Page 1 of 1
					
				Tehokkaampi akku Eberin kanssa.
				Posted: 3.11.2009 17:13
				by tyrvis
				Tänään se päivä koitti, että Passatti ei startannutkaan. Osaksi kylläkin omaa hölmöyttään, Eeberi suhisi turhan pitkään siihennähden mitä olin aamulla autolla ajanut.
Eli olisi varmastikin aika uusia akku autoon. Mahdollisesti myöskin tehokkaampi saisi olla. 100mA?
Muistakos kukaan tuon Passatin akun fyysistä kokoa? Minkälainen akku sinne kotelon sisään sopii?
Ja tietysti vinkkejäkin otetaan vastaan, että mitä akkuja suositaan ja mitä sietäisi välttää.
			 
			
					
				
				Posted: 3.11.2009 21:44
				by AjH
				285*190*175. Suurinpiirtein tommosilla mitoilla sinne akku ainakin sopii. Korkeus ja leveys ei mahdu kasvamaan tosta, pituus on se mikä muuttuu kapasiteetin mukana. 
Omaan just vaihdoin Exiden Premiumin 284x175x175 tais olla tarkat mitat ja 72Ah kapasiteettia. Olikohan Exideltä 77Ah isoin mitä ainakin kaveri tarjos, mutta eiköhän vieläkin isompia löydy muilta merkeiltä ainakin.
Tsekkaa nyt ekana sinne että minkä kokoinen siellä on, mitatkin saat samalla siitä otettua.
			 
			
					
				
				Posted: 3.11.2009 21:56
				by tyrvis
				AjH wrote:285*190*175. Suurinpiirtein tommosilla mitoilla sinne akku ainakin sopii. Korkeus ja leveys ei mahdu kasvamaan tosta, pituus on se mikä muuttuu kapasiteetin mukana. 
Omaan just vaihdoin Exiden Premiumin 284x175x175 tais olla tarkat mitat ja 72Ah kapasiteettia. Olikohan Exideltä 77Ah isoin mitä ainakin kaveri tarjos, mutta eiköhän vieläkin isompia löydy muilta merkeiltä ainakin.
Tsekkaa nyt ekana sinne että minkä kokoinen siellä on, mitatkin saat samalla siitä otettua.
Kiitoksia! Yritän huomenna päästä mittanauhan kanssa konepellin alle. Prkleen lenssu syö taas voimia sen verran, ettei suuremmin urheilla. 3vko sit vasta sai olla kuumeessa ja p*skataudissa, nyt iski flunssan. Ei kuitenkaan possunuhaa ole.. Huh.
Autokin lähti käyntiin - pari tuntia akkulaturi naputti ja hörähti kun palmun alta. Ei tullut tuo Eberiä testattua, ettei nyt mihinkään vikatilaan itseensä vetäsis kun oli käynnissä kun akun jännite laski liian alhaiseksi.. Huomenna selvinee.
 
			
					
				
				Posted: 4.11.2009 9:00
				by Rave
				Onko Exide paras vaihtoehto hinta-laatusuhteeltaan?
Golfiin pitäis hommata akku jossain vaiheessa, vielä se on käyntiin lähtenyt mutta ei varmaankaan kovin kauaa enää...
			 
			
					
				
				Posted: 4.11.2009 10:03
				by AjH
				Rave wrote:Onko Exide paras vaihtoehto hinta-laatusuhteeltaan?
Tuskinpa, hinnat on hyvinkin tasaiset merkistä riippumatta kun pysytään ns. "laatumerkeissä".
Varta, Bosch, Exide, ja moni muukin merkki on varmasti toimiva. Pieniä eroja tietysti on mutta jos ei A-B testejä pysty tekemään niin luultavasti aika pieni merkitys on. Uusi akku on kuitenkin varmasti parempi kuin se 5 vuotta konehuoneessa istunut. 
Takuu on tietysti yksi turva akuissa, Exide Premiumissa on se 2 vuotta ja siinä ajassa luulisi zippaavan jos on vikaa.
 
			
					
				
				Posted: 4.11.2009 10:11
				by Pia
				Passattiin laitettiin viime talvena Vartan Silver Dynamic joka on amppeeri määrältään isompi ku vakio akku. (kuolemaksenikaan en muista minkä kokonen se oli 

 ) Eikä mitään moittimista. 
http://www.varta-automotive.com/index.php?id=100
Ja sain vielä kahden vuoden käynnistymistakuunkin. Eli jos auto ei lähde käyntiin ja se on akusta kii ni hinaus menee liikkeen piikkiin mistä ostin sen. Ei hullumpi diili.  

