Page 1 of 1

Passat 3bg valojen korkeussäätö

Posted: 24.9.2009 7:52
by PabloF
Osaisiko joku neuvoa mistä onnistuu vm. 2001 passatissa lähivalojen manuaalinen korkeudensäätö. Autossa on halogeeniumpiot, jossa lähivalot on toteutettu linssitekniikalla. Toki osaan säätää valojen korkautta tuolla kabiinissa olevalla "säätöpotkalla", en tarkoita tässä sitä. Kokeilin säätää valoja umpioiden päällä olevasta ruuvista, mutta mielestäni mitään muurosta ei tapahtunut. Olinkohan oikealla ruuvilla?

Posted: 24.9.2009 15:10
by Pia
Sielä on umpion yläpuolella kaks muoviruuvia mihin käy kuusiokoloavain. Toinen on korkeudensäätö ja toinen sivuttaissäätö.

Posted: 1.11.2009 19:16
by tyrvis
Pia wrote:Sielä on umpion yläpuolella kaks muoviruuvia mihin käy kuusiokoloavain. Toinen on korkeudensäätö ja toinen sivuttaissäätö.
Onko varma, että toinen on sivuttaissäätö?
Itsellänikin ropleemana se, että pitäisi saada pitkiä suunnattua hieman ylemmäksi, lähivalot ovat taas ok. Säätyykö toisesta ruuvista koko umpiopaketti ylös tai alas ja toisesta ruuvista taas sivuttaissäätö?
Hassua jos ei saa sunnattua kauko- ja lähivalojen korkeuksia erikseen. Ettei jopa vittumaista. :lol:

Posted: 1.11.2009 19:27
by Pia
Olen varma. Kyllä ne liikkuu molemmat yhtä aikaa kun niistä säädetään.

Ootko varmasti laittanu tuikun oikein päin sinne umpioon? Kunnolla paikallaan? Senkin kun saa laitettua päin vittua sinne.

Posted: 1.11.2009 19:32
by tyrvis
Pia wrote:Olen varma. Kyllä ne liikkuu molemmat yhtä aikaa kun niistä säädetään.

Ootko varmasti laittanu tuikun oikein päin sinne umpioon? Kunnolla paikallaan? Senkin kun saa laitettua päin vittua sinne.
Kyllä ne sinne hyvin istui ja oikeille paikoilleen. Xenonit siis tuli ruuvattua kauko- ja lähivaloille. Nyt kärsisi nostaa kaukovaloja reilusti ylöspäin. Muistatkos kumpi ruuvi oli korkeudelle, ja kumpi sivusäädölle?

Posted: 1.11.2009 19:46
by Pia
No sitä en nyt varmaksi muista, mutta olisko ulommat ollu korkeudelle. Kokeilemalla se selviää.

Posted: 1.11.2009 19:51
by tyrvis
Pia wrote:No sitä en nyt varmaksi muista, mutta olisko ulommat ollu korkeudelle. Kokeilemalla se selviää.
Minäpä huomenna testaan. Yritän vielä muistaa varmistaa asian tännekin. :)

Posted: 1.11.2009 21:59
by oh6jwe
tyrvis wrote:
Pia wrote:Olen varma. Kyllä ne liikkuu molemmat yhtä aikaa kun niistä säädetään.

Ootko varmasti laittanu tuikun oikein päin sinne umpioon? Kunnolla paikallaan? Senkin kun saa laitettua päin vittua sinne.
Kyllä ne sinne hyvin istui ja oikeille paikoilleen. Xenonit siis tuli ruuvattua kauko- ja lähivaloille. Nyt kärsisi nostaa kaukovaloja reilusti ylöspäin. Muistatkos kumpi ruuvi oli korkeudelle, ja kumpi sivusäädölle?
Myös polttimo voi olla viallinen tai huono. Silloin valokuvio voi olla päin v#%%&a. Muistaakseni taisi philipsillä olla eri polttimokin linssiumpioon ja tavalliseen joten tarkkaa on.

Keskimmäiset ruuvit korkeussäädölle, mutta onko tosiaan ne ulommaiset sivuttaissäädölle :?:

Onkohan muuten jossain valokuvaa umpiosta takaapäin? Oikeanpuolen umpio on jotenkin löysästi kiinni ja tärisee tyhjäkäynnillä :?

Posted: 1.11.2009 22:23
by Pia
Kyllä se näin on.


