Page 1 of 1
Passat TDI (AFN) laturi ongelma
Posted: 14.8.2009 19:00
by Markku Duus
Profiilin kulkineessa mystinen laturivika. Ei toimi uudella jännitteensäätäjällä hiilineen. Virrat kun laittaa päälle, latauksen valo vilkkuu, ei pala yhtenäisesti. Auton kun lyö käyntiin, jää latauksen valo palamaan, ja kierroksia kun antaa niin syttyy teksti *alternator workshop*.
Mitattu sekä laturilta että akulta, ei minkään laista eloa laturissa. Jännite sama kuin akulla. Kokeiltu myös toisella akulla, mutta sama homma. Onko seuraavaksi kokeiltava kokonaan uudella laturilla, vai onko jollain parempaa ideaa? Tuo aika ihmeellinen vilkkuva latauksen valo siinä vaiheessa kun laittaa virrat päälle. Aapuva? Onkos näissä ollut latureissa sitä vapaakytkintä, siinä vika?
Tiedän, VAG-COM vois olla kova sana, mutta ei saatavilla tähän hätään.
Edittiä: Laturilta kun ottaa sen 2-napaisen johdon irti, loppuu virrat päälle laitettaessa latauksen merkkivalon vilkkuminen. Valo palaa normaalisti virrat päällä sen jälkeen.
Posted: 15.8.2009 14:43
by Markku Duus
Ongelma ratkaistu. Kokonaan uus laturi paikalleen niin johan alkoi latailemaan. Edelleen vilkkuva latauksen merkkivalo ihmetyttää virrat päälle laitettaessa. Mieleen juolahti voisko se osoittaa että olisi jotain vikakoodia tarjolla. No, sekin selvinnee kun saa auton piuhan päähän kiinni. Mutta nyt toimii taas kuin junan vessa
Alkaa laturin irroitus onnistua melko joutuisasti kun muutaman kerran sitä tässä irroitellut. Kiitoksia vaan Pasi H:n vinkille minkä bongasin ffp:n puolelta. Syylärin flektin pultti auki takakautta ja laturi suorastaan hyppää pois paikoiltaan kun tulee sopivasti tilaa lisää.
Posted: 15.8.2009 21:46
by Jaku
Markku Duus wrote:Ongelma ratkaistu. Kokonaan uus laturi paikalleen niin johan alkoi latailemaan. Edelleen vilkkuva latauksen merkkivalo ihmetyttää virrat päälle laitettaessa. Mieleen juolahti voisko se osoittaa että olisi jotain vikakoodia tarjolla. No, sekin selvinnee kun saa auton piuhan päähän kiinni. Mutta nyt toimii taas kuin junan vessa
Alkaa laturin irroitus onnistua melko joutuisasti kun muutaman kerran sitä tässä irroitellut. Kiitoksia vaan Pasi H:n vinkille minkä bongasin ffp:n puolelta. Syylärin flektin pultti auki takakautta ja laturi suorastaan hyppää pois paikoiltaan kun tulee sopivasti tilaa lisää.
ite sahasin sen alemman pultin poikki..
uusi toista kautta tilalle..
ostin vuos ja 2kk sitte laturin ja nyt 50tkm myöhemmin vaihdoin taas uuden...
latas välillä jä välillä ei ja jakeli virta piikkejä!
antoivat takuuseen uuden valeon..
Posted: 30.8.2009 21:36
by Markku Duus
Edelleen mysteeri tuo latauksen merkkivalo. Kun laittaa virrat päälle, villkkuu latauksen valo kiihtyvällä tahdilla. Alkuun aloittaa hitaammin, mutta sitten kiihtyy. Vikakoodit luettu, ja ainoa mitä löytyy on perinteinen peilinlämmityksestä tuleva. Ideoita kellään missä vika? Lataa normaalisti, tyhjäkäynnillä 13,5 V ja kierroksilla 13,8V. Eipä tuo menoa tunnu haittaavan, mutta kiinnostaisi kyllä tietää mistä moinen vilkkuminen johtuu, kenties maavika jossain?
Posted: 29.12.2009 20:04
by Por
Lainataas aihetta, tuli pakkasilla vastaan ongelma johon epäilen akkua mutta voiko huono laturi aiheuttaa seuraavan vian?
Auto starttas huonosti pakkasilla ja sen jälkeen huomannut että esim. liukkailla kun esp/abs kytkeytyy päälle niin valot himmenee hetkeksi. Sama homma sähköikkunat, jos laitat sitä kiinni ja se sattuu olemaan kiinni jo niin valot himmenee hetkeksi.
