Page 1 of 1
Ohjauskulmat ja renkaan kuluminen
Posted: 24.9.2009 20:33
by Nixu
Koitin haullakin etsiä,mutta en löytänyt ratkaisua pulmaan.
Eli huomasinpa tuossa pikku huoltoa autoon tehdessäni,että on kuskin puolen eturengas kulunut hieman sisäreunasta.Ilmeisesti pientä ongelmaa tuntuisi olevan ohjauskulmien kanssa kuskin puolella,koska apparin puolella ei ole renkaassa mitään vikaa.??
Eikös nyt yleensä molemmat puolet pitäisi saada säädettyä aikalailla samoille arvoille.
Kulmat säädettiin toukokuussa ammattiliikkeessä,jota ennen oli säädetty alustan korkeus joka nurkasta sopivaksi.
Auto ei ole todellakaan mikään supermatala,korkeus vastaa n.-40mm alustasarjaa.
Siitä säätötodistuksesta katsoin,että on aika isot erot asteissa edessä oikealla ja vasemmalla puolella.
Silloin kun alustaa säädettiin,sanoi asentaja,ettei edessä enää ole enempää säätöä säätää pystykallistusta!Onko mahdollisesti autossa eripituiset raidetangot,koska toinen puoli säätyi hyvään arvoon kuitenkin...vai jäänyt harittamaan pyörä tai jotain.?
Auttakaahan asiasta ymmärtävät..onko tommoselle mitään tehtävissä?Voiko pystykulmaa säätää muualtakin kuin raidetangolta?Uudet raidetangot vaihtoon vai mitä..?Ei viitsisi 600e renkaita joka kesä ostella
Ja juurikin outoa,kun kuluu vain tuo toinen puoli

Posted: 24.9.2009 21:50
by make86
camberit saa säädettyä vaan apurunkoa liikuttamalla samaan arvoon muuta säätöa ei ole.. ainakaa etuvedossa. mulla säädettiin apurunkoa liikuttamalla että renkaat on yhtä kallellaan molemmat.camberit on jotain -1.40 astetta.
Posted: 26.9.2009 12:18
by Pasi Häkli
Joo ja kun autoa madaltaa niin camber-kulmat kasvaa väkisinkin, eikä sitä voi korjata koska varsinaista säätöä ei ole.
Mullakin on madallettu auto, camber-arvot on säädetty apurunkoa siirtämällä niin että molemmilla puolilla on saman verran camberia, siltikin se menee toleranssien ulkopuolelle ja renkaat kuluu sisäreunasta. Ei voi mitään.
Mut jos sulla kuluu vaan toinen rengas, voi olla ettei apurungon säätövara riittänyt syystä tai toisesta tasaamaan sitä camber-eroa vasemman ja oikean puolen välillä. Sillekään ei oikein voi mitään.
Posted: 26.9.2009 15:55
by Nixu
Pasi Häkli wrote:Joo ja kun autoa madaltaa niin camber-kulmat kasvaa väkisinkin, eikä sitä voi korjata koska varsinaista säätöä ei ole.
Mullakin on madallettu auto, camber-arvot on säädetty apurunkoa siirtämällä niin että molemmilla puolilla on saman verran camberia, siltikin se menee toleranssien ulkopuolelle ja renkaat kuluu sisäreunasta. Ei voi mitään.
Mut jos sulla kuluu vaan toinen rengas, voi olla ettei apurungon säätövara riittänyt syystä tai toisesta tasaamaan sitä camber-eroa vasemman ja oikean puolen välillä. Sillekään ei oikein voi mitään.
Kävin eilen juttelemassa asiasta kyseisellä korjaamolla.Asentajakin oli paikalla,joka auton sääti silloin ja muisti homman.Eli camber säätöä ei ole ja maanantaina ottaa auton uudestaan pukeille ja katsotaan mitä voidaan tehdä ja että onko arvot muuttuneet viimekerrasta.
Sen asentaja muisti,että sieltä epäkeskoprikasta veti säädöt tappiin viimeksi,mutta ei kyllä mitään apurungosta säätänyt ollenkaan.Ja meinasi ettei sillä apurungon säädöllä paljoa saa korjattuakaan tota camberia.
Tarkistettiin myös siitä säätöprintistä,että ero oikean ja vasemman puolen renkailla on todella pieni.
No pitää sanoa maanantaina,että säätää sitä apurunkoa sitten ainakin,jos ei muuta voi.Harmillistahan tollanen on...
Voikohan tosta vaatia mitään huoltoliikkeeltä?Esim.jos paljastuu,että apurungon siirtämisellä olisi vältetty renkaan kuluminen ja sitä ei ole ekalla kerralla tehty?Luulisi asentajan tietävän tommosen säätömahdollisuuden..??
Posted: 26.9.2009 22:57
by AjH
Mikä epäkeskoprikka, missä?
Tommosia "spesiaali" säätöjä on monessa autossa mutta eivät ole kyllä millään muotoa standardeja eikä niitä voi kaikkia tietää ellei todella paljon noiden kanssa pelaa ja kokeile kaikkea mahdollista kun säätöjä tekee.
Ei sillä että kun omaa käytin säädöissä niin takapäässä oli jotain pikkusen vinkkelissä ja säätäjä meinas että taka-akseliston kiinnikkeet olis jotenkin säädettävissä. Ei ne kyllä ollu vaan päinvastoin hyvinkin keskittävillä pulteilla kasassa mutta tulipa tarkistettua sekin.
Posted: 26.9.2009 23:03
by Pasi Häkli
AjH wrote:Mikä epäkeskoprikka, missä?
Niinpä

