Page 1 of 1

Golf IV ABS valo palaa

Posted: 25.5.2009 14:53
by panosorsa
Eli ABS valo alkoi palaamaan yhtäkkiä seistyä yön yli. Mitä tehdä?

Posted: 26.5.2009 7:11
by timpsula
Todennäköisesti abs-anturi sökönä. Viime kesänä mainitun osan sai alle 30 eurolla ja sen pystyy vaihtamaan helposti itse, kunhan vain tietää mistä rattaasta se on mennyt. Anturin puhdistaminenkin voi kuulemma auttaa, mutta itselläni ei tuottanut toivottua tulosta.

Posted: 26.5.2009 7:26
by Kale
Vikakoodit kertoo mikä anturi on kyseessä ja motonetistä uuden saa alle kolmeenkymppiin, volkkarilta tuplahintaan. Itsellä oli ainakin vanha niin tiukassa ettei ehjänä lähtenyt vanha pois.

Posted: 26.5.2009 8:07
by panosorsa
Itse en ole vielä hirveän perehtynyt autoihin, mutta missäosassa ne anuturit ovat, jos yrittäisin aluksi putsata niitä.

Posted: 26.5.2009 8:44
by Alkaline
Arvon panosorsa,

abs anturit löytyy navoista. Se lukee nollaa ja ykköstä eli lähinnä kun löydät reikälevyn (vähän kun jarrulevy mutta tietysti heikompi) tai sitten vaan jonkunlainen säännöllinen ulontuma johon se anturi törröttää. Tästä se lukee (metalli, ei metalli, metalli, eimetalli, jne) Tästä siis tietää pyöriikö rengas vai ei.


Sitä en tiedä onko inkkari vai ultraäänianturi? Joku vois vastata siihenkin!

Posted: 26.5.2009 9:16
by Tero Häkli
eikös se tee pikkuruisen jännitteen kun rauta kulkee ohi... hämärä muistikuva että volttia paria antelis.. intiaanianturi :)

Posted: 26.5.2009 10:34
by DJDH
Edessä se anturi on jarrulevyn takana. Napaan menee n. 5mm paksu musta sähköjohto ja johdon alapäästä löytyypi se anturi. Kun katsot sen anturin kärjen ja jarrulevyn takana olevan anturikehän jäliin, huomaat miten ko. aparaatti toimii. Katso ekana onko se johto kunnolla kiinni. Siinä on kyllä se sokka, mutta se voi silti olla löysällä tai se liitin voi olla täynnä kuraa. Puhdista seuraavaksi anturikehä ja abs anturin pää. Se pää on ihan pelkkä magneetti. Käy kaikki anturi läpi. Jokaisessa pyörässä on oma. Helpompi vaihtoehto on etsiä käsiin joku wag-com auttaja ja lukea vikakoodit. Auto osaa ite kertoa mikä anturi on viallinen.

Jos/kun se anturi on pimeänä, se pitää uusia. Anturia ei oikein voi korjata. Siinä on magneeti ja jokunen kilomerti kuparilankaa sisällä. Jos vaihdat sen anturin, se on kiinni 6mm kuusiokolopultilla. Pultti on navan takapuolella. Uutta anturia katsomalla rakenne selviää. Vanha anturi on luultavasti todella tiukassa ja ei lähde helpolla. Sitä voi liuottaa crc:llä tai vastaavalla. Jos ei lähde sovinnolla, sitten se lähtee voimalla. Sen voi halkaista tai porata pois. Kunhan se navan reikä pysyy kunnossa että uusia anturi pysyy paikallaan ja se nopeuskehä pysyy suorana.