 
			
					
				
				Posted: 4.11.2009 12:03
				by Patu
				Moi,
Just vaihdoin uuden ja suuremman akun Passattiin.
Malli on: Vartan Silver Dynamic 85.Ah, eli kyllä tuolla pitäs Eberiä jo pyöritellä.
95.Ah ja 100.Ah:n akku ei alkuperäiselle paikalle mahtunut ja uskon että akkujen koot on lähestulkoon samat kaikilla valmistajilla.
Tuon Vartan kokohan on: Pituus 315.mm x Leveys 175.mm x Korkeus 175.mm eli tuon kokonen akku on maksimin kokoinen 3BG:hen. Korkeuden puolesta olis mennyt vielä about 8-10.mm korkeempikin.
			 
			
					
				
				Posted: 4.11.2009 12:26
				by tyrvis
				Patu wrote:Moi,
Just vaihdoin uuden ja suuremman akun Passattiin.
Malli on: Vartan Silver Dynamic 85.Ah, eli kyllä tuolla pitäs Eberiä jo pyöritellä.
95.Ah ja 100.Ah:n akku ei alkuperäiselle paikalle mahtunut ja uskon että akkujen koot on lähestulkoon samat kaikilla valmistajilla.
Tuon Vartan kokohan on: Pituus 315.mm x Leveys 175.mm x Korkeus 175.mm eli tuon kokonen akku on maksimin kokoinen 3BG:hen. Korkeuden puolesta olis mennyt vielä about 8-10.mm korkeempikin.
Mitäpä kustansi tuollainen akku? Takuuta?
 
			
					
				
				Posted: 4.11.2009 16:27
				by Pia
				Seinäjoelta Akkuanialta 145€ vaihdon kera. Ainaskii mun akku...
			 
			
					
				
				Posted: 4.11.2009 16:30
				by Patu
				tyrvis wrote:Patu wrote:Moi,
Just vaihdoin uuden ja suuremman akun Passattiin.
Malli on: Vartan Silver Dynamic 85.Ah, eli kyllä tuolla pitäs Eberiä jo pyöritellä.
95.Ah ja 100.Ah:n akku ei alkuperäiselle paikalle mahtunut ja uskon että akkujen koot on lähestulkoon samat kaikilla valmistajilla.
Tuon Vartan kokohan on: Pituus 315.mm x Leveys 175.mm x Korkeus 175.mm eli tuon kokonen akku on maksimin kokoinen 3BG:hen. Korkeuden puolesta olis mennyt vielä about 8-10.mm korkeempikin.
Mitäpä kustansi tuollainen akku? Takuuta?
 
Akku Ania Seinäjoki, 145€, 3-Vuoden takuu ja 2-Vuoden käynnistyspalvelu.
 
			
					
				
				Posted: 5.11.2009 13:15
				by Joni Sairanen
				Optima Yellow Top.
			 
			
					
				
				Posted: 5.11.2009 13:30
				by Kale
				Seuraavassa TM:ssä (18.11.) on akut testissä, tosin peruskapasiteetilla varustetut mallit. Mukana näytti olevan vartaa, boschia, biltemaa, hankookkia sun muuta.
Itellä on vielä orkkisakku paikoillaan 1/2001, eberi käytössä ja ulkoista laturia en ole koskaan käyttänyt.
Niin siihen eberiin voi asettaa oletusmaksiajan minkä se pöhisee. Defaultti on 2h.
			 
			
					
				
				Posted: 5.11.2009 14:05
				by Patu
				Johny Kidd wrote:Optima Yellow Top.
Ei mahdu 3BG:n vakiopaikalle.
 
			
					
				
				Posted: 6.11.2009 20:31
				by Markku Duus
				Mulle myytiin Exiden Premium 100Ah kapasiteetilla. Kataloogista katsoi että sopii, epäilin siinä tiskillä ääneen myyjälle että onko näin, mutta kokeillaan nyt (silmämääräisesti näyttää aika isolta). En ole vielä ehtinyt sovittamaan paikalleen. 130 eskuudoa jäi maksamaan 2 vuoden takuulla. Edellisessä autossa oli saman merkkinen Premium, ja toimi rankassa Webasto käytössä erittäin hyvin.
			 
