Page 1 of 1

Passat 3c:n stailaus kesäksi 2010

Posted: 9.3.2010 19:50
by ronaldo09
Eli perus pasuuna pitäisi saada stailattua vanteiden, alustan, kalvojen jne. osalta tulevaksi kesäksi.

Kyseessä 2.0FSI variant, musta comfortline passat 2006.

-VANTEET:

Vanteet pitäisi olla 18"-19", väriltään musta/kromi + gummit:

1. OZ canova 8.00x18" 5x112 ET48 KR75.0, epäilyttää hiukan toi et? Onko kokemuksia?

2. Tomason TN6 8.5x18 jako: 5x112 ET: 40. Minkä laatuisia Tomasonin vanteet ovat?


-ALUSTA:

Alusta mielellään coilover, mutta olen huomannut muutamaan otteeseen palstoilla maininnan coilien talvi kestävyydestä. Kestävätkö mm. tälläistä talvea joka nyt on ollut? Eli olisiko mahdollisesti pelkät madallusjouset riittävät? Haluan ehdottomasti, että etupää ei jää keulimaan:

1. KW-coilover Variant 1 basic
2. Weitec Hicon GT
3. Cobra coilover EVO-1


- Kalvot etusivulaseihin asti ;)

- Merkit pois

Eli takaluukusta passat ja 2.0FSI merkinnät pois, lähteekö siimalla vai onko alla vielä tapit ja reiät pellissä?

-Maskin vaihto R-Line etumaskiin (kallis) tai Highline maskiin ("edullinen")


Eli sellaista projektia. Jos joltain löytyy vinkkejä/neuvoja TAI käytettynä kyseisiä osia niin kiitos etukäteen. :)

Posted: 9.3.2010 20:17
by Pia
Mulla passatissa kesällä alla Tomason TN4 koossa 9x20 ET45 eikä mitään ongelmaa.. Että eiköhän se ET48 oo ihan sopiva 8" vanteella. Ja ihan tyytyväinen oon noihin omiin vanteisiin laadulta, painavat malmikasathan ne on mut ei haittaa mua.

Alustavaihtoehdoista itse valkkaisin KW:n sarjan. Mielessä on ollu myös ->
http://www.slamit.net/product_info.php? ... ugfbmq7to5

Nimenomaa tuo köningsport-malli KONIn iskarin ja sinkityksen takia. Samaa hintaluokkaa tuon KW:n sarjan kanssa.

Takaluukun merkit on ihan kakspuoliteipillä kii. Vähä lämpöö niille ni lähtee ihan kynsillä irti. Puhdistavaa vahaa teipin lopuille jotka jää pellille.

Laitahan vielä kuva kyseisestä autosta. =)

Posted: 9.3.2010 20:28
by ronaldo09
Täytyy muuten muistaa ottaa before ja after kuvat, tällä hetkellä ei ole yhtään kuvaa. Onko tietoa noiden korkeussäädettävien talvikestävyydestä? Ei tipu tuo FK:n setti kun 55mm asti ;)

Posted: 9.3.2010 20:51
by Joni Sairanen
ihan ehdottomasti säädettävälle tulee täältä ääni. Eipä tule pettymyksiä korkeuden suhteen, tosin kuin 95%:lla kiinteistä sarjoista :)

Itelläni ei ainakaan tuon talvikestävyyden puolesta ole ollut ikinä ongelmia coilien kanssa, ja miksi edes olisi?

Posted: 9.3.2010 20:57
by ronaldo09
Johny Kidd wrote:Itelläni ei ainakaan tuon talvikestävyyden puolesta ole ollut ikinä ongelmia coilien kanssa, ja miksi edes olisi?
Jossain oli mainittu, että kovat pakkaset saa ne liian jäykäksi tai jotain. Onko jotain suosituksia coileista? Mitä edullisempi, niin sitä parempi minulle. :) Tosissaan en halua kyläkään huono ja halpaa vaan hinta/laatusuhde täytyy olla kunnossa.

