Page 1 of 1

FORTÉ Motor Flush

Posted: 23.6.2009 20:56
by zamik
Onkos kukaan käyttänyt tota Forten motor flushia ennen öljynvaihtoa. Onko auttanut millään tavalla? Mitähän tollasen aineen hinta ois? Onko saatavissa varaosaliikkeistä? Mahdollista itsekin tehdä, mutta mistä saisi kierrokset nousee ettei tarvii koko aikaa 20-30minsaa jalkaa kaasulla pitää 1500rmp. Moottori on 1.6 AKL.

Posted: 23.6.2009 21:03
by Markku Duus
Forten aineita ei taideta Suomessa myydä yksityisille henkilöille, korjaamo tavaraa. Jostain lehdestä luin jutun (nimeä en muista, liittyi jotenkin raskaaseen kalustoon), missä testasivat paljon ajettuun diesel Volvoon. Sen jutun mukaan aine oikeasti toimii. Ja saman suuntaisia kokemuksia olen kuullut muualtakin, jotka forte käsittelyn ovat tehneet/teetättäneet. Eikös merkkiliikkeet käytä Fortea määräaikaishuolloissa, sekin kertoisi että aine voisi toimiakin..

Posted: 23.6.2009 21:13
by Sami Jalonen
Muistanko ite sitte väärin että paikallisen varaosapuljun hyllyssä olis ollu? Just pitäis itekin hakea kokeeks ku ens viikolla vaihtuu autoon öljyt. Ilmottelen ku ehdin käydä kattomassa.

Posted: 23.6.2009 22:00
by Basu
Tommosen purkin hinta on siinä 30e:n luokassa, jos jostain korjaamolta saa ostettua itselleen. ;) Luulen että se on samassa hintaluokassa varaosamyymälöissä, jos sitä sitten myydään yksityisille.

Posted: 23.6.2009 22:49
by paerikss
Olin näkevinäni Motonetin hyllyssä.

Onhan noita muitakin, jotkut huollot käyttävät esim STP:n, maksaa varmaan puolet Fortesta. Longlife autoissa ainakin varmasti kohdallaan käyttää. Itse laitoin kun auto siirtyi longlife (shortlife) ohjelmasta pois.

Posted: 23.6.2009 23:04
by AjH
Kaveri sano kun tota konetta rempattiin että voisi olla aika vetästä Fortet koneeseen, mutta suositteli samaan hengenvetoon että sitten olisi fiksu jos ottaisi öljypohjan irti perään ja putsaisi öljysihdin. Tahtoo kuulemma mennä tukkoon varsinkin jos vähänkään enempi karstaa kertyny ja puoli/täysintukkonen öljysihti tietysti on vähän huono juttu.
On vaan tossa AWT koneessa ainakin vähän isompi homma ottaa sihti esiin kun pitää vähän apurungon ja koneen välistä asentoa muutella että saa pohjan pois tieltä :?

Samaa muistan lukeneeni jostain lehdestä, olikohan ABS, että Fortea ei yksityisille oikein myytäisi johtuen jostain rikkoutumisista kun "ite tein".
Mutta tosiaan vastaavia saa STP, Liqui Moly, ....
Joku kaveri joskus puhu että noi olis lähinnä jotain kerosiinia, eli siis öljyä liuottavaa tavaraa.

Bensakin toimii, kun erään kaverin autosta bensapainesäätimen kalvo pamahti ja päästi paineletkun kautta suoraan imusarjaan bensaa. Oli aika uitettu koko kone hetken ihmettelyn jälkeen ja öljykin oli kuulemma harvinaisen töhkästä, ja ohutta. Mutta puhdistu kyllä siis kone ja ei mitään vakavaa tapahtunut kun ei ajellut laimennetuilla öljyillä. Parit peräkkäiset öljynvaihdot se tosin vaati ennenkun oli tilanne normalisoitu.

Posted: 24.6.2009 19:18
by joppet
joo fortea ei sais myydä yksityisille.. Ja tuon toimimisesta pitäs kertoo se et ainakii varkauden laakkonen käyttää sitä joka öljynvaihdon yhteydessä, vaikka ei ne sitä myönnä :D mut ihmeellisesti sinne menee iso lava fortea muutaman kerran vuodessa :D

Posted: 24.6.2009 19:33
by DJDH
Jep, 30€ forteen ja sen jälkeen 700€ nostajiin. Been there, done that.

Posted: 24.6.2009 22:34
by Pasi Häkli
Meilläkin käytetään Forten tuotteita huollon yhteydessä, mutta vaan niitä polttoaineen sekaan tulevia. Ei Motor Flushia ellei asiakas itse pyydä. Toki hyllystä löytyy Forten tuotteita laidasta laitaan, ilmastoinnin puhdistusaineista syylärisementtiin :lol:

Joskus forten edustajan kanssa kuvailtiin endoskoopin+kameran kanssa venttiileitä palotilassa tulpanreiän kautta, ja ette kyllä usko millasia karstamääriä voi löytyä vähänkin ajetusta moottorista(kiitos EGR!). Silloin "dippailtiin" forten fuel treatmenttia suoraan imusarjaan kaasuläpän alipaineliitännästä. Kyllähän se karsta vähän sieltä lähti tunnin-parin dippailun jälkeen, mutta ei lähellekkään kokonaan.

Ja pieni pointti näissä nykypäivän vehkeissä, mikäli itse polttoainesuutin on suoraan palotilassa, niin eihän se vaikuta venttiilinvarsiin sitten milläänlailla. Mukamas pysyy paikat puhtaana...

Posted: 24.6.2009 23:44
by AjH
^ Pro FSI! Toki TDIssä sama juttu. :roll: Tästä joskus ollut puhetta aiemminkin. Jokatapauksessa EGR on kyllä persiistä tästä näkökulmasta, ja aikalailla kaikista muistakin.