Onko ne umpiot alkuperäiset? Yleensä tuuninkiumpiossa ne sisukset tärisee ja vatkaa joka suuntaan. Markalla saa markan osan. Jos ne on alkuperäset niin sieltä saattaa jokin kiinnitys umpion sisältä olla rikki.

Posted: 2.11.2009 12:19
by Pasi Häkli
Se lyhdyn heijastinpinnan tärinä on osittain ominaisuus. Vähentää sitä voi jos säätää ajovalolyhdynn alareunan puskuria vasten kiinni. Sit on olemassa semmosia kannakerautoja sen lyhdyn alle, joita ei oo kaikissa.

Posted: 3.11.2009 20:45
by oh6jwe
Koko umpio tärisee, ei siis pelkkä sisus. Onko nuo kannakeraudat siis jotain orggisosia? Ja ei, ei ole mitään tuniki vaan ihan orggis umpiot.

Posted: 3.11.2009 22:24
by Pia
Olisko mutterit päässy löystymään tai sitte on tosiaan kiinnikkeitä poikki..

Posted: 4.11.2009 20:52
by Pasi Häkli
Juu ne raudat on ihan orggisosia. Jos koko umpio tärisee niin säädä sitä umpioo sen verran alaspäin että ottaa puskuriin kiinni niin loppuu tärinät. Pystyy yläkautta säätämään, purkamatta mitään.

Tässä näkyy tuo kannatin. Tuota ei jostain syystä ihan kaikissa ole.
Image

Posted: 4.11.2009 21:29
by Pia
Ooo, mun bg:ssä ei ollu moisia tukirautoja. Aika kätevät.

Posted: 12.11.2009 23:43
by oh6jwe
Pasi Häkli wrote:Juu ne raudat on ihan orggisosia. Jos koko umpio tärisee niin säädä sitä umpioo sen verran alaspäin että ottaa puskuriin kiinni niin loppuu tärinät. Pystyy yläkautta säätämään, purkamatta mitään.

Tässä näkyy tuo kannatin. Tuota ei jostain syystä ihan kaikissa ole.
Ok, saako noita jollain numerolla erikseen?

Umpio näyttäisi olevan löysällä vilkun puoleisesta päästä...

Posted: 13.11.2009 10:10
by Por
Mulla on muuten sama homma, vänkärinpuolen umpio tärisee välillä. Tuntuu olevan löysällä joten pitänyt katsoa jo puolivuotta mutta jäänyt. Pitääpi katsoa jos sais säädettyä sen ottamaan puskuriin kiinni niin loppuis tärinä.

Ei vain ole ite kiinnittänyt huomiota enään ku harvoin pääsee koskemaan autoon ku se viedään aina käsistä :P

Posted: 13.11.2009 13:01
by andeRS
tyrvis wrote: Xenonit siis tuli ruuvattua kauko- ja lähivaloille. Nyt kärsisi nostaa kaukovaloja reilusti ylöspäin. Muistatkos kumpi ruuvi oli korkeudelle, ja kumpi sivusäädölle?
H9 poltin pitkillä? Kävikö tsenonit ilman suurempia patentteja paikalleen?

Posted: 13.11.2009 13:08
by tyrvis
andeRS wrote:
tyrvis wrote: Xenonit siis tuli ruuvattua kauko- ja lähivaloille. Nyt kärsisi nostaa kaukovaloja reilusti ylöspäin. Muistatkos kumpi ruuvi oli korkeudelle, ja kumpi sivusäädölle?
H9 poltin pitkillä? Kävikö tsenonit ilman suurempia patentteja paikalleen?

Jep, H9 oli pitkille, vaikka moni muuta väittikin. Mutta varmasti jotenkin tapauskohtainen, kun tuntuu olevan H7 ja H9 polttimoita noissa 3BG:n pitkissä.
Kyllä ne senonit sinne ihan nätisti istui. Mitään patentteja ei tarvinnut viritellä. Nuo pitkien polttimot oli hieman haaste saada paikalleen, ku ei sinne nää hevonprs. mut kyllä ne sinne meni.

Posted: 13.11.2009 21:30
by kry
Tuli kanssa juuri 2h sitten laitettua pitkiin xenon-muutossarja. H9 oli alunperin ja orggis umpiot.
Piti yhdet kärkipihditkin lyhentää ihan vain sen polttimen kääntämisen takia.

Tyrvis: Minkä sarjan laitoit? Huomasitko, että poltin asettuu eri asentoon oikealla ja vasemmalla. Katsoppa sitä lasin kupeessa kulkevaa "lankaa". Sekä, kun ajat seinää vasten, näetkö pitkistä selvän "hot-spotin"?