Posted: 9.3.2010 21:33
by Pia
ronaldo09 wrote:Jossain oli mainittu, että kovat pakkaset saa ne liian jäykäksi tai jotain.
Kyllähän sielä iskarissa litkut vähä jähmettyy mutta hetken ajettua ne alkaa kyllä lämpenemään.

Posted: 10.3.2010 17:41
by ronaldo09
Pia-> Olitko asentanut xenonit jälkiasennuksena? Oliko millainen homma, hinta jne? Tekis mieli itsekkin kuin myös sumareita, kun nekään ei hirveästi maksa. Asennukset varmaan on niin vaikeita tumpelolle, että asentaja täytyy erikseen hommata joka sitten tietysti maksaa.

Posted: 10.3.2010 18:12
by Pia
ronaldo09 wrote:Pia-> Olitko asentanut xenonit jälkiasennuksena? Oliko millainen homma, hinta jne? Tekis mieli itsekkin kuin myös sumareita, kun nekään ei hirveästi maksa. Asennukset varmaan on niin vaikeita tumpelolle, että asentaja täytyy erikseen hommata joka sitten tietysti maksaa.
Ihan helppo juttu. Tilasin xenon setin jostakin nettikaupasta (ei pysty muistaan et mikä pulju se oli) hintaa oli n.100€. Ballastien telineelle porattiin reikä maskin ruuvien viereen. Umpioiden kumisiin taustalätkiin tehtiin reiät että saatiin johdot siitä sisään. Katsastukseen noi pitää ottaa pois kun ei oo xenon-hyväksyttyjä umpioita.

Tuossa sopivat xenonit, mutta jos tilaat ni ota tietty noilla canbus ballasteilla. Tai tietenki jos löydät jostaki muualta canbus-yhteensopivat xenonit.
http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... 206000K%22

Ps. Voisin yrittää muistaa ottaa huomenna kuvan niiden asennuksesta...

Aijjooo ihan unohin siitä värilämpötilasta sanoo että ite ainaki oon todennu tuon 4300K parhaaks. 5000K oli liian sininen syyspimeillä, talvella tuo sinertävä sitte taas näyttiki pitkälle.

Posted: 10.3.2010 18:21
by Tero Paalanen
^Kyllä ne on jälkiasennus xenonit.
Sarja pitää vaa olla semmonen et sopii noihin can-väylä vehkeisiin.
Muutamia kertoja alussa teki sitä et ilmotti palaneesta polttimosta jos starttas ajovalot päällä. Enää ei ole moista herjannu ku vag-comilla vaihettiin valojen ohjaukseen xenon-valot käyttöön.

Asennus ei ollu kummonenkaa juttu, onnistu pienessä räntäsateessakin.
Lukkopeltiin tehtiin paikat ballasteille ja johtojen läpivientiä varten tehtiin reikä siihen lampun takana olevaan kumilirvuun.
Kannattaa vaa hommata sellaset polttimonpidikkeet mihin saa xenon-polttimon paikalleen ilman pidikkeen katkaisua. Ainakin Piritekiltä on saanu niitä. Orkkis pidikkeelläkin ne xenonit saa paikalleen, tosin silloon joutuu alkuperääsen kiinnikkeen rikkomaan.


Edit: Akka näköjää kerkes ensi...

Posted: 10.3.2010 18:47
by ronaldo09
Akka :)

Kiva jos homma onnistuu "helpolla". Onko umpion irroittaminen hankala homma (ohjeet)?
Haluan, että valo ei olisi mitään yliampuvan sinistä vaan sellaista kuin se on "aidoissa xenon" valoissa.

Olit Pia sitä mieltä että tuo 5000K on liian sinertävä?

EDIT: On kyllä edullisia paketteja!