Posted: 20.7.2009 16:57
by zamik
paerikss wrote:Olin näkevinäni Motonetin hyllyssä.

Onhan noita muitakin, jotkut huollot käyttävät esim STP:n, maksaa varmaan puolet Fortesta. Longlife autoissa ainakin varmasti kohdallaan käyttää. Itse laitoin kun auto siirtyi longlife (shortlife) ohjelmasta pois.
mites olet saanut kierrokset pysymään siinä 1500

Posted: 21.7.2009 0:00
by Tero Häkli
hi tech keino on laittaa vaikka autotallista löytyvä lumiharja/jääkrapa polkimen ja penkin väliin ;)
zamik wrote:
paerikss wrote:Olin näkevinäni Motonetin hyllyssä.

Onhan noita muitakin, jotkut huollot käyttävät esim STP:n, maksaa varmaan puolet Fortesta. Longlife autoissa ainakin varmasti kohdallaan käyttää. Itse laitoin kun auto siirtyi longlife (shortlife) ohjelmasta pois.
mites olet saanut kierrokset pysymään siinä 1500

Posted: 21.7.2009 9:10
by paerikss
Tero Häkli wrote:hi tech keino on laittaa vaikka autotallista löytyvä lumiharja/jääkrapa polkimen ja penkin väliin ;)
zamik wrote:
paerikss wrote:Olin näkevinäni Motonetin hyllyssä.

Onhan noita muitakin, jotkut huollot käyttävät esim STP:n, maksaa varmaan puolet Fortesta. Longlife autoissa ainakin varmasti kohdallaan käyttää. Itse laitoin kun auto siirtyi longlife (shortlife) ohjelmasta pois.
mites olet saanut kierrokset pysymään siinä 1500
Mämmit sisään, ja tielle lenkille ja siittä nosturille, näin toteutin.

Ei kai sillä niin väliä ole vaikka antais käydä tyhjäkäntiä ja välillä kävis vähän pitämässä kaasua.

Posted: 23.7.2009 7:26
by Trautman
Eikös se ollut niin, että, kun fortet on sisään laitettu niin ei ei saisi ajaa?

Posted: 23.7.2009 21:32
by Pasi Häkli
Juu ei saa ajaa. Se kun sisältää "pesuaineita", eli voitelu ei pelaa kunnolla, ja jos moottoria kuormittaa paljon niin ei hyvä.

Posted: 23.7.2009 22:08
by paerikss
Itse rullailin pienen lenkin, ei varmaan noussut yli 2000rpm, sellaista lähes tyhjäkäynnillä kärryttelyä. Tosin ei ollut Forten, olisko ollut STP. Muistaakseni STP:ssä lukee 15-min vaikka tyhjäkäynnillä, ei varmaan ole yhtä tujua kuin Forte.

Saabistit (ja muut vanhat autot) on putsannu ihan kaatamalla dieseliä koneseen öljyn tilalle ja perstuntumalta sopiva käyttely :)

Posted: 24.7.2009 7:55
by paerikss
Tsekkasin STP:n ohjeista, sanotaan että älä kuormita moottoria, ja vanhemmassa sanotaan älä aja autolla vaan anna sen käydä, kierroksista ei puhuta, eli tyhjäkäynnilläkin varmaankin ok.

Posted: 1.8.2009 23:14
by zamik
Oletteko käyttäneet noita fortenaineita jotka lisätään bensaan? Onko auttanut mitenkään? Itse kuulin et polttoainejärjestelmän ja venttilien/palotilan aineet laitettas kerralla. En tiedä sit onko tuo oikein

Posted: 30.8.2009 12:36
by Janttura
zamik wrote:Oletteko käyttäneet noita fortenaineita jotka lisätään bensaan? Onko auttanut mitenkään? Itse kuulin et polttoainejärjestelmän ja venttilien/palotilan aineet laitettas kerralla. En tiedä sit onko tuo oikein

Täällä itärajan tuntumassa on naapurimaan halvimmalla "bensalla" ajelevia autoilijoita, joilla on aina päästölapun kanssa onkelmia. No Forten Fuel System Cleaner -kouraan tai pikemminkin tankkiin ja n. puolen tankillisen kuluttua uudelleen mittaukseen ja vot: päästöt rajoissaan...

Posted: 30.8.2009 17:27
by Pasi Häkli
Joo ei ne ihan täyttä humpuukia ole... Vanhan bensamersun käynti hieman parani kyseisistä aineista :lol:

Posted: 13.9.2009 11:38
by GeneralLee
Kova on litrahinta "naftasta"...Ite joka öljynvaihdon yhteydessä teen moottorin "pesun" seuraavasti:

-Lämmin vanha öljy lasketaan pois.

-Sitten teen sekoituksen uudesta sae 30 moottoriöljystä ja polttoöljystä suhteesssa 50/50.käytännössä 2 litraa öljyä ja 2 litraa polttista.

-Sekoitus koneeseen ja käymään,saa käydä vähintään 15 min ja voi pikkasen kierroksia antaa mutta ei missään nimessä lähteä ajeleen!!

-Sitten pesuöljyt pois ja uusi suodatin paikoilleen.Ja tietenkin uudet öljyt...Käytän Rimula R3 10W-30,nyt kokeilussa Valvolinen Maxlife diesel raswat.

-Yksinkertaista ja halpaa...

Vaihdan kyllä muutenkin ölpät 5000km väleihin ja eipä tuo sitä tunnut hukkaavan vaikka on vasta 351 tkm mittarissa.

Pesun jälkeen käy "nätimmin".Kaverilla oli dieselmese ja tikitti nostaja aina joskus,tuli pesulla kuntoon kun liete lähti pois.