Page 1 of 2

Passat alkaa tärisemään

Posted: 15.9.2009 9:05
by anne
Kyseessä Passat -99 4motion V6
Käytin huollossa kun ei mennyt katsastuksesta läpi.
Autosta huollettiin raidetangon pää ja päästöjen syyksi selvisi oikeanpuoleinen katalysaattori täysin rikki.
Lisäksi polttoainesuodatin vaihdettiin.
Tämän jälkeen läpäisi katsastuksen.

Pari päivää huollon jälkeen ilmeni outo tutina tärinä.
Pysähdyin stop-merkille ja kun lähdin siitä kiihdyttämään, auto alkoi tärisemään ja kiihtyminenkin loppuu.
Kun painoin kytkimen pohjaan, tärinä lakkasi ja kun painoin kaasua alkoi taas.
Tuntuu kun kiihdyttämisen "voima" siirtyisi tärinään, mitä enemmän kaasua sen enemmän tärinää, muttei vauhtia.
Parin kerran jälkeen lähti kuitenkin normaalisti. Eli tärinä tuli ja meni.

Nyt on kaikenkaikkiaan kolmisen viikon aikana tärinäkohtaus tullut kolme kertaa ja aina matalassa kiihdytysnopeudessa.
Viimeisin tapahtui kääntymisen jälkeen kun lähdin kiihdyttämään ja meni ohi kun pysähdyin 100m päässä liikennevaloihin ja siitä kun lähdin ei tärinästä tietoakaan.

Onko kellään kokemusta vastaavasta?
Auto tuntuu muuten ihan normaalilta. Toivottavasti tuosta saa selkoa kun on hankala selittää asiaa kirjoittaen :?

Posted: 15.9.2009 11:49
by Sami Jalonen
Kaksoismassa?

Posted: 15.9.2009 11:58
by anne
^ eli :lol:

Posted: 15.9.2009 12:06
by Pasi Häkli
Kaksoismassavauhtipyörä tosiaan vois olla yks mahdollisuus... Tai joku kardaanin tukilaakeri ihan paskana tms.

Posted: 15.9.2009 12:16
by anne
Voiko tämä vauhtipyörän viallisuus todellaki tulla noin harvoin esille kun on siis esiintynyt kolmen viikon aikana 3 kertaa.
Ajan kuitenkin päivittäin vähintään 100km.
Ja ongelma ilmeni tosiaan vasta remontin jälkeen ennen korjaamolle menoa ei tälläistä ole tapahtunut.
Voisiko tuo tukilaakeri ilmaista rikkinäisyyttään sillä, että raidetangonpää vaihdettiin? Sijaitsevatko samalla alueella? Vanha raidetangonpää oli ollut kuulemma todella tiukassa kiinni, olisiko sen kolauttelu voinut vahingoittaa jotain :roll:
Ihme juttu kyllä..
Ketutaa ihan siedettävästi kun remppakin oli tarpeeksi hintava jo ennen tätä tärinää..

Posted: 15.9.2009 12:26
by Pasi Häkli
Raidetangonpäät ei kyllä voimansiirtoon liity millään tavalla... Vaikea neuvoa kun ei oo ite sitä tärinää tuntenut että millanen se on. Ja jos se noin satunnaistakin vielä on.

Kirjotit että polttoainesuodatin vaihdettiin, olisko sinne voinut jäädä jokin vuoto minkä kautta saa ilmaa ja tärisee sen takia pienillä kierroksilla...?

Posted: 15.9.2009 12:35
by anne
Okei tämä tukilaakeri ei liittynyt mihinkään nivelistöön :oops:
Tärinä on aika "rivakkaa" ei siis sellaista jos renkaat tarvisi tasapainoitusta vaan tuntuu et koko etuosa hytkyy rivakkaasti ees taas mukana ja sitten yhtäkkiä ei mitään..
Soitin korjaajallekin asiasta ja mietti voisiko olla esim. rikkinäisen katalysaattorin paloja putkessa ja kun lähden kiihdyttämään niin jokin palanen menisi eteen tukkien ja kun painan kytkimen pala "tipahtaa" ja sitten vähän ajan kuluttua menisi asentoon, jossa ei häiritsekkään enään.
Jotenkin tuntuisi loogiselle, että jotenkin joku on reagoinut noihin remppoihin joita tehtiin.