Tuolta saa myös parkki ledejä joista ei ilmeisesti tule vikailmoituksia. Tälläkin hetkellä omat parkkini on todella keltaiset verrattuna ajovaloihin joten ne on myös pakko vaihtaa.[/url]

Posted: 10.3.2010 19:04
by Joni Sairanen
Kyllä nuo kovat pakkaset jähmettää yhtälailla kiinteitä sarjoja kuin coileija :) eipä niissä iskunvaimentimissa juuri rakenteellisia eroja ole! Itselläni on passatissa todella halpa TA-technics ja olen kyllä tyyytyväinen ollut.. ei ole kivireki, ja toista vuotta on nyt ongelmitta alla. Kierrettä on senverran että pohjapanssarista maahan oli viime kesänä n. 7cm ja kierrettä tolpissa oli vielä 8cm alaspäin :D

Posted: 10.3.2010 19:10
by ronaldo09
Johny Kidd wrote:Kyllä nuo kovat pakkaset jähmettää yhtälailla kiinteitä sarjoja kuin coileija :) eipä niissä iskunvaimentimissa juuri rakenteellisia eroja ole! Itselläni on passatissa todella halpa TA-technics ja olen kyllä tyyytyväinen ollut.. ei ole kivireki, ja toista vuotta on nyt ongelmitta alla. Kierrettä on senverran että pohjapanssarista maahan oli viime kesänä n. 7cm ja kierrettä tolpissa oli vielä 8cm alaspäin :D
Joo, varmaan ihan totta. Pikaisella googletuksella ei tullut vastaan Ta-technicsin coileja 06- passatille. Mistäs ostit ja mihin hintaan?

Posted: 10.3.2010 19:20
by Joni Sairanen
Tilasin Formel-K:n "tehtaalta / maahantuojalta" saksasta, hinta taisi olla toimituskuluineen noin 350€ toimitettuna kotiovelle.
:roll:

Posted: 10.3.2010 19:26
by Tero Paalanen
^^^Umpioita ei tartte irrottaa xenonien asennuksen takia, onneks.
Umpioiden irrottaminen vaatii puskurin irrottamisen joka on mielestäni suht. vittumainen irrotettava, ainaki jos on vertaa kolmos ja neloskoppasiin golffeihin.

Posted: 10.3.2010 20:07
by Pia
ronaldo09 wrote:Akka :)
Ihan normaalia täällä pohojammaalla. Täälä ei paljo kullitella. :lol:

Posted: 10.3.2010 20:34
by ronaldo09
Tero Paalanen wrote:^^^Umpioita ei tartte irrottaa xenonien asennuksen takia, onneks.
Umpioiden irrottaminen vaatii puskurin irrottamisen joka on mielestäni suht. vittumainen irrotettava, ainaki jos on vertaa kolmos ja neloskoppasiin golffeihin.
Onko näin? Pystyykö passattiin vaihtamaan polttimot kivuttomasti konehuoneen puolelta? Muistaakseni jostain joskus luin ohjeita, että parkitkin piti vaihtaa jotenkin alakautta. Alkoi noi xenonit houkuttamaan kans, tätä stailaus menoa alkaa kesälomarahat käymään vähiin ennenkuin on maksettukkaan. ;)

Posted: 10.3.2010 20:44
by Tero Paalanen
^Kyllä tuossa 3c-Passatis on hyvin tilaa vaihtaa lamput.
Pitää olla aikamoone nippu kyrpiä sormien tilalle jotta tila loppuu kesken.

Posted: 19.3.2010 19:18
by ronaldo09
Onko hyväksi koettuja säädettäviä sarjoja? Pitäisi olla helposti säädettävä, myös ennen ja jälkeen talven.

Posted: 19.3.2010 20:11
by Osku.T

Posted: 24.3.2010 19:32
by ronaldo09
Saisi olla kyllä edukkaampi.. :)

Posted: 24.3.2010 20:06
by Pia
http://www.slamit.net/product_info.php? ... to7so0s1k4

FK:lta nimenomaa tuo köningsport. KONIn sinkityt iskarit sekä paluuvaimennuksen säätö.

Posted: 7.4.2010 19:22
by ronaldo09
Homma edennyt hieman...
Merkit poistettu ja leaving home ruksit käyty pistättämässä V-Wauhtipisteessä hintaan 20€. Ei mielestäni paha kun samaan hintaan kuului vikakoodien luku ja nollaus.

