Page 1 of 1

Golf MK4 Variant 2000, 1.4 16v,ei läpi päästöistä*RATKAISTU*

Posted: 22.10.2009 0:31
by kemes
Eli otsikon mukainen golffi AHW moottorilla varustettuna. Olen omistanut auton vajaa puoli vuotta ja ajellut sillä tyytyväisenä. Nyt kävin katsastuksessa eikä mennyt lähellekkään päästöistä läpi. Yritettiin lämmittää kattikin ja hajusta päätellen siellä sisuskalut olisivat ok hapessa mutta ei auttanut. Kumma juttu on että moottorin häiriövalo ei ole palanut kojetaulussa (polttimo palanut?).

Tänään kävin VW huollossa jossa yrittivät lukea vikakoodeja tuloksetta. OBD pistokkeen kautta ei saanut yhteyttä muodostettua ollenkaan. Huolto mies epäili että jälkiasennus mankka olisi sotkenut homman jotenki ja että mahdollisesti olisi sulakkeita paukkunut. Revin ensitöikseni jälkiasennus cd-soittimen irti ja tarkastin sulakkeet, kaikki olivat ehjiä.

Mikä neuvoksi seuraavaksi? Olen rempannut autoja ennenkin ja korjaustaitoa löytyy. Tämä on ensimmäinen VW. Kaipaisin hieman vinkkejä mitä kannattaisi kokeilla seuraavaksi jotta huoltamo saisi muodostettua testilaitteellaan yhteyden Golffiini.

Lambda-anturin vaihdon jälkeen (jos auttaisi päästöihin) pitäisi kuitenkin ilmeisesti päästä nollaamaan vika-koodit ennen kuin boxi siirtyy "normaali tilaan". Nyt ilmeisesti olen kokoajan ajanut "turvamoodissa". Olen ihmetellyt hieman epätasaista käyntiä rasituksen aikana.

Posted: 22.10.2009 11:45
by kemes
Täytyy varmaan tutkia tämän kaavion kanssa ensin OBD-liittimen pinnit läpi.

Posted: 22.10.2009 14:08
by kemes
Tarkistuksen tulokset (yleismittarilla, virrat päällä, moottori sammuksissa):

Pinni 4 - Runko maa // OK
Pinni 7 - ISO 9141-2 K Line // Virrat päällä 10,49V / virrat pois 2,5V ??
Pinni 16 - Akku jännite ~12V // OK


Viittaako K-Linessä (pinni 7) oleva jännite siihen että sinne on mahdollisesti kytketty jotain väärin?

Muissa pinneissä ei näkynyt yleismittarilla mitään.

EDIT: Pinni 7 on protocollan mukaan lepotilassa HIGH -> eli ihan ok ilmeisesti..

Posted: 23.10.2009 15:10
by kemes
Sain yhteyden muodostettua OBG-DIAG adapterilla (KKL-ajurit). OBD2 eikä CAN tukea tuossa ollut. Kovin alkeellisia olivat tiedot joita autosta irtosi. Vikakoodimuisti oli tyhjä, sekä moottorin että ABS modulin osalta.

Katsari heitti kaksi epäilystä jakopään heitto tai lambda anturi. Täytynee nämä tutkia seuraavaksi.

Posted: 25.10.2009 22:56
by kemes
Mitenkä tommosessa moottorissa pitäis jakopään merkkien olla kun jako on kohdallaan?

Posted: 26.10.2009 21:40
by Pasi Häkli
Nokka-akselipyörien reikien läpi tulee lukitsintapit ja kampiakselin hihnapyörässä on lovi jonka vastalovi on tietty siinä pellissä. Siinä kampiakselin hammaspyörässä on yksi vinottu hammas joka osuu kohdalleen semmoseen pieneen nykäleeseen kun on jako paikallaan. Sen voi tarkistaa myös vaihteiston päältä kurkkausreijästä että varmasti on kampiakselin merkki kohdallaan. Oliko tarpeeks vaikeesti selitetty :lol:

Posted: 26.10.2009 22:56
by kemes
Kiitos Pasi! Enköhän näiden ohjeiden perusteella saa selvitettyä asian.


