Page 1 of 2
Outo vika
Posted: 13.4.2010 17:53
by BlackPassat
Luulinpa vian olevan ns. "talvijäykkyyttä" mutta ei..
Nyt kun säät ovat lämmenneet niin pasuuna on edelleen käynistyksen jälkeen n. 2-3 minuuttia ajon alussa täysin tehoton. Kaasua kun antaa yli 2000 kierroksen niin ei vetoja oikein millään. Rivakammin jos painaan niin se on semmosta ei mennä mennään ajoa..
Talvella vaihdettu kaikki tulpat ja puolat...
Mallina 2.0 96Kw bensa 2005
Posted: 13.4.2010 18:25
by BlackPassat
Oisko imuvuoto vai ominaisuus
Posted: 13.4.2010 19:23
by Tero Paalanen
16825/P0441/001089 - EVAP Emission Control Sys: Incorrect Flow
Possible Symptoms
* Malfunction Indicator Light (MIL) active
Possible Causes
* Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Regulator Valve (N80) faulty/jammed
* Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Solenoid Valve (N115) faulty/jammed
* Evaporative Emission (EVAP) Canister Sealing faulty
* Pipes between Tank Breathing and Throttle Body leaky/blocked
Possible Solutions
* Check Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Regulator Valve (N80)
-> Perform Output Test
* Check Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Solenoid Valve (N115)
* Check Evaporative Emission (EVAP) Canister
-> Perform Basic Setting
* Check Pipes between Tank Breathing and Throttle Body
Posted: 13.4.2010 22:26
by Satelite
Kannattaa konetilasta tsiigailla ne muovia olevat putket... jos esim. hankaavat toisiaan vasten niin menevät puhki aikaa myöten. Veikkaan että noi huurut menee vastaavia putkia pitkin kuin omassa vanhemmassa tiisselipassatissa esim. alipaineet ja polttoaineet jne.
sormella kun seuraa niin tuntee helposti jos putkessa on lovi tai sitten voi olla kumiletkuja menny.
Posted: 13.4.2010 23:56
by BlackPassat
Pitää huomenna alakaa katteleen konehuoneen puolelle mikä putki siel vuotaa.
Posted: 14.4.2010 14:05
by BlackPassat
Tässä pari kuvaa moottorista. Mistä päin vikaa kannattas alkaa penkoon ja missä se aktiivihiilisäiliö ja mahd. vialliset magneettiventtiilit?
Yhdessä ainoassa letkussa oli haarassa öljyä tjms. töhnää joka vois viitata vuotoon. se on kuvassa 2.
1 Kuva
2 Kuva
Apua kaivataan

Posted: 14.4.2010 15:57
by Satelite
Kehotan tarkastamaan noita pieniä putkia vastaavat putket kuvasta 1 tuosta keskeltä koneen ja ohjaamon välistä missä tuo haitarikohta on... noi kumiletkut (pienet) ja tollaset nylonista tai jostain muusta muovista tehdyt putket... letkut hapristuu aikaa myöten ja halkeilee niin alkavat vuotamaan ja jos nuo muovista tehdyt putket hankaa johonkin niin menee aikaa myöten puhki. Kerran omasta ruiskupumpun ja suodattimen välinen polttoaineputki oli hankautunut puhki niin että otti ilmaa ruiskupumpulle välillä ajaessa niin sammuskeli ja starttaus kesti pitkään kun otti ilmaa sammuksissa ollessaan ja polttoaineet valu takaisin tankkiin. Kannattaa siis noi kaikki pikkuletkut ja putket tarkastaa läpi että onko halkeamia tai nirhaumia jne.
Miksi muuten kuvasta 1 puuttuu vasemmasta alareunasta tuo putki mikä ottaa ilmaa keulasta ohjaten sen tuohon vasemmalla näkyvään rööriin missä on nuo 3 "väliseinämää" miksikä tuota nyt sanoisi?
Toi pieni öljyvuoto voi olla huohotinpuolen letkuja tai joku muu.. kannattaa silti tsekata ja vaikka koittaa eka putsata ja kattoa tuleeko öljyä lisää... jos tulee niin koita kiristää letkua.
Posted: 14.4.2010 23:46
by BlackPassat
Olin ehtinyt ennen kuvaa poistaa vähän tuota ilmanottoa edestä. Pitää huomenna tutkailla kaikki putket
Posted: 15.4.2010 12:59
by BlackPassat
Putket katottu tarkasti. ei murtumia.
Sanokaas missä se aktiivihiilisäiliö ja venttiili on niin pääsee ne tutkiin
EDIT: Kun auto on käynnissä tuo kuvan 2 tötterö pittää suhinaa. Pitäskö sen ja mikä se on?
Posted: 15.4.2010 16:37
by AjH
Haynesistä lunttasin että olisi oikean puolen lokarissa sisällä, luultavasti siis siinä imusarjan puolella kun ymmärsin että se imusarjaan letkulla on yhteydessä.
Edit: joo tarkemmin lukien Pasin vastauksen perusteella right hand side, eli meikälisittäin apparin puolella. Haynesin perusteella olisin luullut ton höyryn pääsevän imusarjaan tai lähelle mutta ei se sitten sinne menekkään vaan kierron kautta.

