Page 1 of 1

Kysymyksiä mm. lämmöistä ja lämmittimistä Golf-08 1.9 TDi

Posted: 5.1.2010 11:17
by JSKoto
Nyt on sitten tullut aloitettua vw autoilu ja tulinpa tännekin sitten. Autona toimii siis nykyään Golf Variant 1.9 TDi -08 77kw. Saksan tuontipelihän tuo on. Automaasta, siellähän noita on vieläkin kymmeniä.

Mitäs ihmeen höpinää se semmonen on kun netti on pullollaan kirjoutuksia kuinka " 1.9 tdi ei lämpene"? Kun esim. toissa päivänä oli tuo 21 c pakkasta niin vaatihan tuo oikein 8 minuuttia ajoa parkkikselta (moottoritie) lähdön jälkeen kun mittari näytti 90 c. Ja ei muuten ollut lohkolämmitintä tai webastoa lämmittämässä kun kumpaakaan ei ole.

No, tästä sitten aasinsillalla seuraavan asiaan. Webastohan se houkuttelisi eniten, mutta taitaa jäädä ensi talvelle hintansa puolesta jos nyt alkaa säästelemään roposia. Mites nuo lohko- ja letkulämmittimet? säteilylämmittimet ei kauheasti kiinnosta kun ne ei ainakaan edellisissä autoissa ole lämmittänyt kuin myyjän mieltä. Letkulämmittimiähän on olemassa semmosia yleismallisia, tuskin vaikea asentaa ja kuulemma lämmittääkin?

Onko joku kenties letkulämmittimen onnellinen omistaja? Entä tiedätkö paikan, jossa webastoja asennellaan lähes puoli-ilmaiseksi? Säteilylämmittimen omistajilla lienee kokemuksia? Hinta? Laitoitko itse vai korjaamo?

Tämä letkulämmitin systeemi kiinnostaisi siis eniten. Onko järkeä?

Niin ja sitten vielä jos joku osaa valaista mulle tuon polttoaineluukun lukituksen logiikkaa niin kiitos siitä. Ei nimittäin tuo saksa oikein taivu ja käyttöohjekirja on sen maan kielellä tehty. Se kun on lukossa välillä millon sattuu ja välillä taas pitää olla avaimet mukana että saa napista sen pomppaamaan auki.

Posted: 5.1.2010 12:11
by Kw@@kku
Itsellä ollut käytössä letkulämmitin. Ensimmäinen oli 1.8t IV Golfissa. Golffissa ollut lämmitin oli Calixin tekele. Nykyiseen 1.8t Passattiin laitatin myös letkulämmittimen pari viikkoa sitten. Passatissa on nyt Defan lämmitin.

Ainakin itsellä noi lämmittimet (Calix ja Defa) on toiminut hyvin. Pidän letkulämmitintä säteilylämmitintä parempana vaihtoehtona.

Harri

Jaahas

Posted: 5.1.2010 12:22
by JSKoto
Mites, jos lämmittelet autoa sen pari tuntia, onko lämmöt nousseet jopa sellaisiin lukemiin että sen huomaa jopa moottorinlämpömittarissa?
Ja sitten se pakollinen kysymys: Mitä letkulämppärin asennus maksoi ja missä?

-Juha-

Posted: 5.1.2010 13:25
by Kw@@kku
Ei ole tullut seurattua mittaria, että reakoiko 2h lämmitykseen, tuskin kovemmilla pakkasilla. Muistelen, että ainakin golffissa mittari olisi liikahtanut heti lämmityksen jälkeen pikkupakkasilla.

Itse asiassa en tiedä, että mitä lämmittimen asennus maksaa normaalisti. Itse saan sekä lämmittimen, että asennuksen henkilökunta hinnalla isän kautta.

Nopeasti tuollaisen lämmittimen kyllä asentaa. Passattiin laittoivat sisähaaroituksen kanssa vähän alle kolmessa tunnissa. Olisi menny vähän nopeamminkin, mutta vaatimani pistokkeen paikat puskurissa ja sisällä ei ollut helpoimmasta päästä asentaa.

Harri

Posted: 5.1.2010 13:45
by JSKoto
Okei, kiitti vastauksista. Tämän perusteella ainakin lähetään siis kyselemään letkulämmitintä.

Mites muut? Onko teillä tiedossa kokemuksia/hintoja Golfiin, letku vs. säteily?

