ruiskulla sitä imettyä, niin pari ruiskullista sitä tuli pihalle. joku 0,3 desiä. Öljynä teboilin diamond diesel.
On myös ollut sellaista ongelmaa, että välillä tuntuu että auto ei kiihdy. Joskus esim kaasu pohjaan niin tuntuu että turbo ei syty kunnolla. Sitten poljin ylös ja kaasua niin alkaa vetämään. Monesti jossakin aika tarkkaan 1800 kierroksen kohdalla tuntuu hienoinen puutuminen, samoin jossakin 2300-2400 kierroksen kohdalla. Ja jos tyhjäkäynnillä nostaa kierrokset ja laskee, niin samoilla kierrosalueilla valot himmenee (todella nopeasti).
Viittaako tämä johonkin tiettyyn vikaan? Jostakin luin että jos on ahtopuolella vuotoja (mulla siis tuo cooleri vuotaa hieman), niin öljyä voi tulla turbosta tuonne ahtopuolelle. Vuotaisiko tuo niin paljon että ahdot tippuu ja siksi tehoton? Ei se edes maahan asti vuoda.
Onko näissä muita paikkoja ahtopuolella mistä yleensä vuotaa?
Paljonko maksaa tuo välijäähdytin ja miten se on helpoin irroittaa? Eilen koitin, mutta siellä on pissan tankkia ynnä muuta edessä.
Entäs turbo? Kuinka kevyesti se säätökello turbon kyljessä liikkuu? Tuossa saa painaa tosissaan niin ehkä puoli senttiä.
Alipaineletkuja katselin, ja ne vaikuttaa ehjiltä. Voiko mulla olla tuossa kaksi n75:sta? Rintapellissä kaksi lähes identtistä kalikkaa, toisessa yläosa valkoinen, toisessa musta.
Kulutus on varmaan aika normaali, reissuissa menee 5l/100km, tiristelemällä todellista ei alle 4,5 l/100km saa maantienopeuksilla.
Posted: 20.5.2009 14:32
by paerikss
Kuinkas paljon auto on niellyt kilometrejä? Yleistä on että välijäähyssä on jonkun verran on öljyä minkä turbo on lävitseen päästänyt.
Öljy lienee kuitenkin tullut ahtoputkien ja välijäähyn liitoskohdasta, eikä varmaan itse välijäähystä. Voihan välijäähyssäkin tietysti olla reikä, mutta sen kyllä melkein jo äänistä huomaisi.
MAF:ia ja N75 itse veikkailisin.
Edit: se toinen mokkula on EGR:n vena.
Posted: 20.5.2009 20:59
by tero76
paerikss wrote:Kuinkas paljon auto on niellyt kilometrejä? Yleistä on että välijäähyssä on jonkun verran on öljyä minkä turbo on lävitseen päästänyt.
Öljy lienee kuitenkin tullut ahtoputkien ja välijäähyn liitoskohdasta, eikä varmaan itse välijäähystä. Voihan välijäähyssäkin tietysti olla reikä, mutta sen kyllä melkein jo äänistä huomaisi.
MAF:ia ja N75 itse veikkailisin.
Edit: se toinen mokkula on EGR:n vena.
ajettu 280tkm.
Vuoto löytyi. Eli se muovikotelon alareuna on hangannut tai painanut tuohon välijäähdyttimeen reiät. Näkee nyt kun pesin. Ainakin kaksi ripaa paskana. Paljonko maksaa välijäähdytin, ja onko vielä sen irroituksesta tietoa mitä kannattaa tai pitää purkaa edestä? Vaikuttaako nuo vuodot paljon ahtoon? Ei se paljoa sieltä vuoda, hyvin hennosti vislaa.
Kumpi on n75? Eilen putsasin molemmat, ja russasin sitä turbon kyljessä olevaa alipainesäädintä(mitä se säätää?). Nyt vetää jo paremmin ja alempaa. >Taidan ostaa tähän maffin. Pierburggi paikallisessa 35 euroa. Käykö se kun ei tässä ole edes johtosarjassa sitä ekaa liitintä, siis lämmitystä? Kone on AHL. tai alh
Posted: 20.5.2009 21:56
by AjH
Se öljy lienee huohotusöljyä ei sen kummempaa. Omassa tuli pari-kolme desiä (1.8T) tosta välijäähyä edeltävästä kumipätkästä tavaraa ulos ja varmaan vielä jäikin moskaa sisään.
Olisko siellä turbossa vähän hukkis jumissa jos renaamalla herkistyy ja alkaa alhaaltakin vetää paremmin. Eihän toi 66kW kuitenkaan muuttuvasiipinen ollut? Ja jos on niin siivet sitten jumittelee.
Kyllä ahtopuolen vuodot aina menoa huonontaa, mutta tosiaan ihan pienet vuodot ei pitäisi suuresti ainakaan dieselissä vaikuttaa. Aika vankkaa muovia jos on alumiiniripaan reikää hangannut, mutta ei kai mahdotonta sekään?
