Page 1 of 1

Uutta kytkintä etsimässä.

Posted: 11.9.2009 10:30
by Patu
Tuossa kun ajelee täydellä kuormalla ja pienemmällä kuormalla hieman isolla vaihteella kiihdyttelee niin kytkin luistattelee silloin tällöin eli varmasti kytkinremontti olis edessäpäin.

Autona on siin 2002 1,9TDi 96.kW 4.Motion Varian passatti 6-vaihteisella manuaalilla. Koneen tyyppi on AVF ja kone on siis pitkittäin. Autossa nyt Karalan ohjelma jolla ne lupaa 160 hv ja 380 Nm.

Eli tuon uuden kytkimen pitäisi kestää ainakin tuo nykyinen teho/vääntö ja mieluusti enemmän kun suunnitelmissa on ainakin turbon vaihto keulille, isomman välijäädyttimen asennus ja sitä kautta tehojen ja väännön lisääminen.

Sanotaanko että kriteerit uudelle kytkimelle olisi 230.Hv ja 500 Nm ja pitäs olla vielä sellainen kytkin että emäntäkin pystyis autolla ajelemaan ilman että se sammuisi joka risteykseen.

Eli kaipaan asiantuntija neuvoja että mikä kytkinsetti alle kannattaisi laittaa ja mitähän se suurinpiirtein kustantaisi.

Posted: 11.9.2009 11:53
by JukkaA
vauhtipyöräksi 228 kiinteä ja kevyt bensan vauhtis. Kytkinpaketiksi 228 sre,240 tavan tai 240 sre. 240 paketit vaatii uusien kiinnitysreikien tekoa vauhtipyörään. Startti pitää vaihtaa 5 vaihteisesta laatikosta. Emäntäsi ja lompakkosi tykkää eniten tavan 240 setistä. Häklin Terolta saat hinnan.

Posted: 11.9.2009 20:08
by Micco
Jukka, loistava ja osuva myyntipuhe. :lol:

Tossa Patulle osanumeroita:

Asetelma: Audi S2 (3B moottori) 240mm, vag 035 141 118 X, SACHS 3082 919 001, SACHS SRE 883082 999707
Levy : Audi S2 (3B moottori) 240mm, vag 034 141 032 M, SACHS 1862 625 001, SACHS SRE 881861 999802

Posted: 11.9.2009 21:30
by Patu
Ohoh!

Täällä vastauksia tulee kuin apteekin hyllyltä ja suuri kiitos niistä. Mites paljon tollanen Audi S2:sen 240.mm:n kytkin kestää tehoja ja vääntöjä?

Entä mistähän mahtaa löytää noita 288.mm:n kiinteetä vauhtista ja bensan vauhtista? Olisko niille mitään osanumeroa? Entä osanumeroa sille 5-vaihteisen startille?

Pakko myöntää että on nuo kytkinhommat näissä nykyautoissa hieman hepreaa kun viimeksi kytkintä olen uusinut vm.-75 kadettiin :)

Tarkoitus kuitenkin olis nuo osat itse ostaa ja asentamolla asentaa paikalleen.

Posted: 11.9.2009 21:37
by AjH
Kysy yvllä Terolta (Häkli) niin saat valmiin paketin hintoineen. Ellei Tero ehdi tähän ketjuun ennen myymään :)

Posted: 12.9.2009 11:47
by Nixu
Ihan mielenkiinnosta kysyn,että mitä mahtaa maksaa bensa V6 4Motioniin kytkinpaketti ja mikä ylipäänsä kannattaa laittaa?

Posted: 12.9.2009 13:33
by Micco
Kysäise vaikka Slamitilta paljonko maksaa. Ei kait sellaseen mitää parempia kytkimiä tarvii, kun ei ole sitä voimaa/vääntöäkään... :wink: :lol: Joku yksittäinen remmipeli sit erikseen, niistä ei kyl mitään hajua millasia kytkimiä ovat käyttäneet, vai onko menneet vielä vakiolla.

Patu, lukikohan Audifinnsillä, että S2:ssa kytkin kestää jotain 500nm luokkaa, ja SRE:nä 600nm. Dieselissä voi käyttäytyä hieman eri tavalla alempien kierroksien takia.

Noiden kiinteiden ja kevyiden vauhtiksien kanssa on muistettava se, että kaupan päälle tulee erittäin todennäköisesti ns "ostettuja ominaisuuksia", kuten voimansiirron jyrinöitä ja värinöitä alakierroksilla. Etenkin nelikossa. Vastapainoisesti kierrosherkkyys ja kiihtyvyys hieman paranee.

