Page 1 of 2
Ilmastoinnissa vikaa
Posted: 10.7.2009 14:29
by Keke
Terve!
Ajattelin jakaa teille kokemukseni Passatin ilmastoinnin ongelmasta joka tuli esiin viimehelteillä. Autona siis Passat -01 1.9Tdi 74kW. Ilmastointilaitteena automaatinen Climatronic.
Hankin auton viime lokakuussa (-08) mittarissa n.220000km ja nyt kertynyt omaa ajoa n.30 000km. Ilmastointi oli toiminut moitteetta nyt kesään asti ja ensimmäisten kunnon helteiden tullessa (+25C) alkoi kuulua kova ulvonta konehuoneesta. Kylmää kyllä pukkasi äänestä huolimatta. Ulvonta lakkasi kun painoi ECON-päälle ilmastoinnista ja palasi heti kun vaihtoi AUTO-tilaan. Ulvonta oli helppo paikallistaa kompuran suuntaan kun tarkasteli konehuonetta auton ja ilmastoinnin ollessa käynnissä.
Aloin etsimään muiden käyttäjien kokemuksia tältä palstalta ja pääsääntöisesti kova meteli ja ulvonta merkitsi laakerivikaa kompuran hihnapyörällä, kiristimen hihnapyörällä tai kompuran akselin katkeamista. Kaikki Passatin omistajat varmaan tietää sen kiroamisen ja sadattelun määrän tässä vaiheessa.

Vielä soitto pariin huoltoliikkeeseen pääkaupunkiseudulla ja tuomio alkoi olla kirjoitettu = näyttäisi olevan kompuran vaihto edessä ja kaikki tietää mitä se maksaa.
Aika-ajoin tulee kuitenkin käytyä Savossa ja siellä ollessani päätin viedä auton vielä arvioitavaksi paikalliseen huoltamoon. Ajattelin että palvelu on ainakin rehellisempää, aidompaa ja halvempaa kuin pääkaupunkiseudulla. Ja yllätys: henkilökunnan mielestä ilmastoinnin hihna olisi löystynyt ja ainoastaan hihnan kiristys olisi paikallaan. Ja näin tehtiin samalla kertaa, 15min työtä, 15e laskua. Eikä konehuone ole ollut näin hiljainen edes autoa ostettaessa, enkä edes liioittele.
Itse en ole todellakaan mikään autovelho. Jarrurempat, oljyn ja suodattimien vaihdot onnistuu, ilmamäärämittarin olen vaihtanut ja autohifi asennuksia olen harrastanut. Tämä on ensimmäinen volkkarini ja myöskin viimeinen. Helposti tulee mieleen että jos olisin vienyt auton huoltoon pääkaupunkiseudulla olisiko laskun loppusumma ollut 15e sijaan 1200e?
Kiitokset kaikille jotka ovat tälle palstalle kirjoitelleet ja tuoneet ongelmia ja ratkaisuja esille. Sekä niille asioista jotain tietäville jotka ovat tietojaan jakaneet. Itse olen hyötynyt niistä jo monesti ja siksi päätin kirjoittaa tämän kokemukseni tänne muiden luettavaksi.
Hyvää kesää ja voimia volkkarin kanssa elämiseen

Posted: 10.7.2009 14:54
by Pasi Häkli
Tuo ilmastoinnin pikkuhihnan kitinä/ääntely on todella yleistä. Sen saa vetää tosi kireelle että hiljenee.
Mutta ihmeellistä jos ensimmäisenä on ehdoteltu kompuran vaihtoa, kyllä se ääni on ihan erilainen.
Posted: 10.7.2009 17:30
by Sami Jalonen
Sama vika rahikaisella, jotain laakeria ja muuta myytiin ensimmäiseks mutta hihna sielä vinkui. Ja vinkuu vieläkin, ei tossa pihalla saanu tarpeeks kiristettyä

Posted: 12.8.2009 16:04
by Turo
Eli vielä olisi ilmastoinnissa vikaa. Kompura on testattu siten että käytin sen irti ja annoin sille virtaa suoraan akusta jolloin magneettikytkin veti ja kompuran toiminta oli normaali. Voiko paineanturia jollain tavalla mitata? Arvot siitä pitäisi saada tietää. Järjestelmä on juuri täytetty. Missä muualla vika voisi olla? Voiko sulakkeet olla palanut? Climatronic:ssa kaikki symboöit näkyy normaalisti. Missä mahdolliset sulakkeet sijaitsevat.