Itse ajattelin ensin "langan" kuuluvan samaan asentoon molemmissa, mutta eihän se onnistu kolmen ohjuriloven vuoksi.
Ajoin lopuksi seinää vasten (~5m päähän) tarkistaakseni valokuvion, niin toisesta tulee selkeä hotspot toisen puolen antaessa tasaisen valokuvion.
Onko syynä nyt sitten polttimon eriävä asento,pituus? Kannat ovat kyllä varmasti paikoillaan, nehän lukittuivat ~45-asteen kääntämisen jälkeen.

Lyhyen ajon jälkeen voi todeta valaisevan ihan hyvin, mutta eivät ne h9:kään kyllä huonot olleet..

Mutta niin paljon jäi vaivaamaan vielä se spotti-kohta, joten pitää alkuviikosta yrittää korjata tilannetta.

Posted: 15.11.2009 23:51
by andeRS
Etka näyttää kertovan että 3bg:ssa on FIN, S,N ja DK malleissa H9 pitkissä. Muissa sitten lie H7.

Olisipa tämänkin jaksanu tarkistaa vaikka etukäteen, ennenku tilas polttimoita. Noh, laitetaan H9 setti tilaukseen.

Posted: 16.11.2009 23:25
by oh6jwe
andeRS wrote:Etka näyttää kertovan että 3bg:ssa on FIN, S,N ja DK malleissa H9 pitkissä. Muissa sitten lie H7.

Olisipa tämänkin jaksanu tarkistaa vaikka etukäteen, ennenku tilas polttimoita. Noh, laitetaan H9 setti tilaukseen.
Ilmeisesti vielä vuosimallikin vaikuttaa?

Posted: 21.11.2009 15:33
by Por
Nyt kun pääsin tutkimaan tuota tärinää niin hyvin näyttää tärisevan se sisusta siellä ja lamppu mukana. Onkos tuohon mitä tehtävissä kun se näyttäis olevan 'irti' sieltä päädystä. Tyhjäkäynnillä tärisee mutta heti kun veto on päällä niin lakkaa tärisemästä :P

Re: Passat 3bg valojen korkeussäätö

Posted: 6.3.2012 8:16
by Monkelo
Aiheen nostoa.. Kuskin umpio tärisee liikkeelle lähdettäessä, olen jo kertaalleen kiristänyt puskuria vasten mutta näkyi "vika" palanneen takaisin. Oiskohan siihen pysyvää ratkaisua?

Sitten itse ongelmaan. Välillä ns. päivävaloasennossa toinen ajovalonkorkeussäätö laskee valokuvion aivan alas. Kun taas kääntää valokatkaisijasta valot päälle (mittarivalot syttyvät) nousee valokuvio oikealle korkeudelle. Olisikohan joku kontakti häikkä?
Onko ollut vastaavaa ongelmaa muilla?

Tulipas sekavaa tekstiä. :|


Edit. Näkyi jollain ollut joskus vastaavaa ongelmaa http://www.ffp-motorsport.com/bb/viewto ... 390ad02021

Re: Passat 3bg valojen korkeussäätö

Posted: 6.3.2012 22:42
by AjH
^ Ihan normipäivä. Omassa on aina valot ala-asennossa kun on parikin kertaa ajanut ilman ajovaloja, siis päivänvaloasennolla.
Ja sitten tosiaan nousee kun luukkulamput ylös kun pistää varsinaisesti valot päälle.
Oon päätelly että johtuu alennetusta jännitteestä mikä lampuille menee päivävaloasennossa, sotkee sen korkeudensäätömoottorin toiminnan ja vetää valot ala-asentoon.

Mikkä näitten asentojen viralliset tai edes järkevät nimet on? :mrgreen:

Re: Passat 3bg valojen korkeussäätö

Posted: 7.3.2012 7:57
by Monkelo
AjH wrote:^ Ihan normipäivä. Omassa on aina valot ala-asennossa kun on parikin kertaa ajanut ilman ajovaloja, siis päivänvaloasennolla.
Ja sitten tosiaan nousee kun luukkulamput ylös kun pistää varsinaisesti valot päälle.
Oon päätelly että johtuu alennetusta jännitteestä mikä lampuille menee päivävaloasennossa, sotkee sen korkeudensäätömoottorin toiminnan ja vetää valot ala-asentoon.