Posted: 15.4.2010 19:33
by Pasi Häkli
Se säiliö löytyy apparin puolelta sisälokarin takaa, renkaan takapuolelta, tossa kuvassa näkyykin se letku mikä sieltä tulee. Tossa ilmanputsarikotelon kannessa on tuo magneettiventtiili, joka siis säännöstelee tankista tulevia bensahöyryjä imusarjaan.
Tuo kuvan 2 venttiili tai mikä lie T-haara(jarrutehostin saa alipaineensa siitä) se sitten onkaan,
niin järjellä ajateltuna sen ei pitäis vuotaa.
Siitä lähtee tuo jyrkkämutkainen letku alaspäin niin kokeile ettei se oo halki alapuolelta, niitäkin on ollut.
Sit se toiseen suuntaan lähtevä letku on todennäkösesti semmosta muhjua jo ettei siellä paljon ilma kulje koska se on niin läjässä mutta sekin on ominaisuus
Tuo huohotinputki yleensä murenee käsiin jossain vaiheessa, näkyy ekassa kuvassa melko keskellä, tulee sieltä imusarjan alta tuohon mokkulaan mikä on venttiilikopassa kiinni.
Posted: 15.4.2010 21:04
by BlackPassat
Se ilmanputsarin päällä oleva venttiili ei nakuta ollenkaan eli oisko sökönä? Tarkistan nuo mainutut putket vielä huomenna. Kiitän!
Posted: 16.4.2010 8:49
by Pasi Häkli
Jos vag-comista löytyy moottorin komponenttidiagnoosi niin sillä pääset kokeilemaan että naksuuko se venttiili. Ääntä ei välttämättä kuulu mutta kun tunnustelet sitä venttiiliä niin sen tuntee kyllä.
Voi se kyllä rikki olla, on niitä vaihdeltu.
Posted: 16.4.2010 10:13
by BlackPassat
Mulla on vag comista vaan shareware että ilmeisesti toi ei onnistu.
Voiko tota yrittää aktivoida suoraan 12V:lla?
Posted: 16.4.2010 15:26
by Pasi Häkli
Joo mun mielestä se toimii ihan 12 voltilla, ettei oo mikään alennettu jännite.
Sillähän sen testaat helposti. Akulta johdot vaan ja räpsimään. Jos ei mitään tunnu/kuulu niin pimeenä se on.
Mutta että voiko se sitten tehdä semmosen vian että kylmänä ei kulje mihinkään niin ehkä pikkusen epäilen. Toki onhan se jollakin tapaa mahdollista jos ajattelee asiaa niin että jos se venttiili on koko ajan auki niin sehän on päivänselvä imuvuoto.
Posted: 16.4.2010 17:03
by AjH
Aika pieni imuvuoto kylläkin, jos se tulee bensatankin kautta, ja aika ohutta letkua kuitenkin. Ja olisihan se vuoto lämpimälläkin koneella olemassa. Kylmällä koneella se varmaan vaan rikastusta vähän laimentaisi.
Mystisiä on nykyautojen viat.