Akulta mittasin 12.7V ja käynnissä oli 13.8V, sai kaikkia laitteita normaalisti käyttää esim. puhallus täysille, kaikki valot päälle ja soitin huutamaan niin pysyi 13.8V. Amppeereja en pysty mittaamaan.
Edit. taitaa ainakin noiden esp/abs suhteen olla normaalia toimintaa, starttausongelmaan ei taida olla muita vaihtoehtoja kuin uusi akku.
Posted: 29.12.2009 20:44
by niksu99
Por wrote:
esim. liukkailla kun esp/abs kytkeytyy päälle niin valot himmenee hetkeksi.
Saman huomasin omassa pasuunassa, paitsi starttaa hyvin.
Posted: 17.5.2011 16:06
by Zeussii
Lainataan vähän tätä vanhaa keskustelua.
Eli Passatti on nyt jo kauemman aikaa alkanut rohisemaan aina silloin tällöin ja nyt rohisee enemmän ja vähemmän jatkuvasti. Paikallistin rohinan alkuperäksi laturin ja nyt tässä mietin että menenkö motonettiin hakemaan 225e uuden laturin vai vaihdanko laakerin.
1. Kannattaako laakerin vaihto?
2. Onnistuuko laakerinvaihto?
3. Tietääkö kukaan suoralta kädeltä oikeaa laakeria, ettei tarvitsisi purkaa - > koota -> kauppaan -> purku ja kasaus.
Auto siis Passat 3bg 1.9Tdi PD
Posted: 17.5.2011 18:54
by Pasi Häkli
Kilsoista nyt ei ollut mainintaa, mutta jos on vaikkapa yli 250tkm kilsoja laturilla takana, niin ehdottomasti uutta tilalle. Noissa kilsoissa alkaa jo olemaan laturin sisuskalut(mm. kollektori) niin kuluneet, että korjaus ei kannata. Ellei naapurissa satu olemaan laturinkorjausfirmaa(Täälläpäin semmosta ei ole lainkaan). Mutta jos vähempi ajettu, niin voihan sitä laakerin vaihtoa yrittää, sitä en tiedä että kuinka helposti moinen onnistuu. TeeSeItse mies saattaa tuossa paikkaa säästääkkin.
Tuskin tietää kukaan, minkä kokoinen laakeri siellä on. Eli tod näkösesti joudut sen purkamaan kokonaan ja sit vasta laakerikauppaan.
Posted: 17.5.2011 19:02
by Zeussii
No tällä on ajettu vasta 178tkm , että ilmeisesti pientä tekohengitystä vielä voisi yrittää antaa. Voisihan sitä tuossa huomenna töissä purkaa ja katsella miltä näyttää jos aikaa ja viitsimystä löytyy.
Posted: 25.5.2011 17:39
by Zeussii
Osaako joku sanoa käykö jollakin muulla osanumerolla oleva laturi minulle, kun nykyinen laturi on VAG osanumerolla: 038 903 018 QX. Olen yrittänyt katsella ebaystä niin suurinosa vaikuttavat olevan numerolla 028 903 031. Mitä eroja latureissa on?
Ei viitsisi slamitiltä tilata kun näyttäs olevan hintaa hiukan yli tonnin

Posted: 10.6.2011 21:17
by Arto Vikiö
Lainataan tätä topiccia.
Alternator workshop paukahti ajotietokoneeseen. Tarkistin hihnat ja ne olivat ok. Eli tod.näk laturi sökö..
Vinkkejä laturin vaihtoon kaivataan ja mitä muuta pitää huomioida? Kilsoja mittarissa 250tkm.
Posted: 10.6.2011 23:41
by Arto Vikiö
Voiko apulaitehihnan kiristinrulla tehdä saman ilmiön?
Kun se on pitänyt ääntä ja olen jo kertaalleen kiristänyt rullaa.
Posted: 11.6.2011 13:04
by Arto Vikiö
Mittasin laturin jänniteet.
Akulta mittasin 12.7V ja käynnissä oli 14.5V. Pistin ilmastoinnin täysille, kaikki valot päälle ja radion niin laski 14.
Jäi sellainen olo, et laturi kyllä lataa..
Ffp puolela topicci, mikä menee samoilla linjoilla.
http://www.ffp-motorsport.com/bb/viewto ... fa2111f9b0