Page 1 of 1

Passat 3bg Variant 1.8t kysymyksiä

Posted: 22.9.2009 16:43
by 1st
Tuliko oikeaan? uusi täällä :roll:

Elikkä mistäs aloittaisin, ollaan tässä ostamassa tilavaa farmaria, missä kriteerinä ollu ainakin se että minun takanakin mahtuu vielä takapenkillä istumaan (olen n 190cm) ja kontissa reilusti tilaa, että mahtuu tuossa lähitulevaisuudessa lastenrattaat yms tavarat kyytiin, ja myös tehoa silleen riittävästi että jos joskus tarviaa vetää kärryä tai vaunua perässä.

Volvo V70 (´01 tai uudempi) ollut etusijalla (volvo on tuttu merkki, ajellut koko pienen ikäni vaan volvoilla) mutta ollaan katseltu myös muitakin vaihtoehtoja, ja on sitten jäänyt vaihtoehdoiksi myös Audi A6 avant ja Vw Passat variant..


Ja nyt mikä siis liittyy oikeasti aiheeseen on se, että olisi kiikarissa ´03 Passat Variant 1.8t manuaali, Comfortline-varustetasolla oleva, 196tkm ajettu suomiauto.

Onko noissa mitään pahoja tyyppivikoja, mitä kannattaa huomioida? Syökö öljyä(eikös jotkut vag:n koneet ole aika kovia hörppimään öljyä, mulla ainaki sellainen käsitys ?), onko tuo 1.8t kuin kestävä kone? entäs muu voimansiirto?

auto oli ensinäkemällä ja kokeilulla todella kivan tuntunen peli.

Nyt kaipailisin tollaisia, tai edes jotain tietoa jos muilla käyttäjillä olisi kokemuksia? auto tulisi käyttöautoksi useammaksi vuodeksi eteenpäin..

Torstaina ollaan emännän kanssa menossa kattomaan autoa tarkemmin ja mahdollisesti tekemään kaupat jos ei ole mennyt jo ennen sitä muille, joten nopeista vastauksista olisin kiitollinen :)

Re: Passat 3bg Variant 1.8t ostamassa, kysymyksiä

Posted: 22.9.2009 18:13
by Pia
1st wrote: kriteerinä ollu ainakin se että minun takanakin mahtuu vielä takapenkillä istumaan (olen n 190cm) ja kontissa reilusti tilaa, että mahtuu tuossa lähitulevaisuudessa lastenrattaat yms tavarat kyytiin, ja myös tehoa silleen riittävästi että jos joskus tarviaa vetää kärryä tai vaunua perässä.
Mulla oli aikasemmin tuo BG-farkku. Oon 170cm pitkä ja mun takana istuvalla ei hirveästi ollu jaloilla tilaa. Toki, mä en aja nenä kiinni tuulilasissa... Isä kun kokeili passattia silloin (n.190cm kans) ei taakse jääny ku n.20cm penkin selkänojasta takapenkin istuimeen.
Kannattaa tosiaan mittoa että mahtuuko sinne istuun aikuinen.

Mut jos tilavaa autoa haette niin kannattaa käydä kattomassa myös 3C Passattia. Taatusti on takana tilaa vaikka kuski olisikin pitkää sorttia. =)

Tuosta Volvo V70. Äitillä on -04 V70 joten takapenkillä on tullu istuttua. Ei tilavin mahollin auto, takaovet aukeaa todella vähän verratuna volkkareihin. Takapenkille on hankalampi kulku kuin VAG-autoissa, joten turvaistuimen kanssa joutuu jumppaan että saa lapsen kyyttiin ilman pään kolhimista oviaukkoon.

Mutta siis nämä vain omia mielipiteitä, kannattaa vertailla noita. =)

Posted: 22.9.2009 18:50
by Patu
Se todellakin riippuu ajoasennosta koska itsellä 3bg myös ja kyllä mun taakse mahtu hyvin istumaan takapenkille jos ajan. Pituutta mulla 184.cm. A6:sessa ja Superbissa sitten on n.15-20.cm lisää tilaa etupenkkien ja takapenkkien välillä, muuten em.A6:sessa muut tilat 3bg:tä vastaavat.

En tiedä tuosta bensakoneesta sen paremmin mutta sellasia koriin liittyviä yleisimpiä vikoja tuossa farkussa on nuo keskuslukitus ongelmat joita "kop" "kop" itsellä ei vielä ole ollut.

