Page 1 of 1

TDI käynnistyy huonosti lämpimänä

Posted: 11.1.2010 14:19
by OlliTDI
Moi! Audi A6 TDI Avant 2.5 käynnistyy sahaamalla kun kone on jäähtynyt n. 15-30min, mutta on vielä lämmin (startti . Hehkun vain vilahtaa 15-30min pysähtymisen jälkeen startatessa, vaikka ulkona olisi -20 astetta pakkasta. Aamulla, kun auto on jäähtynyt täysin hehkuttaa normaalisti ja tärähtää käyntiin vaikka -20 asteen pakkasellakin. Vaikuttaa siis siltä, että hehkut pitäisi toimia aktiivisemmin vaikka kone onkin vielä vähän lämmin, koska ulkona on pakkasta tai auto muuten jo jäähtynyt. Onko antaa vinkkiä voisiko mahdollisen sensorivian tms korjata itse? Auto valuttaa vähän öljyä koneen etupuolelta ja aika keskeltä. Syylärin ja moottorin välistä katsottuna pieni koneen kyljessä oleva parinpeukalonpään kokoinen pyöreä mutikka on märkä, joka osoittaa alaspäin. Veikkaisin, että öljy tulee sen yläpuolelta.. oliskohan jonkin rullapyörän stefa rikki (ehkä kampiakselin). Voisko tuo öljyvuoto hämätä jotain sensoria antamaan väärää koodia hehkutuksen ohjainyksikölle, että kone olisi lämpimämpi, kun mitä oikeasti on. Tämä on nyt vain arvailua. T. OlliTDI

Posted: 26.1.2010 15:09
by Lare
Täältä löytyy ihan samanlainen ongelma. Audiclubin puolelta ei löytynyt viestiketjua enkä uutta viitsinyt avata.
Elikkäs kyseessä 2.5 TDI A4 vuosimallia -03. "Taskulämpöisenä saa sahata useamman sekunnin ennen kuin käynnistyy!
Sellanen perus pakkaskelillä kun auto seisoo 1,5h-3h niin todella vaikeaa on käynnistyminen ja kun vihdoin ja viimein pyörähtää käyntiin niin putkista työntää aika ison savupilven pihalle.
Muuten auto ei savuta.

Aamuisin lähtee pakkasella kuin pakkasella käyntiin kuin palmun alta. Ja kesällä en huomannut minkäänlaista ongelmaa käynnistyksien suhteen.

Autoon on vaihdettu jäähdytinnesteen lämpöanturi, polttoainesuodatin, polttoainesuodattimen ventiili ja vikakoodeja ei ole.

Neuvoja, apuja???
Voisko syy olla ilmamassamittari? Suutinvuoto??

MOI

Posted: 29.1.2010 10:38
by jonneilari
Mä omaan samat ongelmat audissa..ja vinkkinä tuli et moottorinlämpötilaanturi paskana...itelläni se oli ja on vielä rikki...mut tänään laitan uuden paikalleen ni katsotaan huomenissa toimiiko auto paremmin

Posted: 14.2.2010 12:01
by janskukj
itellä on taas silleen ,että kylmänä ei tahdo millään lähteä käymään, mutta sitten ku parin starttauksen jälkeen lähtee niin käy kyllä hyvin ja vaikka sammuttaa samantien niin lähtee käymään ongelmitta.. oiskohan hehkuissa vikaa??

Posted: 15.2.2010 9:14
by Tero Häkli
pumpun ajotus?

Posted: 17.2.2010 13:00
by janskukj
Joo niin itekki vähän aattelin, no auto menee kohta nokka remmin vaihtoon niin jos ne sitte siinä samalla säätäis ajotukset.