Ei siellä etupäässä ole mitään epäkeskoprikkaa missään...
AjH, kyllä taka-akselia pystyy liikuttelemaan, vähän. Löysää ne kolme pulttia taka-akseliston puslista.
Ne pultit itsessään on ihan normaalit pultit, mutta siinä puslan "rungossa" on pieni säätövara.
Posted: 27.9.2009 11:06
by Nixu
Pasi Häkli wrote:AjH wrote:Mikä epäkeskoprikka, missä?
Niinpä

Ei siellä etupäässä ole mitään epäkeskoprikkaa missään...
Jaaha..mitäköhän se asentaja sitten tarkoitti,kun sanoi että siellä on jokin semmoinen ja siellä ei enää säätö riitä?
No saa luvan säätää sitten vielä sitä apurunkoa ja jos ei onnistu niin varmaan parasta viedä suoraan volkkarille säädettäväksi.Siellä varmaan osaavat parhaiten säädellä..?
Posted: 29.9.2009 10:29
by Nixu
No niin,tulipa käytettyä eilen passatti uudestaan kulmiensäädössä.Arvot eivät olleet muuttuneet edellisestä kerrasta ja tälläkertaa yritettiin säätää camberia liikuttamalla apurunkoa.Tämäkään ei auttanut,vaan pysyi kulma negatiivisena silti.
Ei saa säädettyä kohdalleen ilman säädettävää tukivartta,iskarin yläpäätä tai jotain...
Lasku oli 100e,mutta korjaamo veloitti vain sen tarkastusmaksun 35e,koska olisivat ekalla kerralla jo voineet yrittää säätöä ja informoida asiakasta hieman paremmin.Tästä kyllä jäi hyvä mieli,kun tulivat kuluissa vastaan
Sen verran huomasin,että nykyisessä säätölapussa lukee,että säätöä on tehty 0,23 ja vanhassa oli vain 0,20.Saa nyt nähdä olisiko jotain muuttunut parempaan suuntaan...
Sitä myös mietittiin,että voisiko kapeampi ja korkeampi=pehmeämpi rengas toimia paremmin.Antaisi vähän enemmän joustoa ja näin ei kuluisi välttämättä?
Posted: 29.9.2009 12:14
by Sami Jalonen
Ei taida 18" koossa olla sopivaa rengasta?
ot: kävitkö missä? Jaakolalla?
Posted: 29.9.2009 12:20
by Pasi Häkli
Niinkuin aikasemmin jo mainitsin niin madalletussa passatissa kuluu kyllä renkaat epätasaisesti. Säätöjen puuttumisen takia.
Posted: 29.9.2009 15:46
by AjH
Ainoa keino olisi säädettävät tukivarret tai niiden kiinnityspisteisiin epäkeskoprikat ja soikeat reiät pulteille

