Page 1 of 1
ahdinko rikki? kiire
Posted: 4.1.2010 15:18
by jo-c
eli autona on 1.9tdi afn.
tuli sellainen tapaus että pakoputkesta tuli öljyt pihalle. ahtoputket on ihan öljyssä.
ulkoisia vuotoja ei ole. ahdin tosiaan on hieman temppuillu jonkin verran.
ja juuri ku rupes öljyt hukkuu koneesta niin tuntui tehoakin olevan puolet enemmän ku ennen.
voisiko olla garretti tehny temput tai niinku ffp:llä sanottiin että olis huohotin putki menny tukkoo.??
koneella ajettu 340tkm eikä ahdinta vaihdettu kertaakaan. pakkastakin oli aikaisempana päivänä 28.
mistä saisi suhteellisen edullisesti vnt 15 ahdin jos se on nyt rikki menny.
Posted: 4.1.2010 15:52
by Por
Mulla ainakin tuossa jouluna tuli pakoputken kautta öljyä pihalle just jäätyneen huohotinputken takia, ehkä desin verran oli coolerissa mutta ei sen enempää. Sulattelu, kuivaus, coolerin tyhjennys ja sen jälkeen reilut 1tkm ilman öljykatoa.
Mutta jos sulla on temppuillut turbo aikaisemmin niin ei varmaan poissuljettu mahdollisuus mutta tuosta huohotinputkesta lähtisin itse liikkeelle.
Posted: 4.1.2010 20:17
by jo-c
hukkasko paljonkin öljyä?
multa lähti ihan pikku matkassa tyyliin 5km niin tikullisen verran ehkä enemmänkin.
No ahtimessa tosin ei ole ollu kyllä oikee muuta vikaa muuta ku ne siivet on tuppaantunut jumittuu(normi) mutta mieleen kyllä juolahti että tuo mun auto on nyt jonkin aikaa tupruttanut ihan vähän sinistä. mutta aikasemmin ei ole koneesta öljyt hukkunu.
mitäs kautta ne öljyt tulee ahto- ja pakoputkeen jos huohotin mutki on tukossa.
Posted: 4.1.2010 21:08
by Por
Jouduinkohan lisäämään 2l, sitä tuossa itsekkin ihmetellyt että mitä kautta ne öljyt pääsi oikein karkuun mutta ehkä parempi ettei tiedä

Pakoputki on vieläkin vähän musta päästä mutta öljyä ei enään ole sen jälkeen vienyt eikä haissut ja ihan normaalisti kaikinpuolin toiminut auto.
Posted: 8.1.2010 18:13
by jo-c
no tuossa otin turbon imuputken irti ja kokeilin niin aika pahasti vaikuttais että on väljää. että uutta fööniä siis tarvisi.
käykös tuohon mitkä ahtimet plug and play meiningillä. ja jos jollain on hyvä kuntoinen vnt 15 niin voisin mahdollisesti poistaa sen.
autona siis 3B passat afn.
Posted: 8.1.2010 21:05
by Sami Jalonen
VNT 15, GT1749V ja GT1749VA ei-kiinteällä pakosarjalla käy suoraan.
Posted: 8.1.2010 22:54
by JukkaA
VA vaatii adapterin tai muokatun kompurakotelon. Noiden lisäksi PNP asennuksella menee joku vähän isommilla siivillä oleva KKK ahdin, olisiko ollut jostain uudemmasta PD170 tai vastaavasta pitkittäismoottorista.
Posted: 9.1.2010 11:53
by jo-c
ffp:llä sanottiin että akseli on muka aina väljä mutta ei se nyt ihan niin väljä kuitenkaan pidä olla että sormiin tuntuu,
onkos noilla sitten kovia eroja noilla ahtimilla.?
itse haluaisin kyllä laittaa saman mikä sielä on ollutkin.
mitä noista suosittelisitte? tärkeintä että saisi äkkiä takaisin ajoon kun se on perheen ainut auto.

