Page 1 of 1

VW Golf Variant 1.9 TDI IV (ATD) -06 KYTKIN?

Posted: 11.12.2009 0:36
by cray-z-man
Mikä tuo koko on tuos kytkimes kun tuo perkuleen sachsin sivu on niin sekava.

228 vai 240mm?

Ja mistä niitä vauhtipyöriä saa. G60 vai mikä siinä pitää olla?

Posted: 11.12.2009 21:06
by Dubsonic
228mm. Ja löytynyt ainakin seuraavista moottoreista 1Z, AHU, AFN, PG ja vähän vanhemmista 2.0 8v tärpäteistä ja harvemmin AGR ja ALH moteista. Löytyy varmaan joistain muistakin mut noi heitin nyt ulkomuistista. Ite laittaisin dieselistä tuon vauhtiksen kun taitaa olla vähän painavampi niin ei välttämättä sitten rallata laatikko/kytkin niin paljoa. Itelle tulossa ATD:hen AHU koneen vauhtis. Muista sitten ostaa asetelman pultit vauhtiksen mukaan. Eli jos PG koneesta niin PG koneen pultit ja jos AHU niin AHU koneen pultit jne. Ovat eri mittaisia.

Posted: 11.12.2009 22:02
by cray-z-man
Tyhmä kysymys mutta miksi ahu:n vauhtis atd:hin???

Posted: 11.12.2009 23:54
by Dubsonic
Nokun sattu sellasesta koneesta jäämään ylimääräseksi ja tarvii kuitenkin vaihtaa jotain ton kaksmassan tilalle.

Posted: 12.12.2009 1:15
by cray-z-man
Oolrait. En tiennykkää tuota kaksoismassa hommaa..

Posted: 12.12.2009 7:35
by JukkaA
Vaihdelaatikon mukaan menee orkkis vauhtipyörä. Kuusi vaihteisessa on 240mm ja vitosessa 228mm.

Posted: 13.12.2009 6:15
by Reactor
Dubsonic wrote:228mm. Ja löytynyt ainakin seuraavista moottoreista 1Z, AHU, AFN, PG ja vähän vanhemmista 2.0 8v tärpäteistä ja harvemmin AGR ja ALH moteista. Löytyy varmaan joistain muistakin mut noi heitin nyt ulkomuistista.
Viittaan kursivoituun kohtaan AGR- ja ALH-moteista, hieman ulkomuisti petti ;) Nuo molemmat motit ovat 5v-lootan jatkeena, niin 228mm kytkin noissa on. Eri asia on se, kumpi kytkin sieltä sisältä löytyy: Sachs vai LUK. Entisessä autossani oli ALH-kone ja LUKin kytkin, tilalle tuli AHU:sta kiinteä vauhtipyörä, SRE:n kytkinasetelma ja TDI-kytkinlevy (228mm). Vaihdeloota oli 110TDI:stä otettu, paremmin sen välityksen sopi kuin 90TDI:n välitykset.

Posted: 13.12.2009 10:02
by JukkaA
Eipäs yleistetä! ALH tai AGRn perästä voi löytyä myös 6Vee loota 240mm kytkimellä.

Posted: 14.12.2009 8:33
by Reactor
Eikös nuo molemmat, ALH ja AGR ole 90hv versioita ja näin ollen 5v lootalla? En itse ole vielä törmännyt mihinkään ALH/AGR motilliseen, missä olisi tuo 6v loota vakiona. Itsehän aikoinaan harkitsin 5v lootan vaihtamista 6v lootaan, muttei ollut mahdollista tehdä kyseinen swappi.

Posted: 14.12.2009 9:12
by JukkaA
90hp 4motion golffi on 240mm kytkimellä ja 6vee lootalla. Miksi ei muka onnistuisi?

Posted: 14.12.2009 22:08
by Reactor
Luulisin, että selityksenä on se, miten päin kone on konehuoneessa. Mainitsemasi Golfin kone lienee pitkittäin nelivedon vuoksi ja taasen "vajaavedoissa" poikittain. Ainakin normi 5v ja 6v lootissa kiinnityspisteet ovat erilaiset, vertasin aikoinaani niitä vaihdelaatikon rikkoutumisen vuoksi (tasauspyörästön niitit pettivät -> meni kytkinkopan läpi).

Aiemmin, siis vuosia sitten, kyselin 6v lootan mahdollisuutta silloiseen autooni, muttei ollut mahdollista juuri noiden kiinnitysten erilaisuuden vuoksi.

