Page 1 of 1
Huoltoväli
Posted: 18.9.2004 13:33
by Ari-Matti Aho
Tänään syttyi sitten ajotietokoneeseen teksti service 3000km. Mittarissa on nyt 24300km. Mitenkäs muilla on huoltovälit?
Posted: 18.9.2004 15:58
by Mika Viinikka
kyllä mulla ainaskin on ihan 15tkm välein.onko toi sun golffi viä sit käyny huollossa ja jos on niin mitä oli mittarissa?
Posted: 18.9.2004 17:22
by Ari-Matti Aho
Mulla on siis long life-systeemi. Eli 30tkm tai 2v.
Posted: 18.9.2004 19:50
by Henkka K
Viimeks huoltoväli oli 46 150km (ilmoitti n.>45 000km huoltoon 3000km) ja edellinenkin oli samaaluokkaa.
Posted: 18.9.2004 23:29
by arom
long life myös:
Ensimmäinen 7-2003/43tkm
Toiseen 2200km jäljellä, mittarissa reilu 70tkm
Viim. huoltoväli on 10tkm lyhyempi lisääntyneen kaupunkinykimisen ja talvella kadunvarresta starttamisen myötä (ei webastoa).
Posted: 22.9.2004 9:37
by Jaaba
Mä sain ajaa sen 30tkm ekaan huoltoon. En enää tarkkaan muista koska se kone ekan kerran näytti, mutta aika pitkälti olis saanu vielä mennä yli 30tkm:kin. Öljyä ei syöny yhtään. Tuli muuten aika tarkkaan vuodessa 30000 täyteen -olis kait saanu ostaa tdi:n.
Posted: 22.9.2004 15:57
by Spetke
Mulla oli mittarissa 32 tkm ensimmäisessä huollossa. Öljyä oli mennyt n. 1,5 litraa. Siellä ne nollas huoltovälin väärin ja se pyysi huoltoon uudelleen 15 tkm päästä. Ajelin mittariin kuitenkin 60 tkm ja vein sitten huoltoon. Siihen mennessä oli taas ruokittu vajaa 2 litraa öljyä.
Posted: 22.9.2004 20:03
by Pasi
Huoltoa saa näköjään vielä hetken odotella. Auto nyt vuoden ja kuukauden, kilsoja ehtinyt tuleen vasta 20500, eikä ole lisätty tippaakaan öljyä.
Posted: 6.10.2004 19:45
by Kupari
Käytin ekassa huollossa ku mittarissa oli n. 15000km vaikkei ilmoittanut. Ja nyt mittarissa 41000km ja näytössä lukee service in 2100km.
Posted: 28.12.2004 21:32
by Pasi
Tänään tuli töistä lähdettäessä huolto ilmoitus ja kilsoja n.23300.
Posted: 3.1.2005 12:20
by samies
Mittarissa 27100 eikä vieläkään ole tullu huolto käskyä.
Posted: 3.1.2005 12:53
by Ari-Matti Aho
Ajotyyli vaikuttaa asiaan...
Vaihtaako hihna nyt vai myöhemmin
Posted: 22.6.2005 21:26
by riisseli
Mittarissa on vähän päälle 76000km ja tuli teksti: service 3000km (edellinen huolto oli tehty n.54000km:ssa). Kuinka kannattais toimia kun 90tkm:ssähän pitäis vaihtaa jakopäänhihna.
Käytänkö ensin huollossa ja sitten 90tkm:n lähettyvillä jakopäänhihnan vaihdossa vai vaihdanko samalla kaikki?
Long lifellä mennään...
Posted: 2.7.2005 19:33
by mv
Ihan miten itte tykkää, eipähän tunnu lompakossa niin pahalta jos kahdessa osassa teettää

Posted: 13.7.2005 15:01
by VW-Bastard
Tuoreena VW omistajana hieman hermostuttaa tuo Longlife-öljyjen lupaama pitkä öljynvaihtoväli (TDi: 50tkm). Tosiasiahan on se, että koneen ensimmäiset kilometrit vaikuttavat suurelta osin koneella ajettavaan kokonaiskilometrimäärään. Autooni on vaihdettu hk:n mukaan öljyt ensimmäistä kertaa n. 38 tkm:n paikkeilla. Siitä asti on huoltoväli ollut n. 40 tkm ja nyt lasissa jo n. 230 tkm. Vaihtaisin mielelläni öljyt vaikka Mobilin 1:seen (0W40) ja vaihtaisin ne 15 tkm:n välein, mutta olen lukenut puhuttavan... a) Longlife-öljyä pitäisi käyttää jatkossakin sen mittaussysteemin takia (WIV?!) b) Yli 200 tkm ajetussa koneessa radikaali öljynvaihto saattaa laittaa karstat ja muut kokkareet konehuoneessa liikkeelle... Onko kukaan vaihtanut Longlife-öljyistä toisiin tai onko joku vaihtanut Longlife-öljyn valmistajaa? Tarjollahan on kallista Castrolia, Shelliä, Mobilia ja kuulemma halpaa Teboilin Diamonttia...
Posted: 13.7.2005 15:34
by Ari-Matti Aho
Jostain kuulin että tuota 50tkm:n huoltoväliä olisi lyhennetty mutta en muista paljonko...
Posted: 13.7.2005 21:44
by Kupari
Muistelisin että se tdi:n 50 ois vaihtunut kans tuohon bensan 30:n "yleisön uskon puutteen vuoksi"...