Posted: 9.1.2010 12:34
by Sami Jalonen
Aivan kuten jukka sano, va:ssa on erilainen ahtoletkun lähtö. VNT-15 ja GT1749V on periaatteessa sama ahdin, tuo VA on 130 heppasesta dieselistä, 1,5mm isompi imusiipi.
Pieni välys siellä on minkä öljy sitten poistaa kun ahdin on käytössä, mutta ei se iso ole, juuri tuntuva.
Noita 1749V ja VA-ahtimia on aina sillontällön myynnissä käytettyinä, uus taitaa maksaa hunajaa (800e).
Mulla on suurinpiirtein toimiva 1749V kaapissa jos kiinnostaa, yv:llä lisää..

Posted: 22.1.2010 15:48
by ryynänen
Kertokaapas nyt viisaat. Polkasin tuossa passatilla just semmosen 350km reissun pakkasta oli -22c. Lähtiessä olin kattovinani, että putkesta tms. olis tiputtanu sellasia tummien vesipisarojen tapasia. Auto kuitenkin pelas matkalla ihan hyvin, välipysäkillä n.puolessa matkassa olin haistelevinani jotain erikoista asfaltin tyypistä hajua..sit siitä lähtökiihdytyksessä pakokaasu näytti mun mielestä vähän sinertävältä, mut auto pelas kyl pintakaasulla 100km/h ajettaessa ihan hyvin. Nyt ku saavuin perille, koneen pohja on ihan öljyssä, et tiputtaa ihan maahan asti. Vaikuttais et olis enemmän koneen oikeella puolella. Öljyt vaihdatin vasta viikko sitten.. Autonahan on tuo AFN Passatti. Jos se huohotin hommeli on nyt sit syypäänä, ni oliskohan tuolle ite tehtävissä mitään, ja missä kyseinen putki siajitsee..?? Kiitoksia!
Posted: 22.1.2010 17:25
by ryynänen
ryynänen wrote:Kertokaapas nyt viisaat. Polkasin tuossa passatilla just semmosen 350km reissun pakkasta oli -22c. Lähtiessä olin kattovinani, että putkesta tms. olis tiputtanu sellasia tummien vesipisarojen tapasia. Auto kuitenkin pelas matkalla ihan hyvin, välipysäkillä n.puolessa matkassa olin haistelevinani jotain erikoista asfaltin tyypistä hajua..sit siitä lähtökiihdytyksessä pakokaasu näytti mun mielestä vähän sinertävältä, mut auto pelas kyl pintakaasulla 100km/h ajettaessa ihan hyvin. Nyt ku saavuin perille, koneen pohja on ihan öljyssä, et tiputtaa ihan maahan asti. Vaikuttais et olis enemmän koneen oikeella puolella. Öljyt vaihdatin vasta viikko sitten.. Autonahan on tuo AFN Passatti. Jos se huohotin hommeli on nyt sit syypäänä, ni oliskohan tuolle ite tehtävissä mitään, ja missä kyseinen putki siajitsee..?? Kiitoksia!
ja sen verta asiaa jo tutkiskelin, että tod.näk öljyt on tullu pihalle sieltä huohotinletkun juuresta joka on siellä suodattimen läheisyydessä, siellä on ainakin ihan märkää, mut putki tuntui olevan ihan auki ja puhdas, sekä se kotelo siinä koneen päällä.. Suodattimenkin se 10cm kertaa 10cm ko0telo oli lämmin, että tuskin se sekään jäässä. Mistähän se tuon paineen sinne nyt sitten..
Öljyt oli valahtanu tikun mukaan ihan minimiin.
