Page 1 of 1

Ilmaa jäähdytysjärjestelmässä?

Posted: 31.1.2010 10:10
by kotka
Hei
-20 pakkasta, moottorinlämmöt ties missä (n.110 C mittarin mukaan) ennen pysähtymistä eikä sisälle tule lämmintä YHTÄÄN!
No, auto hitaasti kituuttamalla talliin tarkempaan syyniin, kun mitään näkyvämpää vikaa ei tien päällä näkynyt. N. 40 km/h vauhtia pystyi ajamaan, niin lämmöt eivät nousseet 100 asteen yli.
Nestettä oli paisuntasäiliössä ja painetta jonkun verran, kun korkin avasin
Lämpötilasäädintä rumppaamaan, että onko tämä mennyt rikki. Yht'äkkiä sitä lämmintä alkoikin tulemaan sisälle, oikeastaan ihan kuumaa. Lämpömittari näytti n. 95 ja flekti pyöri.
Hetken pyörittyään paikoillaan lämpimän tulo jatkoi ja moottorinlämmöt pysyivät 90 paikeilla. Eikä koeajollakaan nostanut niitä yhtään normaalia ylemmäs.
Koeajon jälkeen auto ulos seisomaan ja jäähtymään. Pakkasnesteen määrä ok ja pakkasenkesto n.-39 astetta mittarin mukaan. (Käytetään 50/50 seossuhdetta pakkasnestepurkin ohjeen mukaan.)
Kylmä auto käyntiin ja koeajolenkille, eikä mitään normaalista poikkeavaa. Ehkä hieman hitaammin nousi moottorin lämmöt, mutta vain mutu-tuntumalla. Lämmintä tulee ihan normaalisti. Tai eihän tuo mikään kuuma auto ole ajella näin -20 pakkasella muutenkaan.. Lämmöt nousivat ihan normaaliin, eikä yhtään yli.
Mutta sitten vikaepäilyjä:
- ehkä ilmaa jäähdytysjärjestelmässä kun kuuluu lorinaa letkuja puristellessa, mutta miten se poistetaan?
- Voiko termostaatti olla tiensä päässä, että olisi jumittanut sen kiinniasentoon?
- Vai mikä muu mahdollinen vika kuvaillun ilmiön olisi voinut aiheuttaa?

Kyseessä allekirjoituksen Golf..

Posted: 31.1.2010 11:54
by Pasi Häkli
Villi veikkaus, vesipumpusta siivet irti. -20 asteen pakkasella ei muuten kyllä saa nesteitä 110 asteiseksi ihan helpolla. Vaikka termari olis koko ajan kiinni. Se vesipumpun akseli on metallia ja siipipyörä muovia, halkee akselista irti. Pyörii joskus ja jouluna mukana.