Posted: 26.2.2010 18:40
by dr_ink
Normi/ohjearvot ajoitukselle muistaakseni 70@120
(vcds:llä ja group 000:sta katsottuna 2 ja 9) ton kun kääntelee vaikka ~75-78 tuntumaan niin pitäis parantua starttien.
Liike on sit todella pieni ja riski kääntää liikaa on todella iso.
Eli kuskinpuolen nokka-akselista kolme pulttia auki, ja varovasti pumpulta kääntämään, edestä katsottuna myötäpäivään.
janskukj wrote:Joo niin itekki vähän aattelin, no auto menee kohta nokka remmin vaihtoon niin jos ne sitte siinä samalla säätäis ajotukset.
Toivotaan että saavat edes kartalle :roll:

Posted: 28.2.2010 23:33
by janskukj
nyt remmit vaihettu , mutta yhtä huonosti lähtee käyntiin, sanoin kyllä että katsoa ajoitus samalla niin meinasivat ,että tulee automaattisesti kohalleen, ja että ei pitäs vaikuttaa käyntiin lähtöön jos muuten käy hyvin.. homma tehtiin vielä merkki huolossa.. ihme touhua, ku oon saanu sen käsityksen ,että juuri käyntiin lähtöön se vaikuttaa.. lähtee yhtä huonosti +5 asteen lämmöstä tallissa tai -5 ulkona joten ei kai tuo mikään hehku vika voi olla..?

Posted: 1.3.2010 7:40
by jonneilari
Maffi...miten pitkään sä joudut hehkuttaa autoo...meillä oli toi lämpöanturi paskana ja se hehkutti miinuutin lämmityksen jälkeen tosilyhyen aikaa...sit ku ei lämmittäny autoo ollenkaa hehkutuskin kesti huomattavasti pitempää...loogista kyllä mut selkeesti anturi paskana ku ei minuutissa kone kyl kerkii eberillä lämpii

Posted: 1.3.2010 8:24
by dr_ink
janskukj wrote:nyt remmit vaihettu , mutta yhtä huonosti lähtee käyntiin, sanoin kyllä että katsoa ajoitus samalla niin meinasivat ,että tulee automaattisesti kohalleen, ja että ei pitäs vaikuttaa käyntiin lähtöön jos muuten käy hyvin.. homma tehtiin vielä merkki huolossa.. ihme touhua, ku oon saanu sen käsityksen ,että juuri käyntiin lähtöön se vaikuttaa.. lähtee yhtä huonosti +5 asteen lämmöstä tallissa tai -5 ulkona joten ei kai tuo mikään hehku vika voi olla..?
Tulee joo automaattisesti kohdalle, jos ovat saaneet sen edes kartalle.
Kehoitan ihan ensimmäiseksi, ennen yhdenkään osan vaihtoa käyttämään auton piuhan päässä ja todellakin tarkastamaan sen ajoituksen, ja mahdollisesti kääntämään pikkasen aikaiselle. Osia vaihtamalla saat kyllä rahasi tuhlattua.

Posted: 1.3.2010 9:15
by Tero Häkli
pelkästään laiskuutta ja kädettömyyttä jos väittää että se menee automaattisesti kohdalleen...

Posted: 1.3.2010 10:50
by janskukj
jonneilari wrote:Maffi...miten pitkään sä joudut hehkuttaa autoo...meillä oli toi lämpöanturi paskana ja se hehkutti miinuutin lämmityksen jälkeen tosilyhyen aikaa...sit ku ei lämmittäny autoo ollenkaa hehkutuskin kesti huomattavasti pitempää...loogista kyllä mut selkeesti anturi paskana ku ei minuutissa kone kyl kerkii eberillä lämpii

kyllä mielestäni se ihan normaalisti hehkuttaa, mulla ei oo tossa mitään lämmitintä vielä, jos on enemmän pakkasta niin ainakin 10s palaa hehku valo ,mutta jos tallista lähtee niin ehkä 3-4s.


joo käyn tänään kysymästä sieltä liikkeestä jos ne vois koittaa kattoo sen ajotuksen.

Posted: 1.3.2010 11:46
by dr_ink
Pyydä sitten että kertovat ajoituksesta muutakin kun "on kohdallaan".
Suosittelen edelleen että metsästät lähialueeltasi jonkun "harrastajan" jolta löytyy vag-com/Vcds.
Pääset luultavasti halvemmalla ja pääset mahdollisesti tarkastamaan muutakin kun pelkän ajoituksen.

Posted: 1.3.2010 16:07
by janskukj
joo no kävin kysymässä ajoituksesta ja meinasivat että on 100 varmasti kohillaan, oli niin ankee kaveri ,että en jaksanut sen kans kauaa aiheesta puhua, eikä se ees varmaan mitään asiasta tienny, sano vaan että tarkistaa hehkut.

no voishan ne tietenki mittailla läpi, mutta en usko että vika siinä on..