Lisäksi alkuperäiset halogeenivalot on aikast surkeat, ne laittaa ketuttamaan varsinkin jos enemmän ajaa.

Plussia mun mielestä on se että ohjaustuntuma on hyvä ja ajeasennon saa säädettyä hyvin jos vaikka vertaa joihinkin japseihin. Lisäksi tilaa on tarvittaessa todella paljon (takapenkit levynä).

No tuossa muutamia mun mielipiteitä ja kommentteja.

Re: Passat 3bg Variant 1.8t ostamassa, kysymyksiä

Posted: 22.9.2009 18:54
by 1st
Pia wrote: Mulla oli aikasemmin tuo BG-farkku. Oon 170cm pitkä ja mun takana istuvalla ei hirveästi ollu jaloilla tilaa. Toki, mä en aja nenä kiinni tuulilasissa... Isä kun kokeili passattia silloin (n.190cm kans) ei taakse jääny ku n.20cm penkin selkänojasta takapenkin istuimeen.
Kannattaa tosiaan mittoa että mahtuuko sinne istuun aikuinen.
No mun mielestä siellä taas oli suht hyvin tilaa takana, meikäläinenkin jollain tavalla sopi istumaan kuskin penkin takana, vaikka kuskin penkki oli mun omilla säädöillä, ja minäkään en todellakaan nenä kiinni lasissa ajele :D no pitää vielä mittailla, jos se on vielä torstaina myyntirivissä..
Pia wrote: Mut jos tilavaa autoa haette niin kannattaa käydä kattomassa myös 3C Passattia. Taatusti on takana tilaa vaikka kuski olisikin pitkää sorttia. =)
3C taitaa mennä jo liian kalliiks, hintaluokka unohtui ekassa viestissä sanoa, mutta se on alle tai korkeintaan 12 000 e Ei tavan tehdastyöläisen palkoilla nyt mihin tahansa ole varaa 8)
Pia wrote: Tuosta Volvo V70. Äitillä on -04 V70 joten takapenkillä on tullu istuttua. Ei tilavin mahollin auto, takaovet aukeaa todella vähän verratuna volkkareihin. Takapenkille on hankalampi kulku kuin VAG-autoissa, joten turvaistuimen kanssa joutuu jumppaan että saa lapsen kyyttiin ilman pään kolhimista oviaukkoon.

Mutta siis nämä vain omia mielipiteitä, kannattaa vertailla noita. =)
Tuota takaovien aukeamiskulmaa ei oo tullukkaan ees mietittyä, jokaisessa ne on sentään auennu, ja menny kiinnikin =)
Mk2 V70 (eli ´01 uudempi) on isomman näköinen ulkoisesti ku vaikkapa A6 tai Passat, mut se ei sisältä niin hirveän tilava ole ainakaan leveyssuunnassa, ne "kylkipullistukset" vie aika paljon tilaa.

Kai se on joku kompromissi tehtävä tuon takapenkin tilan kanssa, ei näistä paljoa isompaa farmaria taida enää löytyä, muutakun jenkkipuolelta :D ja mikään tila-auto ei tule kysymykseen..

Posted: 22.9.2009 19:07
by 1st
Patu wrote:Se todellakin riippuu ajoasennosta koska itsellä 3bg myös ja kyllä mun taakse mahtu hyvin istumaan takapenkille jos ajan. Pituutta mulla 184.cm. A6:sessa ja Superbissa sitten on n.15-20.cm lisää tilaa etupenkkien ja takapenkkien välillä, muuten em.A6:sessa muut tilat 3bg:tä vastaavat.

En tiedä tuosta bensakoneesta sen paremmin mutta sellasia koriin liittyviä yleisimpiä vikoja tuossa farkussa on nuo keskuslukitus ongelmat joita "kop" "kop" itsellä ei vielä ole ollut.

Lisäksi alkuperäiset halogeenivalot on aikast surkeat, ne laittaa ketuttamaan varsinkin jos enemmän ajaa.

Plussia mun mielestä on se että ohjaustuntuma on hyvä ja ajeasennon saa säädettyä hyvin jos vaikka vertaa joihinkin japseihin. Lisäksi tilaa on tarvittaessa todella paljon (takapenkit levynä).