			
					
				
				Posted: 6.11.2009 21:24
				by Patu
				Markku Duus wrote:Mulle myytiin Exiden Premium 100Ah kapasiteetilla. Kataloogista katsoi että sopii, epäilin siinä tiskillä ääneen myyjälle että onko näin, mutta kokeillaan nyt (silmämääräisesti näyttää aika isolta). En ole vielä ehtinyt sovittamaan paikalleen. 130 eskuudoa jäi maksamaan 2 vuoden takuulla. Edellisessä autossa oli saman merkkinen Premium, ja toimi rankassa Webasto käytössä erittäin hyvin.
Tuo sun akkus on mielestäni turhan pitkä alkuperäisiin kiinnikkeisiin. Voi toki olla että siellä akun pohjalla oli muutama eri kiinnikekohta noille eri kokosille akuille. Jos jostakin tuo akku jää isoksi niin se on todellakin se pituus, mutta kokelemallahan se selviää.
 
			
					
				
				Posted: 6.11.2009 22:29
				by Markku Duus
				Patu wrote:Markku Duus wrote:Mulle myytiin Exiden Premium 100Ah kapasiteetilla. Kataloogista katsoi että sopii, epäilin siinä tiskillä ääneen myyjälle että onko näin, mutta kokeillaan nyt (silmämääräisesti näyttää aika isolta). En ole vielä ehtinyt sovittamaan paikalleen. 130 eskuudoa jäi maksamaan 2 vuoden takuulla. Edellisessä autossa oli saman merkkinen Premium, ja toimi rankassa Webasto käytössä erittäin hyvin.
Tuo sun akkus on mielestäni turhan pitkä alkuperäisiin kiinnikkeisiin. Voi toki olla että siellä akun pohjalla oli muutama eri kiinnikekohta noille eri kokosille akuille. Jos jostakin tuo akku jää isoksi niin se on todellakin se pituus, mutta kokelemallahan se selviää.
 
Juurikin tuo pituus arveluttaa, siitä se jää kiinni jos ei mahdu. Jos jotain pitäis arvata niin ei sovi sinne. No, täytyy kokeilla niin on viisaampi.
 
			
					
				
				Posted: 7.11.2009 1:18
				by AjH
				Niitä akkutelineitäkin lienee vähän erimallisia, meinaan että tohon 1.8T bensakoneiseen ei mun mielestä mahdu kun toi 284mm pitkä akku, ton kokoselle tuli reunimmaiseen pultinreikään kiinnike. Ehkä kiinnikkeen uudelleen muotoilu tmv operaatio tekisi vielä muutaman sentin lisätilaa tai sitten tosiaan akkutelineen pohjissa on eroja.
Tossa mun auton pohjassa on kolme kohtaa sille pultille, aika hemmetin kapean akun saisi tarvittaessa laitettua 

 
			
					
				aku
				Posted: 15.12.2009 18:04
				by jabetus
				pistä eberille oma akku 

  niin murheet jää unholaan 

 
			
					
				
				Posted: 15.12.2009 18:23
				by AjH
				Hyvä vinkki, mutta Passatin kohdalla toteutus on vähän hankala. Konehuoneessa ei oikein tilaa ole lisäakuille. Ja ihan pieni ei riitä koska normaalikokoinen käynnistysakkukin saattaa tyhjetä käytön myötä. Tupla-akku vaatii myös entistä enemmän ajoa käynnistysten välillä ettei lopputulos ole kaksi tyhjää akkua ja käynnistymätön auto.
Pari pistettä ja isoa kirjainta tekisi jabetuksen teksteistäkin huomattavasti luettavampia.
			 
			
					
				
				Posted: 15.12.2009 20:11
				by tyrvis
				Sen verran myöhästynyt tämä akkuropleemi, että nyt taas kovempien pakkasten aikaan heräsin todellisuuteen ja tilasin uuden akun.
Laitoin elämän risakeks ja tilasin Vartan F18 85Ah akun. Edellinen Vartan vanhaa mallistoa ja 80Ah. 
Uskaltaa taas Eeberiä höristellä, eikä pelota pakkaset!  