AVF:n orkkis kaksoismassavauhtis painaa n. 12.2kg, ja tuollainen vanhan bensakoneen kiinteä 228mm vauhtis 8.4kg. Noin esimerkkinä.

Posted: 12.9.2009 14:42
by Tero Häkli
muistelisin et noi miun teräksestä sorvatut pyörät oli 11 kilon paikkeilla... täällä aika monellakin kokemusta tosta paketista. Ei korviin oo ainakaan huonoa kuulunu, paitsi just toi nelivedossa oleva jyrinä, vajaavetosissakin ihan pieni tulee, jotku huomaa jotku ei, poljin muuten vakion tuntune...
jos jotain vakio kytkinosiakin tarvii niin yv:llä rekkari niin voin kattoa mihin hintaan saan myytyä :)
ens kuussa jään töistä pois ja täyspäiväsesti alan ropaamaan autoja, samassa murjussa on varaosamyymälä mitä kaveri alkaa pitämään :) vähä oftopikkia.. sori=)

Posted: 12.9.2009 15:00
by AjH
Olikohan koko paketti eli kiinteä vauhtis, S2 asennelma+levy yhteensä ~18kg. Yksittäisiä painoja en muista mutta onhan noi tuolla tallin hyllyssä että vois joskus muistaessaan vaakaa raahata mukaan.

Posted: 12.9.2009 15:06
by Micco
Voisi kuvitella, että vähentää niitä ääniä ja värinöitä tuo melkein 2-massan painoinen kiinteä vauhtis? Vai onkohan miten isoa eroa. Itsellä ei kokemusta kuin tuosta kevyestä vauhtiksesta ja nelikosta. SRE osilla poljin on jäykempi kuin vakio. Tuo jäykkä SRE asetelma jäykkäjousinen SRE levy varmaan tekevät vähän lisää noita ääniä/värinöitä vakio S2 settiin verrattuna.

Posted: 12.9.2009 15:12
by AjH
Mä olen ymmärtänyt että se olisi nimenomaa se 2-massa mikä ne värinät tappaa, eli kaksi kohtuu isoa massaa jotka on jousien välityksellä kytketty. Teknistä mutuiluahan tämä mutta luulisin näin, S2 paketissahan vauhtipyörä ja asennelma on samaa klimppiä ja levystäkin osa, jousituksen toisella puolella vain levyn keskiö.
Ja jos siis jyrinää syntyy voimansiirron suunnasta niin kiinteää vaimentavaa massaa on sillä puolella paljon vähemmän. Jyrinän määrä vajaa/nelikko välillä selittyisi tolla kun nelikossa sitä voimansiirtoakin tietty on enempi.

Aika mutuilua on, mutta kun huonosti on faktaakaan asiasta tullut vastaan :)

Posted: 12.9.2009 15:18
by Micco
Juu sitä vartenhan se 2-massa siellä alunperin on. :lol: Itsekään noista mitään ymmärrä, kunhan pohdiskelen. Tuli vaan mieleen, että voisiko tuo liki 4 kiloa vakiota kevyempi vauhtipyörä antaa vielä herkemmin niitä värinöitä läpi. Pitäisi saada testattua muuten kahta samanlaisella setillä olevaa autoa, joissa toisessa olisi tuollainen kevyt vauhtis ja toisessa sellainen 11kg malli.

Kyllähän tuossa S2 setissä on aika tehokkaasti ne värinöitä vaimentavat joustot poistettu vakioon nähden, etenkin SRE:nä. Muuta joustavaa ei enää ole kuin ne levyn jäykät jouset. :D

Posted: 12.9.2009 15:44
by Tero Häkli
melkein veikkaisin että samat tärinät tulis kevyemmällä ja painavammalla mut ei kans oo faktaa =) se 2-massalimppu kumminkin aika hyvin vaimentelee... ramirezillä on ainakin toi painavampi... tosin pasaati on rikki :( niin ei pääse kokeilemaan, kaverilla samallainen auto samalla paketilla muuten mut kevyemmällä vauhtipyörällä... tarvii ajella vuoronperään molempia kun saa korjattua ton ramin auton

Posted: 12.9.2009 21:26
by Markku Duus
Sit kun vääntöä alkaa olla riittävästi, kaksoismassa jyristää ihan kiitettävästi. Tai siinä uskossa olen ollut siitä johtuu kun lähtee alakierroksilta vedättämään? Itsellä olis varmaan kohtapuoliin myös kytkinremppa edessä, vähän järeämpää kuin orkkis tartteis saada. Olenkin jo tiedustellut asiantuntija taholta asiaa :wink:

Posted: 13.9.2009 9:26
by Petri M
Tero Häkli wrote: ens kuussa jään töistä pois ja täyspäiväsesti alan ropaamaan autoja, samassa murjussa on varaosamyymälä mitä kaveri alkaa pitämään :) vähä oftopikkia.. sori=)
missäspäin tämä murju sijaitsee, vois poiketa varaosaostoksilla kun porin suunnassa taas kulkee.
22. päivä avataan omasta passatista kytkin, taisi se kolmosversio ohjelmasta olla sille liikaa:-)
ei vaan, 317km ja vanha taksi niin ihmekö tuo vaikka loppuiskin levy jo.

Ei kyllä ole vielä pahasti luistanut, enemmän irrotusongelmaa eli vaihteet ei tahdo mennä kunnolla päälle.
Mitä lämpeempää on sitä enemmän tökkii varsinkin kolmonen.(paineasetelma??)
Alakierroksilla 1500-1800 on aika pahat jyrinät ja tyhjäkäynnillä olo on kuin hierontatuolissa.
Saas nähdä vaikuttaako kykinremppa noihin vai onko muutakin vaivaa.
Millanenhan kytkin tuollasessa AVB koneisessa on? (passat -04)
Kytkimen pää/työsylinterit vaihdettiin jo aiemmin.
Toivottavasti ei laatikko ole menossa.

Posted: 13.9.2009 17:39
by Tero Häkli
euran ja säkylän välimaastossa =) mut voin tietty kotiin ottaa niin on vähä lähempänä sitte hilut =)
voi vaihtipyöräkin olla lopussa, sitte sen näkee ku aukoo

Posted: 13.9.2009 19:09
by Petri M
Tero Häkli wrote:euran ja säkylän välimaastossa =)
voi vauhtipyöräkin olla lopussa, sitte sen näkee ku aukoo
Mites amatöörinä tunnistaa helpoiten et onko vauhtipyörä ok vai risa?

Posted: 13.9.2009 19:41
by Tero Häkli
pitäs tosi tahmeesti liikkua... jos vaikka asetelmasta pyörittelet edestakasin... siinä on sentiparin liikevara, jos liikkuu helposti ja/tai kopahtaa oikeen reunasta toiseen niin on susi... helvetin huono selittää :P

Posted: 22.7.2010 12:39
by tero76
Lainataanpas topiccia.

Eli mulla on -01 golffi 1.9tdi ALH-koneella.

Vuoden päivät ollut vikana että tyhjäkäynnillä ravistaa, samoin kiihdyttäessä. Pahiten kun lähtee liikkeelle.

Kytkinpoljin myös hieman takeltelee.

Minusta tuo viittaisi tuohon vauhtipyörään, voiko olla muukin vika? Heiluuhan tuossa moottorikin jonkun verran kun kytkimellä hyppyyttää eteenpäin, voisiko löysät tukikumit aiheuttaa nuo vaivat?

Onko tuossa koneessa kaksoismassa vauhtipyörä?

Jos on, niin mistä tuohon saa edullisimmin kiinteän vauhtipyörän ja kytkimen?

Kävikö jostakin moottorityypistä kova vauhtipyörä, mistä, ja mikä kytkin siihen?

Vakiovehje, ja en meinaa virittää.

Onko kellään ylhäällä tärkeimmät momentit tuohon vaihtoon, ja mitä erikoisavaimia tarvitsee tai muuta hankalaa, kytkimiä olen kyllä eri autoihin vaihtanut?

Tero

Posted: 22.7.2010 15:40
by Pia
tero76 wrote:
Jos on, niin mistä tuohon saa edullisimmin kiinteän vauhtipyörän ja kytkimen?

Kävikö jostakin moottorityypistä kova vauhtipyörä, mistä, ja mikä kytkin siihen?

Tero
Yllä olevalta kirjoottajalta eli Tero Häkliltä kannattaa kysellä uuden kytkimen hintaa. Tietotaitoa löytyy kyllä!!

Posted: 22.7.2010 18:29
by Sergey
mitäs tommosen AFN koneisen golfin kytkinremppa maksaa teetettynä osineen kun otetaan huomioon mahdollinen lastutus sinne vajaa 150hv/300Nm?

Posted: 22.7.2010 22:04
by JukkaA
Sergey: No sinne kannattaa laittaa kaksoismassan tilalle kiinteä vauhtipyörä ja vaikka Sachsin power paketti. Vauhtis maksaa romikselta alle satasen ja tuo kytkinpaketti n. 250€. Vaihdot sitten normaalin kytkinrempan verran. Väännönkesto lähentelee tuollaisella paketilla lähelle 400Nm.