Posted: 12.8.2009 22:02
by Patu
Ootko lukenut vikakoodit, siitähän se selviää se paineanturin kunto.
Posted: 13.8.2009 16:20
by Turo
Vika koodia kun ei testeri anna.
Posted: 13.8.2009 17:01
by Patu
Lue sitten vikakoodit vaikka siitä Climatronicista itsestään.
Googlettamalla selviää miten ne siitä luetaan, kolmea nappia pohjassa piti mielestäni painaa.
Posted: 14.8.2009 16:02
by oh6jwe
Laitetaampa sitten tännekkin:
-Vikakoodien luku:econ+sisäkierto pohjaan 3sek. Jos koodeja useita, niin (temp+)napilla voi kelata eteenpäin.(Antaa koodit heksadesimaalina, muunna laskimella desimaalimuotoon)Tai vag-com
-Nollaus:kelaa koodit loppuun (temp+)napilla että näytössä on ne kolme nollaa kooodien tilalla=>econ 3sek pohjassa ja näyttöön tulee "444" tai nollaa vag-com:lla
-Selftest:Virta päälle ja 3sek aikana Econ+sisäkierto pohjaan ja pidät kunnes kaikki segmentit syttyvät näytölle. Kestää hetken ja näytölle tärähtää vikakoodit tai 444 jos ei vikaa. Selftestin voi tehdä myös vag-commilla. Tuon selftestin voi tehdä siis sillointällöin jos epäilee jotain vikaa.
Econilla pääsee aina normaalitilaan. Tuo nappulatekniikka on kätevä kun ei tarvi aina tietokonetta autossa.
Posted: 18.8.2009 16:21
by Turo
Ei näyttänyt climatronic vikoja tolla näppäin yhdistelmällä. Uusia ehdotuksia?
Posted: 18.8.2009 18:59
by oh6jwe
Turo wrote:Ei näyttänyt climatronic vikoja tolla näppäin yhdistelmällä. Uusia ehdotuksia?
Mitä siis tapahtui, kun painoit econia+sisäkiertoa yhtäaikaa 3sek? Mitä näytöllä oli?
Posted: 19.8.2009 18:59
by Turo
444 00 muistaakseni.
Posted: 20.8.2009 13:12
by oh6jwe
Tuo siis tarkoittaa ettei vikakoodeja ole. Kyllä tuolla näppäinyhdistelmällä siis voi lukea, jos vikakoodeja on "päällä".
Vikakoodeja tietenkin tulee, jos valvottava asia on aiheuttanut koodin. Mikäli esim. hihna luistaa tai laakeri ulvoo, niin niistä ei tietenkään koodia tule. Kun nyt luin koko ketjun, niin ääntelyhän loppui hihnan kiristyksellä?! Siis mitä muuta vikaa vielä tuossa on?
Posted: 21.8.2009 20:00
by Turo
Eli kun painat AUTO nappia niin kompuran magneettikytkin ei vedä. Magneettikytkin veti kyllä kun sinne antoi akusta suoraan 12v.
Posted: 23.8.2009 12:30
by oh6jwe
Ok, tuo voi olla jokin anturivika? Kompura siis ei lähde pyörimään kuin tarpeesta. Kun asetettu sisälämpö on asetettu riittävän matalaksi ja sitä ei voi saavuttaa ilman kompressorilla tehtyä viilennystä.
Eli tuon viallisen anturin selvittämiseksi tarvitaan vag-com tai pitää käydä merkkihuollossa. Toki laite kertoo lämpötilat "econ"+"temp-"+"puhalluspienemmälle" näppäinyhdistelmällä. Selitykset löytyvät tuolta:
http://www.passatworld.com/forums/showt ... hp?t=92981 Sitten "temp+" ja "temp-" voi selata. Econilla normaalitilaan.
[edit]myös tuolla koodeja:
http://www.passatplus.de/arbeitshilfen/klima/codes.htm
Yksi mahdollisuus on viallinen rele, joka ohjaa tuota kompressorin magneettikytkintä.