Siellä täällä on lukenut että näissä koneissa on ollut ongelmana hihnan hyppiminen ja jopa puhuttu luistamisesta.

Kuulostaa kyllä vähän oudolta vai?

Posted: 27.10.2009 12:08
by Pasi Häkli
On niissä joskus jakokin hypännyt, vaikka periaatteessa sen ei ihan heti pitäs olla mahdollista...
Mikäli on vaan kaikki rullat ehjiä siellä jakopäässä. Jos on muovit irti niin sitten voi hyppiäkkin.

Posted: 27.10.2009 14:04
by kemes
Tuohon on kuittien mukaan jakopää tehty 2007 loppuvuodesta. En ole vielä kerennyt kurkkaamaan muovien alle, joten ei hajuakaan mikä on jakopään tilanne. Selvinnee pian :roll:

Posted: 31.10.2009 19:09
by kemes
Tänään edistynyt sen verran että katsoin nokkien olevan keskenään kohdallaan, alakerran ajoitusta en kerennyt kurkkaamaan.

Putsasin myös huohotin letkun ja boxin lohkon kyljestä. Molemmat olivat aivan täynnä vaaleaa mömmöä.

Kuinkakohan todennäköistä on se että kampikammion huohottimen tukkoisuus olisi vaikuttanut päästöihin?

Posted: 1.11.2009 12:43
by Pasi Häkli
Mun mielestä aika epätodennäköstä..

Posted: 1.11.2009 21:33
by Kale
Meidän polosessa ainakin rikkoutunut lambda-anturi oli syynä siihen ettei auto mennyt päästöistä katsastuksessa läpi. Tämä siis edellisen omistajan aikana.

Posted: 5.11.2009 1:32
by kemes
Olen itsekkin tuota lambdaa epäillyt. Päästömittauksissa kun tuntui lambda arvo olevan kohdillaan..

Tyhjäkäynti: HC-300, CO-0,5

3000rpm: HC- 320, CO-0,6, Lambda-1,03

Posted: 17.11.2009 8:55
by kemes
Eilen vaihdoin lambdan ja ajelin vähän reippaammin suuremmilla kierroksilla vuorokauden ajot.

Tänään kävin ottamassa päästöt -> kaikki ok. Eli lambda-anturin vaihto ratkaisi tämänkin tapauksen.

Posted: 17.6.2011 10:39
by Epikki
Moro,

Pitääkö boxi resetoida lambdan vaihdon jälkeen?

Re: Golf MK4 Variant 2000, 1.4 16v,ei läpi päästöistä*RATKAI

Posted: 15.9.2013 8:26
by jolmaaro
Hei, osaisko joku neuvoa mihin -06 variantissa obd 2 lukija tökätään. Ohjekirjasessa ei mitään neuvoa asiaan. Kiitti

Re: Golf MK4 Variant 2000, 1.4 16v,ei läpi päästöistä*RATKAI

Posted: 15.9.2013 8:40
by Pasi Häkli
Tuhkiksen yläpuolella on kaareva muovi(vaihdekepin edessä), se lähtee vetämällä irti. Sen alta paljastuu OBD-pistoke.

Re: Golf MK4 Variant 2000, 1.4 16v,ei läpi päästöistä*RATKAI

Posted: 15.9.2013 8:48
by Pia
Eikös se ookkaan nuon uudessa jo sielä kuskin jalkatilassa? Sielä konepellin avauskahvan lähettyvillä.

Re: Golf MK4 Variant 2000, 1.4 16v,ei läpi päästöistä*RATKAI

Posted: 15.9.2013 12:39
by Pasi Häkli
Oletin kyseessä olevan nelosgolffi, koska aihe sitä käsittelee. Nelosta on tehty 2006 asti.

Re: Golf MK4 Variant 2000, 1.4 16v,ei läpi päästöistä*RATKAI

Posted: 15.9.2013 16:59
by Pia
Hups! Niimpä onkii! No ompa molempiin malleihin vastaus. :D