Posted: 22.7.2010 23:29
by Sergey
no osat ei tunnu olevan kalliit... mutta mitähä normi kytkinremppa sitte mahtaa maksaa? Pitääkö koko moottori purkaa yms. emmä sitä koton ala tekee kummiskaa.

(Kahta en vaihda, mersua ja vaihdetta :oops: )

Posted: 22.7.2010 23:39
by JukkaA
100-300e. Varmaan jotain 3.5h töitä jos kattoo ohjeaikoja.

Posted: 23.7.2010 13:19
by Tero Häkli
AFN kolffi ? etttei ahf? periaattees samase... toi jukan resepti tehoo... :)

Posted: 23.7.2010 14:43
by JukkaA
Herräähä nyt Terzi tähän päivään, eihän nyt kolmoskolffii millään AHF koneella oo koskaan tehtykkään. ;)

Posted: 23.7.2010 18:33
by Tero Häkli
okei :D nyt on herätty :P
sekotin teron kirjotuksiin jotenki et olis kans 4 koppanen =) yritän skarpata :D

Posted: 24.7.2010 9:25
by ryynänen
JukkaA wrote:Sergey: No sinne kannattaa laittaa kaksoismassan tilalle kiinteä vauhtipyörä ja vaikka Sachsin power paketti. Vauhtis maksaa romikselta alle satasen ja tuo kytkinpaketti n. 250€. Vaihdot sitten normaalin kytkinrempan verran. Väännönkesto lähentelee tuollaisella paketilla lähelle 400Nm.
Minkähän koneen vauhtipyörä passais tuon tuplamassan tilalle tuohon afn koneiseen passattiin? Pyöriikö nuo hinnat samoilla huulilla ku tuon ed. mainitun golffin?

Posted: 24.7.2010 19:03
by JukkaA
Pappa passattiin sopii ihan G60 vauhtipyörä ja 3B passattiin joutuu ettii kiinteen vauhtiksen audi 80:stä.

Posted: 25.7.2010 10:41
by Putko
Joko 2.0 16V bensa tai 1.9tdi:stä. Toki sinne saa Valeon kiinteetä pakettia joka on 228m levyllä.

Posted: 25.7.2010 22:09
by ryynänen
JukkaA wrote:Pappa passattiin sopii ihan G60 vauhtipyörä ja 3B passattiin joutuu ettii kiinteen vauhtiksen audi 80:stä.
ja tuossa vauhtipyörässäkö, ei ole mitään ns. kuluvaa, ku sen pystyy kerta ihan romikselta hommaamaan?

Posted: 25.7.2010 22:12
by JukkaA
Eipä se juuri kulu noilla vakio kytkinlevyillä. Voihan sen pinnan pyyhkäistä puhtaaksi niin on uuden veroinen.

Posted: 28.9.2010 21:17
by ryynänen
Tuohon kaksoismassaan sellanen kyssäri, et ku se alkaa ravistelemaan, ni mistä se ravistus nyt niinku johtuu. Siis että jos nyt ei kytkin luista ja tuo vapina niin haittaa, ni voiko sitä vaan painella menemään, vai onko vaarana et se särkyy sit jossain vaiheessa jotenkin lopullisesti ja särkee jotain muutakin matkalla.

Posted: 25.10.2010 19:59
by ryynänen
Ei kellään faktoja?

Posted: 25.10.2010 21:21
by Tero Häkli
ite just yhteen touraniin vaihdoin vauhtipyöräpaketin kun oli vaihdelaatikon läpi tullu vauhtipyörän jouset ;) riipuu tuurista mitä rikkoo =)

Posted: 19.11.2010 6:59
by tero76
tero76 wrote:Lainataanpas topiccia.

Eli mulla on -01 golffi 1.9tdi ALH-koneella.

Vuoden päivät ollut vikana että tyhjäkäynnillä ravistaa, samoin kiihdyttäessä. Pahiten kun lähtee liikkeelle.

Kytkinpoljin myös hieman takeltelee.

Minusta tuo viittaisi tuohon vauhtipyörään, voiko olla muukin vika? Heiluuhan tuossa moottorikin jonkun verran kun kytkimellä hyppyyttää eteenpäin, voisiko löysät tukikumit aiheuttaa nuo vaivat?

Onko tuossa koneessa kaksoismassa vauhtipyörä?

