Page 1 of 1
Passat 2.8 4motion 2001 vaihteisto/peräöljyt?
Posted: 18.2.2010 23:43
by ptavi
Moi pitäs vaihtaa vaihdelaatikkoon (manuaali) ja etuperään öljyt ja nehän on samaa tuossa manuaali laatikossa! Nyt kovilla pakkasilla -20C / -30C välillä oli aika jäykät öljyt kun vaihteita yritti vaihtaa, vaikka ne on vaihdettu n.40tkm sitten.. itse suosin huoltoja joskus ammatikseni tehneenä 5v/50tkm vaihto periaatetta perissä ja laatikoissa (tosin automaatissa 100tkm/5v).. Onko kokemuksia mitä öljyä kannattaa laittaa? kun en tiedä mitkä öljyt ovat laittaneet perus pajalla ja muutenkin mielellään vaihdan oston jälkeen niin tiedän varmaksi milloin ne on vaihdettu..
1. vaihtoehto Mobil vs200 vissiin se suosituin ja helpoin vaihto ehto?
2. vaihtoehto castrol taf-x kenelläkään tästä kokemuksia onko juoksevampi kuin tuo vs200?
3. vaihtoehto redline MT-90 joku tätä kehui kovasti!
4. vaihtoehto redline MTL ois liukkaammat kuin mt-90 mutta toimiiko?
hinnoissa ei kuitenkaan ole suuria eroja niin hakusessa se toimivin öljy laatikkoon/etuperään! oliko etuperä muuten kitkalukolla? öljytilavuus kuulemma 2,75L kuulostaa aika vähältä!
Takaperä on kitkamallia, joten kuulemma öljy kuin öljy? 75W-90 synteettinen kitkaöljy gl-5 luokituksella kuulemma käy? mutta onko jossain merkistä hyviä suosituksia / kokemuksia? Perään kuulemma menee 1,5L öljyä mikä ei sekään ole paljoa..
Re: Passat 2.8 4motion 2001 vaihteisto/peräöljyt?
Posted: 19.2.2010 0:16
by MarcusS
ptavi wrote:
1. vaihtoehto Mobil vs200 vissiin se suosituin ja helpoin vaihto ehto?
Kaveri laitatti juuri vs200 omaansa (4motion) eikä ole toistaiseksi katunut. Itsehän en suostu ko. rasvaa näyttämäänkään autolle, vaan hankin shellin getriebeöl liukastinta automaattisesti sen hyvien omakohtaisten kokemusten vuoksi. Vajaaveto skodassa vs200 aiheutti vaihteensiirtymisongelmia 1. ja 2. vaihteilla heti nosturilta päästyä. Shellin aineella tilanne korjaantui.
Audiclubilla on juuri keskustelua tästä aiheesta.
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=84373
Re: Passat 2.8 4motion 2001 vaihteisto/peräöljyt?
Posted: 19.2.2010 9:59
by ptavi
MarcusS wrote:ptavi wrote:
1. vaihtoehto Mobil vs200 vissiin se suosituin ja helpoin vaihto ehto?
Kaveri laitatti juuri vs200 omaansa (4motion) eikä ole toistaiseksi katunut. Itsehän en suostu ko. rasvaa näyttämäänkään autolle, vaan hankin shellin getriebeöl liukastinta automaattisesti sen hyvien omakohtaisten kokemusten vuoksi. Vajaaveto skodassa vs200 aiheutti vaihteensiirtymisongelmia 1. ja 2. vaihteilla heti nosturilta päästyä. Shellin aineella tilanne korjaantui.
Audiclubilla on juuri keskustelua tästä aiheesta.
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=84373
Kiitos vinkistä eli ei ainakaan tuota vs 200 laiteta! vieläku joku sanoisi kokemuksia noista redline öljyistä, mitä olen nyt harkinnut ellen tyydy castroliin.. tuolla oli tuosta laatikon huuhtelusta juttua itse en pidä hyvänä ideana! vaihtaa vaikka kerran vuoteen laatikko öljyt, niin kyllä on puhtaat paikat parin vaihdon jälkeen..
Posted: 19.2.2010 10:10
by Nixu
Castrolilla asialliset öljyt.Ite laitoin edelliseen pasuunaan perään SAF-XO öljyt ja samat pitäisi käydä myös vaihdelaatikkoon.Hyvin mulla pelitteli -20-30c pakkasillakin...
