Page 1 of 1

1.9 tdi ahu:n lämmityksen sähkövastukset

Posted: 4.4.2010 17:04
by Satelite
Tänään vasta sain tietää että omasta kärrystä löytyy 3 kappaletta vastuksia kannen päässä olevasta letkukarasta jotka lämmittää kylmänä jäähdytinvettä niin tulee lämpöä nopeammin... Ajattelin että jos ottais johdonpätkän ja toisen pään laittais vastukseen kiinni ja toisella kokeilis akunkenkään että jos räpsii niin ottaa virtaa mutta jos ei niin hehku on paskana. Mietin vaan että kuinka paljon noita yleensä menee ja onko muut joutunu vaihtamaan noita moottoriinsa? Talvella kun tahtoo lämmetä hitaasti niin mietin että onkohan tosta kaikki hehkut pimeänä... kuinka paljon noitten pitäisi vaikuttaa talvipakkasilla kabiinin lämpiämiseen? :roll:

Posted: 5.4.2010 3:20
by Dubsonic
Omaan mk1 toledoon ostin uudet hehkut muistaakseni motonetistä ja noin 20e olivat kappale. En vaan kerennyt ikinä hehkujen vaikutusta testaamaan kun meni moottori kiertoon niin ei ole antaa mitään vertailua. Nykyisessä nelos golffissa huomaa selvästi kun laittaa kylmänä käyntiin ne kohdat kun ohjaus lyö hehkuja päälle kun ajovalojen kirkkaus notkahtaa sillä kohtaa hetkellisesti.

Posted: 6.4.2010 0:22
by Satelite
Pistin 1.5mm piuhalla suoraan akun plus-navalta sähköä vastuksen piuhan mutteriin ja ei tunnu mitään eloa olevan kun ei virtaa ota... ei minkäänlaista kipinää tule kun akunkenkään koski johdolla... pienen kipinän yhden hehkun kohdalla antoi kun taisi toisesta päästä yks johdon säije ottaa tulpan runkoon kiinni kun on niin lähellä mutta taitaa olla aika vaihtaa kaikki vastukset.

Millainen releytys noille on kun Flukesta oli patterit menneet loppumaan niin en päässyt mittaamaan että tuleeko vastuksille kuitenkin jännitettä? Paksut piuhat noille kumminkin näyttää tulevan... jotain 4-6mm luokkaa oli johdon paksuus kun taskulampulla tähtäs johtoa vastukselle. Millä lämpötiloilla noi muuten toimii ja ottaako nuo lämpötilatietonsa auton moottorin omalta lämpötila-anturilta vai mistä? niin pystyis hieman tietää että onko muuallakin vikaa vai katkooko termostaatti jännitteitä? :roll:

Huomenna ainaskin vasemman etupyörän laakeri ostoon+vetonivelen suojakumi ja noi vastukset... vaihdatan noi varmaan ens viikolla kun piha on vielä iso vesilätäkkö niin ei viiti rueta taivas-alla rassaamaan. Kesällä vasta kumin vaihdoin mutta kumi oli kiristäessä jäänyt alhaalta huonosti paikalleen niin ei saanu enää alkuperäistä kiinnikettä kunnolla takaisin irroittamisen jälkeen niin piti laittaa toinen klemmari mallia Biltema josta ei oo ollu ku harmia... vähän väliä niitä tippuu tien päälle ja saa olla laittamassa uutta. :evil:

Posted: 6.4.2010 10:37
by jmr
Eikö se ollutkaan niin että nuo lämmitysvastukset toimivat vasta kun kierroksia on yli 2000-2200? Saatoin muistaa väärinkin.

Posted: 6.4.2010 11:24
by JukkaA
Eihän siinä olisi mitään järkeä kun on näitä autoilijoita joilla ei mee koskaan yli 2200 kierrokset ;) Melkein järkevämpää olisi, että sammuisivat noissa kierroksissa... Vag-com:lla näkee ko. Hehkjen tilan, joku voisi ottaa ja testata milloin niitä ohjataan päälle.

Posted: 6.4.2010 15:23
by Tero Häkli
juu katkee virta ton kierroksen jälkee

Posted: 6.4.2010 22:57
by Satelite
Dodii... hehkut, pyöränlaakeri napoineen ja vetonivelen suojakumi tilattu... hitto että autoilu maksaa :evil: 247€