Jos on, niin mistä tuohon saa edullisimmin kiinteän vauhtipyörän ja kytkimen?

Kävikö jostakin moottorityypistä kova vauhtipyörä, mistä, ja mikä kytkin siihen?

Vakiovehje, ja en meinaa virittää.

Onko kellään ylhäällä tärkeimmät momentit tuohon vaihtoon, ja mitä erikoisavaimia tarvitsee tai muuta hankalaa, kytkimiä olen kyllä eri autoihin vaihtanut?

Tero
Itseäni lainaten.

Alkoi tuo ravistus olemaan aika voimakasta, joten piti alkaa toimimaan.

Motonetistä kova vauhtipyörä paketti 430€. Oli valeo, saa nähdä onko laadukas.

Asennuksessa meni ensikertalaiselta 8 tuntia rauhallisesti tehden. Ei mitään vaikeaa. Loota oli hieman ahdas ottaa pois. Takaisin meni nätisti.

Ajokokemukset on positiiviset, on kuin eri autolla ajaisi. Kaikki tyhjäkäyntivärinätkin hävisi, ja eipä tuo ajossakaan ravista.

Posted: 19.11.2010 7:05
by JukkaA
Onhan se Valeo ihan laadukas, mutta kestää vaan sen n.330Nm vääntöä. Monelle se riittää, kaikille ei. Kieltämättä olet aika edullisesti saanut paketin, toki käytetty G60 vauhtipyörä ja perus G60 tai VR6 kytkinpaketti maksaa alle 300€ ja kestää saman väännön.

Posted: 20.11.2010 19:51
by ryynänen
oliko muuten kytkimen vaihdon yhteydessä jotain muuta mitä kannattaa samalla vaihelaatikon irrotuksella huomioida. Joku kampiakselin takapään stefa tms? Afn-passatissa?

Posted: 20.11.2010 21:15
by AjH
Vetarien suojakumit ja nivelet ehkä, suojakumit on kai ainakin aika kulutustavaraa. Noiden stefojen kestävyydestä ei oo tietoo mutta ei kai pahaakaan tee niitä uusia. En ainakaan muista lukeneeni missään että olisi alkanu stefa öljyjä vuotaan ulos.

Posted: 23.3.2011 7:35
by ryynänen
No niin arvon raati, kertokaapas ajatuksia mistä lähdetään vikaa etsimään, ku autoon on vaihdettu ahun kiintee vauhtis ja kytkin romut n.10tkm sitten, ja nyt tuntuu et paikat tippuu hampaista tyhjäkäynnillä. Tärisee melko voimakkaasti. Sellanen terävä tärinä, ei niinkään rynkytys. Harmittaa sikäli, ku koko vauhtipyöräprokkis alkoi tärinöiden takia, ja nyt palkkana on vaan kahta suuremmat tärinät.

Posted: 23.3.2011 10:42
by Tero Häkli
moottorikumi/kumit rikki ?

Posted: 23.3.2011 10:49
by JukkaA
Moottorin tukikumit?

Posted: 26.3.2011 8:53
by GeneralLee
Lainataan topikkia:

Alkaa oleen välimallista kytkin loppu, luistaa isommilla vaihteilla reilusti... Onhan sillä jo 387tkm takana.

Mikä kytkinpaketti olisi hyvä, alkuperäistä kestävämpi/vahvempi? Autossa nyt kevyt piristys (suuttimet+syöttöä entrattu).

Jostain kuulin että GTI G3 levy+Sachs race(ing) asetelma olisi hyvä?

Ja konehan oli 1Z, kiinteällä vauhtipyörällä.

Posted: 26.3.2011 10:35
by JukkaA
Sachs Power olisi kustannustehokkain kytkinpaketti, pito riittää reilusti yli 350Nm väännöille ja poljintuntuma on vakio. Se paketti sisältää kaikki mitä tarvitset, ainoastaan uudet pultit joudut hakemaan merkkiliikkeestä. Sen saa Häklin Teron kautta 280€ hintaan.

Re: Uutta kytkintä etsimässä.

Posted: 17.9.2013 9:28
by -Kassu-
Sopiva vanha topic löytyi, kun omassa olisi alkavia oireita kytkimessä, eli alkuun kylmänä muutama liikkeelle lähtö tulee ravistusten kanssa. Muuten toimisi ihan ok.

Mikä olisi tämän päivän paras kytkinpaketti hinta-laatu suhteeltaan tuohon 1.9 AVF koneeseen, kun otetaan huomioon, että autossa on ohjelma muutettu ja pitäisi olla sen 160hv/380nm?