Posted: 19.2.2010 22:59
by AjH
Onko 4motionissa ihan varmasti kitkalukko jommalla kummalla tai edes kummallakaan akselilla?
Red Linestä oon ite kuullut positiivista joten ainakin niitä voisi suosia. Ja toisaalla joku oli vastaavaan 4motioniin laittanut lootaan MT90 ja perään 75W90 ja tyytyväisyyttä oli ilmoilla.
Posted: 19.2.2010 23:30
by ptavi
AjH wrote:Onko 4motionissa ihan varmasti kitkalukko jommalla kummalla tai edes kummallakaan akselilla?
Red Linestä oon ite kuullut positiivista joten ainakin niitä voisi suosia. Ja toisaalla joku oli vastaavaan 4motioniin laittanut lootaan MT90 ja perään 75W90 ja tyytyväisyyttä oli ilmoilla.
Näin meinasin minäkin toimia kun noita hintoja katselin 15,90€/purkki mt-90 ja kitkalukko öljy redline 75w-90 taakse, halvimmillaan futuresilla ainakin pikaisesti tarkastettuna.. tosin amerikassa oli 11$ purkki joten on katetta vielä tuollakin hinnalla kun kursit laskee ja vaikka verot lisääkin.. takana on minulla ainakin kitkalukko, mutta kaikissa malleissa ei ole riippuu nähtävästi vuodesta ja toteutus tavasta.. Etuperä onkin todennäköisesti ilman lukkoa olisi varmasti kiva käännellä parkkipaikoilla kun tarkemmin ajattelee.. Meidän perä hikiällä ei vaan ole redline edustajaa pitää tarkastaa onko pikallisissa liikkeissä kyseisiä aineita ennen kuin tilaa muualta.. noin 100€ kaikki öljyt ja jää ylikin hieman ei paha minusta! marmoritiskiltä taisi olla vaihteistoöljy 37€/L ja peräöljy 30€/L taas katteet kohdillaan, tosin mainitsi että heilläkin vs200 tynnörissä joten asiakkaana olisin tarkkana mistä veloitetaan kun vaihdetaan öljyjä.. mainitsi kanssa että noille ei ole huolto ohjetta vaihdetaan kun asiakas haluaa tai ajetaan niin pitkään kun laatikko ja perä kestää

Posted: 19.2.2010 23:37
by ptavi
Nixu wrote:Castrolilla asialliset öljyt.Ite laitoin edelliseen pasuunaan perään SAF-XO öljyt ja samat pitäisi käydä myös vaihdelaatikkoon.Hyvin mulla pelitteli -20-30c pakkasillakin...
On varmasti hyvät öljyt mutta hinta nousee samaan kuin alkuperäiset öljyt n.35€/L ainaki kun pikaisesti googlailin.. Mutta tiedetäänpähän ainakin että nekin noihin sopii jos joku ei ole yhtä saita kuin minä

Posted: 20.2.2010 9:21
by Micco
Hmmm. Ei ole kyllä itselle tullut vastaan 3b/3bg Passattia, jossa olisi minkäänlaista mekaanista lukkoa kummallakaan akselilla. Onko se joku jälkiasenteinen? Itsellä haaveissa hankkia joskus Quaifen tai Peloquinsin torsenmurikka taka-akselille.
Asiaa sivuten, dieselissä 6-vaihteisella manuaalilla testasin noita Castrolin taf-x:iä laatikkoon talvella. Viikon päästä piti käydä vaihtamassa merkkiliikkeessä orkkisöljyt takaisin tilalle. Tahmasi vaihteet kylmänä aivan järkyttävästi. Tiskillä sanoivat, ettei tuohon kyseiseen vaihteistoon saa laittaa muuta kuin alkuperäistä öljyä. Mikähän on virallinen totuus, ja minkä firman tekelettä tuo osanumeroöljy mahtaa olla.

Muita öljyjä ei ole tullut laatikkoon kokeiltua.
Posted: 20.2.2010 9:54
by Nixu
ptavi wrote:Nixu wrote:Castrolilla asialliset öljyt.Ite laitoin edelliseen pasuunaan perään SAF-XO öljyt ja samat pitäisi käydä myös vaihdelaatikkoon.Hyvin mulla pelitteli -20-30c pakkasillakin...