Posted: 21.4.2010 17:40
by ronaldo09
Nyt on vanteet ostettu... madallus on saatava ja pian. :) Tuttu tuo noita Ta-technicsin coileja maahan ja korkeus/jäykkyys säädettävän sarjan hinnaksi tulisi 700€. Entä toimisiko mahdolllisesti pelkät jouset, pitää kyllä tippua auto niin, että keula ei keuli. Onko kuvia 3C:stä vakio iskareilla ja madallusjousilla? Kalvotukset ikkunoihin tulee ihan näinä viikkoina. Slamitista tarkoitus tilata R-line lippa alas ja R-line maski. Himmottaisi myös tuo R36 spoikka taakse. :P

Posted: 21.4.2010 17:51
by AjH
Sama vanha tarina madallukseen liittyen, coiloverit on varma valinta kun pystyt säätämään korkeuden halutuksi.
Madallusjouset vakioiskareilla on varmasti huonommat ajo-ominaisuuksiltaan, ne vakioiskarit on kuitenkin suunniteltu toimimaan 30-40mm korkeammalla makaavan korin ja pehmeämpien jousien kanssa.

Eikä se hintaero nyt niin suuri kuitenkaan ole ;)

Posted: 21.4.2010 17:57
by Pia
http://www.ecstuning.com/Volkswagen-Pas ... /ES248674/ Tuossa olis kivempi takalippi ku toi mikä slamitilla on tarjolla. Tokihan tuon hintaan tulee vielä alv lisäks. Ihan luotettava firma, pari kertaa tilattu tavaraa.
Paljon muutaki OEM-kamaa aika edullisesti...

Posted: 21.4.2010 18:57
by ronaldo09
Pari kuvaa:

Ennen

Image


Vanteet RPM 505 & Hankook ventus S1 evo 235/35 R19

Image


Huuli

Image

Posted: 21.4.2010 19:01
by Joni Sairanen
Noniin! Tuosta vielä vähän stuukkia alaspäin niin siisti ku sika pienenä! 8)

Posted: 21.4.2010 19:08
by ronaldo09
Pia wrote:http://www.ecstuning.com/Volkswagen-Pas ... /ES248674/ Tuossa olis kivempi takalippi ku toi mikä slamitilla on tarjolla. Tokihan tuon hintaan tulee vielä alv lisäks. Ihan luotettava firma, pari kertaa tilattu tavaraa.
Paljon muutaki OEM-kamaa aika edullisesti...
Ilmeisesti heitetään alk.peräisen spoikan päälle ja jarruvalo näkyy alk.peräiseltä paikalta? Ihan jees...

Posted: 21.4.2010 20:00
by ronaldo09
Joni Sairanen wrote:Noniin! Tuosta vielä vähän stuukkia alaspäin niin siisti ku sika pienenä! 8)
Onkos Ta Technixin alusta toiminut hyvin? Siinä on ainakin säätövaraa 20-70mm ja 70mm ylikin menee jos tarve mutta sit ei katastus miehet tykkää. Se olis tosiaan korkeus ja jäykkyys säädettävä. Aika vähän juttua siitä merkistä.

Posted: 21.4.2010 20:25
by Basu
Itsellä on TA-Technics alusta Golfissa, hirveästi en ole sillä kerinnyt asfalttitietä rullaamaan enkä kesärenkailla vielä metriäkään, mutta ihan jees on toiminut mutkissa noilla nastagummeilla. Onhan se ehkä vähän pintakova mutta eipähän niiaile liikoja. Jospa ens viikonloppuna tulisi kokemusta kesärenkailla...
Hyvä vannevalinta tuohon autoon, täytyy myöntää.

Posted: 21.4.2010 21:10
by Pia
ronaldo09 wrote:
Pia wrote:http://www.ecstuning.com/Volkswagen-Pas ... /ES248674/ Tuossa olis kivempi takalippi ku toi mikä slamitilla on tarjolla. Tokihan tuon hintaan tulee vielä alv lisäks. Ihan luotettava firma, pari kertaa tilattu tavaraa.
Paljon muutaki OEM-kamaa aika edullisesti...
Ilmeisesti heitetään alk.peräisen spoikan päälle ja jarruvalo näkyy alk.peräiseltä paikalta? Ihan jees...
Juu siihen piälle se tuloo.