 
			
					
				
				Posted: 15.12.2009 21:54
				by makevee
				Minulla on 5kw eberi ja noin 1/2vuotta vanha 100Ah akku.
Ja kun mersussa on pikkuisen(=pirusti) kylmäkäynnistys ongelmaa, niin toki sitä eberiä joutuu 2 kertaa päivässä ja tunti kerrallaan tohottamaan.
Yhden kerran meinasi virta loppua kesken ja vahingosta viisastuneena ostin sitten ctek-ylläpitolaturin siihen vielä kaveriksi.
Jotenkin vaan kuulostaa ettei aamustartti ole enää niin laiska.
Niin ja työmatkat on luokkaa 5-10 km suuntaansa.
Lähtökohtaisesti suosittelen kaikille eber/webasto käyttäjille pitempiä polttoaikoja (30min.-1h) ja tietysti pitempiä automatkoja,jotta akku ehtii latautumaan ajon aikana.
			 
			
					
				
				Posted: 16.12.2009 18:01
				by Dubsonic
				Eikös tuon ctekin joudu aina näpyttelee siihen oikeeseen moodiin et lähtee lataamaan? Ite laitoin helpoimman kautta eli Defan oman laturin. Omakin työmatka 5km ja akku kuolee tuollasella matkalla nopeesti jollei ole muuta virtalähdettä. Konttiin on tulossa edellisen auton Optima Red Top akku lähinnä hifejä ajatellen, mutta riittää siitä kapasiteettia sitten käynnistykseenkin.
			 
			
					
				
				Posted: 16.12.2009 18:45
				by makevee
				Juu niin joutuu näpyttelemään,mutta ei siitä ole edes vaivaa,jos tiedät missä kohin vitossa on akku?
Akku on kuskin penkin alla ja ctek on sen rungossa kiinni.
Johto on tietysti viety eri kautta,notta olis heleppo käyttää.
			 
			
					
				
				Posted: 16.12.2009 20:20
				by mla
				Uudemmat CTekin laturit muistavat lataustilan ja niitä ei joudu naputtelemaan erikseen päälle kun virrat siihen kytketään, vaan ovat siinä edellisessä tilassa jo valmiiksi.
			 
			
					
				
				Posted: 16.12.2009 20:38
				by tyrvis
				mla wrote:Uudemmat CTekin laturit muistavat lataustilan ja niitä ei joudu naputtelemaan erikseen päälle kun virrat siihen kytketään, vaan ovat siinä edellisessä tilassa jo valmiiksi.
Mites tuollanen CTek toimii käytännössä? Missä hinnoissa ovat?
 
			
					
				
				Posted: 16.12.2009 20:45
				by makevee
				mla wrote:Uudemmat CTekin laturit muistavat lataustilan ja niitä ei joudu naputtelemaan erikseen päälle kun virrat siihen kytketään, vaan ovat siinä edellisessä tilassa jo valmiiksi.
Niinpä muuten muistaakin.
Minulla on tämä malli käytössä 
Ctek xs3600 
			
					
				
				Posted: 18.12.2009 21:25
				by DJisotela
				Mulla on ollu nyt 4 vuotta sama optiman punakantinen, ja paljon olen ajanut lyhyttäkin väliä = 5km suuntaan ja eeperi 30min. molemmissa päin päällä.  Ikänä ei oo ollu virran kanssa onkelmia.
Silloin tällöin oon kyllä ajanut ihan hupiakin, minkä muun takia sitä nelivetoa omistaa, jos ei talven?  

 
			
					
				
				Posted: 18.12.2009 21:32
				by tyrvis
				DJisotela wrote:Mulla on ollu nyt 4 vuotta sama optiman punakantinen, ja paljon olen ajanut lyhyttäkin väliä = 5km suuntaan ja eeperi 30min. molemmissa päin päällä.  Ikänä ei oo ollu virran kanssa onkelmia.
Silloin tällöin oon kyllä ajanut ihan hupiakin, minkä muun takia sitä nelivetoa omistaa, jos ei talven?  

 
No nelivetohan on tehty revittelyä varten! 
 
Tänään tuli sorvattua uus akku keulille.. Oli aika ahdasta, mutta jarrutehostajan alipaineletkun irroituksella selvis. 
Loput sujui sit tiukalla tetriksen pelaamisella 

 
			
					
				Eberiin tehokaampi akku
				Posted: 22.12.2009 11:33
				by jabetus
				Laitappa sinne eberille oma akku niin autokin lähtee käyntiin ja tarkasta laturin toiminta latausteho
mittarilla huom laturin hiilet ovat varmaan kuluneet lyhkäiseksi joten vaihda 

 
			
					
				Re: Eberiin tehokaampi akku
				Posted: 22.12.2009 20:46
				by Patse
				jabetus wrote:Laitappa sinne eberille oma akku niin autokin lähtee käyntiin ja tarkasta laturin toiminta latausteho
mittarilla huom laturin hiilet ovat varmaan kuluneet lyhkäiseksi joten vaihda 

 
Mites muuten laturin latausteho näppärästi mitataan? /riittääkö yleismittari?, (joo en ole googlettanut  

)
 
			
					
				
				Posted: 23.12.2009 12:39
				by makevee
				yleismittari riittää.
			 