Posted: 22.1.2010 19:41
by ryynänen
ryynänen wrote:ryynänen wrote:Kertokaapas nyt viisaat. Polkasin tuossa passatilla just semmosen 350km reissun pakkasta oli -22c. Lähtiessä olin kattovinani, että putkesta tms. olis tiputtanu sellasia tummien vesipisarojen tapasia. Auto kuitenkin pelas matkalla ihan hyvin, välipysäkillä n.puolessa matkassa olin haistelevinani jotain erikoista asfaltin tyypistä hajua..sit siitä lähtökiihdytyksessä pakokaasu näytti mun mielestä vähän sinertävältä, mut auto pelas kyl pintakaasulla 100km/h ajettaessa ihan hyvin. Nyt ku saavuin perille, koneen pohja on ihan öljyssä, et tiputtaa ihan maahan asti. Vaikuttais et olis enemmän koneen oikeella puolella. Öljyt vaihdatin vasta viikko sitten.. Autonahan on tuo AFN Passatti. Jos se huohotin hommeli on nyt sit syypäänä, ni oliskohan tuolle ite tehtävissä mitään, ja missä kyseinen putki siajitsee..?? Kiitoksia!
ja sen verta asiaa jo tutkiskelin, että tod.näk öljyt on tullu pihalle sieltä huohotinletkun juuresta joka on siellä suodattimen läheisyydessä, siellä on ainakin ihan märkää, mut putki tuntui olevan ihan auki ja puhdas, sekä se kotelo siinä koneen päällä.. Suodattimenkin se 10cm kertaa 10cm ko0telo oli lämmin, että tuskin se sekään jäässä. Mistähän se tuon paineen sinne nyt sitten..
Öljyt oli valahtanu tikun mukaan ihan minimiin.
ja lisää tutkiskeltuani, huohotin systeemi tuntus olevan auki joka suuntaan. puhaltelin läpi. ahtimesta käytin sitä putkee irti ja siellä tuntu kyllä olevan öljyä ihan sormen kostukkeeks asti. sormella pyöräytin siipiä ja hyvin tuntu pyörivän. Auttakee!!!!!
Posted: 22.1.2010 22:38
by Por
Jos olis jäätynyt huohotin niin sekait työntää öljyä sieltä mistä helpoiten pääsee. Mulla kun jäätyi niin se tukos katosi kun kone oli lämmin ja seisoi vähänaikaa,ja ennenkuin sai talliin että tarkeni tutkia niin löytyi vain huohotinputkesta kosteutta. Kun sai auton sulateltua ja kuivattua niin ei ole ongelmaa enään ollut.
Mulla myös tuli kun pysähdyin hetkeksi kaivamaan puhelinta n. 100km ajon jälkeen sulaneen muovin haju (jonka tosin luulin tulevan kun auto kävi pakoputki kiinni muovikasassa joten en epäillyt mitään), en tosin tiedä onko lähellekään samaa vikaa mutta suuriltaosin tuntuu samalta paitsi tuo sinertävä savu.
Posted: 22.1.2010 22:46
by ryynänen
Por wrote:Jos olis jäätynyt huohotin niin sekait työntää öljyä sieltä mistä helpoiten pääsee. Mulla kun jäätyi niin se tukos katosi kun kone oli lämmin ja seisoi vähänaikaa,ja ennenkuin sai talliin että tarkeni tutkia niin löytyi vain huohotinputkesta kosteutta. Kun sai auton sulateltua ja kuivattua niin ei ole ongelmaa enään ollut.
Mulla myös tuli kun pysähdyin hetkeksi kaivamaan puhelinta n. 100km ajon jälkeen sulaneen muovin haju (jonka tosin luulin tulevan kun auto kävi pakoputki kiinni muovikasassa joten en epäillyt mitään), en tosin tiedä onko lähellekään samaa vikaa mutta suuriltaosin tuntuu samalta paitsi tuo sinertävä savu.
no voipihan se olla, jos se sit on sulanu sillä aikaa ennenku sai talliin auton. Lueskelin tosin noita huohotin juttuja tuolta ja oli kait se joillain työntäny pakoputkestakin öljyä ku huohotin oli tukossa. Pittää huomenna hakkee öljy tonkka ja lisätä vähän ja koittaa tulille, nyt auto tosin tallissa, ni ei ainakaan aamulla oo jäässä.
