130hv TDI on hyvä moottori Golfiin. Itsellä oli moinen 2v ja 70tkm ajan, oli juuri tuota 2002 vuosimallia. Vikalista tuolta ajalta:
- Turvavyöt takapenkilla sivuilla paulautuivat huonosti. Vaihdettu uusiin.
- Takalasit huurtuivat moottoritieajossa kovilla pakkasilla ja sulivat kun nopeus laski alle 80km/h. Väittivät viaksi kostunutta raitisilmansuodatinta. Ei tosin auttanut. Ongelma on auton liian huono ilmankierto takana.
- Kauittimia vaihdettu, kun jäätyivät bassoelementit (basso oli silloin kateissa täysin) pakkasilla.
- Alternatorissa eli laturista herjaili satunnaisesti. Vaihtoivat latausyksikön niin viat poistuivat.
130hv TDI oli mukavampi ajaa kuin GTI 150hv moottorilla ja mikä hyvä vähäruokainen moottoritielläkin. Comfortline varusteltuna tuo oli ajaessa lämmin talvisin ilman lisälämpöäkin, toisin kuin saman ikäinen Trendline, jota piti lämmitellä jo -10C pakkasista lähtien jopa ajossa. Kylmiä tosin oli molemmat, jollei niitä esilämmittänyt webastolla tai lohkolla.
Tekniikkapaketin 'tunnistaa' helposti autosta - jos siinä on ajotietokone, niin siinä on myös muut tekniikkapaketin tuomat kilkkeet. Takaniskatuet tulee turvapaketin mukana, joka toi myös taakse keskipaikalle kolmipistevyön. Jos tuo yksilö on 2002 kesän jälkeen käyttöönotettu voi se olla oikeasti tehdasvuodelta 2003, jolloin siinä on vakiona nuo ajotietokone ja niskatuet (muttei takana keskellä kolmipistevyötä).
Huonoa 130hv TDI Golfissa on sen arvonsäilyminen. Joka vaihtotarjouksessa sain saman 100hv TDI:stä kuin 130hv TDI:stä, vaikka liikkeiden pyynnöt olivat 3-4k€ suurempia vastaavista 130hv TDI malleista kuin 100hv TDI malleista.
Edit: Sekoili yhteys ja tuli tuplana, poistin toisen