Mikkä näitten asentojen viralliset tai edes järkevät nimet on? :mrgreen:
Toi jännite juttu kävi myös mielessä, tosin ei hapettunut liitinkään varmasti pois suljettu vaihtoehto ole. Mitä nyt noiden ovijohtojen tilanteen tietää. Oli viime kesänä aivan vihreät liittimet ja kas kummaa, hienosti toimi taas putsailun jälkeen. Johtoja ei ollut ihme kyllä poikki. Jos kurkkisi noita umpion liittimiä kun lämpeää, tai sitten kääntää aina katsastukseen valot päiväasentoon. :wow

Re: Passat 3bg valojen korkeussäätö

Posted: 7.3.2012 9:22
by Kilu
Monkelo wrote:kääntää aina katsastukseen valot päiväasentoon. :wow
Katsastuksessa valot testataan aina "päällä"-asennossa ja inssi hoitaa sen, joten älä sitä murehdi. Itsellä on aikoinaan ollut pari mondeota ja niissäkin 0-asennossa on valot "roikkuneet" ja nousseet säätöihin päällä-asennossa. Passatissani on aina toimineet noin. Itse olen ainakin ollut siinä uskossa, että juuri noin niiden tuleekin toimia. Keski- ja etelä-euroopassahan tätä ajovalopakkoa päivisin ei ole ja suomi-malleissa on ajovaloautomatikka, joten voisiko johtua kyseisen kytkennän lisäyksen aiheuttamasta ominaisuudesta. Suomen automarkkinat ovat kuitenkin niin pienet, ettei tänne mitään erityistä rakenneta/suunnitella omien säännöstemme takia.

Re: Passat 3bg valojen korkeussäätö

Posted: 15.3.2012 11:57
by Monkelo
Noniin, elikkäs eilen huomasin että hanttarin puolen umpion sisusta tärisee tyhjäkäynnillä. Onkohan tuohon mitään vinkkiä? Ilmeisesti joku kiinnike irti/löystynyt?

Kuskin puolella taas koko umpio tärisee kun lähtee liikkeelle, muuten on aloillaan.

Puskuri pois ja umpiot pöydälle? :shocked

Ja h7h7 orkkis umpiot.

Re: Passat 3bg valojen korkeussäätö

Posted: 15.3.2012 17:52
by Pasi Häkli
Umpioiden heiluntaa/tärinää voi koittaa vähentää säätämällä se lyhty alareunastaan puskuria vasten.

Re: Passat 3bg valojen korkeussäätö

Posted: 15.3.2012 19:03
by Monkelo
Pasi Häkli wrote:Umpioiden heiluntaa/tärinää voi koittaa vähentää säätämällä se lyhty alareunastaan puskuria vasten.
Juu kiitos, tuo oli jo tiedossa ja tehty jo kerran tuolle kuskinpuolen umoiolle.
Ehkä suurempi ihmetyksen aihe on hanttarinumpio jossa koko sisus tärisee.
Vielä kun on niin piilossa tuon imuilman putken alla, joo saahan sen pois.

Re: Passat 3bg valojen korkeussäätö

Posted: 21.3.2012 13:44
by Monkelo
Näyttäisi siltä että tuo hanttimiehen umpio, jonka sisusta tärisi olisi korjaantunut itsekseen :buttrock
Mistä mahtoi johtua?


Edit. Kop kop

Re: Passat 3bg valojen korkeussäätö

Posted: 22.3.2012 14:37
by Monkelo
Eihän se mihinkään ollut kadonnut :evil:

Löysin netin syvyyksistä kuitenkin ihan oem osaa tuohon ongelmaan. Osanumero on 3B0941042 jos huomenna tilaisi tuon kiilan. Ilmeisesti ~2€ hintaa

Re: Passat 3bg valojen korkeussäätö

Posted: 23.3.2012 13:07
by Monkelo
Näkyi nuo kiilat olevan jo umpioissa. Ilmeisesti pitää käyttää umpiot irti jos jotain selvisi.. :|

Vai onko jollain ollut vastaavaa ongelmaa?

Re: Passat 3bg valojen korkeussäätö

Posted: 23.3.2012 21:28
by Pasi Häkli
How to fix shaky headlights on a VW Passat.
Tommonen löyty nopealla googletuksella. Eli jotain paksua vaahtomuovia vähän joka väliin :lol:

Re: Passat 3bg valojen korkeussäätö

Posted: 24.3.2012 13:04
by Monkelo
Joo o, oikeen niksipirkka/pinkkivinkki :wow kiitos

Täytyypä koittaa joskus ehtiä tutkimaan tota ongelmaa, jos ja kun töiltä kerkii :|