Siis jos joku anturitieto on perssiillään, niin se ei automaattisesti aiheuta vikakoodia. Ei viallinen maffikaan tee automaattisesti vikakoodia.
Posted: 23.8.2009 16:12
by Turo
Itsellä tuli mieleen esim paineanturi joka voisi ehkä olla viallinen, mutta miten sen voisi tarkistaa?
Posted: 23.8.2009 16:36
by oh6jwe
luultavasti se kylmäaineen paineanturi antaisi vikakoodin. Katso ensin, onko nuo lämpötila-anturiden lukemat järkeviä.
Posted: 23.8.2009 18:32
by Patu
Rikkinäinen paineanturi antaa vikakoodin, mulla oli meinaan se rikki. Sen vaihtamalla rupes ilmastointi toimimaan mutta mulla siis pukkas vikakoodia.
Posted: 24.8.2009 16:36
by Turo
Minkälaisen vikakoodin se pukkas? Jotain arvoa se näytti muistaakseni -99, että liekkö se anturi sitten rikki? Tänään voin vielä tarkistaa tilanteen.
Posted: 26.8.2009 17:47
by Turo
Climatronic:sta kun katsoi niitä arvoja niin silmään pisti paikka numero 45 kohdalla -99°c arvo virrat päällä sekä kun auto oli käynnissä. Eli minkä anturin arvoa tuo voisi näyttää, joku lämpötila mutta mikä? Ajotietokoneessa ulkolämpötila näyttää kyllä oikein.
Posted: 26.8.2009 18:15
by Por
Turo wrote:Climatronic:sta kun katsoi niitä arvoja niin silmään pisti paikka numero 45 kohdalla -99°c arvo virrat päällä sekä kun auto oli käynnissä. Eli minkä anturin arvoa tuo voisi näyttää, joku lämpötila mutta mikä? Ajotietokoneessa ulkolämpötila näyttää kyllä oikein.
Edit.
Pieni googlettaminen tuotti tulokseksi
"45. Interior temperature counted (Ninc) dig"
Posted: 26.8.2009 18:35
by Turo
Eli mitähän tuo suomeksi tarkoittaa, että missä vika voisi olla? Kun suora suomennus ei ainakaan minua auta.
Posted: 26.8.2009 20:02
by Turo
Mitä arvoa muilla climatronic näyttää 45 paikan kohdalla?
Posted: 26.8.2009 21:15
by Por
Mulla näytti 45:sen kohdalla '05' ilman astemerkintöjä
Posted: 26.8.2009 23:38
by Turo
Onkos siun autossa 45 paikalla sama anturi vai onko se jollain muualla paikalla? Miun tapauksessa 2002 vuoden golffi kyseessä.
Posted: 26.8.2009 23:39
by Turo
Kellään hajua mikä anturi tuossa miulla kyseessä ja missä se sijaitsee. Suora suomennus miun englannilla sanos jotain sisälämpötilaa mittaava anturi ois kyseessä.
Posted: 27.8.2009 10:08
by Por
Löysin muuten toisenkin pdf:n vikakoodeista jossa kuiten sanottiin että 45:sessa olis moottorin lämpötila.
Vikakoodit - PDF
Posted: 27.8.2009 12:30
by Pasi Häkli
Ne mittausarvoryhmät voi olla eri ryhmissä eri autoissa, eli niiden varaan ei ihan hirveesti kannata luottaa jos ei tiedä mitä arvoa sieltä yrittää tulkita...
Posted: 27.8.2009 16:02
by Loud`E
Voiko tuolla ECON + kiertoilma 3sek. pohjassa tempulla nähdä onko flekti paskana, nimittäin ei pyöri mihinkä vaikka auto käynnissä ja/tai ilmastointi päällä.?!?
Posted: 28.8.2009 16:04
by oh6jwe
Por wrote:Löysin muuten toisenkin pdf:n vikakoodeista jossa kuiten sanottiin että 45:sessa olis moottorin lämpötila.
Vikakoodit - PDF
Turo: tuossa Por:n linkin dokumentissa on "kanava 45" moottorin lämpötila-anturi. Niitä on kyllä paljon hajallisia. Viallinen moottorilämpötila-anturikaan ei välttämättä anna vikakoodia. ja vaikka antaisi, niin climatronikki ei niitä näytä?