Posted: 14.12.2009 22:51
by Micco
No tuota... Ehkei sittenkään. Ei ole tainnut tehtaan linjalta tulla pitkittäismoottorista Golfia kuuden versionsa aikana. :lol:

Posted: 14.12.2009 23:32
by JukkaA
Reactor wrote:Luulisin, että selityksenä on se, miten päin kone on konehuoneessa. Mainitsemasi Golfin kone lienee pitkittäin nelivedon vuoksi ja taasen "vajaavedoissa" poikittain.
Tässähän menee aivan sanattomaksi.

Posted: 15.12.2009 17:31
by Pasi Häkli
No juu täällähän on oikeen ammattilaiset asialla :lol:

Posted: 17.12.2009 5:59
by Reactor
JukkaA wrote:
Reactor wrote:Luulisin, että selityksenä on se, miten päin kone on konehuoneessa. Mainitsemasi Golfin kone lienee pitkittäin nelivedon vuoksi ja taasen "vajaavedoissa" poikittain.
Tässähän menee aivan sanattomaksi.
Huomasit kaiketi kirjoitusasun, missä en väittänyt asiaa 100% varmaksi? Meneehän tässä itsekin sekaisin asioista, kun "isot pojat" eri foorumeilla väittää sitä sun tätä, että mikähän silloin on se faktatieto :lol:. Eipä tuota tietoa eri osien yhdistelyistä osata sanoa edes varaosaliikkeissä saati marmoritiskeillä, joten foorumeilta asioita on sitten kysyttävä. Ainakin edellisessä autossani kone oli poikittain (etuveto) ja nykyisessä pitkittäin (neliveto).

Tuossa pari vuotta sitten FFP:n foorumilla sanottiin, ettei ALH-koneen yhteyteen saa 6v lootaa bolt-on tyyliin. Jos kyseinen tieto oli väärä, niin sitten on sanottava "piru vieköön", olisin sitten lykänny 6v lootan koneen jatkeeksi :wink:

Posted: 17.12.2009 10:40
by Micco
Reactor, Golfissa on AINA ollut moottori poikittain. Passatissa se on malleittain vaihdellut pitkittäin ja poikittain moneen kertaan. MUTTA samassa korimallissa moottori on AINA samoinpäin.

Siinäpä se uusimman Passatin suurin miinus onkin, kun moottori on taas väärinpäin, siinä ei ole Torsenia. :?

Posted: 17.12.2009 19:23
by Reactor
Micco wrote:Reactor, Golfissa on AINA ollut moottori poikittain. Passatissa se on malleittain vaihdellut pitkittäin ja poikittain moneen kertaan. MUTTA samassa korimallissa moottori on AINA samoinpäin.

Siinäpä se uusimman Passatin suurin miinus onkin, kun moottori on taas väärinpäin, siinä ei ole Torsenia. :?
Hyvä, että selvensit asiaa tuon Golfin osalta. Tuota kun jäin ihmettelemään oman autoni osalta, siinä kun kone on poikittain ja ilmeisesti nelivedon vuoksi (Torsen kai siinä on). Tosin voimansiirron jako ilmeisesti eri VW/Audi perheessä vaikka olisi sama nelivetotekniikka?

Minua ainakin tässä kiinnostaa, että mikä vaihdelootan tyyppi on tuon Golfin 4Motion versiossa, kun kerta on 90hv versio ALH-konetyypillä. Kyseinen tieto kiinnostaa jo senkin takia, kun edellisessä autossani oli tuo vajaavetoinen ALH-kone ja nämä "isot pojat" väittivät, ettei siihen saa laitettua bolt on-tavalla 6v lootaa. Mikäli nyt enää muistan oikein, alkuperäinen oli EGS-loota ja tilalle meni EGR-loota (110TDI:ssä käytetty) + kaveriksi "järemmät" kytkimen osat.

Eräs kaveri harkitsee lootavikaisen ALH-tyypillä olevaa Golf IV:tä, niin toki 240mm 6v loota olisi hyvä vaihtoehto..

Posted: 17.12.2009 21:12
by AjH
Nyt Reactor keskitys vähän :P , Passatissa kone on pitkittäin kun puhutaan 3B/BG koppasesta. 3C on poikittain.

Nelikko on Torsenia myöten sama kuin Audeissa, samanikäsissä ainakin.
Uusissa Audeissa on kone edelleen pitkittäin ja Torsen. Paitsi taas A3 joka on Golfin kanssa ollut samaa aina(?) ja poikittaisella koneella ja Haldexillä.

Posted: 17.12.2009 22:52
by JukkaA
Jos nyt tosiaan haluat tietää niin sillä ei ole lootan kannalta mitään väliä onko 90hp tai 110hp jakajapumppujlinen tai 100-160hp pumppari. Kiinnitys on laatikoissa ihan sama. Erot 5V ja 6V laatikoiden kanssa tulee kytkimessä, vauhtipyörässä, vaijereissa ja kepissä, ja mahd. Startissa.