Posted: 15.9.2009 15:03
by Joni Sairanen
Itse kyllä epäilen vahvasti että pakoputkistossa mitään olisi. Pakoputken tukkiuituminen nyt tekee selkeen puutumisen, muttei ravistamista selitä. :?

Posted: 19.9.2009 19:47
by anne
Taas Passat teki sen.
Motarilta kun lähdin rampille ja pysähdyin T-risteykseen.
Nyt vaan huomasin siinä risteyksessä odotellessa vuoroani, että tyhjäkäynti heitteli 600 paikkeilla ja alle, melkein siis sammui. Pyllyn alla ainakin tärisi voimakkaasti :lol:
Siitä kun lähdin oli voimakasta rytkytystä. Mitä enemmän kaasua sitä voimakkaampaa rytkymistä ja taas yhtäkkiä loppui kokonaan.

Tutkailin nyt nettiä ja luin ilmamassamittarista. Lisäksi joku oli kirjoittanut myös, että autoon oli tullut nykimistä huollon jälkeen kun olivat rikkoneet polttoainesuodattimesta muovisen kuoren, joka oli päästänyt ilmaa bensan sekaan..
Voikohan tuollainen aiheuttaa voimakasta hetkellistä tärinää/ rytkyttämistä?

Uskaltaako tolla nyt ajaa jos se nyt vaikka saisikin ilmaa bensan sekaan :roll:

Ärsyttävää tälläinen..

Posted: 19.9.2009 19:50
by anne
Niin ja tuo bensasuodatinhan vaihdettiin huollossa ja rytkytys ilmaantui pari päivää sen jälkeen!
Muutenkin korjaaja silloin kertoi, ettei saanut jotain mutteria auki ja korvasivat sen jotenkin..

Posted: 19.9.2009 20:14
by HarriV
Yksi pytty pimeenä, johtuen tulpista tai tulpanjohdoista. Minulla oli tuollainen vika ja korjaantui tulppien ja johtojen vaihdolla.

Posted: 19.9.2009 20:56
by anne
HarriV: Itseasiassa isäni epäili myös tuota.
Voi kun olisikin vika noissa. Niitä ei ole kyllä vaihdettu minulla olo aikana ja auto ollut vuoden. Liekö koska entiselläkään omistajalla..

Eli sinulla ilmeni rytkytystä ja tyhjäkäynnissä häikkää ja sitten palautui piakkoin normaaliksi?
Pitääpä ne tsekata myös.

Posted: 19.9.2009 21:23
by HarriV
Oli aivan samanlainen vika. 4-sylinterin tulppa oli tosi huonolla hapella. Minulla on ollut tuossa kutosessa jonkun verran noita nykimisiä ja tärinöita mutta nyt kehrää tosi nätisti kun Terolta tilasin uudet tulpanjohdot ja vaihtelin uudet tulpatkin.

Posted: 20.9.2009 19:46
by Pasi Häkli
Mulla oli töissä just semmonen tapaus missä oli yks puola pimee, ja oireet tuntu sitten niin totaalisesti siltä että olis vaihteisto menossa palasiksi.. Joutokäynnillä auto kävi hyvin ja pienellä kuormalla, sitten kun lyötiin lusu lattiaan niin alko jäätävä tärinä. Eli se kävi kolmella. Auto oli A4 1.8T Multitronic.

Posted: 8.10.2009 11:05
by anne
Meinasin vallan unohtaa tulla kertomaan syyn.
Pidätelkää nauruanne. Ei onneksi tullut kallista kaksoismassan vaihtoa tai muutakaan..
Vikakoodi oli näyttänyt kaasuläppää, mutta olivat tehneet jonkun ohjelmoinnin sille.
Toinen mitä korjaamo oli havainnut oli yksi tulpanjohdon pää pikkusen noussut paikoiltaan.. :lol:
Tästä lystistä maksoi päälle 80e no mutta ennen se kuin 700e osa!