-Juha-

Posted: 5.1.2010 17:22
by Tero Häkli
eikös noissa webasto oo vakiona, se vaan käy silloin kun konekin... senkin takia lämpenee paremmin ku esim 4 koppaset tdi:t

Posted: 5.1.2010 19:31
by JSKoto
Jaa onko vai? Sehän olis kyllä huippua. Eli selviäis pelkällä ajastimen asennuksella. Mistäs sen sitten huomaa/näkee että onko siinä se vai ei? Jostain mulla vaan on sellanen mielikuva et noissa ei olis sitä...

Tietäiskö joku tän webasto-asian varmasti? Autohan siis oli saksasta tuotu vw Golf Variant 1,9 TDi Trendline 77kw -08.

-Juha-

Posted: 5.1.2010 19:35
by Pasi Häkli
Ei muistaakseni oo vakiona golffeissa, ja nykyään ei edes uusissa passateissakaan. Passateissa niitä oli vakiona.

Alustanumeron avulla saan sen kyllä varmuudella selvitettyä, mutta jos haluat ite kattoa niin se on siellä puskurin takana apparin puoleisen ritilän takana. Jos ei mistään raosta näe niin niin ainakin ritilän irrottamalla näkee.
Ja sit konehuoneen puolelta menee polttoaineputki webastolle. Siitä paisuntasäiliön vierestä lähtee letkuja. Ja webaston pakoputki kulkee siellä jakopään puolella ihan alhaalla, lähellä kampiakselin siivapyörää. Jos tiiät mistä kattoa niin kyllä ne sieltä löytyy jos webasto vaan on.

PS. Saksantuonneissa sitä ei välttämättä ole, vaikka se suomen malleissa olisikin kaikissa vakiona!
Jos siellä semmonen on niin sen webaston lisäsarja kelloineen maksaa jotain 500€+asennus.

Posted: 5.1.2010 19:39
by Pia
Mulla on tehdasasenteinen webasto ja voin kertoo että jääkaappi-pakastin on silti. Kyllä puoli tuntia joudut ajeleen parin kymmenen asteen pakkasilla ennen ku mittari näyttää ees 70.

Webaston koneisto löytyy apukuskin puolelta puskurin takaa ainakin passatissa. Lyöt auton käyntiin ja juoksujalkaa auton taakse kuuntelemaan pakoputkea. Jos kuuluu epätasanen vinkuna silloin webasto löytyy. Varmin paikka tietysti on ku kurkistaa puskurin taakse.

Passattiin käyvä kello maksaa 450-500e ja sen mukana tulee cd-levy jolla se kello pitää aktivoida käyttöön. Eli tarvitaan myös piuha. Sama kello käy aika varmasti myös golffiinki.

Posted: 5.1.2010 19:45
by Pasi Häkli
Pia wrote:Lyöt auton käyntiin ja juoksujalkaa auton taakse kuuntelemaan pakoputkea. Jos kuuluu epätasanen vinkuna silloin webasto löytyy.
Mistäs tuo vinkuna kuuluu :lol: Webaston pakoputki loppuu sinne moottorin alasuojamuovin alle, tai pisimmillään keskelle autoa.

Itellä on kans auto näillä -20 asteen pakkasilla aika kylmä, Eberin pöhistessä ajaessa saa just ja just pysymään lämmöt lähellä 90 astetta pikatieajossa. Kaupungissa pyöriessä se pysyy ehkä 70 asteessa, vaikka eberikin lämmittäis koko ajan.

Posted: 5.1.2010 19:47
by Patse
Jos se webasto toimii niin pakkaskelillä hetken ajon jälkeen sammutat auton, "hurisee/vinkuu mitä sanaa nyt tykkää käyttää" hetken aikaa ajon jälkeenkin ainakin toisissa autoissa missä moinen viritys tehtaalta.. Mutta ihan järjen köyhyyttää asentaa autoihin webasto ilman kelloa.. :D

Posted: 5.1.2010 19:49
by Pasi Häkli
Patse wrote:Mutta ihan järjen köyhyyttää asentaa autoihin webasto ilman kelloa.. :D
Touche! :lol: Niin totta, niin totta....

Posted: 5.1.2010 20:05
by Tero Paalanen
Pasi Häkli wrote:
Pia wrote:Lyöt auton käyntiin ja juoksujalkaa auton taakse kuuntelemaan pakoputkea. Jos kuuluu epätasanen vinkuna silloin webasto löytyy.
Mistäs tuo vinkuna kuuluu :lol: Webaston pakoputki loppuu sinne moottorin alasuojamuovin alle, tai pisimmillään keskelle autoa.