No tuossa muutamia mun mielipiteitä ja kommentteja.
Joo keskuslukitusvioista löysinkin jo jotain täältä netin syövereistä, yksi vika taisi olla se että menee ovet itsestään lukkoon? se on tuttua hommaa ku on näitten vanhempien autojen kanssa pelaillu, että ei koskaan avaimia auton sisälle jos tulee ite ulos ja laittaa oven kiinni, jos käynnissä pitää autoa parkissa ja polttaa vaikka tupakin pihalla, niin ikkuna raolleen, tai sitten ovi vaan "huulille" Ei kiinni asti.

Onkos näissä niitä ovenkahvojen ja lukkojen jäätymisongelmia, niitä eikös vanhemmissa Vag:issa ollut ?

Valojen huonosta tehosta kanssa luin jo netistä. Ja mielessä kävi jo heti ekalla koeajolenkillä, että jos tää tulee meille, niin xenonit pitää saada, ihan jo ulkonäön vuoksi 8)

Posted: 22.9.2009 20:00
by Patu
No mulla on nyt toine passatti menossa ja mulla ei ole mikään kahva kertaakaan ollut jäätyneenä kiinni, eli ei mulla ainakaan mitään ongelmaa ole kahvojen jäätymisen kanssa ollut.

Mitä edellisestä viestistä jäi mainitsematta niin 3bg passatissa on vahvemmat pyöränripustukset edessä joten sitä 3b passateista tuttua tukivarsi jumppaa ei enää ole tai ei ainakaan niin usein. Taitaa kuitenkin nuo 3bg:n pyöränripustukset joutaa vaihtoon useammin kuin em. japseissa. No tuo on mielestäni pieni paha kun on itse kaikki nuo osat helppo vaihtaa jos ne menee.

Posted: 22.9.2009 22:33
by AjH
Kone on varsin hyvää tekoa ja kestää ainakin virittämättömänä hyvinkin käyttöä. Sama vaihteistossa, jos asiallisesti käyttää niin kestää kyllä. Kytkin kestää myös vakiona mutta jos isompaa vaunua kiskoo niin voi tulla aiheellisesti joku vähän jämäkämpi paketti. Sama jos innostuu lastulla kaivamaan lisätehoa niin kytkin on se ensimmäinen luistelija.
Mun 180cm varren taakse jää reilusti tilaa, mutta ajoasento on aika autokoulumainen ja pysty. Kaksi lastenistuinta takapenkillä on ollut koko auton meillä olon ajan ja on vaimokin siellä välissä joskus jonkun lyhyemmän etapin istunut, mutta ei ole kovin miellyttävä paikka. Kontissa on hyvin tilaa ja pohja on tasainen, ei kynnystä puskurin takana. Peräkin on vielä pysty niin menee aika iso kuutio sisään tarvittaessa.

Kytkentämassahan on suorastaan pieni, 1300kg että kovin ison vaunun vetämisestä ei kannata haaveilla. Toi massa tuleekin sitten mukana suht vaivatta vakiollakin tekniikalla.

Jotain mitä omassa autossa on ollut:
- ohjauksen väljät, jos ratti kääntyy vähän ilman vaikutusta renkaisiin niin voi olla ohjausvaihde, kallis uusia mutta jos myyjä maksaa
- lattiamatot märät, yleinen ongelma ja vaatii useamman vuorokauden kuivaamisen + vuotopaikkojen tukkimisen. Syksy on hyvää aikaa tämän toteamiseen.

Tuolla tekniikka-osiossa on vikalista -ketju joka kannattaa ajatuksella lukasta, eihän niitä kaikkia joka autossa ole mutta tietää paremmin mitä ostaessa käy läpi tarkalla seulalla.

Edit: siis täällä http://variantclub.fi/phpbb/viewtopic.php?t=872

Posted: 23.9.2009 6:50
by 1st
AjH wrote:Kone on varsin hyvää tekoa ja kestää ainakin virittämättömänä hyvinkin käyttöä. Sama vaihteistossa, jos asiallisesti käyttää niin kestää kyllä. Kytkin kestää myös vakiona mutta jos isompaa vaunua kiskoo niin voi tulla aiheellisesti joku vähän jämäkämpi paketti. Sama jos innostuu lastulla kaivamaan lisätehoa niin kytkin on se ensimmäinen luistelija.
Mun 180cm varren taakse jää reilusti tilaa, mutta ajoasento on aika autokoulumainen ja pysty. Kaksi lastenistuinta takapenkillä on ollut koko auton meillä olon ajan ja on vaimokin siellä välissä joskus jonkun lyhyemmän etapin istunut, mutta ei ole kovin miellyttävä paikka. Kontissa on hyvin tilaa ja pohja on tasainen, ei kynnystä puskurin takana. Peräkin on vielä pysty niin menee aika iso kuutio sisään tarvittaessa.