Posted: 16.4.2010 18:22
by BlackPassat
Lämpimällä koneella kiihytyksessä tekee saman eli "ei mennä, mennään" ajoa. Kuminauhamaista.
Kävin Pörhöllä kyseleen venttiilille hintaa ja oli 50e. Neuvojahan sieltä ei tietenkään saanu ku piuhan nokkaan heti sen halusivat... Sua nähä. Koitan irrottaa sen venttiilin ja antaa sille virtaa...
Posted: 16.4.2010 19:35
by Pasi Häkli
Ei se isoa imuvuotoa vaadikkaan että alkaa seokset heittämään häränpyllyä. Kaikki mitä menee ohi ilmamassamittarin, on haitaksi, oli se iso tai pieni vuoto. Se bensanhöyryn aiheuttama "imuvuoto" on todennäkösesti ohjelmallisesti otettu huomioon tuon venttiilin toiminnan kautta.
Usein jos esimerkiksi huohotinputki on haljennut, niin siitäkin ajan myötä jää vikamuistiin merkintä, että seos liian laiha.
Posted: 17.4.2010 0:35
by AjH
Haynes väitti että tuo venttiili toimii normaalisti vain kun kone on lämminnyt ja vieläpä kierroksilla jolloin pieni rikastus seoksessa ei haittaa moottoria eikä katalysaattoria. Tiedä sitten ovatko tota tutkineet vai heittäneet vaan mutulla tommosen tekstin. Sinänsä kuulostaa ihan järkeenkäyvältä, tosin toi yletön rikastuminen noiden huurujen takia taas vähän liioitellulta.
Eikös tota voisi kokeilla ihan vaan ottamalla venttiilistä letkun pään irti ja siihen tiivis tulppa, eli tukkii koeajon ajaksi koko putken?
Posted: 17.4.2010 8:05
by Pasi Häkli
Ei se seos niistä huuruista rikastu. Ei sieltä sentään bensaa tule

Johtuu täysin lakipykälistä koko systeemi, bensahöyryjä ei bensatankista saa päästää ilmakehään, jonka takia ne ohjataan moottoriin.
Voi sen letkun tukkia kokeiluksi. Silti edelleen en oikein usko että vika johtuu tosta venttiilistä, vaan se on jotain muuta.
Esimerkiksi kaasuläppää vois kokeilla putsata ja sopeuttaa uudelleen. Onko ilmanputsari kuinka tukossa jos kulku ei oo lämpimänäkään normaalia. Päästömittaus voisi kertoa myös jotain, että millasia arvoja sieltä putkesta tulee pihalle, että onko esim lambda viallinen tms.. Tosin siitä pitäis tulla vikakoodi.
Vaihtoehtoja kyllä piisaa mutta korjaaminen näin netin välityksellä on vähän niin ja näin.
Posted: 17.4.2010 21:00
by Sami Jalonen
Itseasiassa näin ainakin meille koulussa kerrottiin kuten AjH sanoi, eli se venttiili päästää sitä höyryä moottoriin vain kierroksilla, ei tyhjäkäynnillä tai moottorijarrutuksessa. Eikös se bensahuurua muutenki ole mikä sielä sylinterissä palaa?