Iskaritolppahan ei tässä etujousituksessa vaikuta pyöränkulmaan mitenkään.
Renkaan koko ei vaikuta, kulma on silti pielessä ja kuluu sisäreunasta. Tai no voi se jotain muuttaa mutta ei sitä että kuluu epätasaisesti.
Posted: 29.9.2009 23:34
by Nixu
Sami Jalonen wrote:Ei taida 18" koossa olla sopivaa rengasta?
ot: kävitkö missä? Jaakolalla?
Joo,Jaakolalla käytin.Ja varmaan joutuisikin pudottamaan 17" kokoseen renkaan,mutta tuskin auttaa mitään.
Se tossa asiassa vain ihmetyttää,että kuluu vain yksi nurkka.Eli kuskinpuolen eturengas ja toinen puoli on täysin normaali...?
Posted: 30.9.2009 9:17
by AjH
Jos sitä ei olisi jo tarkistettu niin väittäisin että apurungosta johtuva ero camberissa.
Ja jos ja kun kulmat muutenkin ovat identtiset eri puolilla niin vaikea keksiä kyllä syytä. Eihän siellä mitään väljiä ole tukivarsissakaan, yksi väljä nivel saattaisi muuttaa kulmaa ajon aikana sen verran että kulumaa alkaa syntyä. Noi väljät on hankalia kattella jos ei osaa ettei välttämättä ihan joka jamppa niitä löydä.
Posted: 30.9.2009 19:59
by Nixu
AjH wrote:Jos sitä ei olisi jo tarkistettu niin väittäisin että apurungosta johtuva ero camberissa.
Ja jos ja kun kulmat muutenkin ovat identtiset eri puolilla niin vaikea keksiä kyllä syytä. Eihän siellä mitään väljiä ole tukivarsissakaan, yksi väljä nivel saattaisi muuttaa kulmaa ajon aikana sen verran että kulumaa alkaa syntyä. Noi väljät on hankalia kattella jos ei osaa ettei välttämättä ihan joka jamppa niitä löydä.
Tuota samaa kans itse meinannut,että eipä siellä oikein muuta voi enää pielessä olla,kuin jokin vähän väljä nivel.
No vaikeata sitä on paikallistaa,mutta ei nyt onneksi kuluta rengasta hirveästi.Toikin rengas ajettu koko kesä,eikä ole vielä kokonaan kulunut.Vaihtaa vaan välillä toisen nakin siihen nurkkaan,niin siitähän ne kuluu kaikki "tasaisesti"loppuun

Posted: 28.8.2010 16:47
by ryynänen
Kellään hyviä veikkauksia mistä johtuu eturenkaiden sisäkanttien kuluminen? Varsinkin vänkärin puolella on mennyt aikalailla sileäks lyhyessä ajassa. Mun mielestä normaalia ihmeellisempää tästä asiasta tekee kyseiset seikat.
*Kulmat on vasta säädetty arvot lapussa. Camber Oik -0*50´
Camber Vas. -0*42´
Auraus Oik. 1,0mm
Auraus Vas. 1,0mm
Yhteensä. 2,0mm
*Tarkisetettu samalla onko vanteet suorat ja tasapainotettu renkaat
*Käytössä vakio vanteet (pelti) 195/65/15 kumeilla
*Juuri katsastettu moitteetta
*Nivelet vaihdettu ennen katsastusta
*Kuluminen on havaittavissa AIVAN siellä nurkassa, joskus ollut entisessä autossakin 19" vanteita joissa on ollut kulumaa sisäkanteissa, mut se on ollut siinä kuvion kohdalla.
Autossa tuntuu kyllä jonkin muotoista vatkausta n.80km/h nopeuksissa ja jarrutuksissa täristää, että olisko mahdollista, että kierot jarrulevyt voisi aiheuttaa tuon renkaiden kulumisen? jotenkin ei oikein jaksa uskoo..