Kytkentämassahan on suorastaan pieni, 1300kg että kovin ison vaunun vetämisestä ei kannata haaveilla. Toi massa tuleekin sitten mukana suht vaivatta vakiollakin tekniikalla.

Jotain mitä omassa autossa on ollut:
- ohjauksen väljät, jos ratti kääntyy vähän ilman vaikutusta renkaisiin niin voi olla ohjausvaihde, kallis uusia mutta jos myyjä maksaa
- lattiamatot märät, yleinen ongelma ja vaatii useamman vuorokauden kuivaamisen + vuotopaikkojen tukkimisen. Syksy on hyvää aikaa tämän toteamiseen.

Tuolla tekniikka-osiossa on vikalista -ketju joka kannattaa ajatuksella lukasta, eihän niitä kaikkia joka autossa ole mutta tietää paremmin mitä ostaessa käy läpi tarkalla seulalla.

Edit: siis täällä http://variantclub.fi/phpbb/viewtopic.php?t=872
Vakiona se luultavasti tulisi pysymään, perheautoksi tulisi(ensi keväänä on ensimmäinen tuloillaan), ja kyllä tuokin jo melko ripeä on (ainakin kun on näihin vapaastihengittäviin takaveto volvovanhuksiin tottunu :) ) Kulutuskaan ei näyttäny kovin pahalta, mitä ajotietokoneesta vähän katselin ekalla koeajolenkillä..

Se vetomassa on kyllä aika pieni, A6 tai V70 verrattuna(niissä taitaa molemmissa olla 1800kg) mutta tuskinpa sitä sen painavampaa vaunua tuliskaan hankittua, sopivampi reissukäyttöön, kun ei ihan rivitalon kokoinen ole.. Mut se vaunuhomma on vasta mietintä asteella (molempien vanhemmat on sattumalta karavaanareita niin kai se vähän "verissä" on se homma sitten)..

Posted: 24.9.2009 22:55
by 1st
Kylläpä sitä tuli liityttyä teidän remmiin, PaSasta tuli kaupat, tosi mukava peli on kyllä..

Muutamia kysymyksiä taas.. Purkaantuuko tuo linkkuavain miten? pitäs paristot vaihtaa, kun pitää olla melkeen tuulilasissa kiinni ennenkuin tottelee :roll: , joutuuko ohjelmoimaan uudelleen vaihdon jälkeen ?

Kuuluuko sähköflektin keulalla pyöriä kokoajan kun ilmastointi on "auto" asennossa ?

Posted: 24.9.2009 23:08
by Pia
1st wrote:Kylläpä sitä tuli liityttyä teidän remmiin, PaSasta tuli kaupat, tosi mukava peli on kyllä..

Muutamia kysymyksiä taas.. Purkaantuuko tuo linkkuavain miten? pitäs paristot vaihtaa, kun pitää olla melkeen tuulilasissa kiinni ennenkuin tottelee :roll: , joutuuko ohjelmoimaan uudelleen vaihdon jälkeen ?

Kuuluuko sähköflektin keulalla pyöriä kokoajan kun ilmastointi on "auto" asennossa ?
Tervetuloa joukkoon sakeaan!

Siinä avaimessa on logo puolella pieni vako mistä sen saa ruuvarilla napattua auki. Avain pitää opettaa autolle uudestaan. Sitä en muista kuinka se meni mutta ite sen saa tehtyä. Joku muistava kirjottelee varmasti tänne.

Posted: 24.9.2009 23:29
by Por
Miten mulla on kutina ettei patterinvaihdon jälkeen pidä opettaa uudelleen? Tosin noistahan on mennyt sitä lähetinosaakin että toivotaan että patterinvaihdolla korjaantuu.