On varmasti hyvät öljyt mutta hinta nousee samaan kuin alkuperäiset öljyt n.35€/L
Hyvä ja halpahan ei koskaan kulje käsikädessä

Posted: 20.2.2010 21:14
by AjH
Mistä Ptavi oot ton kitkatiedon saanu, vai onko tosiaan jälkiasennus. Ei sillä että mahdotonta olis mutta ihan samassa käsityksessä olen kuin Micco että VAG tehtaalta asennettuna niitä ei liene tullut ulos.
Racers place myy kuuleman mukaan Redlineä aika lähelle Eurooppahintoja, jotain 12 euroa taisi olla litralta syksyllä ollut.
Posted: 15.11.2010 12:13
by AjH
Onkos meillä nyt lootaöljystä 5v manuaaliin jotain varmaa tietoa, mitä sen pitäisi olla? Luokitus siis lähinnä hakusessa, 75W90 GL4 on nettitiedon suodatuksen perusteella oikea aine? Redlineä tässä tarkoitus hankkia mutta vaihtoehtoja on muutamat, ja just sitä oikeaa olis tarkoitus että kanssa toimisi.
Hauskaa kun edes Volkkarilta ei tietoa saanut irti, luokitusta ei lue missään, edes alkuperäisen öljyn purkissa. Purkissa on vain varaosanumero ja muuta epäoleellista tietoa, jee. Niin ja melkein 40 euroa litra.
2,25l löytyi sentään tilavuudeksi, eli kolme purkkia tarvinnee ostaa.
Posted: 16.11.2010 20:48
by AjH
Ei oo kellään mitään heittää tähän, sais öljyt tilaukseen...
Posted: 17.11.2010 18:18
by Kilu
AjH wrote:Onkos meillä nyt lootaöljystä 5v manuaaliin jotain varmaa tietoa, mitä sen pitäisi olla? Luokitus siis lähinnä hakusessa, 75W90 GL4 on nettitiedon suodatuksen perusteella oikea aine? Redlineä tässä tarkoitus hankkia mutta vaihtoehtoja on muutamat, ja just sitä oikeaa olis tarkoitus että kanssa toimisi.
Hauskaa kun edes Volkkarilta ei tietoa saanut irti, luokitusta ei lue missään, edes alkuperäisen öljyn purkissa. Purkissa on vain varaosanumero ja muuta epäoleellista tietoa, jee. Niin ja melkein 40 euroa litra.
2,25l löytyi sentään tilavuudeksi, eli kolme purkkia tarvinnee ostaa.
Itse laitoin lootaan Redlinen MT 90:stä, meni tasan 3 pulloa eli 3*0.946l. Perään Redlinen 75W90:stä puolitoista pulloa. Motonetissa pullo 17.50e. Ei ole ilmennyt ongelmia.
Posted: 17.11.2010 21:21
by AjH
Ok. Peräöljyähän ei tohon mun etuvetoseen tarvitse, mutta keskustelu pohjautuu nelikkoon niin toi tieto hyödyttänee jotakuta kuitenkin.
MT-90 it is.
Posted: 20.12.2010 14:21
by Arto Vikiö
Moro vaan.
Käytin pasuunaa huollossa. Jäi peräöljyt vaihtamatta.
Tarjolla oli kahtaa eri öljyä, tyyppejä en muista.
Mistä saisi varmuuden/tiedon, mikä on oikea peräöljy?
Kiitos.
Posted: 12.8.2011 15:22
by Arto Vikiö
Onko kukaan vaihtanu peräöljyjä 3bg 4motion passattiin? Millaanen homma se on?
Mikä öljy, täyttömäärä, pitääkö olla erikoisavain (Pörhö Raahe väittää näin)? Muuta huomioitavaa?
Posted: 12.8.2011 15:36
by Patu
No olen vaihatuttanut öljyt VAG vehkeisiin erikoistuneella pajalla ja alkuperäisiä öljyä sielläkin suositeltiin. Sanoivat että ei itse laittaisi edes Red-linen öljyjä sisään ja kaverilla on noita Torsen vehkeitä ollut enemmänkin.
Itse vaihtotyöstä en tiedä sen enempää.
