Page 1 of 1
Outo ilmiintymä öljytikussa ja täyttökorkissa
Posted: 3.2.2010 21:01
by Asmo
Moro.
Ihmetellyt tässä pitkin talvea, kun olen seuraillut öljyntasoa mittatikulla että jotain outoja ilmiintymiä on ollut siinä sekä öljyntäyttökorkissa, jälkimmäistessä tosin harvemmin.
Kolmen aikaisemman ja erimerkkisen auton historiassa en ole samanlaista öljyn seassa (seassa kai, kun tikkuun tarttuu?)
tavannut.
Viilimäistä valkoista ainetta, toinen saattaisi sanoa vaahdoksi joku taas joksikin muuksi, mutta minusta ensimmäinen kuvastaa tässä tapauksessa parhaiten 'ilmiintyvää' töhkää. Jokaisen tikun puhdistuksen ja uudelleen tökkäyksen jälkeen saa aina vähän lisää töhkää mukaan.
Toivottavasti kuvista linkkien takaa saa selvän, jos joku osaisi kertoa ja olisiko syytäkin huolestua? VW:n ongelma, Passatin ongelma? Muidenkin merkkien ongelma?
T: Asmo
Posted: 3.2.2010 21:08
by hulttio
Siellä on vettä, todennäköisesti kondenssi sellaista.
Meitin golfissa sama juttu, mut jos ei oikeasti vesi ja öljy mene sekaisin, niin mitäpä pienistä.
Öljyt tietysti voi ajallaan vaihtaa.
Posted: 3.2.2010 21:39
by Asmo
hulttio wrote:Siellä on vettä, todennäköisesti kondenssi sellaista.
Meitin golfissa sama juttu, mut jos ei oikeasti vesi ja öljy mene sekaisin, niin mitäpä pienistä.
Öljyt tietysti voi ajallaan vaihtaa.
Olisi pitänyt laittaa edes se viimeisin öljynvaihto jo ekaan viestiini...

, eli itse vaihdoin reilut pari tuhatta kilometriä sitten öjyt.
Aikaisemmasta omistajasta en tiedä, ohjekirjaan oli muistaakseni merkitty siten, että 6000km aikaisemmin olisi ollut vaihdettu. Enpä vaan koskaan ymmärtänyt miten ne vaihtaessa tuli niin mustana ulos silloin :O (johtopäätös tuosta oli, että olipa hyvä että kävinkin vaihtamaan).
Voikohan tuota nyt vaan kertyä ja kertyä kun jo alkaa vaikuttamaan, vai pelastasko kevät lämmöllään?
Pystyn käyttää arkena autoa roikan päässä ennen töihin menoa ja pois lähtiessä, mutta yhden ajon joutuu lähtemään kylmänä kolmena iltana viikossa. Noinkohan tuo ehtii kahdeksan kilometrin työmatkan aikana lämmetä, luulis kyllä moottoriöljyn ainakin kun paistinpannu paahtaa öljypohjaa näissä Passatin malleissa

Posted: 3.2.2010 22:37
by AjH
Samaa löytyi täälläkin öljytikusta, kondessiksi todettiin. Kondenssiahan kertyy kun koneen sisällä oleva ilma on kosteaa ja metallipinnat eli lohko, kansi, öljypohja jne ovat kylmiä. Varmaankin siis enempi ajon jälkeen kun sisällä on lämpöä mutta kylmyys puree jo moottorin kuoriin, alkaa kondenssia kertymään.
Tietysti kuumiksi käytetyistä öljyistä se kondenssivesi haihtuu poiskin, että sikäli olisi varmaan hyödyllistä ainakin kerta viikkoon ajaa vähän pidempi kierros että kone ehtii kunnolla lämmetä.
Posted: 4.2.2010 0:09
by Juhizz
Joo samaa löytyy oman golffin korkista. Maitokahvin näköistä "vaahtoa". Eipä tuo liene vaarallista. Öljyt vaihtoon heti kun kerkeää. Muutenkin aika tummat (vaikkakin kilometrit riittäisi vielä, longlife)..
Posted: 4.2.2010 18:00
by Patse
Miltäs paisuntasäiliö näyttää?, jos siellä on vastaavasti öljyä niin sitten kannattaa huolestua.
Posted: 8.2.2010 15:34
by Asmo
Kiitoksia useille vastanneille
Kävin vielä katsomassa Patsen ehdottaman jäähdytysnesteen paisuntasäiliön, kun nyt muuten viimein päivien jälkeen pääsin

, näytti kirkkaalta ja yhtälaiseltä jäähdytysnesteeltä. Pitäisikin, jos kaikki on kunnossa, kun jakopäänhihnan vaihdosta ei ole kuin muutama kuukausi, jossa samalla tehtiin jäähdytysnesteiden vaihto.
Joskus voisi tehdä hyvää ajaa auto lämpimäksi, pitkiä matkoja ja silleen. Täytyy jäädä seurailemaan tilannetta