			
					
				
				Posted: 23.12.2009 16:11
				by AjH
				Joo yleismittari, tasajännitemittaus ja 20Vdc riittää skaalaksi. Jännitettä pitäisi olla se 14 volttia tai vähän ylikin.
Niin ja mittaus akun navoista, auton käydessä eli ladatessa.
			 
			
					
				
				Posted: 27.12.2009 12:54
				by Pasi Häkli
				Ja jos haluaa latausvirran tietää niin sit tarvitaan pihtimittari. Latausjännitekin tosin jo kertoo aika paljon.
			 
			
					
				
				Posted: 27.12.2009 15:49
				by Patse
				Joo voltit näyttää ok,  Täytyy perehtyä tohon latausvirtaan vielä kun eberi ei vaan lähde päälle aina ilman lisävirtaa. Akussa tänään oli yön jälkeen 12,54v eli erittäin hyvä lukema, eberi ei mennyt päälle ilman laturin kytkentää. Mitäköhän eberi tarkistaa akun suhteen, suoraan vaan voltteja vai eikö se saa sitten jostain syystä akusta tehoa vai onko se jotenkin turhan herkkä laite akun suhteen.. Tarttis käydä jossain eberinhuolto liikkeessä kysäsemässä onko siinä säätö mahdollisuutta, kun tuo lämmitin on nakattu suoraan vanhan tilalle ilman mitään ylimääräisiä säätöjä/alantietoa..
			 
			
					
				
				Posted: 28.12.2009 19:19
				by Dubsonic
				Tänään vaihtui golffin vakion 80Ah akun tilalle 100Ah akku. Orkkis akkukotelon joutu heittää mäkeen ja kotelon pohjaan tehä pieni puukotus. Red toppi tulee vielä takakonttiin niin sitten voikin ryhtyä asentamaan eberiä.
			 
			
					
				
				Posted: 28.12.2009 19:43
				by JukkaA
				Kun kaikki heittää noita akkukoteloita mäkeen niin mulle semmoinen kyllä kelpaisi...
			 
			
					
				
				Posted: 13.1.2010 13:28
				by Markku Duus
				Markku Duus wrote:Patu wrote:Markku Duus wrote:Mulle myytiin Exiden Premium 100Ah kapasiteetilla. Kataloogista katsoi että sopii, epäilin siinä tiskillä ääneen myyjälle että onko näin, mutta kokeillaan nyt (silmämääräisesti näyttää aika isolta). En ole vielä ehtinyt sovittamaan paikalleen. 130 eskuudoa jäi maksamaan 2 vuoden takuulla. Edellisessä autossa oli saman merkkinen Premium, ja toimi rankassa Webasto käytössä erittäin hyvin.
Tuo sun akkus on mielestäni turhan pitkä alkuperäisiin kiinnikkeisiin. Voi toki olla että siellä akun pohjalla oli muutama eri kiinnikekohta noille eri kokosille akuille. Jos jostakin tuo akku jää isoksi niin se on todellakin se pituus, mutta kokelemallahan se selviää.
 
Juurikin tuo pituus arveluttaa, siitä se jää kiinni jos ei mahdu. Jos jotain pitäis arvata niin ei sovi sinne. No, täytyy kokeilla niin on viisaampi.
 
Kyllähän siinä niin kävi että ei tuo 100Ah akku sopinut kirveelläkään, noin 3cm liian pitkä tuohon koloon, aivan kuten arveltiinkin. Nyt siellä napottaa 80Ah:n akku paikallaan (alkuperäisen kokoinen)
 
			
					
				
				Posted: 13.1.2010 13:34
				by tyrvis
				Itsekin olisin tuon 100Ah akun tilannut, mutta tuli mitattua ensin. Oli uskottava, että ei se sinne sovi.
Nyt ollut kuukauden verran Vartan Silveri 85Ah kiinni ja pirun hyvin on pelannut. Eeberiä tulee pyöriteltyä ihan huoletta.
3v täystakuu, eikä vaikuta, vaikka autossa olisi Eeberi.