Nyt ainakin vaikuttaa siltä, et tärinä on tipotiessään..

Posted: 8.10.2009 14:05
by Pasi Häkli
Heh, eli se kävi vajailla...

Posted: 30.12.2009 15:21
by anne
Päivitystä. Eipä ole tärinät ohi :cry:
Palautuivat, iloitsin liian aikaisin.
Nyt autoon on vaihdettu lisäksi tulpat- ja johdot.

Nyt kyllä alkaa menemään hermo.
Auto on ollut kolmisen kertaa kiinni piuhoissa eikä anna vikakoodia.
Soitin sitten JÄLLEEN yhteen Volkkareihin erikoistuneelle korjaamolla ja hän äkkiseltään epäili
samaa mitä Pasikin aiemmin kirjoitti eli sytytyspuolia tai sytytysyksikköä..

Autoharrastaja kaverini taas veikkaili jotain Hall anturia ->virranjakajaa..

Eikö noista kaiken järjen mukaan pitäisi tulla vikakoodia??

Alkaa usko loppumaan pikku hiljaa, sen verran mennyt rahaa tähän koslaan!
Mutta eipä paljon ole vaihtoehtoja kun farkku ja 4-veto pitää olla!

Posted: 30.12.2009 17:00
by Tero Häkli
puolaa itekin veikkaisin ... jos et saa selville mikä on ja päätät puolia kokeilla niin multa saa 210€ uudet puolat ... arvokkaita kapistuksia, motonetissäkin näyttäs olevan 250€
eikös halli veis kaikilta pytyiltä kipinän jos se olis?

Posted: 30.12.2009 17:10
by Pasi Häkli
Olikos tuo semmonen moottori missä on 3 puolaa? yks per 2 sylinteriä?
Sitä vaan että eihän noissa edes ole enää virranjakajaa.

Posted: 30.12.2009 17:11
by Tero Häkli
juur semmonen 3 puolanen sydeemi

Posted: 30.12.2009 22:50
by Peksu
Mulla on samanlaisia ongelmia ilmennyt (-98 Passat 1.9 tdi) nyt ihan lähiviikkoina. Kävin kans vaihtamassa polttoainesuodattimen huollossa ja en muista et olis noita oireita ollut aikaisemmin. Kohtuu viheliäinen tauti varsinkin liikennevaloissa, kun ei pysty luottaan yhtään, et millon taas vika ilmenee.
Liikkeelle lähtö on hankalaa, kun joutuu käyttään kaasua kohtuu paljon et saa auton liikkeelle ja sit tulee tuo tärinä siihen kaupan tekijäisenä. Mulla sammuu auto jos yrittää normaali kaasulla lähteä liikkeelle, kun tuo vika ilmenee.
Kait tuota pitäs käyttää huollos lukemassa koodit, josko sinne olis jotain tullut.

Posted: 31.12.2009 8:15
by anne
Tuleeko sullakin Peksu oireet niin, etteivät ole päällä kokoajan vaan tulee satunnaisesti?
Koita säkin käydä luettamassa ne vikakoodit jos sulla edes näyttäisi ne :?

Voisin Tero olla kiinnostunut niistä puolista. Onko ne vaikeat vaihtaa tässä autossa? Jos saisin isän töihin :lol:
Tuntuu, että tässä autossa kaikki on jossain tosi vaikeissa paikoissa ja pitää purkaa puolet autosta, että saa vaihdettua edes polttimon :veryangry


Sen verran vielä tiedustelen tuosta Hall anturista, että onko se jollainlailla yhteyksissä kaasuläppään?
Sillon syyskuussa kun näytti vikana kaasuläppää ja korjaamo teki sen jonkun ohjelmoinnin niin olisiko vikakoodi voinutkin tarkoittaa tota anturia?? Eikös noi koodit kuitenkin sisällä useamman osan tai miten sen nyt näin naisena selittäisi :D

Posted: 31.12.2009 8:18
by anne
Hitto nythän mä hokasin, että sähän Tero asut Nakkilassa.
Mun vanhemmat asustelee tuolla Porin läheisyydessä -> Vaasaan päin kylläki..