Toinen, mitä tuo "-99" voi olla on jokin asetusarvo, koita säädellää "temp+" ja "temp-" napeilla lämpötilan asetusarvoa ja kato mitä sille "-99":lle tapahtuu.
Posted: 28.8.2009 16:06
by oh6jwe
Loud`E wrote:Voiko tuolla ECON + kiertoilma 3sek. pohjassa tempulla nähdä onko flekti paskana, nimittäin ei pyöri mihinkä vaikka auto käynnissä ja/tai ilmastointi päällä.?!?
Voi tuota temppua kokeilla. Jos näyttöön tulee 444 niin se tarkoittaa ettei mitään vikakoodia ole päällä.
Posted: 29.8.2009 17:20
by Turo
Mitenkäs moottorin lämpötila anturi vaikuttaa auton ilmastointiin?
Posted: 1.9.2009 22:56
by oh6jwe
Joskos ilmastointi meinaa odotella, että moottoria kuormitetaan vasta lämpöisenä? No omassa Passatissa tuossa 45 oli "04" ja tuo 45 kanava oli viimeinen kanava.
Nyt olisi hyvä tarkistaa vag-commilla moottorilämpötilaanturi.
Posted: 2.9.2009 8:56
by Pasi Häkli
Kyllä ilmastoinnin kuuluu pelata kylmälläkin moottorilla...
Posted: 2.9.2009 18:39
by Markus V
Mutta eiks se mene niin että ilmastointi ei lähde päälle jos ulkolämpötila on liian matala. Meinaan että joskos vika olisi anturissa joka mittaa ulkolämpötilaa, tai jotain.
Posted: 2.9.2009 19:34
by Pasi Häkli
Joo, mutta sen näkee sitten jo vaikka climatronicin näytöstäkin että mitä se näyttää ulkolämpötilaksi. Jos se näyttää oikein niin vika ei siinä ole.
Posted: 2.9.2009 22:32
by oh6jwe
Pasi Häkli wrote:Kyllä ilmastoinnin kuuluu pelata kylmälläkin moottorilla...
Luultavasti kuuluu lähteä ainakin siinä ~+3 asteessa, mutta entä jossain -99 asteessa? Onko sulla parempaa tietoa?
Tässä casessa kyllä auttaisi kun tietäisi millä ehdoilla kompressori käynnistetään. Tiedätkö sinä, että ohjaako sitä magneettikytkintä rele jota taas climatronikki ohjaa? Sen releen toiminta pitäisi selvitä siitä kompressorin statuskanavasta 19 ?
Posted: 3.9.2009 0:53
by Turo
Tuo -99 arvo muistipaikassa 45 ei muutu miksikään vaikka climatronickin näytöltä muuttelisi lämpötiloja mihin suuntaan tahansa. Onko esim. merkkihuollossa töissä olevilla tietoa, että mitä tuo tarkkaan ottaen tarkoittaa vuoden 2002 vw golf variantissa, jossa sattuu olemaan 1.9TDI moottori vetotapana 4motion ja koneen tyyppinä ASZ. Mistä tässä vikaa osaisi lähteä paikantamaan ja millä tavalla?
Posted: 3.9.2009 1:24
by oh6jwe
Mitä siellä kanavassa 19 lukee, kun auto on käynnissä ja ilmastoinnin pitäisi puhaltaa kylmää?
Tuo auton vuosimalli ym. ei vielä paljoa auta. Pitäisi tietää HW(hardware) ja SW(software) versiot siitä paneelista.
Posted: 3.9.2009 19:25
by Turo
Mistäs mie siulle saan HW:n ja SW:n kaivettua?
Posted: 3.9.2009 21:23
by oh6jwe
Empä mie niillä mitään tee, merkkiliikkeen hemmot voisi saada irti niistä enemmän. Ota paneeli irti ja kaikki numerot talteen tarroista.
Enemmänkin tuon kanavan 19 tiedollla voisi poissulkea tiettyjä vikoja kuten mahdollisen relevian kompressorin ohjauksessa.
Posted: 3.9.2009 21:52
by Turo
Lähteekö climatronic:n paneeli ihan vetäisemällä irti?