Posted: 20.5.2009 22:15
by tero76
Joo, pitkittäiset vekit siellä on rivoissa muovin alla, näkee hyvin kun painaa muovia alaspäin. Kuplii kun antaa hanaa. Tosiaan paljonko tuo maksaa ja onko paha asentaa?
Posted: 20.5.2009 22:36
by Sami Jalonen
Saksan hinta vagcatin mukaan 210e, eli suomilisällä n.300-->? 1J0145803G näyttäs olevan varaosanumero, marmorilta vaan kyselee..
Posted: 20.5.2009 22:46
by tero76
Onpa pirun arvokas. Jostakin luin että passattiin olisi vaan satasen.Onkos nämä periaatteessa ikuisia, jos etsisi purkuosan?
Posted: 20.5.2009 22:49
by Sami Jalonen
Vannomaan en tota hintaa mee

Saiskohan tarvikkeena?
Posted: 21.5.2009 13:00
by JukkaA
vnt tässä on...
Posted: 21.5.2009 13:19
by Sami Jalonen
sitten n75 on se missä on vaalea pää niistä kahdesta.. Mihin tulee letku turbon kellolta.
Posted: 21.5.2009 16:27
by tero76
Joo, muuttuvasiipinen. Otin alipaineletkun irti siitä n75:lta ja imin letkusta. Letku on ehjä, mutta alipainekello antaa ilmaa myös läpi. Kuuluuko sen antaa, vai pitäisikö olla täysin tiivis? Jos rikki, niin mistä ja paljollako saa uuden?
Imemällä tuo vipu toki liikkuu herkemmin kun avittaa sormella, mutta ei se pelkästään imemällä liiku.
Posted: 21.5.2009 22:19
by Jaku
itseltä löytyi 96kw nyt 121kw, 238tkm jä öljyä tunkee siitä ala liittimestä..
ei kyl välttämättä menossa oo näkyny.
jos ei sit matalilla kierroksilla
jos välijäähyttimen pitää olla tiivis jottei paineisiin vaikuta niin eikös kaikkien liitoksienkin, eli tästähän painetta vuotaa mistä öljyäkin pihalle pihisee!(???)
jos 300 alkuperäinen jäähytin 300 niin eikös isomman keulalle sais jostai putkistoineen ku laittais vähän lisää?
saatko öljyn vaihtovälin aikana lisätä öljyä?
mitenhän vaikuttaa asiaan jos laittais vähän jäykempää öljyä ja vaihtaiskin 15000 välein?
ite miettinny pitkää tätä vaihtoehtoa..
Posted: 21.5.2009 23:01
by tero76
Jaku wrote:itseltä löytyi 96kw nyt 121kw, 238tkm jä öljyä tunkee siitä ala liittimestä..
ei kyl välttämättä menossa oo näkyny.
jos ei sit matalilla kierroksilla
jos välijäähyttimen pitää olla tiivis jottei paineisiin vaikuta niin eikös kaikkien liitoksienkin, eli tästähän painetta vuotaa mistä öljyäkin pihalle pihisee!(???)
jos 300 alkuperäinen jäähytin 300 niin eikös isomman keulalle sais jostai putkistoineen ku laittais vähän lisää?
saatko öljyn vaihtovälin aikana lisätä öljyä?
mitenhän vaikuttaa asiaan jos laittais vähän jäykempää öljyä ja vaihtaiskin 15000 välein?
ite miettinny pitkää tätä vaihtoehtoa..
Saisko tuohon pelkällä välijäähyllä montaakaan kaakkia?
Öljyä ei ole juurikaan tarvinnut lisätä. Ekalle kympille ei yhtään. Vähän aikaa sitten lisäsin reilun puoli litraa. Jostakin tosiaan luin että jos ahtopuolella vuotaa niin se vetää öljyä sinne oliko se nyt turbolta. Veisikö vähän siksi. vaihtoväli mulla on tuo 15tkm.
Nyt irroitin tuon turbon kyljessä olevan mötikän ja se oli täynnä jotakin ruostetta, hiekkaa ja paskaa. Alkoi toimia hieman jouhevammin kun puhdistin. nyt sitä karaa saa jo imemällä liikkumaan. Mutta ei se kalvo vieläkään täysin tiivis ole.
Siivet liikkui melko hyvin, ihan yläasennossa,eli ilman alipainetta ne hieman takelteli, muualla ei yhtään. Pääasiassa tuo alipainerasia tuossa vastustaa kun sitä vipua painaa.
Eli toimintasuunnitelma on etsiä jostakin välijäähy, vaihtaa maf pierburgin tekeleeseen ja selvittää kuuluuko tuon alipainekellon kalvon olla täysin tiivis. Siihen tarvitsisin vielä apua. Samoin neuvona tuohon välijäähyn jouhevaan irroittamiseen. Myös halpa ja ehjä välijäähdytin kelpaa. Sitten kai se n75 ja varmistaa ettei tuo siipien takeltelu alussa haittaa kauheasti. Kahden tonnin jälkeen tuo alkaa vetämään paremmin, ennen ei tapahdu juuri mitään.