Posted: 31.12.2009 10:59
by Tero Häkli
peksun autoon ei voi mitenkää verrata... täysin eri koneita...
Ei liity halli mitenkään kaasuläppään. Noi puolat on helppo vaihtaa, suurinpiirtein sama aika menee ku tulpanjohtojenkin kanssa
juu nakkilassa asustelen , työpulju on säkylässä, mikään mahdoton matka sieltä tännekkään oo jos hätä tulee ;)
ton ikänen ei muistaakseni tajua antaa vikakoodia sytytyshäiriöistä, hiukan uudemmat tajuu kyllä jo jos puolassa häikkää

Posted: 4.1.2010 8:59
by anne
Voi hemmetti!
Nyt sit taitaa tulla eteen vielä termarin vaihto.
Lämmöt ei nouse kuin 30-60 asteeseen! :cry:

Posted: 4.1.2010 10:50
by BlackPassat
Mieki veikkaan tota puolaa. Samat oireet oli itelläki vuos sitte ku auton ostin ja puola sillo paskana. Nyt sitte alkusyksyn taas alkanu nykkiin kylmänä kone ja sit tuli tärinät kiihyttäessä ja nyt sitte käy kolmella pytyllä taas. Puola kauppaan matkani käy ja ostaa toinen mokoma takakonttiin jos niitä menee lissää :D Vaikka mulla käy kolmella pytyllä toi niin kyl lämmöt nousee normisti 90 asteeseen. Mulla tuo 2.0 litran 92Kw bensakone.

Posted: 4.1.2010 10:52
by kimmor_86
käytä jossaki korjaamolla tietokoneessa se kertoo aika paljon
ennen ku rupeet vaihtelee noita osia ylettömästi tulee loppu peleissään aikas kalliiksi

Posted: 4.1.2010 11:52
by Tero Häkli
kyllä koodit varmaan katottu on jos kaasuläppäkin koodattu

Posted: 5.1.2010 9:00
by anne
Kuten yllä kirjoitin niin..
Auto on ollut kolmisen kertaa kiinni piuhoissa eikä anna vikakoodia


No nyt on isä tilannut oman lukijan, sitä sitten odotellaan et saadaan laitettua se kiinni vielä tohon.
Jos tosiaan ei näytä mitään niin sitten puolat ja termari vaihtoon pikinmiten.
Muu ei sitten auta kuin alkaa pois sulkea mahdollisia viallisia osia..


Tero pidä tallella vielä niitä puolia :wink:
Onko ne muuten hyvän merkkisiä? En tarvi merkkiosia, mutten mitään lelujakaan. Kultainen keskitie :o

Posted: 6.1.2010 22:01
by BlackPassat
Miun viat korjaantu nyt kun vaihoin 3 pytyn puolan. Auto alkoi kehräämään niinkuin ennenkin ja luulin jo vikojen hävinneen. Lähdin sit ajeleen pohjosta kohti ja kun menin yhdestä autosta ohitte niin kiihdytyksessä tuntu terävä nykäisy... Mie aattelin et luulotautia ettei se kai ollu mittään.. Sit testasin uudestaan et kiihytys ja taas nykäsi..

Vaikuttaako tuo mitenkään asiaan kun se auto kävi 3 pytyllä ja se alkoi pakokaasujärjestelmän häiriövaloa polttamaan ja se palaa edelleen kun ei ole vikakoodia tyhjennetty että se kävisi vähemmillä tehoilla tai muuta?

