Page 1 of 1

diesel sanoi poks... auttakaa tyhmää...

Posted: 28.12.2009 16:19
by Powerdiesel
Moi.

Autoni on vuoden 2003 Golg 1,9 Tdi 74 kW variant . Autollani on ajettu tasan 175000...

Ongelmat alkoi pari päivää ennen joulua. Tehot katosi... vikakoodi antoi, että ilmamassa-anturi oli rikki... se vaihdettiin. Samalla korjaamo puhalsi alipaineletkut varmistaakseen ettei niissä ollut reikää eikä ollut. Koeajon puolessa välissä tehot katosivat jälleen uudelleen ja samalla moottori alkoi käydä todella epätasaisesti. Ajossa myös kun päästi kaasun pois niin moottorista kuului "piu" eli ilmaa vapautui aina kun kaasu vapautui... ihan kuin turbon ahtoletku olisi ollut irti... samalla auton moottori alkoi haista vietävästä palanneelle. Vikakoodi antoi tässävaiheessa tiedon rikkoutuneesta 1 suuttimesta moottorissa. No kun kansi avattiiin ammattilaisen toimesta niin lopputulos oli karmea minun kannalta. 1 mäntä alempana kuin muut, paineet todella pienet... mäntä oli saanut todennäköisesti kovan vesiiskun joka oli johtanut männän rikkoitumisee... onko tämä normaalia???
Kyseinen ammattiataitoinen maahantuojan tukema yritys alkuperäisiä osia myyvä korjaamo totesi että kustennusarvio korjaukselle olisi n 6000 € ellei jopa 7000 €. Tällöin vaihdettaisiin kokonaan uusi alalohko moottoriin jne. Eli aivan mieletön korjaus. Onko teillä tietoo kannataako kyseinen remontti vai olisiko muita huomattavasti edullisempia vaihtoehtoja olemassa...? Kiitos jo etukäteen.

<Tero>

Posted: 28.12.2009 16:32
by niksu99
Pirautappa tuonne Keravalle.........



Keski-Uudenmaan Diesel Oy

Posted: 28.12.2009 16:33
by JukkaA
Suosittelen että etsit käytetyn moottorin ja vaihdat/vaihdatat sen siihen. Selviät töineen alle 3000€.

Posted: 28.12.2009 16:35
by Pia
Ite ainaki kattoisin mitä kolariautojen moottorit maksaa. Perään ajetusta tietenkin...

Posted: 28.12.2009 23:55
by Powerdiesel
Kiitos viesteistänne. Osaatteko sanoa kuinka tavallista tälläinen moottorin rikkoutuminen on. Olen itse omistanut 5 Vw joista 3 Golfia ja niillä oli ajettu miltein 300 tkm kun myin ne pois ja moottorin puolesta ne oli todella kestäviä.
Tietenkin minua harmittaa koko tilanne sen myönnän :evil: , mutta kuitenkin epäillyttää jotenkin se että normaalista ajosta ja kaiken lisäksi rauhallisesta sellaisesta niin moottori laukeaa tällä tavoin...? Minun nuppiin se ei jotenkin sovi tämä yhtälö! Olenko väärässä?

Posted: 29.12.2009 0:58
by AjH
Saattaisi kannattaa vielä avata loppukin kone ennen tuomiota, jos siellä on jotain kohtuudella korjattavissa vielä? Voi olla kyllä että se on jo myöhäistä, mutta jos itse pystyt jossain ruuvailemaan niin ei se ainakaan hintaa enää juuri nosta.
Romuttamomoottoreita itsekkin katselisin, jos koko konetta lähtee vaihtamaan.

Posted: 29.12.2009 22:31
by Powerdiesel
Oli mielenkiintoinen päivä. Selvisi todella monta asiaa ja siitä teille todella iso kiitos!!! :D

Ensinnäkin olin yhteyksissä moniin diesel-moottoreita työstäviin ja korjaaviin yrityksiin joissa kyllä tarjottiin hyviä vaihtoehtoja, mutta myös kerrottiin riskeistä. Esim jos männät vaihtais tai työstäis niin silti kampiakseli voi olla "soirona" joten... ei kannata. Hintaakin olisi tullut kuitenkin vaikkakin todella paljon vähemmän kuin tuo 6000-7000€.

Paras vaihtoehto onkin se vaihtokone. Ja onnistuin bongaamaan ja ostamaan todella vähän ajetun täysin vastaavanlaisen moottorin. Nyt selviän todella alle 3000 vaihtoineen, asennuksineen ja muiden pakollisten tilpehöörien kanssa sekä myös moottorille annetaan toimintatakuu.

