VW 1.8T outo käynnistys- ja käyntihäiriö - vika selvitetty!
Posted: 28.11.2009 1:54
Hei!
Tässä viikon autoa rassanneena ja tätäkin foorumia selanneena alkaa omat keinot ja ideat loppumaan, joten kysytään.
Auto: VW Passat 1.8t (APU) tiptronic aut. 157tkm -99, sähköinen kaasupoljin, kuskin ovitunnistin rikki.
Testeihin käytössä Vag-Com 409.1
Taustaa:
-Auto käytetty 2 viikkoa sitten vuosihuollossa ja nokkaremmin vaihdossa VW merkkikorjaamolla. Auto toimi tämän jälkeen normaalisti.
-Viikko huoltojen jälkeen irrotin ja puhdistin kaasuläppäyksikön parantaakseni tyhjäkäyntiä. Puhdistin samalla myös imuilman lämpötila-anturin. Toimenpiteiden yhteydessä irrotin myös akun kaapelit.
-Kiinnitettyäni kaasuläpän ja lämpötila-anturin alkoivat välittömästi ongelmat. Luulin aluksi, että kyse olisi kaasuläpän adaptoinnista ja käytin auton vw-korjaamolla tuon teettämässä. Ei muutosta ongelmiin.
-Korjaamolla huomattiin, että venttiilikopan tiiviste oli vuotanut öljyä 1 ja 4(pahempi) sylinterien tulppien päälle. Vaikutti kuulemma selvästi sytystysvialle. Ehdotettiin puolan vaihtamista 4 sylinteriin. Uusi puola ja tulppa vaihdettu mutta ei vaikutusta.
-Vikakoodeja ei ole ilmaantunut
Ongelmat:
-Tyhjäkäynti tasaantui, kunhan koneen vain saa ensin käymään.
-Täysin kylmänä auto käynnistyy mutta sammuu saman tien. Muutaman starttikerran jälkeen käy hieman hieman pidempään mutta kierrokset laskevat hyvin pian ja auto alkaa tärisyttämään ja sammuu. Bensa haisee joten käy selvästi rikkaalla.
-Kun startteja on tarpeeksi takana(n.7-8) ja lämmöt ehtineet hieman nousta, auto starttaa ja käy tyhkäkäyntiä välillä hieman ailahdellen. Kun moottorin lämmöt ovat nousseet tarpeeksi(~40-50astetta) auto käy tyhjäkäyntiä tasaisesti 800rpm. Paremmin kuin ennen kaasuläpän puhdistusta.
-Kun kone on kunnolla lämmin ja käy tyhjäkäyntiä hyvin, ei se vastaa kaasuun normaalisti. Bensa ei kuitenkaan enää haise.
-Kun lämpöisenä tyhjäkäynniltä painaa kaasua reippaasti tapahtuu empimistä välikaasun alueella mutta kun kierrokset ylittävät ~3000rpm niin empinen häipyy. Jos kaasua pumppaa niin ensimmäisen polkaisun aikana kierrokset nousevat mutta polkaistaessa uudestaan kierrosten laskiessa, ei tapahdu oikein mitään vaan kone tuntuu hyytyvän.
-Putkessa kuuluu selvää paukkumista kylmänä ja lämpöisenäkin kun kaasua pumppaa. Seokset siis ilmeisesti sekaisin.
Testattua:
-Uusi puola ostettu. Vaihdettu tuota joka sylinteriin -> ei vaikutusta.
-Irrotettu moottorin käydessä puolan johdot yksitellen mahdollisen viallisen puolan löytämiseksi -> Jokainen puola tuntui toimivan.
-Kaasuläpän adaptointi onnistuu normaalisti ja läppä tuntuu toimivan.
-Puhdistettu imuilman lämpötila-anturikin ilmeisesti toimii - mittattu vastusarvot.
Vag-Com arvoja:
-PreCat O2 reg tyhjäkäynnillä ja osakaasulla 25%, kaasutettaessa arvo lähestyy nollaa ja alkaa taas nousemaan kohti 25:ttä, ohjearvot: -10 - +10%. Viittaisi ilmeisesti myös seoksen pielessä oloon.
-PreCat voltage 0,435V virrat päällä, auto sammuksissa. Tyhjäkäynnillä jännite lähestyy nollaa, ohjearvot: 0.00 – 5.00V.
-MAF airflow arvo tyhjäkäynnillä ~4,5 g/s (ohje-arvo 1 -25)
Auto lakkasi tosiaan toimimasta sillä hetkellä kun laitoin tuon imuilman lämpötila-anturin ja kaasuläpän kiinni joten äkkiseltään voisi kuvitella vian olevan niissä. Nuo kuitenkin tuntuvat pelaavan joten en keksi muuta kuin, että on käynyt huono tuuri ja samaan aikaan on tapahtunut jotain muuta...
Vikakoodeja ei tosiaan ilmaannu ei sitten millään. MAF:n ajattelin seuraavaksi puhdistaa kun en muutakaan keksi. Olisiko kellään hyviä vinkkejä mitä lähteä testaamaan.