Perjantaina vaihdan tuohon vielä tulpat ja kokeilen uudestaan. Jos ei sekkään auto niin sitte pittää käyttää koodien luvussa tuo tai jos jollain kiltillä foorumilaisella ois lukulaite täällä Rovaniemellä päin. Sit alakaa vaihteleen loputkin puolat.. Tämmösiä :D

Posted: 6.1.2010 22:38
by Tero Häkli
en oo viä tilannukkaan =) mut jos ennen kolmee tilaa niin tulee seuraavana aamuna... ei noita näyttäny montaa eri merkkiä olevan, voin kattoo huomenna töissä et minkä merkkinen paketti se on...

Posted: 7.1.2010 15:41
by anne
Oke. Mä siis käsitin et sulla on ylimääräsinä :)

Posted: 7.1.2010 15:55
by Tero Häkli
eiku oma pulju kaverin varaosaliikkeen yhteydes =)

Posted: 8.1.2010 8:42
by BlackPassat
Jotain positiivistä pasunassakin.. Ei ole enää nykiny mut vaihan silti uudet tulpat koneeseen. Sit tänään on tarkotus viedä auto katastukseen niin sammuipa itekseen sopivasti toi pakokaasunhäiriövalokin \o/ Antaspa viel sen leimankin konttorilta... :D

Posted: 8.1.2010 13:30
by Tero Häkli
kyllä sinne koodi jää vaikka valo sammuiskin =)

Posted: 8.1.2010 15:58
by BlackPassat
juu ei haittaa yhtään vaikka koodi jääkin kun oma vag-comoi piuha tullee ensiviikolla :D

Posted: 8.1.2010 16:06
by AjH
Nii mutta veitkö leimalle tänään, ja löytyikö OBD testissä moitittavaa?

Anne: ihan sama onko se oma piuha tai korjaamon tai muu, kyllä ne koodit sieltä pitäisi löytyä jos laitteet on kunnossa ja jos ei niin sitten on laitteissa kyllä vika tai koodeja ei ole. Ei joka vika koodeja aiheutakkaan.

Posted: 11.1.2010 15:59
by BlackPassat
Nonni perkele :D Pomppasi passatti sitte siit vikakoodista :D Ehän mie aatellu että ne semmosetki siel kattoo :D noh 103e vikakoodin luvusta ja jälkitarkastus maksu viel 21e päälle :D
Lisäksi ei tykänny "ulokkeista puskurissa" eli lisävalokilvestä :D

Posted: 11.1.2010 18:00
by Tero Häkli
juu obd-testi pakollinen 2001 ja uudemmissa =)

Posted: 13.1.2010 20:49
by BlackPassat
Passatti teki sen taas....

vaihoin sen puolan ja sen jälkeen tullu 750km ajoa.. Nyt sitte kotiin tultaessa 3km ennen pihhaa alko taas tärinät ja pakokaasujärjestelmän häiriöt vilkkuun.. Ei perkele mikä tossa paskassa rikkoo noita puolia?

VAGgeli anto seuraavaa:

VAG-COM Version: Release 409.1-US


Chassis Type: 31 - VW Passat B3
Scan: 01,02,03,08,15

-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine
Controller: 3B0 907 557 S
Component: 2.0L R4/5VS 0010
Coding: 0011501
Shop #: WSC 05311
3 Faults Found:
16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0300 - 001 - Upper Limit Exceeded
16687 - Shareware Version. To Decode all DTCs
P0303 - 001 - Please Register/Activate - Intermittent
16686 - Shareware Version. To Decode all DTCs
P0302 - 001 - Please Register/Activate
Readiness: 0000 0000

-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes
Controller: 4B0 614 517 G
Component: ABS/ESP front 3428
Coding: 04275
Shop #: WSC 05311
No fault code found.

Eli puola taas paska jostain sylinteriltä?

EDIT: Juu elikkäs toi 3 puolan ilmotus on se vanha ja nyt herjaa 2:takin. Mikä toi eka ilmotus on?
Tuleeko se vaan aina kun puola buuttaa? Jos jottain osasin englannista tulkata...
Special Notes

* This DTC indicates that one or multiple cylinders are misfiring, but the ECU fails to identify the cylinder.

