Page 1 of 1

egr tulppaus + ja - ?

Posted: 4.3.2010 21:08
by Jaku
eli onko hyötyjä tai haittoja?

vein auton tehottomuuden takia huoltoon...
on se kumma ku varasin lappeenrannan volkkarilta huoltoajan suuttimien säätöön ja ajoituksen tarkistukseen niin tämmöise saivat tehtyä mut ei suuttimien säätöä....

onko suomessa autokorjaamoita enään olemassa!!??

ku vielläkään ei tapahdu mitään alle 2000 kierroksen..

Re: egr tulppaus + ja - ?

Posted: 4.3.2010 21:56
by dr_ink
Ilmeisesti(sigusta päätellen) kyseessä 130hp pd- kone?
Noita pumppusuuttimia ei ihan joka pajassa pysty säätämään ei edes merkkihuolloissa.

EGR:n tulppauksesta,
+imusarjan umpeen rappautuminen pysähtyy
+alavääntö paranee (hieman)

-hitaampi lämpeneminen pakkasilla

EGR:n olessa tulpattu/laipattu ei pakokaasua luonnollisestikkaan enään kierrätetä, eli pikkasen enemmän menee ahtimen läpi ja mahdollisesti ehkä voi nostaa hieman pakopainetta, en kyllä usko että tällä on juurikaan merkitystä. Ja täydellä kaasullahan egr on joka tapauksessa kiinni.

Tosta väännöstä alle 2000rpm sen verran että onhan ahtimen siivikon liikkeet tarkastettu että liikkuu kevyesti? Mitä mahtaa kuulua N75:lle? Onko säätötankoa säädelty?

Posted: 4.3.2010 22:05
by Jaku
http://variantclub.fi/phpbb/viewtopic.php?t=8262

tuon remontin jälkeen hävisi ne tehot..
joo kyseessä on 130hp pd kone ohjelmoitu uudelleen ja 160/400 pitäis olla..


nut sit vien tuon takaisin taas as huoltoon ku uusi syyläri vuotaa..

tulikohan tälle kierteelle loppua..

Posted: 5.3.2010 8:27
by dr_ink
Jos sinne samat suuttimet on kiinni torpattu niin erikoista että olisivat siinä yhteydessä hajonneet, kaikki on tietysti mahdollista.
Noi Pumppusuuttimet on suhteellisen tarkkoja että ne on "oikeassa asennossa" kannessa.
Oletko havainnut savutusta tms? yli tuon ~2000rpm vetää normaalisti? Tuossa 2000rpm kohdalla kiskaisee?

Mutta kysehän oli nyt EGR:n tulppauksesta ja suosittelen ehdottomasti.
Jos imusarjaa ei ole puhdistettu suosittelen sitäkin. Googlella varmaan löytyy kuvia tuon jumalallisen keksinnön tuottamista "hyödyistä", tässä esimerkkinä pari kuvaa. Saat itse ratkaista näyttäkö tuo terveeltä :)

EGR-venttiili
Image
Copyright: Hestec.fi

Ja tossa oman koneeni toinen imusarja (ennen putsausta :) )
Image

Posted: 5.3.2010 13:33
by Razur
Kannattaa tarkastaa nokan ajoitus, vaikuttaa todella paljon tuohon vetoalueeseen. Entisessä pumpparissa (atj) hukkui myös alavääntö täysin, (nokkahihnan vaihdon yhteydessä) vähän ajoituksien hakua nokkapyörää säätämällä ja vag comista luuraamalla alkoi niitä alavääntöjä taas löytymään. Koko säädön ajan oli kuitenkin ns rajojen sisällä, mutta ero oli merkittävä.

Posted: 5.3.2010 13:56
by Pasi Häkli
Ei se kauheen tarkkaa ole millaseen asentoon ne suuttimet sinne laittaa. Täysin silmämääräsesti ne saa hyvin kohdalleen.
Siellä on se paluukanava kannessa sen muotonen että virtaus ei häiriinny vaikka se vähän vinossa oliskin. Suutin saa naftaa niistä "mikroskooppisen" pienistä reijistä, mitkä on suuttimen varressa. Eli naftan puutteesta tuskin on kyse.