Posted: 18.4.2010 8:35
by Pasi Häkli
Joo, ei se moottori silti ilman nestemäistä bensaa käy

Vaikka kuinka vetäis huuruja tankista
Onko tässä nyt joku väittänyt että sen venttiilin kuuluu olla auki tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksessa? Ei mun mielestä.
Vai miks siitä nyt jauhetaan?
Posted: 18.4.2010 10:54
by BlackPassat
Pitää ottaa se venttiili tosiaan kokeiluun että ihan suoralla sähköllä antas sille virtaa. Mustakin vaan tuntuu että ei kai se ihan tosta vaan voi johtua tuo nuhasuus autossa..
Posted: 18.4.2010 16:26
by BlackPassat
Tein tuossa ultimaten sivuilta viisastuneena hieman testiä että kerääkö tankki alipainetta. Vaikka auto kävi vain puolisen minuuttia niin kun tankin korkin avas niin aina suhahti. Pittää käydä tankinkorkki löysällä ajeleen että onko vaikutusta....
Posted: 18.4.2010 16:54
by BlackPassat
Kävimpä koeajolla ja voe mahoton paikka. Niinku ois ajanu jonku toisen passatilla. Ei mitään nykimisiä ja tehoa tuntu myllysä piisaavan. Ainakin vika on nyt tiedossa, alakaa kattoon ekana vaikka onko tankin huohotinletku tukossa tjms.
Posted: 18.4.2010 19:18
by Pasi Häkli
Huohotin on itse tankin korkissa. Esim jos sulla on tarvikekorkki niin niistä valitettavan usein puuttuu huohotusreikä.
Eli uutta korkkia kehiin. Pahimmillaan tommonen vika hajottaa bensapumpun sieltä tankista, koska tankki painuu läjään.
Hienoa että vika löytyi

Posted: 18.4.2010 20:44
by BlackPassat
Joo korkki menee tilaukseen sitte. Pitää käyttää nosturilla tuo auto niin näkkee että onko tankki minkälaisena pallona siel

Posted: 26.5.2010 13:09
by teesel
Oli pakko kirjautua jäseneksi tänne kahdesta syystä:
a) Vaihdoin Audista Passatiin
b) Vika kuulosti tutulta
Entisessä Audissani (A4Q, 1.8 adr), alkoi olemaan samanlaisia ongelmia. Eli kauhea suhina tankissa. Luulin kans vian olevan liian tiiviissä korkissa, mutta ei. Vika oli siinä magneettiventtiilissä, joka on ilmanputsarin päällä. Eli se jäi auki asentoon ja imi koko ajan ilmaa tankista auton ollessa käynnissä.
Ostin uuden magneettiventtiilin (bosch-osa 85€) ja sihinät ja suhinat loppui siihen.
Passatti on tehnyt nyt muutaman kerran, että startatessa jää kierrokset johonkin 500 ja auto sammuu. Uus starttaus ja kaikki OK. Tänään sain ton Vag-comin toimimaan ja luin vikakoodit. Siellä oli toi "16825 - EVAP Emission Control Sys: Incorrect Flow". Eli pitänee vissiin tähänkin autoon alkaa etsimään sitä magneettiventtiiliä. Toki ennen sitä tarkistaa ettei ole vuotoja noissa letkuissa.
EDIT:Audissa pystyi ainakin sormella kokeilemaan mistä se tankin suhina kuului. Kun tukki sormella sen tankin täyttöputkessa olevan reiän, josta aktiivisuodattimelle putki lähtee. Tai irroittaa liittimen siltä venttiililtä (se antaa sitten vikakoodin kun johdon irroittaa venttiililtä).
Posted: 26.5.2010 16:10
by BlackPassat
joo kylmänä se on mullakin taas alkanu nykimään. pitää tota magneettiventtiiliä seuraavana kokeilla.
Posted: 30.5.2010 18:58
by BlackPassat
Joo nykiminen on palanu takasi ja en oikeen tiiä miten se hetkeksi korjaantu tolla bensatankin korkkia pois pitämällä... Ei muuta ku taas alakaa rassaaan tota peliä...