Posted: 3.9.2009 22:14
by Riku Korpela
Jos en väärin muista keväästä, niin se muovikehys irti ja sit se clima-hässäkkä ruuveilla kiinni
Posted: 3.9.2009 22:15
by Turo
19 paikassa lukee vaan 0 kun auto oli käynnissä ja ilmastointi AUTO asennossa lämpötilaksi säädetty 18 astetta.
Posted: 4.9.2009 10:38
by Pasi Häkli
oh6jwe wrote:Luultavasti kuuluu lähteä ainakin siinä ~+3 asteessa, mutta entä jossain -99 asteessa? Onko sulla parempaa tietoa?
Siis ulkolämpötilalle ei oo kuin 1 ainoa anturi, ja sen näyttämä näkyy climatronicin paneelista, jos siinä on -99 niin sehän on sitten selvä. Mutta näin käsitin että sen näyttämä arvo on ihan normaali.. Ja jos MOOTTORIN lämpötila-anturi näyttäisi -99 astetta niin eipä se moottorikaan ihan kunnolla enää toimisi..
En muista ulkoa että oliko sille kompressorin magneettiventtiilille joku rele, ohjaus nyt ainakin tulee climatronicin paneelilta.
Posted: 7.9.2009 13:05
by oh6jwe
Pasi:Tarkoitin kylläkin moottorilämpötila-anturia

Turo:Mullakin kanava 19 näytti "0" joten epäilisin sitä mahdollista relettä.
Posted: 16.9.2009 16:16
by Turo
Nonni nyt sain vihdoin katsottua mitä climatronic paneelin takana olevassa tarrassa lukee ja siellä oli tämmöistä esim:
5HB 008 139-00
3B1 907 044 C
BL-RT
HW 014
Pystyykö noitten perusteella mitään sanomaan?
Posted: 16.9.2009 16:19
by Turo
Jos rele vika niin missä mahdollisesti rele sijaitsee?
Posted: 27.9.2009 15:15
by Turo
Eikö kukaan osaa auttaa asiassa?
Re: Ilmastoinnissa vikaa
Posted: 23.5.2012 23:28
by kenttälapio
Rele sijaitsee muistaakseni kuskinjalkatilassa ja ilmeisesti rele numero 13/53 kuuluu ilmastoinnille?
Vw golf -01
Kompressori ei lähde päälle. Ajettuani Climatronicista vikakoodit ja kanavat, antoi outoja lukemia kanaville 4 Exterior temperature Delayed, 5 Exterior Temperature Bumper, 6 Exterior Temperature Fresh air inlet. Lukemat olivat luokkaa 160-200*C, ja myös kanava 45 Motor Temperature antoi virheellistä lukemaa.
Climatronicissa näkyvä ulkolämpötila näyttää normaaleja ja realistisia lukemia, kuin myös mittaristossa oleva moottorinlämpötila mittari.
voiko olla että nämä kaikki anturit ovat rikki? vaikuttas oudolta
Jos ovat nii mistähän kyseiset anturit löytyvät? Bumber löytyy ilmeisesti puskurin alta alhaalta, mutta mistä muut? ilmeisesti mittaristossa näyttävä moottorinlämpötila anturi on eri kuin tämä mikä näkyy Climatronicissa?
autakkee toveria hädässä! miten lähte purkamaan tätä hallittua kaaosta?
Re: Ilmastoinnissa vikaa
Posted: 24.5.2012 7:15
by Pasi Häkli
^ Lähtisin vikaa etsimään oikealla testerillä, eli ensimmäisenä vikamuistit lukuun. Ei aina ole niin yksiselitteisiä nuo lämpötila-arvot mitä sieltä climapaneelista sattuu löytämään(jos noihin arvoihin olis 100% uskomista niin sulla olis nyt varmaan climatronicin paneeli rikki, jos kaikki arvot näyttää tommosia 160-200*C). Jos ei ilmastointihuoltoa ole tehty pitkään aikaan niin siitä kannattaa lähteä liikkeelle. Jos kompura ei mene päälle lainkaan. Ja ottaa kompuran magneettikytkimeltä johdon irti ja mittaa sieltä jännitteen, tuleeko sitä vai ei.