Itellä on kans auto näillä -20 asteen pakkasilla aika kylmä, Eberin pöhistessä ajaessa saa just ja just pysymään lämmöt lähellä 90 astetta pikatieajossa. Kaupungissa pyöriessä se pysyy ehkä 70 asteessa, vaikka eberikin lämmittäis koko ajan.
Niin hullulle ku se kuulostaakin, ni silti tossa eukon pasuunas kuulee sen webaston käynnistymisen varmimmin auton takana.
Puskurin vieressä ei sitä weban ääntä ei kovin helposti kuule.
Tierä sitte tapahtuuko moottorin ohjauksessa jotakin sen webaston käyntiinlähdön takia (esim. hienoinen kierrosten nousu)
mut putkesta rupeaa välittömästi kuulumaan tasanen vihellys. Liekkö sitten ahtimen ääni joka kuuluu...
No ääni on kuitenki hieman samanmoone ku isojen poikien viridiisseleissä, joissa läpivirtaavan putkiston aiheuttamien mörinöiden seasta kuuluu selvästi ahtimen vihellys.
Passatissa tosin ne mörinät puuttuu :lol:

Posted: 5.1.2010 20:51
by JSKoto
Ei kyllä mitään webaston näköistä löytynyt meikäläisen autosta. Eikä esim. mitään tarraa tai webaston merkkiäkään näkynyt.

Mites, onkos se alustanumero sama asia kun valmistenumero? :?:

Edit.
Niin ihmetyttää vaan toi kun mulla tosiaan 90 astetta saavutetaan hyvinkin nopeasti kylmälläkin kelillä.

Posted: 5.1.2010 21:04
by Pia
Pasi Häkli wrote:
Pia wrote:Lyöt auton käyntiin ja juoksujalkaa auton taakse kuuntelemaan pakoputkea. Jos kuuluu epätasanen vinkuna silloin webasto löytyy.
Mistäs tuo vinkuna kuuluu :lol: Webaston pakoputki loppuu sinne moottorin alasuojamuovin alle, tai pisimmillään keskelle autoa.
Meijän isäntä totes että sieltä kuuluu semmonen vinkuna ku weba käynnistyy. :D

Posted: 5.1.2010 21:05
by Kale
Pia wrote:Mulla on tehdasasenteinen webasto ja voin kertoo että jääkaappi-pakastin on silti. Kyllä puoli tuntia joudut ajeleen parin kymmenen asteen pakkasilla ennen ku mittari näyttää ees 70.
Pasi Häkli wrote:Itellä on kans auto näillä -20 asteen pakkasilla aika kylmä, Eberin pöhistessä ajaessa saa just ja just pysymään lämmöt lähellä 90 astetta pikatieajossa. Kaupungissa pyöriessä se pysyy ehkä 70 asteessa, vaikka eberikin lämmittäis koko ajan.
Kyllä teillä on autoissa tai lämppäreissä jotain vikaa. Mulla ei tarvinut golffissa pitää eberiä motarilla päällä ja passatissa lämmöt tippuu vasta taajamassa jolloin webasto käynnistyy uudestaan. Passatilla jos ajelee noin 10min taajaman läpi niin neula on 90:ssä.

Posted: 6.1.2010 12:03
by Pasi Häkli
En kyllä usko että on vikaa. Ehkä oman asiansa tekee tulpattu EGR.. Sisälle kyllä piisaa lämpöä.

Taajamassa tippuu lämmöt heti, ellei eberi pöhise. Toi on vähän ehkä huonosti sanottu multa ettei pikatiellä pysy 90 asteessa, koska se pikatiepätkä mitä tulee ajettua on ehkä 5km. Pidemmällä pätkällä varmasti pysyisi 90 asteessa ilman eberiäkin.
Niin ja oon tässä käyttänyt climatroniccia automaatilla ja 24 asteessa. Eli puhallus on lähes täysillä koko ajan.

Posted: 6.1.2010 15:39
by Vessu
Kyllä oma ATD vaatii kilometrejä runsaasti ennekuin ollaan 90 asteessa.
Paras aamu oli moottoritiellä lähtö Hyvinkäältä ja Klaukkalassa oli koneen lämmöt 90 astetta, ulkona oli -23.
Webasto oli päällä 30 min ennen lähtöä.
Ilmeisesti softan ohjelmoinnin yhteydessä on EGR:n toimintaan tullut muutoksia.

Posted: 6.1.2010 19:07
by mla
Tuli Superb kiskaistua kylmänä käyntiin aamulla - pakkasta oli -29C. Meni noin 10min kun lämmöt oli täysillä kun moottoritietä ajoin. Parin minuutin ajolla lämpöä alkoi tulla jo sisäpuhaltimista.
Webasto ei ollut suostunut esilämmittämään, mutta moottorin käydessä se lähti käyntiin savuverhon saattelemana eli se oli apuna lämpiämisessä. Nokalla on toki maskinsuoja estämässä moottorin jäähtymisen.