Posted: 12.8.2011 16:33
by Micco
Sujuvasti on tullut vierestä seurattua em. toimitusta aina kaverin tekemänä. Orkkisöljyillä on menty täälläkin. Näin ulkoa en täyttömääriä muista. Vähän hankalassa paikassa ylhäällä se täyttöproppu on sekä vaihdelaatikossa että perässä. Jotenkin se kaveri sinne ne öljyt aina on kaatanut...
Voin yrittää kaivella kuitteja, löytyykö vielä osanumerot ja määrät.
E: Peräöljyn osanumero on G 052145S2.
Posted: 12.8.2011 19:53
by Kilu
Arto Vikiö wrote:Onko kukaan vaihtanu peräöljyjä 3bg 4motion passattiin? Millaanen homma se on?
Mikä öljy, täyttömäärä, pitääkö olla erikoisavain (Pörhö Raahe väittää näin)? Muuta huomioitavaa?
Liekö mitään eroa 3B:hen? Aikaisemmasta viestistäni näet öljyn ja sen määrän. Itse kävin tuttavan pajalla ja hän oli itse tehnyt tuon "erikoistyökalun". Normi torxi tuohon ei käy, mutta jos viitsi könytä auton alle , niin näet kannan. Jos ei perä pelaa muulla, kuin orkkisöljyllä, niin sittenhän sitä on laitettava. Omassa kotterossani ei ole edelleenkään ollut ongelmia talvellakaan tuolla redlinellä ja hintakin oli halvempi se parikymppiä litralta. Kuka tietää oikeasti kenen tuo "orkkisöljy" on? Purkin muoto, väri ja teksti ei sitä litkua muuksi muuta ja tiettäkseni vw ei sitä itse valmista. Jos siitä purkista haluaa enemmmän maksaa, niin mikäs siinä. Itse en ole kyllä tavannut merkkihuoltoa, joka olisi muuta suositellut, kuin itse myymiään osia. Itse pystyn kyllä suosittelemaan redlineä, vaikka toiset eivät sitä suostuisi laittamaan.
Öljyt
Posted: 27.9.2011 0:47
by ptavi
Tuli öljyt vaihdettua ne redlinet, minusta toimivat tosi hyvin myös pakkasella! Itse öljy oli kuin vettä laittaessa roiskahti paidalle vähän ja haisi paita vielä 6kk jälkeenkin vaikka pesi, en tiedä mitä myrkkyjä sisältää.. Etu tai takaperässä ei tosiaan ole mitään lukkoja kuten aluksi luulin. Vaihteistoöljyt oli aika puuroa vaikka piti olla vaihdettu joku aika sitten! Vs200 olleet todennäköisesti! Ilmoitetut määrät loppuivat sekä vaihteistossa ja perässä kesken olisi vielä pitänyt olla yhdet purkit, en muista enää tarkkoja määriä.. Itse vaihto oli hankalaa kun en kehdannut paineastiaan laittaa koska saattoi olla mitä vain öljyä pohjalla.. ruutalla aikani laittelin ja hyvin onnistui. Vaihteistoon tarvitsi sen oman avaimen ja perässä oli muistaakseni kuusiokolo aika iso semmoinen.. Vaihteiston toimivuus parani huomattavasti kun vaihdettiin / ilmattiin kytkin nesteet oikein kunnolla! ikinä ei oltu ruuvia avattu vaihteiston päällä siitä johtuen takerteli ja syncrotkin varmasti kuluneet hieman.. Samalla jarrunesteet vaihdettiin kokonaan.. Nyt sama edessä audi a6 quattron kanssa, sama tekniikka joten redlineä varmasti laitan kunhan käytän välissä puhtaat öljyt jos tulee yhtään likaisempaa öljy laatikosta tai perästä! Tuo Vs200 mobil on kuulemma ensimmäisiä kehiitettyjä atf öljyjä joten tuli mieleen onko kukaan kokeillut ATF laittaa vaihteistoon? onko liian hienoa? toimisi talvella kyllä parhaiten

perässä menee varmasti öljy kuin öljy jos GL-luokitus kohdallaan MP-90 näytti nesteen sivut perä öljyksi. Ostin 80w-90 HD mobilia sillä huuhtelen perän jos on likaista öljyä nyt sisällä..