Posted: 1.6.2010 14:24
by teesel
Omastani irroitin tänään tuon N80-venttiilin. Suihkin CRC:tä täyteen ja virtalähteellä napsuttelin sitä auki ja kiinni. Tuntui pelaavan ihan moitteettomasti tuo venttiili. Saas nyt nähdä loppuuko vikakoodin tuleminen. Ajoin vielä V-C Output testin ja toimi fine!
Seuraavaksi pitää varmaankin alkaa tutkimaan sitä aktiivihiilisuodatinta ja sinne tulevaa ja lähtevää letkua, jos vikakoodia edelleen ilmaantuu.
Vinkki: Niitä alkuperäisiä letkunkiristimiä ei tartte aukaista. Ne letkut saa irti ihan käsinkin, toisella kädellä pitää kiinni siittä letkunkiristimestä ja toisella kädellä pyörittää N80:ia.
Posted: 2.6.2010 19:21
by BlackPassat
Pitääpä irrottaa se itekki ja kokeilla antaa virtaa ja crc:tä.
Posted: 5.6.2010 13:31
by BlackPassat
Venttiili irrotettu ja se toimi niinku pittääkin. Naksui kun antoi virtaa. crc:tä viel varmuuden vuoksi valelin sinne mutta nykimiseen se ei auttanu... Mitähän seuraavana...
Tähän mennessä vaihdettu / tarkastettu
ko. magneettiventtiili toimii
letkuissa ei näkyviä vuotoja
kaikki puolat vaihdettu
tulpat vaihdettu
bensatankin korkkia pidetty pois paikaltaan
mitähän sitä seuraavaksi keksis...
EDIT: Nyt alkaa vitutuskäyrä hipomaan 110% ! Vien maanantaina ton saatanan rakkineen porholle ja saavat laittaa kuntoon, makso mitä makso. Sitten myyä päräytän ton paskan helevettiin ja ostan toyotan tilalle.. Perkele...
Posted: 6.6.2010 19:07
by BlackPassat
Luulin jo että crc lopetti nykimisen mut ei...
Posted: 2.7.2010 6:43
by BlackPassat
Ominaisuus tää kai on
Posted: 2.7.2010 8:22
by teesel
Meinasin just eilen kysästä täältä, että onko tapahtunut edistystä.
Omaani on tullut taas sellainen lisäominaisuus, että bensa haisee. Siis kun autolla on ajettu hetki ja pysähdyt, niin bensa haisee. Kattelin yks päivä letkuja, mutta en nähnyt mitään vikaa siellä.
Posted: 20.7.2010 15:56
by BlackPassat
Hieman tarkkaavaisena kun olen ollut niin oon huomannu et nykii vaan sillo ku automaatti-imu on alussa päällä kun auton käynnistää. Jos lähtee ajamaan kun kierrokset tippuu normaaliin tyhjäkäyntiin niin ei nykimistä
Posted: 22.7.2010 19:11
by HarriV
Minullakin alkoi eilen tuo oma laitos nykimään. No nykiminen tuntui samalta kun vuosi sitten ja silloinhan vika oli tulpissa ja kaapeleissa. No ei kun ostamaan uudet tulpat ja vika jatkui. Tänään tutkivat parituntia laakkosella eikä vikaa löytynyt. Sitten vein auton kaverin korjaamolle ja käytiin läpi koneella kaikki. Siihen mennessä oltiin uusittu jo ne tulpat, ilmamassamittari, bensansuodatin ja reklamoitu paikallisen prisman bensiinin laadusta kun vika alkoi 10km tankaamisen jälkeen. No nyt tulin taas auton kimpusta ja huomasin että 4 ja 6 pyttyjen tulpat olivat tummempia huomattavasti kun muut. Osaisko kukaan sanoa että voisiko vika olla muualla kun noitten tulppien johdoissa. Ei tässä muuten mitään mutta nuo kaapelit maksavat 50€ kpl ja lauantaina pitäisi lähteä Helsinkiin muksuja viemään lomalle linnanmäelle ja korkeasaareen