Jos joku jaksoi tämän lukea niin olisin hyvin kiitollinen mahdollisesta avusta!
Tässä viikon autoa rassanneena ja tätäkin foorumia selanneena alkaa omat keinot ja ideat loppumaan, joten kysytään.
Auto: VW Passat 1.8t (APU) tiptronic aut. 157tkm -99, sähköinen kaasupoljin, kuskin ovitunnistin rikki.
Testeihin käytössä Vag-Com 409.1
Taustaa:
-Auto käytetty 2 viikkoa sitten vuosihuollossa ja nokkaremmin vaihdossa VW merkkikorjaamolla. Auto toimi tämän jälkeen normaalisti.
-Viikko huoltojen jälkeen irrotin ja puhdistin kaasuläppäyksikön parantaakseni tyhjäkäyntiä. Puhdistin samalla myös imuilman lämpötila-anturin. Toimenpiteiden yhteydessä irrotin myös akun kaapelit.
-Kiinnitettyäni kaasuläpän ja lämpötila-anturin alkoivat välittömästi ongelmat. Luulin aluksi, että kyse olisi kaasuläpän adaptoinnista ja käytin auton vw-korjaamolla tuon teettämässä. Ei muutosta ongelmiin.
-Korjaamolla huomattiin, että venttiilikopan tiiviste oli vuotanut öljyä 1 ja 4(pahempi) sylinterien tulppien päälle. Vaikutti kuulemma selvästi sytystysvialle. Ehdotettiin puolan vaihtamista 4 sylinteriin. Uusi puola ja tulppa vaihdettu mutta ei vaikutusta.
-Vikakoodeja ei ole ilmaantunut
Ongelmat:
-Tyhjäkäynti tasaantui, kunhan koneen vain saa ensin käymään.
-Täysin kylmänä auto käynnistyy mutta sammuu saman tien. Muutaman starttikerran jälkeen käy hieman hieman pidempään mutta kierrokset laskevat hyvin pian ja auto alkaa tärisyttämään ja sammuu. Bensa haisee joten käy selvästi rikkaalla.
-Kun startteja on tarpeeksi takana(n.7-8) ja lämmöt ehtineet hieman nousta, auto starttaa ja käy tyhkäkäyntiä välillä hieman ailahdellen. Kun moottorin lämmöt ovat nousseet tarpeeksi(~40-50astetta) auto käy tyhjäkäyntiä tasaisesti 800rpm. Paremmin kuin ennen kaasuläpän puhdistusta.
-Kun kone on kunnolla lämmin ja käy tyhjäkäyntiä hyvin, ei se vastaa kaasuun normaalisti. Bensa ei kuitenkaan enää haise.
-Kun lämpöisenä tyhjäkäynniltä painaa kaasua reippaasti tapahtuu empimistä välikaasun alueella mutta kun kierrokset ylittävät ~3000rpm niin empinen häipyy. Jos kaasua pumppaa niin ensimmäisen polkaisun aikana kierrokset nousevat mutta polkaistaessa uudestaan kierrosten laskiessa, ei tapahdu oikein mitään vaan kone tuntuu hyytyvän.
-Putkessa kuuluu selvää paukkumista kylmänä ja lämpöisenäkin kun kaasua pumppaa. Seokset siis ilmeisesti sekaisin.
Testattua:
-Uusi puola ostettu. Vaihdettu tuota joka sylinteriin -> ei vaikutusta.
-Irrotettu moottorin käydessä puolan johdot yksitellen mahdollisen viallisen puolan löytämiseksi -> Jokainen puola tuntui toimivan.
-Kaasuläpän adaptointi onnistuu normaalisti ja läppä tuntuu toimivan.
-Puhdistettu imuilman lämpötila-anturikin ilmeisesti toimii - mittattu vastusarvot.
Vag-Com arvoja:
-PreCat O2 reg tyhjäkäynnillä ja osakaasulla 25%, kaasutettaessa arvo lähestyy nollaa ja alkaa taas nousemaan kohti 25:ttä, ohjearvot: -10 - +10%. Viittaisi ilmeisesti myös seoksen pielessä oloon.
-PreCat voltage 0,435V virrat päällä, auto sammuksissa. Tyhjäkäynnillä jännite lähestyy nollaa, ohjearvot: 0.00 – 5.00V.
-MAF airflow arvo tyhjäkäynnillä ~4,5 g/s (ohje-arvo 1 -25)
Auto lakkasi tosiaan toimimasta sillä hetkellä kun laitoin tuon imuilman lämpötila-anturin ja kaasuläpän kiinni joten äkkiseltään voisi kuvitella vian olevan niissä. Nuo kuitenkin tuntuvat pelaavan joten en keksi muuta kuin, että on käynyt huono tuuri ja samaan aikaan on tapahtunut jotain muuta...
Vikakoodeja ei tosiaan ilmaannu ei sitten millään. MAF:n ajattelin seuraavaksi puhdistaa kun en muutakaan keksi. Olisiko kellään hyviä vinkkejä mitä lähteä testaamaan.
Jos joku jaksoi tämän lukea niin olisin hyvin kiitollinen mahdollisesta avusta!