Jos ne ei oo käyttänyt sitä lukitsintä siellä nokka-akselin päässä jakohihnaa vaihtaessa niin varmasti on ajotus pielessä.
Vaihtoehtoja on monia koska ei voi tietää kuinka hyvin ne asiansa siellä osaa missä oot autoos korjauttanut.

EGR kannattaa ehdottomasti tulpata. Omastani puhdistin imusarjan ja kannesta imukanavat ja olihan siellä sitä töhnää.

Posted: 5.3.2010 15:05
by JukkaA
Melkein kaikissa ohjelmoiduissa autoissa on EGR tulpattu ohjelmallisesti. Jos auto on ohjelmaltaan vakio niin tuo EGR:n mekaaninen tulppaus sitten aiheuttaa vikavalon, tämä pätee karkeasti -02 ja uudempiin autoihin.

Posted: 5.3.2010 15:56
by Jaku
eli se voi olla pielessä ku sielt on ollu nokka-akselikin irti...?

Posted: 5.3.2010 17:32
by Razur
Ei välttämättä pielessä, mutta eri asennossa. Vag comilla engine, meas blocks, channel 04, viimene ruutu kertoo ajotuksen. Pitää olla välillä -2,5 <-> +2,5 lähellä nollaa parempi. Itsellä taisi olla rempan jälkeen jossain +1,0 paikkeilla, säätöä haettiin kautta linjan ja parhaat alaväännöt syntyi jossain -1.0 paikkeilla. Alkutilanteessa toki vetoa oli ylärekisterissä selkeämmin, mutta eipä tuota nelisylinteristä ole kiva vinguttaa yli 4krpm. Tuo luultavasti konekohtaista, oletuksena mitä lähempänä nollaa, sen parempi pitäisi olla. Säätö helppoa, nokkahihnan yläpään suojakotelo auki, ja ne muutama mutteri himpun löysälle mitkä pitää nokan hihnapyörää paikoillaan. Sitä säätämällä saa homman rokkaamaan. Toki kannattaa ensin pyöritellä konetta käsin, ennen starttia. Hampaanverran säätö on jo aivan liikaa, joten pienestä on kiinni.

Posted: 7.3.2010 22:25
by Jaku
ku rupeaa sylettämään tämä koko remontti..
olin reissussa ja maantieajossa kulutus oli ~8l 100km ku tähän asti ollu ~5
(tätäkin puidaan 3 eri aiheessa täällä,saakohan näitä yhdistettyä?)


jos kerkeis purkaa tuon turbon huomenna..
tässä oli vissiin se muuttuvasiipinen turbo..?
öljykin häviää johonkin...

eihän kyllä 278tkm ajettu voi olla yhtäkkiä näin loppu.

Posted: 8.3.2010 6:32
by jonneilari
Kertokaas mulle...miten toi egr tulpataan???

Posted: 8.3.2010 16:23
by Micco
Varmin tapa on laittaa pakosarjan ja egr-venttiilin välisen putken päihin sokeat laipat.

Posted: 8.3.2010 20:29
by Wili
Mites tämän jutskan voi tehdä 3C 1,9PD koneessa ilman vikavaloa?

Posted: 8.3.2010 20:36
by Tero Paalanen
^Taitaapa tuon ikääne vaatia softaan muutoksen jotta egr-venttiilin tulppaaminen ei aiheuttaisi vikakoodia.

Posted: 9.3.2010 4:55
by golfts
Tässä oma ERG venttiili käsiteltynä ja tyhjennettynä
Image

Posted: 11.3.2010 18:01
by Jaku
dr_ink wrote:


EGR-venttiili
Image
Copyright: Hestec.fi
ei oo pelkoa että näyttäis tuolle edes ennen putsausta..

ihan märkä öljystä,eli onko mulla turbo vika?
vissii laakeri vika??

Posted: 11.3.2010 18:30
by Pasi Häkli
Ahtoputkessa kulkee aina vähän öljyä eli nou hätä, normaalia..