Posted: 1.3.2010 16:20
by jonneilari
vag comilla näät ne anturit..ja kannattaa kysellä täällä jos joku vagin omaava asuis lähellä

Posted: 1.3.2010 17:07
by Tero Häkli
kyllä tdi ilman hehkuja lähtee viä aika kovistakin pakkasista

Posted: 1.3.2010 17:34
by dr_ink
No v6 koneet on aika tarkkoja noista hehkuista kun vertaa esim pumppusuutinkoneisiin.
Edelleen kuitenkin väitän että ongelma on ennemmin ajoituksessa.

Posted: 1.3.2010 18:34
by janskukj
mittailin tossa hehkut ja näyttää siltä että kaikki on pimeänä ,kävin jo hakemassa uudet ja 5 sain vaihdettua mutta 1 on niin hankalalla paikalla että en jaksanu enää sitä alkaa värkkäämään.. pitää antaa koneen jähtyä ja kokeilla oliko mitään vaikutusta.

mites sitte jos ajoitus on pielessä niin lähteekö se huonosti käyntiin myös lämpimänä,,? mullahan tuo käynnistyy huonosti ainoastaan kylmänä

Posted: 1.3.2010 21:31
by AjH
Jos kaikki hehkut on pimeät (miten mittasit?) niin eiköhän se ole aika selvää kauraa :) Vaikka miten kauan se hehkuvalo palais niin ei liene auta mitn.

Posted: 2.3.2010 0:52
by Tero Häkli
varmin keino on lyödä akkuun kiinni =) ei tarvi mittailla

Posted: 2.3.2010 13:57
by janskukj
joo no ensin mittasin vastukset ( ei tullu mitään lukemaa)ja sitte vielä otin irti ja kokeilin antaa virtaa eikä ainakaan lämmenny yhtään, no nyt on ainakin 5 uutta hehkua paikallaan ja kyllä tuntu ainakin paremmin lähtevän käyntiin.

Posted: 2.3.2010 21:16
by janskukj
vikahan oli sitte noissa hehkuissa, että kyllä niillä näköjään jotain virkaa kuitenki on..

Posted: 3.3.2010 0:13
by Tero Häkli
aika ronkeli... ite joutunu 20 asteen pakkasesta lyömään käymään ilman hehkuja.... tosin 1.9

Posted: 3.3.2010 9:08
by dr_ink
Joudun nyt tunnustaneeni olleen väärässä tuon ajoituksen suhteen.
Yleisesti ottaen ongelma vaan tuossa "puolilämpinä" käynnistyksessä on ollut tuo ajoitus.
Tosin, kuten jo aiemmin mainitsin kyllä nämä V6:t ovat erikoisen tarkkoja noista hehkuista ja niiden toimivuudesta.

Posted: 3.3.2010 17:41
by janskukj
joo 1.9:t on ihan asia erikseen nehän kyllä lähtee, mutta tuo v6 tarvii näköjään vähän hehkua, kyllähän se on aina lähteny käyntiin ilman hehkuja,vaikka ollu -25 ei vaan kovin hyvin.. :lol:

Re: TDI käynnistyy huonosti lämpimänä

Posted: 28.1.2014 10:23
by A6FANI
Mulla audi a6 tdi 132 kW vm 2004. Oire että ei lähde lämpimänä käyntiin tuli viime kesänä. Kuuden tunnin seisomišen jälkeen lähti hyvin käyntiin, lämpösenä ei antanut hehkua eikä polttoainetta tarpeeksi ja tuurilla lähti pitkän veivaamisen jälkeen käyntiin.

Vika hävisi kun asensin uuden akun. Epäilen että hieman alhainen jännite aiheutti sen, että startin kierrokset olivat hieman alhaiset ja audin alkuperäinen polttoaineen syöttöohjelma antoi pikkukierroksilla pihisti ainetta ja ehkä pumppu vähän kulahtanut ja ehkä kontrolliboxikin toimii hieman huonommn jos jännite alhainen. Eli uutena auto toimisi ehkä huonollakin akulla, mutta vanhempana tarvii priimakuntoisen akun. kokeilkaa tää helppo homma ennen pumppujen ja antureiden vaihtoa tai ennen kun asennatte jotain viritysvastuksia anturiin.