Tehot häviää yhtä-äkkiä varsinkin vedettäessä peräkärryä

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
MAL
Posts: 5
Joined: 2.9.2004 21:47
Location: PUUPPOLA

Tehot häviää yhtä-äkkiä varsinkin vedettäessä peräkärryä

Post by MAL »

:( Passat -98 81kW (aj. 355 tkm). Voimakkaasti kiihdyttäessä tehot häviää osittain. (Palautuu, kun auton sammuttaa) Erityisesti on haittaa, kun vetää peräkärryä ja ylämäessä tehot häviää yhtä-äkkiä osittain. Olen vaihtanut ahtopaineen säätimen (huolto tutki) vika on silti edelleen. Olen kuullut, että vika voisi olla myös muuttuvasiipisen turbon siipien jumiutuminen, tai jotain sinnepäin.... oletteko korjaillee asiaa jotenkin...
-:make:-
sami76
Posts: 31
Joined: 31.1.2004 16:49
Location: seinäjoki

Post by sami76 »

...Oletkos vaihtanut ilmamassamittaria :?:
User avatar
MarkusK
Posts: 645
Joined: 1.12.2003 20:32
Location: Porvoo

Post by MarkusK »

Mielestäni, jos ilmamassamittari on rikki, ei uudelleenkäynnistys tuo tehoja takaisin. Korjatkaa jos olen väärässä.
User avatar
jmr
Posts: 1980
Joined: 26.12.2003 17:29
Location: Lahti
Contact:

Post by jmr »

MarkusK: näin olen antanut itselleni ymmärtää. Voi huolloissa ärräpäitä lennellä kun aina asiakkaat ehdottaa ilmamassamittaria vian syyksi, kun netissä niin neuvottiin (konetyypistä ja oireista riippumatta). Toki niitäkin menee joissakin 50-100 tkm välein.

Tässä muita veikkailuja:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=11704
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
samip
Posts: 90
Joined: 12.2.2004 10:26
Location: Kuopio

Post by samip »

MAL: Kuulopuheissa on hyvinkin perää. Juuri tuon tyylisissä tilanteissa siipien jumimisongelmat voivat tulla ilmi.
Vikakoodien tutkinta & testerin kanssa reipas koeajolenkki selventäisi paljon. Ahtomittarista tuon vian näkisi suoraan yli 1.5bar:n ponnahtavasta paineesta.
User avatar
miihkali
Posts: 933
Joined: 11.11.2003 9:07
Location: Siilinjärvi
Contact:

Post by miihkali »

Savolainen vastaus :D :
Suattaapi olla turbon siivet tai sitten ei, mutta hyvinniin mahollista...
Mulla tuo vika aiheutu nimenomaan turbon likaisuudesta ja siipien jumiutumisesta. Kannattaa tutkia nopiaan, ni ei kilahda..
- miihkali from Kuopio-

TeeDeeIiiPaku & avo Bemu
MAL
Posts: 5
Joined: 2.9.2004 21:47
Location: PUUPPOLA

Turbon puhdistus ?

Post by MAL »

Kuinka korjataan turboa, jos ongelmana on siipien jumiutuminen, eräällä palstalla oli ongelmana hukkaportin jumiutuminen ja selvisi 55 eurolla...
-:make:-
User avatar
jmr
Posts: 1980
Joined: 26.12.2003 17:29
Location: Lahti
Contact:

Post by jmr »

Voi liikkeessä olla hinnakastakin puuhaa, mutta soita ja kysy:
http://www.turbohuoltosriikonen.fi/
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
User avatar
miihkali
Posts: 933
Joined: 11.11.2003 9:07
Location: Siilinjärvi
Contact:

Post by miihkali »

Jos on yhtään remppamiehen vikaa, niin eikun vaan turboo irrottamaan.
Kyllähän siinä joutuu jonkun verran puuhastelemaan, mutta onneksi volkkari on kuitenkin aika yksinkertainen peli.
Ennen purkamista kannattaa vaan pestä turbon puolelta kone/akselistot/putkistot ym. liuottimilla hyvin, niin on mukavampi työskennellä.
Mikäli turbon pakosarjan pultit o jumissa, niin kannattaa ottaa koko pakosarja turboineen irti.
Sit ku turbo o irti, ni kiikuttaa sen huoltoon, jossa se avataan, pestään
ja testataan. Samalla kannattaa vaihtaa kaikki pakosarjassa kiinniolevat pinnapultit. Ittelle tuo remppa tuli maksamaan 50 euroa.
Hitto ku ei ollut kameraa mukana, ni ois saanut kuvan siitä miten täynnä sontaa se voi olla.
Tos samalla kannattaa puhdistaa imusarja rasva/nokikerroksesta.
Kyllä lähtee!!!
- miihkali from Kuopio-

TeeDeeIiiPaku & avo Bemu
User avatar
1500A
Posts: 240
Joined: 4.2.2004 22:57
Location: Pyhtää
Contact:

Post by 1500A »

Auttaiskohan moottorin 'pesuaineet'? Itse olen todennut Forte-tuotteet hyvinkin tehokkaiksi. Jos avun saa parinkympin pullollisella, on ilo suuri, jos ei auta, ei satsaus ole ollut mikään maatakaatava...

http://www.tecalemit.fi/korjaamolaitteet/forte03.asp
User avatar
miihkali
Posts: 933
Joined: 11.11.2003 9:07
Location: Siilinjärvi
Contact:

Post by miihkali »

Yks hyvä ja kaikenlisäks vielä ympäristöystävällinen motin pesuaine o Wurthin Pineline. Sitä vaan raakana suihkepulloon, suihkutus esipestyn moottorin päälle, parin minuutin odottelu ja avot ku tulee puhdasta.
Tolla lähtee rasvat ym. tosi hyvin.
- miihkali from Kuopio-

TeeDeeIiiPaku & avo Bemu
User avatar
1500A
Posts: 240
Joined: 4.2.2004 22:57
Location: Pyhtää
Contact:

Post by 1500A »

Siis moottorin 'sisäpesua' tarkoitin tuossa; jos vian saisi ratkaistua polttonesteen sekaan laitettavalla ja/tai raakana imuputkistoon sumutettavalla erikoispesuaineella, niin selviäis remontista melkoisen helposti ...
samip
Posts: 90
Joined: 12.2.2004 10:26
Location: Kuopio

Post by samip »

En yleensä ole pessimisti, mutta sanoisin ettei onnistu millään.
Nuo muuttuvasiipisen turbon alipaineella säätyvät siivet sijaitsevat pakopuolen kotelossa, joka tosiaan ON noessa. Oikein "poltettu" kiinni. Ihan heikot litkut tuohon eivät pure edes turbon koppa avoinna. Eli Miihkalin kuvailema temppu on ainoa vaihtoehto, ellei sitten nosta sisuksiin uutta isompaa turboa :wink:
User avatar
miihkali
Posts: 933
Joined: 11.11.2003 9:07
Location: Siilinjärvi
Contact:

Post by miihkali »

Palasiks vaan. Se noki tai mitäpä se nyt sitten liekkään on sen verran tiukkaa tavaraa, ettei siihen mitkään litkut auta (testattu on).
Ja tuleepahan kerralla kuntoon, eikä noi irronneet "kököt" riko turboo.
Pikkuhomma iso säästö hyvä mieli :)
- miihkali from Kuopio-

TeeDeeIiiPaku & avo Bemu
Post Reply