Posted: 23.4.2010 22:36
by ronaldo09
Huomasin yllättäen että coming home valot toimii vaikka ei olisikaan sumareita. Ihmettelin kun "valot päällä" häläri ei hälyttänyt kun valot oli asetettu päälle asentoon, avaimet irroitettu ja ovi avattu, parkeilla kylläkin hälytti. Noh, aikani siinä kääntelin ja vääntelin ja pistin ovet lukkoon ja odottelin hetken niin kappas ne sammuikkin. Aika jees!! Eli vagcomilla ruksattu coming & leaving home valot päälle ja kivasti pelittää. Tosiaan tuo valokatkaisin pitää olla siis jatkuvasti "päällä" asennossa ja toimii aina auton virran ekan katkaisun jälkeen ei esim. niin että avaatkin ovet heti uudestaan ja suljet saman tien, silloin valotkin sammuvat heti. (tajuskohan ketään.. :) ) Googlettelin ja löysin video linkin samasta hommasta.

Posted: 24.4.2010 22:51
by Kiviharju
Juu ei näissä klonksvaageneissa saattovalot toimi sumuvaloissa vaan ajovaloissa.
Edelliseen Passat 3C:hen sai myyjä myytyä minulle sumaritkin kun oli puhetta noista saattovaloista, mutta kun auton sain niin lähivalothan siinä jäi palamaan. Pettymys oli melkoinen, eikä tuota koodaamalla saa muutettua. Ainoa vaihtoehto on kuulemma uusien piuhojen veto sumuvaloille :evil:

Sama homma on nykyisessä Golfissa vaikka on alkuperäisillä xenoneilla.


Hieno Passat sulla on alla, vanteet sopii kuin nenä päähän :D


Edit: Tulipa tuossa mieleen että pitäisikö tämä siirtää tuonne kävijöiden kärryt puolelle?

Posted: 25.4.2010 16:57
by ronaldo09
T.Kiviharju wrote:Juu ei näissä klonksvaageneissa saattovalot toimi sumuvaloissa vaan ajovaloissa.
Edelliseen Passat 3C:hen sai myyjä myytyä minulle sumaritkin kun oli puhetta noista saattovaloista, mutta kun auton sain niin lähivalothan siinä jäi palamaan. Pettymys oli melkoinen, eikä tuota koodaamalla saa muutettua. Ainoa vaihtoehto on kuulemma uusien piuhojen veto sumuvaloille :evil:

Sama homma on nykyisessä Golfissa vaikka on alkuperäisillä xenoneilla.


Hieno Passat sulla on alla, vanteet sopii kuin nenä päähän :D


Edit: Tulipa tuossa mieleen että pitäisikö tämä siirtää tuonne kävijöiden kärryt puolelle?
Joo, olen kyllä tyytyväinen vanne valintaan, sais kyllä olla melkeen 20". Onko noi coming & leaving home valot lisävaruste? hinta?

Posted: 25.4.2010 18:12
by Pia
Leaving ja coming home-toiminnot saa vag-comilla ruksittua päälle... Semmonen 5min juttu. Mut jos vie liikkeeseen ni ne joutuu sielä koodaamaan ne päälle, hinta varmaan sen mitä vikakoodien lukuki maksaa.

Posted: 25.4.2010 18:32
by Joni Sairanen
ronaldo09 wrote:
Joni Sairanen wrote:Noniin! Tuosta vielä vähän stuukkia alaspäin niin siisti ku sika pienenä! 8)
Onkos Ta Technixin alusta toiminut hyvin? Siinä on ainakin säätövaraa 20-70mm ja 70mm ylikin menee jos tarve mutta sit ei katastus miehet tykkää. Se olis tosiaan korkeus ja jäykkyys säädettävä. Aika vähän juttua siitä merkistä.
Sorbas, tuon kysymyksen olen missannut :D

On toiminu hyvin, oon tykänny. Vuoden se on nyt alla ollu ja kausi kun vaihtunu ni kierteitä jumpattu. Madallusta sarja ainakin mahdollistaa ihan tarpeeks, itellä on vielä 80mm kierrettä jäljellä alaspäin 8)

Posted: 25.4.2010 19:24
by ronaldo09
Pia wrote:Leaving ja coming home-toiminnot saa vag-comilla ruksittua päälle... Semmonen 5min juttu. Mut jos vie liikkeeseen ni ne joutuu sielä koodaamaan ne päälle, hinta varmaan sen mitä vikakoodien lukuki maksaa.
Jep, näin olen tehnyt, mutta mietin vaan miksi ne ei ole vakiona toiminnossa jos sellaiset kerran on. Jos ostaa auton uutena niin tuosta varmaan joutuu maksamaan ylimääräistä lisävarusteen muodossa...