Posted: 21.5.2009 23:15
by JukkaA
Pitää olla alipainekellon kalvo täysin tiivis.
Posted: 22.5.2009 9:11
by tero76
Kello hommattu. Toimii hieman eri alipaineella, mutta uusi olisi maksanut yli 200 ja tämän sain lähes ilmaiseksi.
Coolerin ostin purkaamolta. 80€. Tuossa on hieman samaa vikaa, eli muovi hangannut jäljet. Mutta jos ei puhki asti ole niin kai se kestää kun vaan sitä muovia hieman editoi.
Maffin ostin, liekö hinnoitteluvirhe, mutta aito bosch putkessa maksoi reilun 40 egeä. Jos joku noita tarvitsee, niin multa saa 60 eurolla.. Piristyi auto jo selvästi tuolla. Lähtee alempaa vetämään. Tässä näytti kuitenkin olleen joku tarvikemaffi kiinni. Ei mitään koodeja.
Posted: 22.5.2009 21:00
by Sami Jalonen
Halvalla oot maffin saanu, ite ostin just pierburgin 75e pelkän sisustan, bossi kokonaisena olis ollu toista sataa.
Posted: 22.5.2009 23:29
by tero76
Halpa se oli minunkin mielestä.
Lukeeko pierburgin alkuperäisessä mitään mistä sen tunnistaa pierburgiksi?
Tuolla oli maffia mitä kone väitti pierburgiksi, mutta kotelossa eikä maffissa lukenut muuta kuin se 461 loppuinen koodi. oli vielä samannäköinen kuin boschin maffi päällepäin.
Vaihdoin äsken sen turbon kellon ja välijäähdyttimen. Samalla laatikkoöljyt ja kaikki alipaineletkut.
Kyllä tuo koeajon perusteella virkeemmältä tuntuu, turbon siipien vipukin liikkuu paremmin. Saapa nähdä. Tuntui että vielä vinkuu jostakin välistä. Voiko tuo viheltää sen sammutusläpän akselin välistä, sieltä se ainakin vähän valskaa öljyä?
Posted: 25.5.2009 11:41
by tero76
Jep. Eli projektin lopputulos oli ok. Nyt ahtaa ihan kivasti jo alta kahdentonnin, eikä pätki kiihdyttäessä. On kuin eri auto. Ennen pelotti nuo ohitukset.
parisataa paloi rahaa, mutta tuohon hintaan on uusittu laatikkoöljytkin ja alipaineletkut.
Kulutuksesta, nysväämällä menee tietsikan mukaan 3,9 l/100km, joka on todellista noin 4,2. Keskivauhti tässä 86km/h.
Eilen tulin keskinopeudella 96km/h. 4,5 l/100km, eli todellista 3 desiä enemmän. Auto täynnä tavaraa.
Saatteko menemään vähemmällä, vai alkaako tämä olla ok? Ohjekirja antaa 100km/h keskikulutus 4,2l/100km. pääseekö tuohon millään?
Auttaisiko egr:n tulppaaminen?
Posted: 25.5.2009 20:21
by Sami Jalonen
Noi näyttää jo hyviltä lukemilta

Jos tasasta tietä ajelis sataa kiihdyttämättä ni ehkä vois tohon päästä.
Posted: 26.5.2009 5:10
by Reactor
Itselläni oli edellisenä autona Seat Leon 1.9TDI -01 66kw (ei ollut vakio), alustana KW Var 1. ja 225/45/17 rengastus. Kokonaismassa 1775kg ja kulutus pyöri keskimäärin 6l tienoilla. Vakioalustalla + vakiorenkailla (195/65/15 peltivanteilla) kulutus oli n. 4,2 litran luokkaa maantieajossa n. 85km/h nopeudella.
Nykyinen kiesi, Vw Passat Variant 130TDI 4Motion -04 225/45/17 rengastuksella vie maantieajossa sellaiset 6,2-6,5l sadalla kilometrillä n. 85km/h keskinopeudella. Satasen vauhdilla kulutus on tuolla 7 litran paremmalla puolella.
Että on nuo kulutuslukemat varsin hyvät ja pienet, etenkin auto täynnä tavaraa. Eikö yleisesti nämä ohjekirjan ilmoittamat maantiejon lukemat ole ajettu n. 85-90km/h nopeudella, ei 100km/h?
Posted: 26.5.2009 9:53
by tero76
No joo, rasittavahan se on ajella noihin lukemiin. Aina alamäkeen kytkintä tai moottorijarrutusta, ja ylämäkeen pitää höllätä. Enemmän tulee katottua kulutusmittaria kuin tietä. Mulla menee sellainen 5 litraa satasella jos vaan ajelen rajoitusten mukaan alta satasta.