Ei muuta ku onnea onnistuneelle merkin valinnalle! Joka autossa on omat vikansa mutta ainakin vw:n puolella nettiapu toimii... tai ainakin neuvojat luulee että se toimii :D

Posted: 25.9.2009 8:37
by 1st
Kiitoksia, kokeillaan nyt välillä Volkkariakin, ei oo saksalaisista paljoa kokemusta :roll:

Ok, no kokeilemalla selviää, onneks on kaks avainta.. pitää nyt toiseen vaihtaa aluksi, kokeilla mitä tekee.. aukasinkin tuossa jo sen huonomman ja katsoin että CR 2032 patteri, 1kpl siellä oli. pitää kohta lähteä joutessaan kaupungille katselee mistä löytäisi pariston..

Onhan näissä varmaan hälytin? mitä tekee jos menee avaimella sisään, jos on laittanu kaukosäätimellä ovet lukkoon ?



Edit: No joo kävin ostaa patterit, toiseen, siis siihen huonompaan, minkä pitää olla oikeasti lasissa kiinni ennenko tottelee, niin vaihdoin, ei tarvinnu koodata uudelleen mut ei kyl mitään vaikuttanukkaan.. toista en kehtaa edes kokeilla, tuskin sekään siitä paranee?

mitäs sitten, uusi "lähetin" vai? ne tais olla pikkasta vajaa satkun kappale? saa nyt toistaiseksi olla noin..

mut se edelleen mietityttää jos laittaa kaukosäätimestä ovet lukkoon, rupeaa se punainen ledi vilkkumaan, jos avaimella aukaisee, niin auton vilkut kyllä vilahtaa, mutta se ledi jää vilkkumaan, kaukosäätimellä kun aukaisee niin ei jää sekään vilkuttamaan, rupiaako huutamaan häly, tai lähteekö ajonesto pois päältä sit, jos avaimella meneekin sisään?

Posted: 25.9.2009 21:48
by AjH
Olikohan tossa avaimella sisään menossa että pitää se avain pistää virtalukkoon ja käyttää virrat päällä tai jotain? Siellähän on oven lukossa se tunnistus että kun avaimella avaa niin häly ei ala laulaa. Se taasen on joissain tapauksissa poistettu käytöstä, koska se systeemi ei taas tunnista "oikeaa" avainta ja titaaniväännintä toisistaan, eli murtoveikko pääsee myös sisään.

Mutta kokeile käytännössä mitä siellä tapahtuu, sullahan on ne oikeat avaimet niin saat hälyn kuitattua jos ja kun sen saat huutelemaan. Ei pitäisi minkään systeemin mennä takalukkoonkaan vaikka hälyt päälle menis kokeiluissa.

Posted: 26.9.2009 10:11
by 1st
Jep, niin ajattelinkin tehdä käytännön kokeilun, kunhan menen kotipaikalla käymään joku päivä, ei kehtaa tuossa kerrostalon parkkipaikalla välttämättä kokeilla :D

Posted: 30.9.2009 17:02
by 1st
Nyt on ensimmäinen kestotesti suoritettu, kun pohjanmaalla käytiin pyörähtämässä (Joensuu-Pietarsaari-Joensuu)

Hyvin kulki, eikä tuo kulutuskaan nyt niin kovin hirveä tunnu olevan (7-8L välillä se pyöri)

Tänään vaan sit kun katsoin öljyt, niin oli puolikas mittatikun väli menny tuossa reissulla (n1000km) vähänhän tuo säikäytti, mutta yhen kaverin kanssa juttelin, jolla on itellään 3bg TDi niin tuntui sanovan että noilla longlife öljyillä sinne saa jatkuvaan olla lisäämässä.. Onko näin? sanoi sit vielä että kun laittaa tavallista 5W40 öljyä niin loppuu ongelmat?

Onko muilla vastaavia juttuja ?

Ilmeisesti longlife öljyt siinä on, merkkiliikkeessä on aina huollettu, ja siinä öljyn täyttöaukon kupeella on tarra missä lukee jotain "käytä vain longlife öljyä".. kuulemma tähän on muutettu 15tkm huoltoväli, mut pysyykö öljylaatu sit samana litkuna mikä ei koneessa pysy ?

Joko tää aihe kuuluis johkin muuhun osioon ?

Ja tässä lopuksi pari kuvaakin:
(ps. jos jollain olisi todella edullisia 15" aluja ylimääräisinä niin voisi ehkä kiinnostaa saada talvivanteet.. ;))


http://i139.photobucket.com/albums/q292/_1st_/Pasa1.jpg

http://i139.photobucket.com/albums/q292/_1st_/Pasa3.jpg