Posted: 14.1.2010 19:22
by Pasi Häkli
BlackPassat wrote:Ei perkele mikä tossa paskassa rikkoo noita puolia?
Ne nyt vaan sattuu olemaan kulutustavaraa. Et oo ensimmäinen kenellä niitä paukkuu useampia.
Tosta vikakoodista ei selvinnyt että mistä sylinteristä se tällä kertaa sitä herjaa. Osta yks ehjä puola ja kokeile vaihtaa yks kerrallaan, aina välillä lyöt käymään ja katot että miten se käy.

Posted: 14.1.2010 21:19
by BlackPassat
Niin mie edellisenki vaihoin. Siitä on nyt 7kk sisään vaihettu 2 puolaa niin vaihtaappa ne loputki 2 nyt sitte. Jospa ne surut sitte loppus

Posted: 14.1.2010 21:26
by Por
Pasi Häkli wrote:
BlackPassat wrote:Ei perkele mikä tossa paskassa rikkoo noita puolia?
Ne nyt vaan sattuu olemaan kulutustavaraa. Et oo ensimmäinen kenellä niitä paukkuu useampia.
Tosta vikakoodista ei selvinnyt että mistä sylinteristä se tällä kertaa sitä herjaa. Osta yks ehjä puola ja kokeile vaihtaa yks kerrallaan, aina välillä lyöt käymään ja katot että miten se käy.
Eikös toi eka ole suoraan suomennettuna että satunnaisessa/useassa sylinterissä, toinen vikakoodi on 3. sylinteri ja kolmas vikakoodi 2. sylinteri.
Ja eikös joku maininnut jossain aiheessa että kun yhden joudut uusimaan niin nopeasti joudut loputkin.

16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
16687 - Cylinder 3 Misfire Detected
16686 - Cylinder 2 Misfire Detected

Posted: 14.1.2010 21:49
by BlackPassat
Näihän se on et ku yks menee niin menee varmaan loputki. Liike vaan josta ostin huijasi aikonaan et kaikki puolat vaihtoivat ku eka kerran auto piiputti. Eipä olleet vaihtaneet.

Jospa tuon nyt sit sais kuntoon ja leimalle ja sit joku halluis ostaa sen pois..

Posted: 15.1.2010 21:32
by Pasi Häkli
Jaa katos miksköhän en huomannut noita aikasempia tekstejä missä selkeesti luki sylinterikin. Noh, enivei.
Joo jos ei rahasta oo kiinni niin kyllä ne kaikki 4 kannattaa vaihtaa kerralla sit ku ensimmäinen hajoaa.
Niiden puolien varaosanumerokin on korvaantunut jo monen monta kertaa. Toisin sanoen uusi osa pitäisi olla kestävämpi kuin vanha.

Posted: 15.1.2010 22:45
by BlackPassat
Nyt on taas marmoritiskillä köyhytty ja kaikki puolat vaihettu. Jospa se nyt hetken pelittäs...

Posted: 16.1.2010 0:39
by Por
Siis vag-comin shareware-versio kyllä näyttää koodit mutta ei pura niitä joten numerosarjalla aina löytää netistä oikeat sanomat kunhan pistää tämän linkin suosikkeihin ja katsoo sieltä.
Toivottavasti kestää!

Posted: 17.1.2010 13:42
by BlackPassat
Juu löysin itekki sitte jostain ketjusta ton linkin niin saa ite purettuu. Onko muuten toi viiminen juttu joka kertoo jotain abseista niin siihen en löytäny mittään koodiselitettä.

Address 03: ABS Brakes
Controller: 4B0 614 517 G
Component: ABS/ESP front 3428
Coding: 04275
Shop #: WSC 05311
No fault code found.

ja se sanoo että ei löytynyt koodia. Ei löytäny koodia vai mitään vikaa? :D

Posted: 17.1.2010 23:50
by Tero Häkli
ei mitään vikaa =)

Posted: 18.1.2010 8:27
by anne
Samaa mieltä :D