Posted: 23.7.2010 2:55
by Satelite
HarriV wrote:Minullakin alkoi eilen tuo oma laitos nykimään. No nykiminen tuntui samalta kun vuosi sitten ja silloinhan vika oli tulpissa ja kaapeleissa. No ei kun ostamaan uudet tulpat ja vika jatkui. Tänään tutkivat parituntia laakkosella eikä vikaa löytynyt. Sitten vein auton kaverin korjaamolle ja käytiin läpi koneella kaikki. Siihen mennessä oltiin uusittu jo ne tulpat, ilmamassamittari, bensansuodatin ja reklamoitu paikallisen prisman bensiinin laadusta kun vika alkoi 10km tankaamisen jälkeen. No nyt tulin taas auton kimpusta ja huomasin että 4 ja 6 pyttyjen tulpat olivat tummempia huomattavasti kun muut. Osaisko kukaan sanoa että voisiko vika olla muualla kun noitten tulppien johdoissa. Ei tässä muuten mitään mutta nuo kaapelit maksavat 50€ kpl ja lauantaina pitäisi lähteä Helsinkiin muksuja viemään lomalle linnanmäelle ja korkeasaareen

Tsekkaas piruuttaan puristukset kys. pytyistä.
Posted: 23.7.2010 7:37
by HarriV
kävihän se kannentiivistevika minullakin mielessä,mutta auto pyörii normaalisti tyhjäkäynnillä ja kun kierrökset nousevat yli 2800 niin nykiminen vähenee tai loppuu kokonaan.
Posted: 23.7.2010 10:46
by HarriV
Vika selvisi todennäköisesti. 2kpl tulpanjohtoja rikki. No onneksi tulee takuuseen huomiseksi uusi satsi örumilta.
Posted: 24.7.2010 12:05
by HarriV
Nyt on vaidettu tulpat ja tulpanjohdot. Nykiminen pieneni paljon mutta ei loppunut kokonaan. Siellä suunnassa se vika varmaankin on mutta missä? Onko noissa mitenkä paljon mennyt noita puolajakajia?
Posted: 24.7.2010 13:42
by BlackPassat
Mullahan on pitäny kaikki 4 puolaa vaihtaa tosta koslasta vuoden sisään...
Posted: 25.7.2010 8:20
by Pasi Häkli
Tossa vanhassa V6:sessa tais olla puola per 2 sylinteriä? Eli niitä on kolme. On niitäkin hajoillut, mutta paljon harvemmin kuin esim tuossa BlackPassatin 2.0 ALT moottorissa..
Posted: 25.7.2010 11:27
by HarriV
Tuossa ei vissiin pysty vaihtamaan puolaa erikseen vaan pitää vaihtamaan koko loota? Pystyykö tuommoista puolaa testaamaan että toimiiko se oikein.
Posted: 25.7.2010 13:21
by BlackPassat
Kysymys pasille. Voinko mie yleismittarilla jotenkin mitata niitä sähköliittimiä mitkä tulee puolaan kiinni ettei siel ois mitään johtoo katkennu yms.
Siinä on muistaakseni 4 pinnin paikkaa liittimimessä eli mikähän niistä ois plussa ja miinus...
Posted: 25.7.2010 14:21
by Pasi Häkli
Kyllä ne puolille tulevat johdot pystyy mittaamaan kun tietää mihin pinnipaikkaan ne tulee moottorin ohjainlaitteelle, siihen tarvii virtapiirikaaviot.
Posted: 25.7.2010 17:28
by BlackPassat
Juu pitää ne pinnipaikat selvittää ja mittailla
Posted: 25.7.2010 18:41
by HarriV
Mutta jos vika on todettu sytytyksessä eli tyhjäkäynnilläkin kun tarkaan kunteleen niin jää epäsäännöllisesti pytty pois välistä. Voiko se vika olla periaatteessa muualla kun tulpissa, kaapeleissa ja puolissa?
Posted: 26.7.2010 16:08
by HarriV
Eipä auttanut puolajakajan vaihto. Aukaisin taas toiselta puolen tulpat ja 4 ja 6-sylinterien tulpankärjet olivat mustana kun taas 5-sylinterin kirkas. Nyt sitten epäiltiin suuttimia että olis tukossa. 3 purkkia fortea sisään tuohon 15l bensaan ja eikun toivotaan että tuo läjäys auttaisi. 2-purkkia oli sitä suuttimia puhdistavaa ja kolmas mitä lie.