Posted: 23.1.2010 8:23
by Pasi Häkli
Mulla oli töissä työn alla 1.4TDI Polo mistä oli tandempumppu hajonnut. Niin että naftaa oli mennyt moottoriöljyn joukkoon oikein kunnolla, ja sen takia oli öljy/naftaseoksella ajossa rynnännyt kierrokset tappiin. Ahtoputkista tuli pari litraa tavaraa lattialle. Öljytikkukin kastui lähes puoleen väliin asti

Posted: 23.1.2010 10:08
by ryynänen
ryynänen wrote:Por wrote:Jos olis jäätynyt huohotin niin sekait työntää öljyä sieltä mistä helpoiten pääsee. Mulla kun jäätyi niin se tukos katosi kun kone oli lämmin ja seisoi vähänaikaa,ja ennenkuin sai talliin että tarkeni tutkia niin löytyi vain huohotinputkesta kosteutta. Kun sai auton sulateltua ja kuivattua niin ei ole ongelmaa enään ollut.
Mulla myös tuli kun pysähdyin hetkeksi kaivamaan puhelinta n. 100km ajon jälkeen sulaneen muovin haju (jonka tosin luulin tulevan kun auto kävi pakoputki kiinni muovikasassa joten en epäillyt mitään), en tosin tiedä onko lähellekään samaa vikaa mutta suuriltaosin tuntuu samalta paitsi tuo sinertävä savu.
no voipihan se olla, jos se sit on sulanu sillä aikaa ennenku sai talliin auton. Lueskelin tosin noita huohotin juttuja tuolta ja oli kait se joillain työntäny pakoputkestakin öljyä ku huohotin oli tukossa. Pittää huomenna hakkee öljy tonkka ja lisätä vähän ja koittaa tulille, nyt auto tosin tallissa, ni ei ainakaan aamulla oo jäässä.
Tuntuu olevan porukalla myös menny niitä lohkonkylkeen tulevia huohotinputken laippa tsydeemejä, nekun taitaapi olla muovisia..
Posted: 23.1.2010 15:31
by ryynänen
Laitoin tuossa auton tulille, ni nyt lukee siinä kilomnetrinäytössä vähän aikaa oil service? onks tää ihan normaali ilmotus 15tkm ajon jälk.? miten nollataan?
Posted: 23.1.2010 16:56
by Pasi Häkli
On se ihan normi ilmotus. Ainakin vag-comilla onnistuu nollaus, voi olla että jostain napeistakin onnistuu.
Tämmönen löyty tältäkin foorumilta.
Tuossa selvällä suomen kielellä:
passatin huollon nollaus:
insp tai oil:
-KATKAISE VIRTA
-PIDÄ NOPEUSMITTARIN PUOLELLA OLEVA NAPPI POHJASSA
-VIRTA PÄÄLLE
-NÄYTÖSSÄ PITÄISI LUKEA ”SERVICE OIL”
-PÄÄSTÄ NAPISTA
-PAINA TRIP JOS HALUAT VAIHTAA OIL TAI INSP
-KÄÄNNÄ KIERROSLUKUMITTARIN PUOLELLA OLEVAA NUPPIA
-NÄYTÖSSÄ NYT ”------”
-KATKAISE VIRTA
HOMMA TOIMII
OLEN TESTANNU..
Täältä saatu tuó ohje ja olen kokeillu ja nollaus onnistui..
Posted: 24.1.2010 17:19
by jo-c
täytyy nyt sitten laittaa tänne ilmoitusta että ahdin oli minun passatista rikki kodks huohotin putki oli ihan auki ja ei ollut muutenkaan sen näköinen että olisi ollut tukossa. sitten ei auttanut kun kokeilla toista turboa ja sehän auttoi kummasti öljyn kulutukseen mutta nyt ahtimeen tuli sellainen sakkaus ääni. onko ihan normaalia dieselissä ja vielä vnt 15 puhaltimella.
Posted: 24.1.2010 17:51
by Pasi Häkli
Riippuu vähän kuinka kovasti se sakkaa, onko se normaalia vai ei..
Mulla ainakin tuo hybridiahdin sakkaa hiukan kun täyskaasusta nostaa polkimen ylös, ei mitenkään häiritsevästi.