Itellä kävi kyllä yhen vanhemman auton kans, jossa tavallinen huoltoväli, silleen että ku vaihto öljyn merkkiä shellistä mobiliin (shelliä käytetty säännöllisesti alusta asti) niin se rupes pukkaan sinistä ku höyryveturi... Ja siitä mittaus systeemistä muistelisin, että sen voi muuttaa tavalliselle huoltovälille, niin haluttaessa.
PS: mistä lyhenne: (WIV?!) nim: uuno...

Posted: 13.7.2005 23:34
by Puuhis
Huoltoohjelman voi vaihtaa longlifestä normaaliksi. Longlife huoltovälin mittaussysteemi on niinkin "hieno" että ecu tallentaa kaikki kylmäkäynnistykset, vedätykset yms ja niiden mukaan koko ajan laskee, että milloin luultavasti öljyt olisi vaihtokunnossa. Eli huoltovälin muutoksen jälkeen ei ole mitään tarvetta välttämäti käyttää longlife litkuja
Posted: 14.7.2005 11:08
by VW-Bastard
Törmäsin jossain termiin WIV ja se tarttui päähäni, vaikken sen selitystä tietänytkään. Se tarkoittaa kuitenkin seuraavaa:
WIV eli Wartungs Intervall Verlängerung Huoltovälien pidennys, koskee ns. LongLife Service -autoja.
Puhutaan jatkossa asioista ihan kot' suomella...

Posted: 14.7.2005 11:15
by VW-Bastard
Lainaus Puuhikselta: Huoltoohjelman voi vaihtaa longlifestä normaaliksi. Longlife huoltovälin mittaussysteemi on niinkin "hieno" että ecu tallentaa kaikki kylmäkäynnistykset, vedätykset yms ja niiden mukaan koko ajan laskee, että milloin luultavasti öljyt olisi vaihtokunnossa. Eli huoltovälin muutoksen jälkeen ei ole mitään tarvetta välttämäti käyttää longlife litkuja.
-> Joku jossain oli vaihtanut öljyt jo 20.000 km kohdalla TDi moottoriin. Kaveri kerkes ajaa uusilla Longlife-öljyillä noin 17 tkm, kun service-valot alkoivat hälytellä öljynvaihdosta. Se niistä huhuista tosiaan, että öljyn laatua mitattaisiin koneessa! Vaihtoväli perustuu ilmeisesti juuri edellä mainittuihin asioihin...
Posted: 14.7.2005 14:57
by mla
VW-Bastard: Ei öljyjen vaihtaminen kesken huoltovälin pidennä väliä, jos muut mitattavat arvot käskevät vaihtaa öljyn 37tkm kohdalla.
Niin ja se mitä tuo 'laadun mittaaminen' on niin on öljyn lämpötilan tarkkailua suhteessa muihin auton arvoihin, ei anturit varsinaisesti öljyn koostumusta tarkkaile, mutta lämpötila muiden tietojen ohella kertoo jos jotain on vialla.
Öljynlisäys pyyntökin tulee lämpötilan perusteella, tämä tuli opittua kun ajoivat Golfin öljypohjan kiveen, jolloin öljypohjan anturi hajosi ja öljyt valuivat sen kautta ja sen vieressä olevasta hiusmurtumasta ulos. Auto valitteli öljyn puutteesta vasta kun toiset anturit huomasivat öljyn loppuneen täysin. Näin selittivät minulle asian huollossa, kun kyselin että miksi kone laikkasi kiinni.
Posted: 14.7.2005 15:29
by VW-Bastard
No näinhän se tietysti on... Jos öljyt vaihtaa itse, voisi olla 'järkevää' nollautta huoltoväli merkkihuollossa. Tällöin ainakin odotettua aikaisempi huomautus huollontarpeesta voi olla seurausta muustakin, kuin vain öljyjen poikkeuksellisen nopeasta huononemisesta. Tosin 'eräät' merkkiliikkeidenkin käyttämät pc-softat mahdollistavat nollaukset kätevästi myös kotiläppärillä!

Posted: 14.7.2005 22:06
by jmr
VW-Bastard: Kuten
VAG-COM, tuolta
lisää>>>.