Pitäisi mennä kaivamaan vikakoodit lämppäristä josko oli jotain oikeata vikaa vai oliko vain 'jääkokkare jumi' - tietäisi saako huomenna lähteä lämpöisellä autolla :)

Tässä Superbissäkin valitettavasti on tämä sama TT-V Webasto josta on jo Passatissa ja Touranissa huonoja kokemuksia kestävyyden suhteen.

Posted: 6.1.2010 20:30
by Musti
Mulla ainakin selvästi kuulee koska ebersbächer lähtee käyntiin, ku aamulla heräänkin siihen ääneen... :lol:

Posted: 6.1.2010 20:42
by TKe_
mla wrote:Tuli Superb kiskaistua kylmänä käyntiin aamulla - pakkasta oli -29C. Meni noin 10min kun lämmöt oli täysillä kun moottoritietä ajoin. Parin minuutin ajolla lämpöä alkoi tulla jo sisäpuhaltimista.
Webasto ei ollut suostunut esilämmittämään, mutta moottorin käydessä se lähti käyntiin savuverhon saattelemana eli se oli apuna lämpiämisessä. Nokalla on toki maskinsuoja estämässä moottorin jäähtymisen.

Pitäisi mennä kaivamaan vikakoodit lämppäristä josko oli jotain oikeata vikaa vai oliko vain 'jääkokkare jumi' - tietäisi saako huomenna lähteä lämpöisellä autolla :)

Tässä Superbissäkin valitettavasti on tämä sama TT-V Webasto josta on jo Passatissa ja Touranissa huonoja kokemuksia kestävyyden suhteen.
Mulla käyttäytyy passatin webasto samoin. Kovalla pakkasella vaatii usein pari starttia, että käynnistyy ja alkuun savuttaa vaaleaa savua. Sitten jos auton repäsee kylmänä käyntiin niin webastokin starttaa kerrasta. Pienemmillä pakkasilla webasto käy ja kukkuu todella nätisti eikä savuttele. Olenkin miettinyt, että vika voisi olla palopesän/hehkun lisäksi myös löpön saannissa tai puutteellisessa hehkuvirrassa.

Posted: 7.1.2010 12:11
by Pasi Häkli
^ Se löpön saanti lienee se suurin ongelma näillä pakkasilla. Se polttoaineputki on nimittäin aika perkeleen pientä.

Posted: 7.1.2010 12:12
by Pasi Häkli
JSKoto wrote:Mites, onkos se alustanumero sama asia kun valmistenumero? :?:
Onhan se, jos sen kirjottelet joskus mulle vaikka yv:nä niin voin tarkistaa asian.

Posted: 7.1.2010 13:14
by TKe_
Pasi Häkli wrote:^ Se löpön saanti lienee se suurin ongelma näillä pakkasilla. Se polttoaineputki on nimittäin aika perkeleen pientä.
Onko tuolle asialla jotain tehtävissä? Olen antanut itseni ymmärtää, että webasto on aika tarkka tuon letkun suhteen, ei voi mitään isoa pilliä sinne laittaa?

Posted: 7.1.2010 13:50
by Pasi Häkli
Eipä kai sille oo mitään tehtävissä. Jos jostain saat tankattua "arktista" naftaa niin sen kanssa sen webaston pitäis toimia.
Kuulemma normaali talvilaatu ei riitä vaan pitäs olla arktista. Itellä on jälkiasennus eberi toiminut yli 20 asteen pakkasissa moitteetta. Tosin mulla on sitä pikkusen paksumpaa letkua. Oliko se nyt niin että se valkoinen muoviputki on vähän ahtaampi kuin sininen.

Ei sinne ihan kuinka isoa letkua tahansa voi laittaa, sit ei enää riitä webaston polttoainepumpussa voima.

webastoista passat 3C:ssä

Posted: 7.1.2010 15:21
by tdi133
mulla webasto ei suostunut lähtemään päälle kun just pakkasten tultua olis tarvinnut sitä.
kokeilin sitten laittaa akun laturiin yöksi ja kas kummaa, tt-v toimi koko 30 min kellollakin.
siis taitaa olla tarkka jännitteestä... koodi f 84 saattaa viitata jännitteeseen, sitä koodia kellossa näkyi aiemmin.
akku on alle vuoden vanha Exide Premium, jonka piäis kyllä riittää...mut ei.
1.9 tdi 2006