Joten kun tässä tilanteessa kannattaa aina ajatella postiivisesti niin päästiin halvalla. :lol:

Posted: 29.12.2009 22:45
by JukkaA
Ilmoittele sitten miten käy sen vanhan koneen kanssa, myytkö sen rikkinäisenä vai...

Posted: 29.12.2009 22:49
by Powerdiesel
Tarkoitus olisi siitä osia myydä niitä haluaville... kansi joka on ehjä jne... mutta kaikki selviää silloin kun moottori on vaihdettu ja tiedän mitä mulle jää ja mitä käytetään hyväksi uudehkossa moottorissa.

Posted: 30.12.2009 8:56
by mla
Tehtaan vaihto-osien kanssa pitää aina palauttaa aiempi osa tehtaalle eli jos niitä käytät ei sinulle jää vanhoja osia mitä myydä.

Posted: 30.12.2009 17:00
by Pasi Häkli
Powerdiesel wrote:onnistuin bongaamaan ja ostamaan todella vähän ajetun täysin vastaavanlaisen moottorin.
Mla, ei taida tehtaalta vähän käytettyjä moottoreita saada :wink:

Posted: 30.12.2009 17:10
by Powerdiesel
Joo ei ole mikään tehtaalta tilattu eli moottori jää minulle... :D

Posted: 30.12.2009 17:12
by Tero Häkli
voin vanhan motin ostaa jos järkihintaan siitä luovut =)

Posted: 30.12.2009 21:16
by mla
Pasi Häkli wrote:Mla, ei taida tehtaalta vähän käytettyjä moottoreita saada :wink:
Ei ja siksi kirjoitin tehtaan vaihto-osien kanssa. Huomiona siis vain siitä, että aina rikkoutuneet osat eivät jää itselle.

Posted: 31.12.2009 12:13
by Pasi Häkli
No turha siitä on enempää keskustella, eiköhän se asia tullut jo selväksi aikaisemminkin.

Posted: 1.1.2010 23:18
by Powerdiesel
Yksi kysymys vielä...

Onko teillä tietoa miten tämmöinen moottori pitäisi kestää?

Nyt kun olen lukenut todella monia ( jopa yli 100) keskustelua eri palstoilta niin tuntuu että tämmöinen vika voisi osittain mennä maahantuojan piikkiin? Ei liene kuitenkaan normaalia, että moottori näin pamahtaa ilman syytä ja varoitusta. Mikään punainen varoitusvalo ei syttynyt eikä moottori käynyt huonosti, öljymäärä oli sallitujenrajojen sisällä reilusti jne.

Voisiko minulla olla mahdollisuus korvauksiin. Olen itse ajannut autolla max 40 tkm ja olen ostanut sen vw:n omasta merkkiliikkeestä vähän reilu vuosi sitten...

Vai pitääkö minun vaan nuolla haavani... :)

Posted: 2.1.2010 8:48
by Pasi Häkli
Kyllä kai sen pitäisi kestää, mutta on niitä konerikkoja ennenkin sattunut.. Liikkeestä ostetulla autolla taitaa pääsääntöisesti olla 6kk takuu, eli sekään ei oikein enää ole voimassa. Toki voit kysyä (asiallisesti) että voisiko kustannuksia mitenkään saada esim jaettua. Mikäli kaikki huollot yms on tehty, niin joskus on saatu kustannuksia jaettua vaikka takuuta ei enää olisi.

Kannattaa kysyä. Vaatimalla ei kannata lähteä huutelemaan.

Posted: 2.1.2010 11:57
by Alkaline
aina kannattaa hieman käydä ystävällisesti kyselemässä kunstannusten jakoa, mutta muista että pessimisti ei pety!

Posted: 2.1.2010 13:43
by Por
Parissa edellisessä kulkineessa on liikkeestä tullut 1v/40tkm takuu, suhteellinen käsite tuo joten saattavat myöskin korvata vaikka menisi yli. Joitain antureita joutunut vaihdatuttamaan vielä takuuajankin jälkeen ja menneet takuuseen. Tosin mulla oli noi km jäänyt alle vaikka vuosi tulikin täyteen.
Aina kannattaa kysyä mutta tosiaan ei kannata odottaa mitään. Yleensähän nuo korvaukset jos takuu-aikana mennyt on ollut vastaavanlainen (km) moottori omakustannevaihdolla/vähemmänajettu pienemmällä korvauksella koska auton omistaja hyötyy enemmän kun saa tuoreemman motin nokalle