Posted: 26.4.2010 8:53
by JSt
Onkos Ta Technixin alusta toiminut hyvin?
Mä heitin ton alustan pääsiäisenä alle. Matalalle päsee todellakin, mutta ei ole mikään rata-alusta. En semmoista kivirekeä kyllä toivonutkaan. Toimii normaaliajossa kohtuu hyvin, mitä nyt joissain sopivissa painaumissa tuntuu välillä vähän pompauttavan. Kaikenkaikkiaan hintansa väärti varmasti. Kestävyydestä ei tietenkään ole mitään takeita :roll:

Yhtenä miinuksena talvea ajatellen on, että perän säätövarat ylöspäin vaikuttivat melko säälittävältä.

Settihän taitaa olla sama jota myydään mm. V-maxx ja Raceland merkeillä ainakin.

Tuolta löytyy ainakin joku v-maxx testiartikkeli ---> http://www.autovaruste.net/files/pdf/15224/redline.pdf

Posted: 7.5.2010 20:14
by ronaldo09
Stailaus päivityksiä:
putken päät "kiillotettu", "brembot" asennettu ;) ja vähän kangas mattoa sisälle.
Antakaapa muuten mielipiteitä tuosta jarrusatuloiden punaisesta väristä. Onko liian tuning? Mietin myös ihan mustaa, voisi olla aika käheän näköinen. Toisaalta tuo punainen tuo sitä pientä piristystä muuten mustaan väriin, vielä kun tulee tummat kalvot...

Alustasarjaa ei siis vielä ole, mutta sain vähän esimakua madalluksesta epätasaisen parkkipaikan takia.


Image



Image



Image

Aika pieneltähän nuo 19" vanteetkin tuon passatin möhkön alla näyttää...


Melkovarmasti jos vain raaskii, niin tuon FK Königsportin alustan asennutan. Kauhea hinku olisi saada myös nuo kalvot ikkunoihin. Onkos edelleen "rikos" asentaa kalvot myös etusivulaseihin?

Posted: 7.5.2010 21:10
by Pia
ronaldo09 wrote: Aika pieneltähän nuo 19" vanteetkin tuon passatin möhkön alla näyttää...

Onkos edelleen "rikos" asentaa kalvot myös etusivulaseihin?
Vanteen väri ja huuli tekeen sen että ne näyttää pieniltä. Mut ihan hyvännäkönen silti.

Kyllä ne kalvot etulaseissa on edelleen rikos. Poliisisetä pakottaa poistamaan ne ja katsastuksessakaan eivät mee läpi, ellei inssi kato vähä sormien läpi.

Posted: 7.5.2010 21:42
by AjH
Satulat sointuu kyllä punasena tohon musta-kromi-ilmeeseen, ja takavaloissakin vähän punasta sivulle näkyy.
Jos vielä kapeempaa värimaailmaa hakee niin musta tai ehkä jopa hopea väri satuloihin? Punainen on kyllä semmonen väri jarrusatulassa että se sopii 4-mäntäsiin ja isompiin, pienemmissä se on vähän semmonen että huomio herää ja sitten "pläähh" kun onkin tavan nyrkkisatulat.

Posted: 7.5.2010 22:11
by ronaldo09
AjH wrote:Satulat sointuu kyllä punasena tohon musta-kromi-ilmeeseen, ja takavaloissakin vähän punasta sivulle näkyy.
Jos vielä kapeempaa värimaailmaa hakee niin musta tai ehkä jopa hopea väri satuloihin? Punainen on kyllä semmonen väri jarrusatulassa että se sopii 4-mäntäsiin ja isompiin, pienemmissä se on vähän semmonen että huomio herää ja sitten "pläähh" kun onkin tavan nyrkkisatulat.
Samoja asioita pohdin itsekkin. Toisaalta Passatissa on kyllä ihan kivan kokoiset ja näköiset nuo jarrut. Kokeillaan punaisella vähän aikaa kunnes saa madalluksen ja kalvot.

Posted: 17.5.2010 18:07
by ronaldo09
Onko coilovereissa kuinka tarpeellinen tuo jäykyyden säätö?

Posted: 17.5.2010 23:57
by Tero Paalanen
^No se säätöhän ei varsinaisesti ole jäykkyyden säätö vaan vaimennuksen säätö.
Ja lähestulkoon aina jos vaimennukselle on vain yksi säätö, niin se säätö on paluuvaimennusta varten.
Ja mielestäni tuo säätö/säädöt on tarpeelliset. Toki mulla on varmaan alustan suhteen "hiukka" erilaiset vaatimukset kuin suurimmalla osalla muista foorumilaisista.

Paluuvaimennuksen määrällä on iso vaikutus mukavuuden tuntuun hitaammissa nopeuksissa. Vähemmän vaimennusta tuottaa mukavamman tuntuusen kyydin mutta isommissa nopeuksissa saattaa kyyti olla leijuvan tuntuista.
Lisäämällä paluuvaimennusta mukavuus saattaa hieman kärsiä hitaammalla nopeudella mutta isommissa nopeuksissa meno on sitten vakaampaa. Tosin liian kireä paluuvaimennuksen säätö rupeaa jo vähentämään pitoa koska silloin rengas alkaa jo "hypätä" kuoppien yli eikä näin ollen vastaa tiehen kuopan kohdalla.

Omien kokemuksien mukaan tarvittavaan paluuvaimennuksen määrään vaikuttaa aika paljonki jo pelkästään jousittamattoman massan määrä.
Esim. mulla oli edellisessä autossa kesä- ja talvivanteilla aivan erilaiset paluuvaimennuksen säädöt.

Posted: 18.5.2010 14:44
by AjH
Uudet sarjat on yleensä optimoitu toimimaan iskari+jousi keskenään, jos puhutaan laatumerkeistä. Halvemmissa sitten homma on "sinnepäin" hyvä. Sitten jos haluaa alustalta ja ajettavuudelta enemmän kuten Tero niin säädöt on oleelliset.
Suurin osa mun tutuista keillä on säätöjä eivät niitä juuri ole ruuvailleet, arkiajoon sopiva säätö kohdille ja sillä sitten. Ehkä radalle ovat ruuvanneetkin vähän mutta sekin tuntuu useimmilla olevan vaan että radalle kireäksi, mikä on tietysti väärä tapa.
Säädöstä siis kannattaa maksaa jos tietää mitä sillä tekee, muuten tulee melkoisella varmuudella toimeen ilmankin. Ainakin ne alustasarjat mitä olen omiin autoihin laittanut on olleet ilman vaimennussäätöjä ja ihan tyytyväinen olen ollut. Ehkä viilaamalla olisi paremmatkin ajo-ominaisuudet saanut, tiedä sitten.

Posted: 25.5.2010 20:05
by ronaldo09
Tilaan pelkällä korkeus säädöllä tuon coiloverin. Mites kun settiä tilatessa tarvitsisi antaa seuraavat tiedot:

"onko "suspension-strut" eli tolpan vahvuus 49,6mm vai 55mm ja onko akselinmassat edessä 1105kg vai 1190kg"

Rekkarista löytyi etu akselimassalle vain 1040kg... Mistäs noista sitten tietää?

Posted: 25.5.2010 20:42
by Tero Paalanen
No tuon tolpan vahvuuden saat tietoon ku otat tönärin käteen ja mittaat kuinka vahva se tolppa on.
Jos sulla kerran on etuakselin suurin massa 1040 kiloa ni sittenhä siihen piisaa tuo 1105 kilon kantavuudella oleva versio.

Posted: 25.5.2010 20:54
by ronaldo09
Tämä selvä...